Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Integracja regionalna i globalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integracja regionalna i globalna
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.2
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.2
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.2
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.2
T-K-5Pojęcie i cele integracji.2
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.1
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.2
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.1
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w konwersatoriach15
A-K-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego.11
A-K-3Zaliczenie2
A-K-4Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa
S-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/1_W01
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04C-1, C-2T-K-6, T-K-5, T-K-8, T-K-9, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-7M-1, M-2S-2
E_1A_D9/1_W02
Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-1, C-2T-K-6, T-K-5, T-K-8, T-K-9, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-7M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/1_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U08C-1, C-2T-K-6, T-K-5, T-K-8, T-K-9, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-7M-1, M-2S-2
E_1A_D9/1_U02
Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U08, E_1A_U10C-1, C-2T-K-6, T-K-5, T-K-8, T-K-9, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-7M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/1_K02
Student rowija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K07, E_1A_K08, E_1A_K09C-1, C-2T-K-8, T-K-4, T-K-7M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/1_W01
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/1_W02
Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej
2,0nie zna pojęcia i metod integracji regionalnej i ponadregionalnej
3,0Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/1_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/1_U02
Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej
2,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej
3,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/1_K02
Student rowija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
2,0Student nie rozwija wrażliwości na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Justyna Wieloch, Integracja handlowa krajów o różnych poziomach rozwoju gospodarczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018
  2. Marianna Greta, Euroregiony polskie w procesie integracji europejskiej oraz w przezwyciężaniu peryferyjności i dysproporcji regionalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódz, 2013, ebook
  3. Agnieszka Kisztelińska-Węgrzyńska, Maciej Krauze, Jednostka wobec globalnego wymiaru stosunków międzynarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2021, ebook

Literatura dodatkowa

  1. Malkowski A., The social-economic development of estern and western Polish frontier region Economic science for rural development [in: Economic science for rural development. Proceedings of the international scientific conference], No 12, Jelgava, 2007
  2. Mik C., Fenomenologia regionalnej integracji państw. Studium prawa międzynarodowego. Tom I. Teoria i praktyka regionalnej integracji państw, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2019

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.2
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.2
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.2
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.2
T-K-5Pojęcie i cele integracji.2
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.1
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.2
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.1
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.1
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w konwersatoriach15
A-K-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego.11
A-K-3Zaliczenie2
A-K-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/1_W01ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
Treści programoweT-K-6Warunki integracji międzynarodowej.
T-K-5Pojęcie i cele integracji.
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/1_W02Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
Treści programoweT-K-6Warunki integracji międzynarodowej.
T-K-5Pojęcie i cele integracji.
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna pojęcia i metod integracji regionalnej i ponadregionalnej
3,0Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody integracji regionalnej i ponadregionalnej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/1_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
Treści programoweT-K-6Warunki integracji międzynarodowej.
T-K-5Pojęcie i cele integracji.
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/1_U02Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
Treści programoweT-K-6Warunki integracji międzynarodowej.
T-K-5Pojęcie i cele integracji.
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej
3,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne kierunki i formy integracji regionalnej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/1_K02Student rowija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
Treści programoweT-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozwija wrażliwości na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu bardzo dobrym