Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Opakowania i systemy pakujące:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Opakowania i systemy pakujące
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu chemii, biochemii, fizyki, ogólnej technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań, znaczenie opakowań, podstawowe terminy związane z opakowaniami, wymagania stawiane opakowaniom a ich funkcje. Opakowania z tworzyw sztucznych - podstawy identyfikacji tworzyw sztucznych, przegląd najważniejszych tworzyw sztucznych stosowanych w przemyśle spożywczym i ich identyfikacja, określanie podstawowych metod formowania opakowań z tworzyw sztucznych i rozpoznawanie na przykładach, opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tworzyw sztucznych, wybrane metody badań.1
T-A-2Opakowania metalowe, szklane - cykl technologiczny ich otrzymywania, właściwości, identyfikacja na rynku dostępnych opakowań1
T-A-3opakowania papierowe - określanie właściwości wyrobów celulozowych, rodzaje papieru wykorzystywanego w opakowalnictwie żywności, podstawowe grupy opakowań oraz wybrane metody ich badań, projektowanie ich badań, projektowanie opakowań jednostkowych papierowych i kartonowych1
T-A-4Systemy pakowania żywnści - podstawowe wytyczne przy doborze odpowiedniego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania - wady i zalety1
T-A-5Podstawy doboru opakwania do właściwości żywności - klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zlecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, stosowanie wytycznych dotyczących pakowania żywności świeżej1
T-A-6Wytyczne do projektowania i doboru opakowań - podstawowe wymagania stawaiane materiałom opakowaniowym, najważniejsze właśności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania. Czynniki wywołujące psucie się żywności1
T-A-7kolokwium1
7
wykłady
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności. Opakowania szklane, metalowe, drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)1
T-W-2Opakowania z tworzyw sztucznych (I) (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)1
T-W-3Opakowania transportowe produktów spożywczych oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań do żywności. Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).1
T-W-4Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).1
T-W-5Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).1
T-W-6Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)1
T-W-7Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)1
T-W-8zaliczenie1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach7
A-A-2Konsultacje6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych27
A-A-4Zaliczenie treści ćwiczeniowych5
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Samodzielene studiowanie treści wykładów37
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium (jedno na semestr)
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie testowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_W01
Potrafi zaproponować opakowanie i system pakowania dla poszczególnych grup żywności. Zna wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
BT_2A_W03, BT_2A_W09, BT_2A_W10C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_U01
Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, systemem i rodzajem pakowania a jakością uzyskanych i przechowywanych produktów spożywczych
BT_2A_U04, BT_2A_U09C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-6M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania, poszerzania i aktualizacji wiedzy zakresie nowych i innowacyjnych technologii i rozwiązań w pakowalnictwie produktów żywnosciowych
BT_2A_K01, BT_2A_K07C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_W01
Potrafi zaproponować opakowanie i system pakowania dla poszczególnych grup żywności. Zna wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_U01
Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, systemem i rodzajem pakowania a jakością uzyskanych i przechowywanych produktów spożywczych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania, poszerzania i aktualizacji wiedzy zakresie nowych i innowacyjnych technologii i rozwiązań w pakowalnictwie produktów żywnosciowych
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Nierzwicki W., Opakowania, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1997
  2. Czerniawskiego B. i Michniewicza J., Opakowania żywności, Agro Food Technology, Czeladź, 1998
  3. Kwiatkowski J., Ćwieczenia z towaroznawstwa opakowań, Wydawnictwo AE, Poznań, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Mysona Mieczysław, Towaroznawstwo opakowań, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Krakowie, Kraków, 1972
  2. Korzeniowski A., Skrzypek M, Ekologistyka zużytych opakowań, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań, znaczenie opakowań, podstawowe terminy związane z opakowaniami, wymagania stawiane opakowaniom a ich funkcje. Opakowania z tworzyw sztucznych - podstawy identyfikacji tworzyw sztucznych, przegląd najważniejszych tworzyw sztucznych stosowanych w przemyśle spożywczym i ich identyfikacja, określanie podstawowych metod formowania opakowań z tworzyw sztucznych i rozpoznawanie na przykładach, opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tworzyw sztucznych, wybrane metody badań.1
T-A-2Opakowania metalowe, szklane - cykl technologiczny ich otrzymywania, właściwości, identyfikacja na rynku dostępnych opakowań1
T-A-3opakowania papierowe - określanie właściwości wyrobów celulozowych, rodzaje papieru wykorzystywanego w opakowalnictwie żywności, podstawowe grupy opakowań oraz wybrane metody ich badań, projektowanie ich badań, projektowanie opakowań jednostkowych papierowych i kartonowych1
T-A-4Systemy pakowania żywnści - podstawowe wytyczne przy doborze odpowiedniego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania - wady i zalety1
T-A-5Podstawy doboru opakwania do właściwości żywności - klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zlecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, stosowanie wytycznych dotyczących pakowania żywności świeżej1
T-A-6Wytyczne do projektowania i doboru opakowań - podstawowe wymagania stawaiane materiałom opakowaniowym, najważniejsze właśności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania. Czynniki wywołujące psucie się żywności1
T-A-7kolokwium1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności. Opakowania szklane, metalowe, drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)1
T-W-2Opakowania z tworzyw sztucznych (I) (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)1
T-W-3Opakowania transportowe produktów spożywczych oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań do żywności. Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).1
T-W-4Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).1
T-W-5Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).1
T-W-6Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)1
T-W-7Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)1
T-W-8zaliczenie1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach7
A-A-2Konsultacje6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych27
A-A-4Zaliczenie treści ćwiczeniowych5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Samodzielene studiowanie treści wykładów37
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O3.1_W01Potrafi zaproponować opakowanie i system pakowania dla poszczególnych grup żywności. Zna wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W03zna zasady zarządzania, w tym zarządzania jakością
BT_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
BT_2A_W10wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.
Treści programoweT-W-2Opakowania z tworzyw sztucznych (I) (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-5Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).
T-W-4Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).
T-W-7Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności. Opakowania szklane, metalowe, drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-3Opakowania transportowe produktów spożywczych oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań do żywności. Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
T-W-6Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium (jedno na semestr)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O3.1_U01Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, systemem i rodzajem pakowania a jakością uzyskanych i przechowywanych produktów spożywczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
BT_2A_U09stosuje poznane metody w pracy badawczej; opracowuje piśmiennictwo zgodnie z profilem badawczym; analizuje doniesienia naukowe i inne materiały źródłowe w kontekście własnego projektu badawczego; potrafi przygotować projekt własnych badań naukowych oraz samodzielnie przygotowć opracowanie naukowe
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.
Treści programoweT-W-2Opakowania z tworzyw sztucznych (I) (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-5Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).
T-W-4Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).
T-W-7Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności. Opakowania szklane, metalowe, drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-3Opakowania transportowe produktów spożywczych oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań do żywności. Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
T-W-6Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium (jedno na semestr)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O3.1_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania, poszerzania i aktualizacji wiedzy zakresie nowych i innowacyjnych technologii i rozwiązań w pakowalnictwie produktów żywnosciowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BT_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.
Treści programoweT-W-2Opakowania z tworzyw sztucznych (I) (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-5Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).
T-W-4Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).
T-W-7Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności. Opakowania szklane, metalowe, drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-3Opakowania transportowe produktów spożywczych oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań do żywności. Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
T-W-6Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium (jedno na semestr)
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie testowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli