Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Ocena ryzyka gospodarczego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena ryzyka gospodarczego
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 0,50,50zaliczenie
wykładyW5 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania z zakresu wiedzy: wiadomości z zakresu matematyki szkół wyższych w tym z rachunku prawdopodobieństwa oraz statystyki matematycznej, ogólna wiedza ekonomiczna
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: Student potrafi analizować zagadnienia i opracowywać je w postaci referatów oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym, programem Statgraphic i Statistica
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: Student potrfi pracować wgrupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Projektowanie i przeprowadzanie badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
C-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych i komputerów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia3
T-L-2Mierzenie ryzyka ( Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)3
T-L-3Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka2
T-L-4Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)2
10
wykłady
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej - pojecie ryzyka (niepewność a ryzyko)1
T-W-2źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka1
T-W-3koszty ryzyka w przedsiębiorstwie1
T-W-4postępowanie z ryzykiem w procesie podejmowania decyzji1
T-W-5koncepcja Risk Management; Definicje ryzyka i jego taksonomia,1
T-W-6TYPY RYZYKA EKONOMICZNEGO I GOSPODARCZEGO (niepewność i ryzyko sytuacji rynkowych, Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia)1
T-W-7Mierzenie ryzyka (Istota ryzyka. Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)1
T-W-8Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka.1
T-W-9Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Opracowanie referatów2
A-L-2Uczestnictwo w laboratoriach10
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych1
A-L-4Konsultacje2
15
wykłady
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia1
A-W-2Opracowywanie wzorów1
A-W-3Czytanie literatury1
A-W-4Uczestnictwo w wykładach10
A-W-5Uczestnictwo w zaliczeniu wykładów2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia prezentacja referatów na zadane tematy przygotowanych przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci odpowiedzi ustnych na trzy wylosowane z wcześniej podanych pytań zakresu tematyki poruszanej na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w postaci oceny za przedstawiony referat

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/8_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć związanych z projektowaniem i przeprowadzaniem badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W08, E_1A_W11, E_1A_W12C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_D1/8_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W08, E_1A_W11, E_1A_W12C-1, C-2T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-4, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/8_U01
Student potrafi zorganizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka
E_1A_U21, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U14, E_1A_U16, E_1A_U17, E_1A_U18C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_D1/8_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U14, E_1A_U16, E_1A_U17, E_1A_U18C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/8_K01
Student opracował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K07, E_1A_K08, E_1A_K01, E_1A_K02C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/8_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć związanych z projektowaniem i przeprowadzaniem badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i znać narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka
3,5potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i zna narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka, ale niewystarczająco wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości
4,0wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości
4,5wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości, ale niewystarczająco wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
5,0wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
E_1A_D1/8_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka
3,5Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka,ale nie ma wystarczającej wiedzy jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem
4,0Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem
4,5Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem, ale nie wystarczająco wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0Student wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/8_U01
Student potrafi zorganizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka
3,5Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi je analizować
4,0Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka
4,5Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi z organizować badania nad ryzykiem
5,0Student potrafi z organizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka
E_1A_D1/8_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka
3,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka, ale nie wystarczająco potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem
4,0Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem
4,5Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, ale nie wystarczająco potrafi wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej
5,0Student potrafi wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/8_K01
Student opracował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Gątarek D, R. Maksymiuk, M. Krysiak, Ł. Witkowski, Nowoczesne metody zarządzania ryzykiem finansowym, WIG-Press, Warszawa, 2001
  2. Nahotko S., Ryzyko ekonomiczne w działalności gospodarczej, TNOIK, Bydgoszcz, 1997
  3. Ostrowska E., Ryzyko projektów inwestycyjnych, PWE, Warszawa, 2002
  4. Greń J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, Warszawa, 1984
  5. Sompolska-Rzechuła A. (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, AR w Szczecinie, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K, Wzory i tablice statystyczne, Katedra Ekonometrii i Statystyki, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997
  2. Domański Cz, Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
  3. Monkiewicz J., Gąsiorkiewicz L. (red.), Zarządzanie ryzykiem działalności organizacji, C.H.Beck, 2010
  4. Malina A., Statystyczne metody oceny ryzyka w działalności gospodarczej, Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 1998
  5. Witkowski M., Ryzyko gospodarcze i jego pomiar, PWSZ im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu, Kalisz, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia3
T-L-2Mierzenie ryzyka ( Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)3
T-L-3Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka2
T-L-4Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej - pojecie ryzyka (niepewność a ryzyko)1
T-W-2źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka1
T-W-3koszty ryzyka w przedsiębiorstwie1
T-W-4postępowanie z ryzykiem w procesie podejmowania decyzji1
T-W-5koncepcja Risk Management; Definicje ryzyka i jego taksonomia,1
T-W-6TYPY RYZYKA EKONOMICZNEGO I GOSPODARCZEGO (niepewność i ryzyko sytuacji rynkowych, Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia)1
T-W-7Mierzenie ryzyka (Istota ryzyka. Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)1
T-W-8Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka.1
T-W-9Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Opracowanie referatów2
A-L-2Uczestnictwo w laboratoriach10
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych1
A-L-4Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia1
A-W-2Opracowywanie wzorów1
A-W-3Czytanie literatury1
A-W-4Uczestnictwo w wykładach10
A-W-5Uczestnictwo w zaliczeniu wykładów2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/8_W01Student ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć związanych z projektowaniem i przeprowadzaniem badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1Projektowanie i przeprowadzanie badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
C-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych i komputerów.
