Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Rachunkowość:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1-

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości2
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu4
T-A-3Interpretacja zmian w składnikach bilansu (wstępna ocena sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa)4
T-A-4Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych4
T-A-5Kolokwium2
T-A-6Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych6
T-A-7Ustalanie wyniku finansowego i sporzadzanie rachunku zysków i strat4
T-A-8Wybrane ewidencje problemowe2
T-A-9Kolokwium2
30
wykłady
T-W-1System rachunkowości - istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, krajowe i międzynarodowe regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości2
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu4
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe i zasady ich pioprawy2
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy2
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów3
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego1
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i grupowa30
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych28
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń20
A-A-4Kosultacje12
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu24
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu13
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Konsultacje6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2wykład konwersatoryjny
M-3objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia pisemne obejmujące zadania problemowe w zakresie ewidencji operacji gospodarczych i sporządzenia w podstawowym zakresie sprawozdań finansowych (bilans i rachunek zysków i strat)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B7_W01
Student zna istotę rachunkowości, jej funkcje, zasady, zakres podmiotowy i przedmiotowy, a także regulacje prawne kształtujące system rachunkowości
E_1A_W01, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-1, M-3, M-2, M-4S-3, S-1
E_1A_B7_W02
Student objaśnia zasady dokumentacji, ujęcia w księgach rachunkowych i prezentacji w sprawozdaniach finansowych informacji o sytuacji majątkowej i kapitałowej oraz o wyniku finansowym
E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W11C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-A-2, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-1, M-3, M-2, M-4S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B7_U02
Student posługuje się narzędziami rachunkowości ujmując w księgach rachunkowych operacje dotyczace procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie i prezentuje informacje z rachunkowości w sprawozdaniach finansowych zgodnie z obowiązujacymi w tym zakresie regulacjami
E_1A_U02, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U20C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-A-2, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B7_K01
Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów dotyczących gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa w odniesieniu do norm prawa bilansowego
E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-A-2, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-2, M-4S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B7_W01
Student zna istotę rachunkowości, jej funkcje, zasady, zakres podmiotowy i przedmiotowy, a także regulacje prawne kształtujące system rachunkowości
2,0Student nie zna istoty i zasad rachunkowości wynikajacych z regulacji prawnych
3,0Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia niektóre zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia jej zakres
3,5Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia niektóre zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia jej zakres
4,0Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia większość zasad i funkcji rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy
4,5Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy
5,0Student definiuje pojęcie rachunkowości w szerokim i wąskim zakresie, wymienia i objaśnia zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy w odniesieniu do regulacji prawa bilansowego
E_1A_B7_W02
Student objaśnia zasady dokumentacji, ujęcia w księgach rachunkowych i prezentacji w sprawozdaniach finansowych informacji o sytuacji majątkowej i kapitałowej oraz o wyniku finansowym
2,0Student nie potrafi omówić zasad dokumentacji, ewidencji księgowej i prezentacji w sprawozdaniach finansowych informacji o sytuacji majątkowej i kapitałowej oraz o wyniku finansowym
3,0Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku i kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia zasady funkcjonowania kont księgowych bilansowych i wynikowych, sposób dokonywania zapisów księgowych oraz omawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania bilansu i rachunku zysków i strat
3,5Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku i kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę, zasady funkcjonowania kont księgowych bilansowych i wynikowych, zna podstawę i sposób dokonywania zapisów księgowych, zasady poprawy błędów księgowych oraz przedstawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania bilansu i rachunku zysków i strat
4,0Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku i kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę, zasady funkcjonowania kont księgowych bilansowych i wynikowych, podstawę i sposób dokonywania zapisów księgowych, zasady poprawy błędów księgowych, prezentuje warianty sporządzania wyniku finansowego oraz przedstawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania bilansu i rachunku zysków i strat
4,5Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku uwzględniając formę organizacyjno-prawną jednostki, omawia szczegółowo poszczególne kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę i zasady funkcjonowania kont księgowych, rozróżnając je pod względem rodzaju, stopnia szczegółowości i funkcji, prezentuje sposób dokonywania zapisów księgowych i zasady poprawy błędów księgowych, prezentuje warianty sporządzania wyniku finansowego oraz przedstawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania rocznego sprawozdania finansowego
5,0Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku uwzględniając formę organizacyjno-prawną jednostki, omawia szczegółowo poszczególne kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę, zasady funkcjonowania kont księgowych, rozróżnając je pod względem rodzaju, stopnia szczegółowości i funkcji, prezentuje sposób dokonywania zapisów księgowych, zasady poprawy błędów księgowych i sposoby weryfikacji stanu składników majątku , prezentuje warianty sporządzania wyniku finansowego oraz przedstawia ogólną charakterystykę rocznego sprawozdania finansowego omawiając zakres informacyjny, sposób sporządzania, budowę i powiązania bilansu oraz rachunku zysków i strat

