Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rehabilitacja zwierząt

Sylabus przedmiotu Higiena i dobrostan zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rehabilitacja zwierząt
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Higiena i dobrostan zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 8 1,00,60zaliczenie
wykładyW1 6 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajec jest przekazanie słuchaczą podstawowej wiedzy z zakresu dobrostanu zwierzat, w tym zapoznanie z kryteriami oceny dobrostanu, wskazanie czynników srodowiska wpływajacych na behawior zwierzat jak i ich zachowanie w przyjaznym i nieprzyjaznym srodowisku oraz rozwijanie u słuchaczy zdolnosci do wieloaspektowego spojrzenia na problem dobrostanu zwierzat.
C-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia w gabinetach rehabilitacyjnych.2
T-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Wskaźniki katatermometryczne w gabinetach rehabilitacyjnych.2
T-L-3Definicje dobrostanu. Formy stereotypii u psów i kotów (karty diagnostyki). Monitoring dobrostanu zwierząt (wskaźniki zoohigieniczne, behawioralne, endokrynne, biochemiczne surowicy, hematologiczne).2
T-L-4Sposoby wzbogacania srodowiska psa. Socjalne implikacje dobrostanu. Dobrostan zwierząt podczas rehabilitacji.2
8
wykłady
T-W-1Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.2
T-W-2Higiena utrzymania zwierzat towarzyszących. Dezynfekcja pomieszczeń i sprzętu.2
T-W-3Wpływ środowiska na behawior zwierząt. Zachowania zwierząt w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku. Behawior patologiczny -metody rozpoznawania.2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń16
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy słuchacza, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-B04_W01
Ma wiedzę dotyczącą prawidłowego środowiska utrzymania zwierząt towarzyszących, właściwego obchodzenia się i utrzymania ich dobrostanu
RZ_10-_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-B04_U01
Zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmem zwierząt a środowiskiem
RZ_10-_U02C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-B04_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na dobrostan zwierząt
RZ_10-_K03C-2T-W-1, T-W-3, T-L-3, T-L-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-B04_W01
Ma wiedzę dotyczącą prawidłowego środowiska utrzymania zwierząt towarzyszących, właściwego obchodzenia się i utrzymania ich dobrostanu
2,0
3,0Słuchacz: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-B04_U01
Zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmem zwierząt a środowiskiem
2,0
3,0Słuchacz: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-B04_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na dobrostan zwierząt
2,0
3,0Słuchacz: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania sie psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Monkiewicz J., Etyczne i prawne aspekty ochrony dobrostanu zwierzat, Akademii Rolniczej we Wrocławiu, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia w gabinetach rehabilitacyjnych.2
T-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Wskaźniki katatermometryczne w gabinetach rehabilitacyjnych.2
T-L-3Definicje dobrostanu. Formy stereotypii u psów i kotów (karty diagnostyki). Monitoring dobrostanu zwierząt (wskaźniki zoohigieniczne, behawioralne, endokrynne, biochemiczne surowicy, hematologiczne).2
T-L-4Sposoby wzbogacania srodowiska psa. Socjalne implikacje dobrostanu. Dobrostan zwierząt podczas rehabilitacji.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.2
T-W-2Higiena utrzymania zwierzat towarzyszących. Dezynfekcja pomieszczeń i sprzętu.2
T-W-3Wpływ środowiska na behawior zwierząt. Zachowania zwierząt w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku. Behawior patologiczny -metody rozpoznawania.2
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-B04_W01Ma wiedzę dotyczącą prawidłowego środowiska utrzymania zwierząt towarzyszących, właściwego obchodzenia się i utrzymania ich dobrostanu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W02Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska bytowania zwierząt towarzyszących oraz jego wpływu na dobrostan
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajec jest przekazanie słuchaczą podstawowej wiedzy z zakresu dobrostanu zwierzat, w tym zapoznanie z kryteriami oceny dobrostanu, wskazanie czynników srodowiska wpływajacych na behawior zwierzat jak i ich zachowanie w przyjaznym i nieprzyjaznym srodowisku oraz rozwijanie u słuchaczy zdolnosci do wieloaspektowego spojrzenia na problem dobrostanu zwierzat.
C-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny
Treści programoweT-W-1Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.
T-W-3Wpływ środowiska na behawior zwierząt. Zachowania zwierząt w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku. Behawior patologiczny -metody rozpoznawania.
T-W-2Higiena utrzymania zwierzat towarzyszących. Dezynfekcja pomieszczeń i sprzętu.
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia w gabinetach rehabilitacyjnych.
T-L-3Definicje dobrostanu. Formy stereotypii u psów i kotów (karty diagnostyki). Monitoring dobrostanu zwierząt (wskaźniki zoohigieniczne, behawioralne, endokrynne, biochemiczne surowicy, hematologiczne).
T-L-4Sposoby wzbogacania srodowiska psa. Socjalne implikacje dobrostanu. Dobrostan zwierząt podczas rehabilitacji.
T-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Wskaźniki katatermometryczne w gabinetach rehabilitacyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy słuchacza, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-B04_U01Zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmem zwierząt a środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_U02Potrafi przystosować środowisko bytowania zwierząt z uwzględnieniem przepisów prawa oraz dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajec jest przekazanie słuchaczą podstawowej wiedzy z zakresu dobrostanu zwierzat, w tym zapoznanie z kryteriami oceny dobrostanu, wskazanie czynników srodowiska wpływajacych na behawior zwierzat jak i ich zachowanie w przyjaznym i nieprzyjaznym srodowisku oraz rozwijanie u słuchaczy zdolnosci do wieloaspektowego spojrzenia na problem dobrostanu zwierzat.
C-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny
Treści programoweT-W-3Wpływ środowiska na behawior zwierząt. Zachowania zwierząt w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku. Behawior patologiczny -metody rozpoznawania.
T-W-2Higiena utrzymania zwierzat towarzyszących. Dezynfekcja pomieszczeń i sprzętu.
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia w gabinetach rehabilitacyjnych.
T-L-3Definicje dobrostanu. Formy stereotypii u psów i kotów (karty diagnostyki). Monitoring dobrostanu zwierząt (wskaźniki zoohigieniczne, behawioralne, endokrynne, biochemiczne surowicy, hematologiczne).
T-L-4Sposoby wzbogacania srodowiska psa. Socjalne implikacje dobrostanu. Dobrostan zwierząt podczas rehabilitacji.
T-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Wskaźniki katatermometryczne w gabinetach rehabilitacyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy słuchacza, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-B04_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_K03Ma świadomość zagrożeń wynikających z pracy ze zwierzętami, materiałem biologicznym i związkami chemicznymi.
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny
Treści programoweT-W-1Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.
T-W-3Wpływ środowiska na behawior zwierząt. Zachowania zwierząt w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku. Behawior patologiczny -metody rozpoznawania.
T-L-3Definicje dobrostanu. Formy stereotypii u psów i kotów (karty diagnostyki). Monitoring dobrostanu zwierząt (wskaźniki zoohigieniczne, behawioralne, endokrynne, biochemiczne surowicy, hematologiczne).
T-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Wskaźniki katatermometryczne w gabinetach rehabilitacyjnych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy słuchacza, zarówno indywidualnej jak i grupowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0