Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka mikrobiologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka mikrobiologiczna
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu mikrobiologii oraz immunologii
W-2Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu technik mikroskopowych oraz umiejętność obsługi mikroskopu optycznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
C-2Przdedstawienie zasad organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
C-3Zapoznanie studentów z rolą laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym.1
T-A-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.1
T-A-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.1
T-A-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.1
T-A-5Identyfikacja bakterii.2
T-A-6Interpretacja wyników testów lekowrażliwości uzyskanych metodą in vitro.1
7
wykłady
T-W-1Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.1
T-W-2Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.1
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.1
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.1
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.1
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.1
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie podanej literatury5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych18
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.1_W01
Zna techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
BT_2A_W08C-1T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.1_U01
Wykorzystuje odpowiednie metody i techniki w celu identyfikacji mikroorganizmów.
BT_2A_U05C-2, C-1T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-N-O2.1_K01
Student jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania.
BT_2A_K01C-2, C-1, C-3T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-3, T-A-6, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-A-3, T-W-1, T-A-4M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.1_W01
Zna techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
2,0Student nie potrafi objaśnić podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,5Student objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.1_U01
Wykorzystuje odpowiednie metody i techniki w celu identyfikacji mikroorganizmów.
2,0Student nie potrafi wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-N-O2.1_K01
Student jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grzybowski J., Reiss J., Praktyczna bakteriologia lekarska i sanitarna, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001
  2. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  3. Krawczyk B., Kur J., Diagnostyka molekularna w mikrobiologii, Wydaw. PG, Gdańsk, 2008
  4. ESzewczyk E. M., Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Tomaszewski J.J., Diagnostyka laboratoryjna, PZWL, Warszawa, 1993
  2. Zaremba M.L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym.1
T-A-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.1
T-A-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.1
T-A-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.1
T-A-5Identyfikacja bakterii.2
T-A-6Interpretacja wyników testów lekowrażliwości uzyskanych metodą in vitro.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.1
T-W-2Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.1
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.1
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.1
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.1
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.1
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie podanej literatury5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-S-O2.1_W01Zna techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
Treści programoweT-A-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.
T-A-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.
T-A-5Identyfikacja bakterii.
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,5Student objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-S-O2.1_U01Wykorzystuje odpowiednie metody i techniki w celu identyfikacji mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-2Przdedstawienie zasad organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
Treści programoweT-A-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.
T-A-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-N-O2.1_K01Student jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-2Przdedstawienie zasad organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
C-3Zapoznanie studentów z rolą laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
Treści programoweT-W-2Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
T-A-1Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym.
T-A-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.
T-A-5Identyfikacja bakterii.
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.
T-A-6Interpretacja wyników testów lekowrażliwości uzyskanych metodą in vitro.
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.
T-A-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.
T-W-1Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
T-A-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania.
3,5
4,0
4,5
5,0