Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Monitorowanie upraw transgenicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitorowanie upraw transgenicznych
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość genetyki i hodowli roślin, podstaw inżynierii genetycznejo oraz podstaw biotechnologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1celem realizowanych zajęć jest zapoznanie studentów z prawnymi oraz technicznymi mozliwościami monitorowania upraw transgenicznych w świetle obowiązującego prawa dostępnych metod badawczych
C-2celem realizowanych zajęć jest zwrócenie uwagi na potencjał jakim są zmodyfikowane genetycznie odmiany roślin uprawnych oraz na potencjał możliwości ich wykorzystania jako donorów genów dla innych odmian roślin uprawnych otrzymywanych na drodze krzyżowań i selekcji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie tematyki realizowanych zajęć, kryteriów uzyskania zaliczenia oraz omówienie zasad i tematyki przygotowania i przedstawienia referatów.1
T-A-2Charakterystyka metod wykorzystywanych do transformacji genetycznych u roślin. Wykorzystanie metod kultur tkankowych do indukowania i otrzymywania nowego rodzaju zmienności. Zasadność oraz przykłady.1
T-A-3Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych (GMO) lub genów docelowych u roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne.2
T-A-4Uregulowania prawne dotyczące kwestii monitorowania GMO mające związek z budowaniem systemu bezpieczeństwa biologicznego w Polsce. Laboratoria referencyjne. Rejestry GMO.1
T-A-5Prezentacja referatów oraz dyskusja nad przedstawianymi zagadnieniami.1
T-A-6Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu.1
7
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do biotechnologii roślin. Znaczenie nowoczesnej biotechnologii. Czym jest GMO. Cele i sposoby uzyskiwania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Odmiany genetycznie zmodyfikowanych roślin uprawnych a odmiany konwencjonalne.1
T-W-2Rośliny genetycznie zmodyfikowane. Przykłady modyfikacji i kierunki modyfikacji genetycznych u roślin.1
T-W-3Omówienie prawnych aspektów koegzystencji. Przykłady uregulowań prawnych dotyczących koegzystencji w wybranych krajach Unii Europejskiej. Istota i cele monitorowania upraw transgenicznych.1
T-W-4Rozwój, standaryzacja i przykłady metod stosowanych do identyfikowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz produktów z nich otrzymywanych. Aspekty metodologiczne i regulacje pawne. Certyfikowane materiały referencyjne.2
T-W-5Regulacje prawne dopuszczające uwolnienie GMO do środowiska oraz dopuszczające uprawę i sprzedaż produktów żywnościowych wyprodukowanych z udziałem bądź też z GMO.2
T-W-6Monitorowanie upraw roślin transgenicznych na przykładzie prawodawstwa i praktycznych aplikacji wybranych krajów1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2przygotowanie i zaprezentowanie referatu, na wcześniej uzgodniony, temat16
A-A-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego20
A-A-4konsultacje2
45
wykłady
A-W-1wykład informacyjny8
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu pisemnego zaliczającego formę przedmiotu20
A-W-4samodzielne studiowanie realizowanych zagadnień12
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia pokazowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu wygłoszenia referatu na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający obie formy przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O5.1_W01
zna i rozumie cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. Rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa.
BT_2A_W05, BT_2A_W12, BT_2A_W14C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O5.1_U01
potrafi ocenić obecność modyfikacji genetycznych u roślin. Zna metody oceny GMO oraz rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami.
BT_2A_U04C-1, C-2T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-5M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O5.1_K01
ma świadomość potencjału biologicznego w tym potencjalnych zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie i rozumie potrzebę monitorowania ich upraw, a także poszerzania swej wiedzy o nowowprowadzane modyfikacje, czy też zmieniające się akty prawne regulujące obrót i wytwarzanie GMO.
BT_2A_K01, BT_2A_K02, BT_2A_K03C-1T-A-5, T-A-6, T-A-4M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O5.1_W01
zna i rozumie cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. Rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa.
2,0student nie zna i nie rozumie celów oraz istoty modyfikacji genetycznych u roślin. Nie rozumie potrzeby monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa.
3,0student zna i rozumie w stopniu podstawowym cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. W stopniu podstawowym rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa.
3,5student zna i rozumie w stopniu zadowalającym cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. W stopniu zadowalającym rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa.