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B7_U02
Student posługuje się narzędziami rachunkowości ujmując w księgach rachunkowych operacje dotyczace procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie i prezentuje informacje z rachunkowości w sprawozdaniach finansowych zgodnie z obowiązujacymi w tym zakresie regulacjami
2,0Student nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w sprawozdaniach finansowych
3,0Student ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat, przy czym proponowane przez niego rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
3,5Student ujmuje w księgach rachunkowych większość operacji bilansowych i wynikowych oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat
4,0Student prawidłowo ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na ich podstawie sporządza zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych
4,5Student prawidłowo ewidencjonuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych, sporządza na podstawie zapsiów w ksiegach rachunkowych zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat oraz interpretuje zawarte w nich informacje
5,0Student rozwiązuje wszystkie, stanowiące przedmiot zajęć, problemy dokumentacyjne, ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w przedsiębiorstwie dobierając właściwe metody i narzędzia i analizując w tym zakresie normy prawne, a także interpretuje uzyskane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B7_K01
Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów dotyczących gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa w odniesieniu do norm prawa bilansowego
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Nadolna B., Rydzewska-Włodarczyk M., Podstawy rachunkowości, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2018
  2. Winiarska K. (red.), Podstawy rachunkowości (ebook, pdf), Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2020, VI, Również wersje papierowe po 2012 roku
  3. Szczypa P., Podstawy rachunkowości - od teorii do praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2020, 5

Literatura dodatkowa

  1. Małkowska D., Rachunkowość od podstaw zbiór zadań z komentarzem z rozwiązaniami, ODDK, 2020
  2. Winiarska K. (red.), Zbiór zadań z podstaw rachunkowości, Wolters Kluwer, Kraków, 2012
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość jednostek gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012, I, Współautorzy z ZUT: B. Nadolna, M. Rydzewska-Włodarczyk
  4. Kizukiewicz T. (red), Rachunkowość przedsiębiorstw wybranych sektorów gospodarki, Warszawa, PWE, 2014, Współautorzy z ZUT: B. Nadolna, M.Rydzewska-Włodarczyk
  5. Nowak E., Rachunkowość. Kurs podstawowy, PWE, Warszawa, 2016
  6. Gierusz B., Podręcznik samodzielnej nauki księgowania, ODDK, Gdańsk, 2018
  7. Jaworski J., Wstęp do rachunkowości przedsiębiorstw, CeDeWu, Warszawa, 2016, III
  8. Gos W., Zasady rachunkowości teoria regulacje prawne dobre praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2020
  9. Sawicki K. (red.), Podstawy rachunkowości, PWE, Warszawa, 2009, VI
  10. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość. Zasady prowadzenia według znowelizowanych regulacji krajowych i międzynarodowych. Część I, Ekspert, Wrocław, 2009
  11. Nadolna B. (red.), Przewodnik z podstaw rachunkowości, AR w Szczecinie, Szczecin, 2005, Współautorzy z ZUT: M.Rydzewska-Włodarczyk, E.Jaworska, Z.Sawicka-Kluźniak

