Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rehabilitacja zwierząt

Sylabus przedmiotu Profilaktyka aparatu ruchu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rehabilitacja zwierząt
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Profilaktyka aparatu ruchu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewelina Żyźniewska-Banaszak <wbihz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 5 0,50,60zaliczenie
laboratoriaL2 3 0,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu budowy i funkcjonowania układu ruchu zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu schorzeń związanych z aparatem ruchu, rozpoznanie najważniejszych objawów chorobowych, a także poznanie metod ich leczenia.
C-2Przekazanie wiedzy z stosowania odpowiednich procedur profilaktyki aparatu ruchu.
C-3Przygotowanie do samodzielnego wykonywania zabiegów zgodnie z obowiązującą metodyką.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Formy ćwiczeń profilaktycznych3
3
wykłady
T-W-1Edukacja właścicieli zwierząt w zakresie profilaktyki zaburzeń układu kostno-mięśniowego1
T-W-2Aspekty porfilaktyki: aktywność, żywienie,model spędzania czasu wolnego1
T-W-3Formy profilaktyki aparatu ruchu u szczeniąt.2
T-W-4Metody wykluczenia czynników ryzyka chorób.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2Przygotowanie do zajęć12
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Studiowanie wskazanego piśmiennictwa2
A-W-3Przygotowanie do zajęć8
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna
M-2Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Studium przypadków

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-C09_W01
Student posiada wiedzę niezbędną do podjęcia działań edukacyjnych.
RZ_10-_W20, RZ_10-_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-C09_U01
Posida umiejętności analizy czynników ryzyka chorób, identyfikowania problemów i podejmowania działań naprawczych.
RZ_10-_U01, RZ_10-_U07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-C09_K01
Wykazuje odpowiedzialność za własne podejmowane decyzje i prowadzone działania.
RZ_10-_K10, RZ_10-_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-C09_W01
Student posiada wiedzę niezbędną do podjęcia działań edukacyjnych.
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu wie jak podjąć działania edukacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-C09_U01
Posida umiejętności analizy czynników ryzyka chorób, identyfikowania problemów i podejmowania działań naprawczych.
2,0
3,0Student posiada umiejętności analizy czynników ryzyka chorób, identyfikowania problemów i podejmowania działań naprawczych, popełnia wiele błędów w doborze metody i jej wykorzystaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-C09_K01
Wykazuje odpowiedzialność za własne podejmowane decyzje i prowadzone działania.
2,0
3,0Postepuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie zaleceń postępowania terapeutycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hester M. Eick, Fitness z psem. Program ćwiczeń na codzienny spacer, PWRiL, Wrocław, 2016

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Formy ćwiczeń profilaktycznych3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Edukacja właścicieli zwierząt w zakresie profilaktyki zaburzeń układu kostno-mięśniowego1
T-W-2Aspekty porfilaktyki: aktywność, żywienie,model spędzania czasu wolnego1
T-W-3Formy profilaktyki aparatu ruchu u szczeniąt.2
T-W-4Metody wykluczenia czynników ryzyka chorób.1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2Przygotowanie do zajęć12
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Studiowanie wskazanego piśmiennictwa2
A-W-3Przygotowanie do zajęć8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-C09_W01Student posiada wiedzę niezbędną do podjęcia działań edukacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W20Posiada wiedzę o podstawowych metodach diagnostyki obrazowej oraz zna zasady techniczne ich wykonywania.
RZ_10-_W03Posiada wiedzę o budowie anatomicznej i topografii poszczególnych narządów i układów, a także ich strukturze i podstawowych funkcjach.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu schorzeń związanych z aparatem ruchu, rozpoznanie najważniejszych objawów chorobowych, a także poznanie metod ich leczenia.
C-2Przekazanie wiedzy z stosowania odpowiednich procedur profilaktyki aparatu ruchu.
C-3Przygotowanie do samodzielnego wykonywania zabiegów zgodnie z obowiązującą metodyką.
Treści programoweT-W-1Edukacja właścicieli zwierząt w zakresie profilaktyki zaburzeń układu kostno-mięśniowego
T-W-2Aspekty porfilaktyki: aktywność, żywienie,model spędzania czasu wolnego
T-W-4Metody wykluczenia czynników ryzyka chorób.
T-W-3Formy profilaktyki aparatu ruchu u szczeniąt.
T-L-1Formy ćwiczeń profilaktycznych
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studium przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu wie jak podjąć działania edukacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-C09_U01Posida umiejętności analizy czynników ryzyka chorób, identyfikowania problemów i podejmowania działań naprawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_U01Potrafi zaplanować proces rehabilitacji zwierząt,a także dobrać odpowiednie instrumenty terapii w zależności od stanu pacjenta.
RZ_10-_U07Umie określić wpływ żywienia na zdrowie i kondycję zwierząt. Potrafi prawidłowo ustalić program żywienia dostosowany do potrzeb rehabilitacji. Dobiera odpowiednie suplementy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu schorzeń związanych z aparatem ruchu, rozpoznanie najważniejszych objawów chorobowych, a także poznanie metod ich leczenia.
C-2Przekazanie wiedzy z stosowania odpowiednich procedur profilaktyki aparatu ruchu.
C-3Przygotowanie do samodzielnego wykonywania zabiegów zgodnie z obowiązującą metodyką.
Treści programoweT-W-1Edukacja właścicieli zwierząt w zakresie profilaktyki zaburzeń układu kostno-mięśniowego
T-W-2Aspekty porfilaktyki: aktywność, żywienie,model spędzania czasu wolnego
T-W-4Metody wykluczenia czynników ryzyka chorób.
T-W-3Formy profilaktyki aparatu ruchu u szczeniąt.
T-L-1Formy ćwiczeń profilaktycznych
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studium przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętności analizy czynników ryzyka chorób, identyfikowania problemów i podejmowania działań naprawczych, popełnia wiele błędów w doborze metody i jej wykorzystaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-C09_K01Wykazuje odpowiedzialność za własne podejmowane decyzje i prowadzone działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_K10Potrafi współpracować w lecznicach i klinikach weterynaryjnych w zakresie badań diagnostycznych.
RZ_10-_K01Potrafi dokonać oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych. Zdaje sobie sprawę z uzupełniania ich przez całe życie.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu schorzeń związanych z aparatem ruchu, rozpoznanie najważniejszych objawów chorobowych, a także poznanie metod ich leczenia.
C-2Przekazanie wiedzy z stosowania odpowiednich procedur profilaktyki aparatu ruchu.
C-3Przygotowanie do samodzielnego wykonywania zabiegów zgodnie z obowiązującą metodyką.
Treści programoweT-W-1Edukacja właścicieli zwierząt w zakresie profilaktyki zaburzeń układu kostno-mięśniowego
T-W-2Aspekty porfilaktyki: aktywność, żywienie,model spędzania czasu wolnego
T-W-4Metody wykluczenia czynników ryzyka chorób.
T-W-3Formy profilaktyki aparatu ruchu u szczeniąt.
T-L-1Formy ćwiczeń profilaktycznych
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studium przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postepuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie zaleceń postępowania terapeutycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0