4,0student zna i rozumie w stopniu dobrym cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. W stopniu dobrym rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa.
4,5student ponad dobrze zna i rozumie cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. W stopniu ponad dobrym rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa.
5,0student bardzo dobrze zna i rozumie cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. W stopniu bardzo dobrym rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O5.1_U01
potrafi ocenić obecność modyfikacji genetycznych u roślin. Zna metody oceny GMO oraz rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami.
2,0student nie potrafi ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin. Nie zna metod oceny GMO oraz nie rozumie i nie potrafi przedstawić aspektów prawnych regulujących wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami.
3,0student w stopniu podstawowym potrafi odpowiednio ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin, w stopniu podstawowym zna metody oceny GMO oraz rozumie i potrafi przedstawić aspektów prawnych regulujących wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami.
3,5student w stopniu zadowalającym potrafi odpowiednio ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin, w stopniu zadowalającym zna metody oceny GMO oraz rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami.
4,0student w stopniu dobrym potrafi odpowiednio ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin, w stopniu dobrym zna metody oceny GMO oraz dobrze rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami.
4,5student w stopniu ponad dobrym potrafi odpowiednio ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin, w stopniu ponad dobrym zna metody oceny GMO oraz dobrze rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami.
5,0student w stopniu bardzo dobrym potrafi odpowiednio ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin, w stopniu bardzo dobrym zna metody oceny GMO oraz bardzo dobrze rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O5.1_K01
ma świadomość potencjału biologicznego w tym potencjalnych zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie i rozumie potrzebę monitorowania ich upraw, a także poszerzania swej wiedzy o nowowprowadzane modyfikacje, czy też zmieniające się akty prawne regulujące obrót i wytwarzanie GMO.
2,0student nie ma świadomości jaką jest potencjał biologiczny oraz jakie zagrożenia niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie, nie ma świadomości ani potrzebę monitorowania ich upraw
3,0student ma świadomość w stopniu podstawowym na temat potencjału biologicznego oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie oraz potrzebę monitorowania ich upraw
3,5student ma świadomość w stopniu zadowalającym na temat potencjału biologicznego oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie oraz potrzebę monitorowania ich upraw
4,0student ma świadomość w stopniu dobrym na temat potencjału biologicznego oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie oraz potrzebę monitorowania ich upraw
4,5student ma świadomość w stopniu ponad dobrym na temat potencjału biologicznego oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie oraz potrzebę monitorowania ich upraw
5,0student ma świadomość w stopniu bardzo dobrym na temat potencjału biologicznego oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie oraz potrzebę monitorowania ich upraw

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S., Biotechnologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Parlament Europejski i Rada Europy, ROZPORZADZENIE (WE) NR 1830/2003 dotyczace możliwości śledzenia i etykietowania organizmów zmodyfikowanych genetycznie oraz możliwości śledzenia żywności i produktów paszowych wyprodukowanych z organizmów zmodyfikowanych genetycznie i zmieniające dyrektywę 2001/18/WE, Dyrektywa 2001/18/WE, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Querci M., Maretti M., Mazzara M., Badanie próbek żywności na obecność genetycznie zmodyfikowanych organizmów, Office for Official Publications of the European Communities, Luksemburg, 2006, Rozdział 9
  2. Somma I., Izolacja i oczyszczanie DNA, Office for Official Publications of the European Communities, Luksemburg, 2006, Rozdział 4
  3. Ustawa z dnia 22 czerwca 2001 r., O organizmach genetycznie zmodyfikowanych, Dz. U. 2001.76.811 z dnia 25 lipca 2001 r., Warszawa, 2001
  4. Ustawa z dnia 21 maja 2003 r., O zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia, Dz. U. z dnia 24 lipca 2003 r., Warszawa, 2003
  5. Komisja Europejska, ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 641/2004, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:13:34:32004R0641:PL:PDF, 2004