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości2
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu4
T-A-3Interpretacja zmian w składnikach bilansu (wstępna ocena sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa)4
T-A-4Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych4
T-A-5Kolokwium2
T-A-6Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych6
T-A-7Ustalanie wyniku finansowego i sporzadzanie rachunku zysków i strat4
T-A-8Wybrane ewidencje problemowe2
T-A-9Kolokwium2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System rachunkowości - istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, krajowe i międzynarodowe regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości2
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu4
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe i zasady ich pioprawy2
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy2
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów3
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego1
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i grupowa30
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych28
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń20
A-A-4Kosultacje12
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu24
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu13
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B7_W01Student zna istotę rachunkowości, jej funkcje, zasady, zakres podmiotowy i przedmiotowy, a także regulacje prawne kształtujące system rachunkowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego
Treści programoweT-W-1System rachunkowości - istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, krajowe i międzynarodowe regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe i zasady ich pioprawy
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-3Interpretacja zmian w składnikach bilansu (wstępna ocena sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa)
T-A-4Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości
M-2wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zasad rachunkowości wynikajacych z regulacji prawnych
3,0Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia niektóre zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia jej zakres
3,5Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia niektóre zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia jej zakres
4,0Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia większość zasad i funkcji rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy
4,5Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy
5,0Student definiuje pojęcie rachunkowości w szerokim i wąskim zakresie, wymienia i objaśnia zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy w odniesieniu do regulacji prawa bilansowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B7_W02Student objaśnia zasady dokumentacji, ujęcia w księgach rachunkowych i prezentacji w sprawozdaniach finansowych informacji o sytuacji majątkowej i kapitałowej oraz o wyniku finansowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do ujmowania księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego
Treści programoweT-W-1System rachunkowości - istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, krajowe i międzynarodowe regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe i zasady ich pioprawy
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu
T-A-7Ustalanie wyniku finansowego i sporzadzanie rachunku zysków i strat
T-A-8Wybrane ewidencje problemowe
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-3Interpretacja zmian w składnikach bilansu (wstępna ocena sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa)
T-A-4Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych
T-A-6Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości
M-2wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić zasad dokumentacji, ewidencji księgowej i prezentacji w sprawozdaniach finansowych informacji o sytuacji majątkowej i kapitałowej oraz o wyniku finansowym
3,0Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku i kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia zasady funkcjonowania kont księgowych bilansowych i wynikowych, sposób dokonywania zapisów księgowych oraz omawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania bilansu i rachunku zysków i strat
3,5Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku i kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę, zasady funkcjonowania kont księgowych bilansowych i wynikowych, zna podstawę i sposób dokonywania zapisów księgowych, zasady poprawy błędów księgowych oraz przedstawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania bilansu i rachunku zysków i strat
4,0Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku i kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę, zasady funkcjonowania kont księgowych bilansowych i wynikowych, podstawę i sposób dokonywania zapisów księgowych, zasady poprawy błędów księgowych, prezentuje warianty sporządzania wyniku finansowego oraz przedstawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania bilansu i rachunku zysków i strat
4,5Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku uwzględniając formę organizacyjno-prawną jednostki, omawia szczegółowo poszczególne kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę i zasady funkcjonowania kont księgowych, rozróżnając je pod względem rodzaju, stopnia szczegółowości i funkcji, prezentuje sposób dokonywania zapisów księgowych i zasady poprawy błędów księgowych, prezentuje warianty sporządzania wyniku finansowego oraz przedstawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania rocznego sprawozdania finansowego
5,0Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku uwzględniając formę organizacyjno-prawną jednostki, omawia szczegółowo poszczególne kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę, zasady funkcjonowania kont księgowych, rozróżnając je pod względem rodzaju, stopnia szczegółowości i funkcji, prezentuje sposób dokonywania zapisów księgowych, zasady poprawy błędów księgowych i sposoby weryfikacji stanu składników majątku , prezentuje warianty sporządzania wyniku finansowego oraz przedstawia ogólną charakterystykę rocznego sprawozdania finansowego omawiając zakres informacyjny, sposób sporządzania, budowę i powiązania bilansu oraz rachunku zysków i strat
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B7_U02Student posługuje się narzędziami rachunkowości ujmując w księgach rachunkowych operacje dotyczace procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie i prezentuje informacje z rachunkowości w sprawozdaniach finansowych zgodnie z obowiązujacymi w tym zakresie regulacjami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego
Treści programoweT-W-1System rachunkowości - istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, krajowe i międzynarodowe regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe i zasady ich pioprawy
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu
T-A-7Ustalanie wyniku finansowego i sporzadzanie rachunku zysków i strat
T-A-8Wybrane ewidencje problemowe
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-3Interpretacja zmian w składnikach bilansu (wstępna ocena sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa)
T-A-4Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych
T-A-6Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości
M-2wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia pisemne obejmujące zadania problemowe w zakresie ewidencji operacji gospodarczych i sporządzenia w podstawowym zakresie sprawozdań finansowych (bilans i rachunek zysków i strat)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w sprawozdaniach finansowych
3,0Student ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat, przy czym proponowane przez niego rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
3,5Student ujmuje w księgach rachunkowych większość operacji bilansowych i wynikowych oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat
4,0Student prawidłowo ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na ich podstawie sporządza zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych
4,5Student prawidłowo ewidencjonuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych, sporządza na podstawie zapsiów w ksiegach rachunkowych zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat oraz interpretuje zawarte w nich informacje
5,0Student rozwiązuje wszystkie, stanowiące przedmiot zajęć, problemy dokumentacyjne, ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w przedsiębiorstwie dobierając właściwe metody i narzędzia i analizując w tym zakresie normy prawne, a także interpretuje uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B7_K01Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów dotyczących gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa w odniesieniu do norm prawa bilansowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego
Treści programoweT-W-1System rachunkowości - istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, krajowe i międzynarodowe regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe i zasady ich pioprawy
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu
T-A-5Kolokwium
T-A-7Ustalanie wyniku finansowego i sporzadzanie rachunku zysków i strat
T-A-8Wybrane ewidencje problemowe
T-A-9Kolokwium
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-3Interpretacja zmian w składnikach bilansu (wstępna ocena sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa)
T-A-4Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych
T-A-6Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia pisemne obejmujące zadania problemowe w zakresie ewidencji operacji gospodarczych i sporządzenia w podstawowym zakresie sprawozdań finansowych (bilans i rachunek zysków i strat)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości