Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rehabilitacja zwierząt

Sylabus przedmiotu Fizjologia z elementami pierwszej pomocy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rehabilitacja zwierząt
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Fizjologia z elementami pierwszej pomocy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 7 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu biologii, biochemii oraz anatomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat fizjologii wybranych układów i tkanek, związanych z motoryką i wydolnością organizmu.
C-2Celem dodatkowym przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej zwierząt towarzyszących oraz powiązanie jej z fizjologią układu oddechowego oraz układu krążenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: potencjał spoczynkowy; próg pobudliwości; analiza aktywności kanałów sodowych bramkowanych napięciem w generowaniu potencjału czynnościowego; okres refrakcji bezwzględnej oraz względnej; przewodzenie w synapsie chemicznej; receptory czuciowe. Analiza łuków odruchowych w odruchach somatycznych i autonomicznych. Analiza łuku odruchowego w odruchach warunkowych.2
T-L-2Analiza preparatów histologicznych mięśni szkieletowych. Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: okres utajonego pobudzenia; typy skurczów mięśni; zależność pomiędzy siłą bodźca oraz częstotliwością stymulacji a skurczem mięśnia szkieletowego; typy skurczów mięśni; zmęczenie mięśni. Analiza molekularnego mechanizmu skurczu mięśni.2
T-L-3Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: refrakcja bezwzględna mięśnia sercowego; wpływ aktywności układu współczulnego oraz przywspółczulnego na pracę mięśnia sercowego; analiza wpływu czynników humoralnych oraz wybranych hormonów na pracę serca. Zasady pomiaru tętna u zwierząt. Mechanizm wdechu i wydechu – analiza z użyciem preparatu Dondersa. Przeprowadzenie resuscytacji krążeniowo oddechowej z użyciem fantomu RKO psa.3
7
wykłady
T-W-1Wstęp do elektrofizjologii. Budowa i funkcjonowanie synapsy chemicznej. Przekazywanie informacji w układzie nerwowym. Somatyczny i autonomiczny układ nerwowy. Odruchy somatyczne i autonomiczne.2
T-W-2Podstawy budowy mięśni szkieletowych. Charakterystyka komórek mięśnia szkieletowego. Jednostka motoryczna i motoryczna płytka końcowa. Molekularny mechanizm skurczu mięśnia szkieletowego. Typy skurczów mięśni. Energetyka skurczu mięśnia. Przyczyny i objawy zmęczenia mięśni.2
T-W-3Charakterystyka układu krążenia. Budowa i właściwości mięśnia sercowego. Cykl pracy serca. Nerwowo-humoralna regulacja pracy serca. Czynniki warunkujące przepływ krwi w naczyniech krwionośnych.2
T-W-4Mechanizm wdechu i wydechu. Wymiana gazowa w płucach i tkankach. Regulacja oddychania.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w laboratoriach7
A-L-2samodzielne przygotowanie do wykonania eksperymentów edukacyjnych15
A-L-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3konsultacje7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2eksperyment dydaktyczny z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego
M-3eksperymenty biologiczne z użyciem gotowych prearatów lub fantomów
M-4dyskusja dydaktyczna w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian wiadomości
S-2Ocena formująca: ocena wiedzy na podstawie dyskusji dydaktycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-A02_W01
W wyniku porzeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować funkcje układu nerwowego, krążenia, oddechowego oraz krwionośnego, a także opisać wybrane zjawiska związane z ich funkcjonowaniem
RZ_10-_W04, RZ_10-_W03C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-A02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi formułować wnioski z analizowanych doświadczeń oraz przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową psa
RZ_10-_U18C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-A02_K01
Student wykazuje zdolność do pracy w zespole podczas wykonywania doświadczeń laboratoryjnych
RZ_10-_K06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-A02_W01
W wyniku porzeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować funkcje układu nerwowego, krążenia, oddechowego oraz krwionośnego, a także opisać wybrane zjawiska związane z ich funkcjonowaniem
2,0
3,0student potrafi scharakteryzować podstawowe funkcje układów: nerwowego, krążenia, oddechowego oraz krwionośnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-A02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi formułować wnioski z analizowanych doświadczeń oraz przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową psa
2,0
3,0student z pomocą nauczyciela potrafi wyciągnąć wnioski z analizowanych doświadczeń i przeprowadzić resuscytację krązeniowo oddechową z użyciem modelu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-A02_K01
Student wykazuje zdolność do pracy w zespole podczas wykonywania doświadczeń laboratoryjnych
2,0
3,0Student wykazuje zdolność do pracy w zespole podczas wykonywania doświadczeń laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tadeusz Krzymowski; Jadwiga Przała, Fizjologia zwierząt, PWiRL, Warszawa, 2015