  6. Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej, DYREKTYWA 2001/18/WE w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylająca dyrektywę Rady 90/220/EWG, http://ec.europa.eu/health/files/eudralex/vol-1/dir_2001_18/dir_2001_18_pl.pdf, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie tematyki realizowanych zajęć, kryteriów uzyskania zaliczenia oraz omówienie zasad i tematyki przygotowania i przedstawienia referatów.1
T-A-2Charakterystyka metod wykorzystywanych do transformacji genetycznych u roślin. Wykorzystanie metod kultur tkankowych do indukowania i otrzymywania nowego rodzaju zmienności. Zasadność oraz przykłady.1
T-A-3Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych (GMO) lub genów docelowych u roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne.2
T-A-4Uregulowania prawne dotyczące kwestii monitorowania GMO mające związek z budowaniem systemu bezpieczeństwa biologicznego w Polsce. Laboratoria referencyjne. Rejestry GMO.1
T-A-5Prezentacja referatów oraz dyskusja nad przedstawianymi zagadnieniami.1
T-A-6Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do biotechnologii roślin. Znaczenie nowoczesnej biotechnologii. Czym jest GMO. Cele i sposoby uzyskiwania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Odmiany genetycznie zmodyfikowanych roślin uprawnych a odmiany konwencjonalne.1
T-W-2Rośliny genetycznie zmodyfikowane. Przykłady modyfikacji i kierunki modyfikacji genetycznych u roślin.1
T-W-3Omówienie prawnych aspektów koegzystencji. Przykłady uregulowań prawnych dotyczących koegzystencji w wybranych krajach Unii Europejskiej. Istota i cele monitorowania upraw transgenicznych.1
T-W-4Rozwój, standaryzacja i przykłady metod stosowanych do identyfikowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz produktów z nich otrzymywanych. Aspekty metodologiczne i regulacje pawne. Certyfikowane materiały referencyjne.2
T-W-5Regulacje prawne dopuszczające uwolnienie GMO do środowiska oraz dopuszczające uprawę i sprzedaż produktów żywnościowych wyprodukowanych z udziałem bądź też z GMO.2
T-W-6Monitorowanie upraw roślin transgenicznych na przykładzie prawodawstwa i praktycznych aplikacji wybranych krajów1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2przygotowanie i zaprezentowanie referatu, na wcześniej uzgodniony, temat16
A-A-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego20
A-A-4konsultacje2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1wykład informacyjny8
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu pisemnego zaliczającego formę przedmiotu20
A-W-4samodzielne studiowanie realizowanych zagadnień12
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O5.1_W01zna i rozumie cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. Rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W05zna i rozumie normy etyczne, prawne i ekonomiczne w pracy zawodowej biotechnologa; zna uwarunkowania etyczne w pracy z materiałem biologicznym
BT_2A_W12wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
BT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człowieka i środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1celem realizowanych zajęć jest zapoznanie studentów z prawnymi oraz technicznymi mozliwościami monitorowania upraw transgenicznych w świetle obowiązującego prawa dostępnych metod badawczych
Treści programoweT-W-3Omówienie prawnych aspektów koegzystencji. Przykłady uregulowań prawnych dotyczących koegzystencji w wybranych krajach Unii Europejskiej. Istota i cele monitorowania upraw transgenicznych.
T-W-2Rośliny genetycznie zmodyfikowane. Przykłady modyfikacji i kierunki modyfikacji genetycznych u roślin.
T-W-4Rozwój, standaryzacja i przykłady metod stosowanych do identyfikowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz produktów z nich otrzymywanych. Aspekty metodologiczne i regulacje pawne. Certyfikowane materiały referencyjne.
T-W-1Wprowadzenie do biotechnologii roślin. Znaczenie nowoczesnej biotechnologii. Czym jest GMO. Cele i sposoby uzyskiwania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Odmiany genetycznie zmodyfikowanych roślin uprawnych a odmiany konwencjonalne.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia pokazowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu wygłoszenia referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna i nie rozumie celów oraz istoty modyfikacji genetycznych u roślin. Nie rozumie potrzeby monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa.
3,0student zna i rozumie w stopniu podstawowym cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. W stopniu podstawowym rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa.
3,5student zna i rozumie w stopniu zadowalającym cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. W stopniu zadowalającym rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa.
4,0student zna i rozumie w stopniu dobrym cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. W stopniu dobrym rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa.
4,5student ponad dobrze zna i rozumie cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. W stopniu ponad dobrym rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa.
