Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Żywność i żywienie w dobie globalizacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywność i żywienie w dobie globalizacji | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 8 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: ekonomika i zarządzanie, marketing, podstawy żywienia człowieka, ogólna technologia żywności, towaroznawstwo żywności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka i możliwości ich realizacji w erze globalizacji. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad ustalania polityki wyżywienia dla wybranej populacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budżet państwa i gospodarstw domowych w Polsce | 1 |
T-L-2 | Produkcja zbóż i surowców zwierzęcych w Polsce i na świecie | 1 |
T-L-3 | Ceny skupu i detaliczne produktów rolnych a struktura produkcji rolniczej | 1 |
T-L-4 | Przemysł spożywczy w Polsce i na świecie – struktura i wielkość produkcji | 1 |
T-L-5 | Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie | 1 |
T-L-6 | Rynek pracy w Polsce | 1 |
T-L-7 | Spożycie indywidualne w gospodarstwach domowych w Polsce | 1 |
T-L-8 | Struktura spożycia żywności w Polsce | 1 |
T-L-9 | Handel zagraniczny – wielkość obrotów żywnością | 1 |
T-L-10 | Żywienie zbiorowe z uwzględnieniem sektora publicznego i prywatnego | 1 |
T-L-11 | Stan zdrowotny i przyczyny zgonów populacji osób w Polsce i na świecie | 1 |
T-L-12 | Sieci handlowe na rynku żywności w Polsce | 1 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie globalizacji. Zakres globalizacji, misja, cele, strategia i konkurencyjność | 1 |
T-W-2 | Produkty globalne, polityka cenowa, promocja, organizacja handlu żywnością | 1 |
T-W-3 | Produkcja roślinna i zwierzęca w Polsce i na świecie. Przemysł spożywczy a model żywienia | 1 |
T-W-4 | Podaż i popyt na rynku żywności w Polsce | 1 |
T-W-5 | Dochody i siła nabywcza żywności w Polsce w dobie globalizacji | 1 |
T-W-6 | Narodowy Program Zdrowia dla populacji w Polsce | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-4 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Wypełnianie konspektów |
M-4 | Opanowanie umiejętnosci oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia, zagrożeń żywieniowych o podłożu społecznym, gospodarczym, demograficznym, epidemiologicznym w erze globalizacji, w Polsce i na świecie. |
M-5 | Opanowanie umiejętnosci korzystania z danych statystycznych krajowych i zagranicznych, dla celów prognozy produkcji żywności i zachowań żywieniowych w kontekście zachowania zdrowia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-7tibz_W01 Student posiada pogłębiona wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. | TZZ_2A_W06, TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W09, TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W16 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-L-11, T-L-4, T-L-5, T-L-12, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-L-3 | M-4, M-3, M-2, M-1, M-5 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-7tibz_U01 Posiada umiejetność aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U06, TZZ_2A_U07, TZZ_2A_U08, TZZ_2A_U09, TZZ_2A_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-L-11, T-L-4, T-L-5, T-L-12, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-L-3 | M-4, M-3, M-2, M-1, M-5 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-7tibz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-L-11, T-L-4, T-L-5, T-L-12, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-L-3 | M-4, M-3, M-2, M-1, M-5 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-7tibz_W01 Student posiada pogłębiona wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. | |
4,5 | Student opanował całą wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-7tibz_U01 Posiada umiejetność aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. | 2,0 | Student nie posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student w znacznym stopniu posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, bez analizy. | |
3,5 | Student w znacznym stopniu posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników ora wskazać błędy. | |
5,0 | Student posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników ora wskazać błędy. Ponadto umie zproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-7tibz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Falkowski J., Ostrowicki J., Geografia rolnictwa świata., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Holzer J.Z., Demografia., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
- Firlik-Fesnak G., Szylko-Skoczny M (pod red.), Polityka społeczna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Gutkowska K., Ozimek I., Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności. Kryteria zróżnicowania., Wyd. SGGW, Warszawa, 2005
- Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Wądołowska L., Żywieniowe podłoże zagrożeń zdrowia w Polsce, Wyd UWM, Olsztyn, 2010
- Kowalczyk S (pod red.), Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji., Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, 2009
- Stonehause G, Hamill J., Campbell D., Purdie T., Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Rejman K., Halicka E., Gospodarka żywnościowa. Przewodnik do ćwiczeń, SGGW, Warszawa, 2001
- Gutkowska K., Ozimek I., Laskowski W., Uwarunkowania konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych., SGGW, Warszawa, 2001
- Wojtyniak B., Goryński (pod red.), Sytuacja zdrowotna ludności Polski. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, Państwowy Zakład Higieny, Warszawa, 2008
- Bywalec Cz., Ekonomika i finanse gospodarstw domowych., PWN, Warszawa, 2009
- Roczniki statystyczne GUS., 2011
- Wilkina J., Nurzyńska I., Polska wieś 2012 (Raport o stanie wsi), Warszawa, 2012
- Stiglitz J.E., Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004