  2. E.Y. Ramirez, Pierwsza pomoc w stanach nagłych psów i kotów, Urban & Partner, Wrocław, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Klaus Loeffler, Anatomia i fizjologia zwierząt domowych, PZWL, Warszawa, 2015, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: potencjał spoczynkowy; próg pobudliwości; analiza aktywności kanałów sodowych bramkowanych napięciem w generowaniu potencjału czynnościowego; okres refrakcji bezwzględnej oraz względnej; przewodzenie w synapsie chemicznej; receptory czuciowe. Analiza łuków odruchowych w odruchach somatycznych i autonomicznych. Analiza łuku odruchowego w odruchach warunkowych.2
T-L-2Analiza preparatów histologicznych mięśni szkieletowych. Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: okres utajonego pobudzenia; typy skurczów mięśni; zależność pomiędzy siłą bodźca oraz częstotliwością stymulacji a skurczem mięśnia szkieletowego; typy skurczów mięśni; zmęczenie mięśni. Analiza molekularnego mechanizmu skurczu mięśni.2
T-L-3Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: refrakcja bezwzględna mięśnia sercowego; wpływ aktywności układu współczulnego oraz przywspółczulnego na pracę mięśnia sercowego; analiza wpływu czynników humoralnych oraz wybranych hormonów na pracę serca. Zasady pomiaru tętna u zwierząt. Mechanizm wdechu i wydechu – analiza z użyciem preparatu Dondersa. Przeprowadzenie resuscytacji krążeniowo oddechowej z użyciem fantomu RKO psa.3
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do elektrofizjologii. Budowa i funkcjonowanie synapsy chemicznej. Przekazywanie informacji w układzie nerwowym. Somatyczny i autonomiczny układ nerwowy. Odruchy somatyczne i autonomiczne.2
T-W-2Podstawy budowy mięśni szkieletowych. Charakterystyka komórek mięśnia szkieletowego. Jednostka motoryczna i motoryczna płytka końcowa. Molekularny mechanizm skurczu mięśnia szkieletowego. Typy skurczów mięśni. Energetyka skurczu mięśnia. Przyczyny i objawy zmęczenia mięśni.2
T-W-3Charakterystyka układu krążenia. Budowa i właściwości mięśnia sercowego. Cykl pracy serca. Nerwowo-humoralna regulacja pracy serca. Czynniki warunkujące przepływ krwi w naczyniech krwionośnych.2
T-W-4Mechanizm wdechu i wydechu. Wymiana gazowa w płucach i tkankach. Regulacja oddychania.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w laboratoriach7
A-L-2samodzielne przygotowanie do wykonania eksperymentów edukacyjnych15
A-L-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3konsultacje7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A02_W01W wyniku porzeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować funkcje układu nerwowego, krążenia, oddechowego oraz krwionośnego, a także opisać wybrane zjawiska związane z ich funkcjonowaniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W04Ma wiedzę na temat podstawowych procesów fizjologicznych, biochemicznych i biofizycznych zachodzących w organizmach zwierzęcych.
RZ_10-_W03Posiada wiedzę o budowie anatomicznej i topografii poszczególnych narządów i układów, a także ich strukturze i podstawowych funkcjach.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat fizjologii wybranych układów i tkanek, związanych z motoryką i wydolnością organizmu.
C-2Celem dodatkowym przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej zwierząt towarzyszących oraz powiązanie jej z fizjologią układu oddechowego oraz układu krążenia.
Treści programoweT-L-1Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: potencjał spoczynkowy; próg pobudliwości; analiza aktywności kanałów sodowych bramkowanych napięciem w generowaniu potencjału czynnościowego; okres refrakcji bezwzględnej oraz względnej; przewodzenie w synapsie chemicznej; receptory czuciowe. Analiza łuków odruchowych w odruchach somatycznych i autonomicznych. Analiza łuku odruchowego w odruchach warunkowych.
T-L-2Analiza preparatów histologicznych mięśni szkieletowych. Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: okres utajonego pobudzenia; typy skurczów mięśni; zależność pomiędzy siłą bodźca oraz częstotliwością stymulacji a skurczem mięśnia szkieletowego; typy skurczów mięśni; zmęczenie mięśni. Analiza molekularnego mechanizmu skurczu mięśni.
T-L-3Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: refrakcja bezwzględna mięśnia sercowego; wpływ aktywności układu współczulnego oraz przywspółczulnego na pracę mięśnia sercowego; analiza wpływu czynników humoralnych oraz wybranych hormonów na pracę serca. Zasady pomiaru tętna u zwierząt. Mechanizm wdechu i wydechu – analiza z użyciem preparatu Dondersa. Przeprowadzenie resuscytacji krążeniowo oddechowej z użyciem fantomu RKO psa.
T-W-1Wstęp do elektrofizjologii. Budowa i funkcjonowanie synapsy chemicznej. Przekazywanie informacji w układzie nerwowym. Somatyczny i autonomiczny układ nerwowy. Odruchy somatyczne i autonomiczne.
T-W-2Podstawy budowy mięśni szkieletowych. Charakterystyka komórek mięśnia szkieletowego. Jednostka motoryczna i motoryczna płytka końcowa. Molekularny mechanizm skurczu mięśnia szkieletowego. Typy skurczów mięśni. Energetyka skurczu mięśnia. Przyczyny i objawy zmęczenia mięśni.