5,0student bardzo dobrze zna i rozumie cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. W stopniu bardzo dobrym rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O5.1_U01potrafi ocenić obecność modyfikacji genetycznych u roślin. Zna metody oceny GMO oraz rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-1celem realizowanych zajęć jest zapoznanie studentów z prawnymi oraz technicznymi mozliwościami monitorowania upraw transgenicznych w świetle obowiązującego prawa dostępnych metod badawczych
C-2celem realizowanych zajęć jest zwrócenie uwagi na potencjał jakim są zmodyfikowane genetycznie odmiany roślin uprawnych oraz na potencjał możliwości ich wykorzystania jako donorów genów dla innych odmian roślin uprawnych otrzymywanych na drodze krzyżowań i selekcji
Treści programoweT-A-4Uregulowania prawne dotyczące kwestii monitorowania GMO mające związek z budowaniem systemu bezpieczeństwa biologicznego w Polsce. Laboratoria referencyjne. Rejestry GMO.
T-A-2Charakterystyka metod wykorzystywanych do transformacji genetycznych u roślin. Wykorzystanie metod kultur tkankowych do indukowania i otrzymywania nowego rodzaju zmienności. Zasadność oraz przykłady.
T-A-3Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych (GMO) lub genów docelowych u roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne.
T-W-6Monitorowanie upraw roślin transgenicznych na przykładzie prawodawstwa i praktycznych aplikacji wybranych krajów
T-W-5Regulacje prawne dopuszczające uwolnienie GMO do środowiska oraz dopuszczające uprawę i sprzedaż produktów żywnościowych wyprodukowanych z udziałem bądź też z GMO.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia pokazowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu wygłoszenia referatu na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający obie formy przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin. Nie zna metod oceny GMO oraz nie rozumie i nie potrafi przedstawić aspektów prawnych regulujących wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami.
3,0student w stopniu podstawowym potrafi odpowiednio ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin, w stopniu podstawowym zna metody oceny GMO oraz rozumie i potrafi przedstawić aspektów prawnych regulujących wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami.
3,5student w stopniu zadowalającym potrafi odpowiednio ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin, w stopniu zadowalającym zna metody oceny GMO oraz rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami.
4,0student w stopniu dobrym potrafi odpowiednio ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin, w stopniu dobrym zna metody oceny GMO oraz dobrze rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami.
4,5student w stopniu ponad dobrym potrafi odpowiednio ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin, w stopniu ponad dobrym zna metody oceny GMO oraz dobrze rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami.
5,0student w stopniu bardzo dobrym potrafi odpowiednio ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin, w stopniu bardzo dobrym zna metody oceny GMO oraz bardzo dobrze rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O5.1_K01ma świadomość potencjału biologicznego w tym potencjalnych zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie i rozumie potrzebę monitorowania ich upraw, a także poszerzania swej wiedzy o nowowprowadzane modyfikacje, czy też zmieniające się akty prawne regulujące obrót i wytwarzanie GMO.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1celem realizowanych zajęć jest zapoznanie studentów z prawnymi oraz technicznymi mozliwościami monitorowania upraw transgenicznych w świetle obowiązującego prawa dostępnych metod badawczych
Treści programoweT-A-5Prezentacja referatów oraz dyskusja nad przedstawianymi zagadnieniami.
T-A-6Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu.
T-A-4Uregulowania prawne dotyczące kwestii monitorowania GMO mające związek z budowaniem systemu bezpieczeństwa biologicznego w Polsce. Laboratoria referencyjne. Rejestry GMO.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia pokazowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu wygłoszenia referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości jaką jest potencjał biologiczny oraz jakie zagrożenia niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie, nie ma świadomości ani potrzebę monitorowania ich upraw
3,0student ma świadomość w stopniu podstawowym na temat potencjału biologicznego oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie oraz potrzebę monitorowania ich upraw
3,5student ma świadomość w stopniu zadowalającym na temat potencjału biologicznego oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie oraz potrzebę monitorowania ich upraw
4,0student ma świadomość w stopniu dobrym na temat potencjału biologicznego oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie oraz potrzebę monitorowania ich upraw
4,5student ma świadomość w stopniu ponad dobrym na temat potencjału biologicznego oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie oraz potrzebę monitorowania ich upraw
5,0student ma świadomość w stopniu bardzo dobrym na temat potencjału biologicznego oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie oraz potrzebę monitorowania ich upraw