Treści programoweT-L-2Mierzenie ryzyka ( Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-L-1Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia
T-L-4Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-L-3Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka
T-W-3koszty ryzyka w przedsiębiorstwie
T-W-4postępowanie z ryzykiem w procesie podejmowania decyzji
T-W-7Mierzenie ryzyka (Istota ryzyka. Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-W-6TYPY RYZYKA EKONOMICZNEGO I GOSPODARCZEGO (niepewność i ryzyko sytuacji rynkowych, Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia)
T-W-9Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-W-2źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka
T-W-8Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka.
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej - pojecie ryzyka (niepewność a ryzyko)
T-W-5koncepcja Risk Management; Definicje ryzyka i jego taksonomia,
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia prezentacja referatów na zadane tematy przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci odpowiedzi ustnych na trzy wylosowane z wcześniej podanych pytań zakresu tematyki poruszanej na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w postaci oceny za przedstawiony referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i znać narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka
3,5potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i zna narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka, ale niewystarczająco wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości
4,0wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości
4,5wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości, ale niewystarczająco wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
5,0wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/8_W02Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1Projektowanie i przeprowadzanie badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
C-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych i komputerów.
Treści programoweT-L-1Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia
T-L-4Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-L-3Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka
T-W-4postępowanie z ryzykiem w procesie podejmowania decyzji
T-W-7Mierzenie ryzyka (Istota ryzyka. Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia prezentacja referatów na zadane tematy przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci odpowiedzi ustnych na trzy wylosowane z wcześniej podanych pytań zakresu tematyki poruszanej na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w postaci oceny za przedstawiony referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka
3,5Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka,ale nie ma wystarczającej wiedzy jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem
4,0Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem
4,5Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem, ale nie wystarczająco wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0Student wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/8_U01Student potrafi zorganizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
E_1A_U16Potrafi dostrzec trendy w gospodarce, w tym wykorzystać zasady rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Projektowanie i przeprowadzanie badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
C-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych i komputerów.
Treści programoweT-L-2Mierzenie ryzyka ( Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-L-1Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia
T-L-4Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-L-3Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka
T-W-4postępowanie z ryzykiem w procesie podejmowania decyzji
T-W-7Mierzenie ryzyka (Istota ryzyka. Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-W-9Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-W-2źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka
T-W-8Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka.
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej - pojecie ryzyka (niepewność a ryzyko)
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia prezentacja referatów na zadane tematy przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci odpowiedzi ustnych na trzy wylosowane z wcześniej podanych pytań zakresu tematyki poruszanej na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w postaci oceny za przedstawiony referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka
3,5Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi je analizować
4,0Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka
4,5Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi z organizować badania nad ryzykiem
5,0Student potrafi z organizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/8_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
E_1A_U16Potrafi dostrzec trendy w gospodarce, w tym wykorzystać zasady rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Projektowanie i przeprowadzanie badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
C-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych i komputerów.
Treści programoweT-L-2Mierzenie ryzyka ( Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-L-1Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia
T-L-3Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka
T-W-7Mierzenie ryzyka (Istota ryzyka. Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-W-9Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia prezentacja referatów na zadane tematy przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci odpowiedzi ustnych na trzy wylosowane z wcześniej podanych pytań zakresu tematyki poruszanej na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w postaci oceny za przedstawiony referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka
3,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka, ale nie wystarczająco potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem
4,0Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem
4,5Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, ale nie wystarczająco potrafi wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej
5,0Student potrafi wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/8_K01Student opracował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1Projektowanie i przeprowadzanie badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
C-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych i komputerów.
Treści programoweT-L-2Mierzenie ryzyka ( Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-L-1Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia
T-L-4Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-L-3Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka
T-W-3koszty ryzyka w przedsiębiorstwie
T-W-4postępowanie z ryzykiem w procesie podejmowania decyzji
T-W-7Mierzenie ryzyka (Istota ryzyka. Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-W-6TYPY RYZYKA EKONOMICZNEGO I GOSPODARCZEGO (niepewność i ryzyko sytuacji rynkowych, Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia)
T-W-9Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-W-2źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka
T-W-8Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka.
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej - pojecie ryzyka (niepewność a ryzyko)
T-W-5koncepcja Risk Management; Definicje ryzyka i jego taksonomia,
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia prezentacja referatów na zadane tematy przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci odpowiedzi ustnych na trzy wylosowane z wcześniej podanych pytań zakresu tematyki poruszanej na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w postaci oceny za przedstawiony referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.