T-W-3Charakterystyka układu krążenia. Budowa i właściwości mięśnia sercowego. Cykl pracy serca. Nerwowo-humoralna regulacja pracy serca. Czynniki warunkujące przepływ krwi w naczyniech krwionośnych.
T-W-4Mechanizm wdechu i wydechu. Wymiana gazowa w płucach i tkankach. Regulacja oddychania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2eksperyment dydaktyczny z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego
M-3eksperymenty biologiczne z użyciem gotowych prearatów lub fantomów
M-4dyskusja dydaktyczna w zespołach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian wiadomości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi scharakteryzować podstawowe funkcje układów: nerwowego, krążenia, oddechowego oraz krwionośnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A02_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi formułować wnioski z analizowanych doświadczeń oraz przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową psa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_U18Wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy anatomicznej i funkcjonowania podstawowych układów, narządów zmysłów oraz narzadu ruchu dla wyjaśnienia zaburzeń ich struktury i funkcji.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat fizjologii wybranych układów i tkanek, związanych z motoryką i wydolnością organizmu.
C-2Celem dodatkowym przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej zwierząt towarzyszących oraz powiązanie jej z fizjologią układu oddechowego oraz układu krążenia.
Treści programoweT-L-1Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: potencjał spoczynkowy; próg pobudliwości; analiza aktywności kanałów sodowych bramkowanych napięciem w generowaniu potencjału czynnościowego; okres refrakcji bezwzględnej oraz względnej; przewodzenie w synapsie chemicznej; receptory czuciowe. Analiza łuków odruchowych w odruchach somatycznych i autonomicznych. Analiza łuku odruchowego w odruchach warunkowych.
T-L-2Analiza preparatów histologicznych mięśni szkieletowych. Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: okres utajonego pobudzenia; typy skurczów mięśni; zależność pomiędzy siłą bodźca oraz częstotliwością stymulacji a skurczem mięśnia szkieletowego; typy skurczów mięśni; zmęczenie mięśni. Analiza molekularnego mechanizmu skurczu mięśni.
T-L-3Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: refrakcja bezwzględna mięśnia sercowego; wpływ aktywności układu współczulnego oraz przywspółczulnego na pracę mięśnia sercowego; analiza wpływu czynników humoralnych oraz wybranych hormonów na pracę serca. Zasady pomiaru tętna u zwierząt. Mechanizm wdechu i wydechu – analiza z użyciem preparatu Dondersa. Przeprowadzenie resuscytacji krążeniowo oddechowej z użyciem fantomu RKO psa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2eksperyment dydaktyczny z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego
M-3eksperymenty biologiczne z użyciem gotowych prearatów lub fantomów
M-4dyskusja dydaktyczna w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena wiedzy na podstawie dyskusji dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student z pomocą nauczyciela potrafi wyciągnąć wnioski z analizowanych doświadczeń i przeprowadzić resuscytację krązeniowo oddechową z użyciem modelu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A02_K01Student wykazuje zdolność do pracy w zespole podczas wykonywania doświadczeń laboratoryjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_K06Wykazuje zdolnośc do pracy w grupie jak i samodzielnej oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontoli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych działań.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat fizjologii wybranych układów i tkanek, związanych z motoryką i wydolnością organizmu.
Treści programoweT-L-1Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: potencjał spoczynkowy; próg pobudliwości; analiza aktywności kanałów sodowych bramkowanych napięciem w generowaniu potencjału czynnościowego; okres refrakcji bezwzględnej oraz względnej; przewodzenie w synapsie chemicznej; receptory czuciowe. Analiza łuków odruchowych w odruchach somatycznych i autonomicznych. Analiza łuku odruchowego w odruchach warunkowych.
T-L-2Analiza preparatów histologicznych mięśni szkieletowych. Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: okres utajonego pobudzenia; typy skurczów mięśni; zależność pomiędzy siłą bodźca oraz częstotliwością stymulacji a skurczem mięśnia szkieletowego; typy skurczów mięśni; zmęczenie mięśni. Analiza molekularnego mechanizmu skurczu mięśni.
T-L-3Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: refrakcja bezwzględna mięśnia sercowego; wpływ aktywności układu współczulnego oraz przywspółczulnego na pracę mięśnia sercowego; analiza wpływu czynników humoralnych oraz wybranych hormonów na pracę serca. Zasady pomiaru tętna u zwierząt. Mechanizm wdechu i wydechu – analiza z użyciem preparatu Dondersa. Przeprowadzenie resuscytacji krążeniowo oddechowej z użyciem fantomu RKO psa.
Metody nauczaniaM-2eksperyment dydaktyczny z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego
M-3eksperymenty biologiczne z użyciem gotowych prearatów lub fantomów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena wiedzy na podstawie dyskusji dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zdolność do pracy w zespole podczas wykonywania doświadczeń laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0