Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
Sylabus przedmiotu Molekularne wskaźniki predykcyjne płynów ustrojowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Molekularne wskaźniki predykcyjne płynów ustrojowych | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pojęcie norm oraz wartości referencyjncyh i ich znaczenie w badaniach wskaźników predykcyjncyh. Zmiennośc osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Wykorzystanie klasycznych technik diagnostycznych oraz nowoczesnych technika analitycznych w nalaizie wskąźników predykcyjnych. | 1 |
T-A-2 | Znaczenie diagnostyczne osocza i surowicy krwi. Podstawowe błędy w przygotowaniu prób. Opis niezbędnych kroków w przygotowaniu osocza/surowicy krwi w badanich laboratoryjnych. Techniki analityczne w badaniach osocza i surowicy krwi. Analiza danych literaturowych - markery diagnostyczne i predykcyjne we krwi. | 1 |
T-A-3 | Znaczenie diagnostyczne i kliniczne badania moczu. Mocz jako żródło informacji o funkcjonowaniu całego organizmu. Predykcyjne wskaźniki chorób nerek i chorób metabolicznych. Wykorzystanie badań proteomicznych moczu w diagnozowaniu chorób i monitorowania farmakoterapii. Białkowe markery czynności nerek. | 2 |
T-A-4 | Kliniczne znaczenie badania płynu mózgowo-rdzeniowego (PMR). Badanie fizyczne, chemiczne i mikroskopowe PMR. Białka wskąznikowe PMR. Badanie mikrobiologiczne PMR. Analiza białek wykorzystywanych do monitorowania działania bariery krew-mózg. | 1 |
T-A-5 | Znaczenie diagnostyczne i kliniczne badania płynów owodniowego, stawowego, z opłucnej, z osierdzia i jamy otrzewnej. | 1 |
T-A-6 | Proteomika kliniczna w nalizie markerów wybranych zespołów chorobowych. analiza tekstów źródłowych. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe pojęcia z zakresu analizy płynów ustrojowych. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe zagadnienia dotyczące diagnozowania chorób. Historyczny aspekt badań biochemicznych w kontekście pierwszych markerów predykcyjnych. Pojęcie testu diagnostycznego. Norma a zakres referencyjny. Czułośc i swoistość testów. Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjne. | 1 |
T-W-3 | Przyszłość "omik" w oznaczaniu molekularnych wskaźników płynów ustrojowych. "Omiki" w biologii systemów. Droga od testu do markera. Strategie analizy płynów ustrojowych w proteomice i metabolomice klinicznej. Współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych. Nieinwazyjna diagnostyka chorób na podstawie obecnosći niomarkerów w płynach ustrojowych. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe żródła próbek płynów ustrojowych. Ogólne zasady pobierania oraz przechowywania materiału biologicznego. Czynniki wpływające na jakość materiału biologicznego. Znakowanie próbek. Najczęściej popełniane błędy przed i postanalityczne.Czynniki związane z przygotowaniem pacjeta. | 2 |
T-W-5 | Pozyskiwanie osocza i surowicy krwi. zasady pobierania krwi w kontekście kontaminacji, hemolizy. Osocze a surowica krwi. Dlaczego osocze i surowice są dobrym żródłem informacji o stanie ustroju. Grupy analitów dostępne w osoczu/surowicy krwi i ich znaczenie diagnostyczne. Dobór antykoagulantów. | 1 |
T-W-6 | Pobieranie, przygotowanie i przechowywanie prób moczu, płynu mózgowo rdzeniowego i innych płynów ustrojowych (owodniowego, stawowego, z opłucnej, z osierdzia i z jamy otrzewnej). Bezpieczeństwo i zagrożenia biologiczne związane z pobieraniem płynów ustrojowych. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i dyskusja podczas zajęć. | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Praca w grupach. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-N-O4.1_W01 Student posiada wiedzę w zakresie technik i metod stosowanych w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych. Student posiada wiedzę dotyczącą znaczenia diagnostycznego predykcyjnych wkaźników płynów ustrojowych. | BT_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-N-O4.1_U01 Student rozumie możliwości wykorzystania technik badawczych oraz posiada umiejetność poprawnej interpretacji analiz wybranych molekularnych wskaźników predykcyjnych płuynów ustrojowych. | BT_2A_U01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2 | M-2, M-4, M-3 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-N-O4.1_K01 Student w interpretacji procesów fizjologicznych wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie oraz znaczenie znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów. | BT_2A_K01, BT_2A_K07 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-N-O4.1_W01 Student posiada wiedzę w zakresie technik i metod stosowanych w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych. Student posiada wiedzę dotyczącą znaczenia diagnostycznego predykcyjnych wkaźników płynów ustrojowych. | 2,0 | Student nie zna naczenia diagnostycznego oraz podstawowych technik i metod stosowanych w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych. |
3,0 | Student podaje podstawowe techniki oznaczania molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, opisuje jedną z nich. | |
3,5 | Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz podaje współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych. | |
4,0 | Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, wymienia współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych, zna ogólne znaczenie diagnostyczne oraz zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy. | |
4,5 | Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, wymienia współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych, zna bardzo dobrze diagnostyczne znaczenie i ogólne zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy. | |
5,0 | Student opisuje wszystkie przeanalizowane techniki oznaczania wskażników predykcyjnych, bardzo dobrze zna znaczenie diagnostyczne i kliniczne badania wszystkich płynów ustrojowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-N-O4.1_U01 Student rozumie możliwości wykorzystania technik badawczych oraz posiada umiejetność poprawnej interpretacji analiz wybranych molekularnych wskaźników predykcyjnych płuynów ustrojowych. | 2,0 | Student nie zna żadnych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i nie potrafi interpretować wyników. |
3,0 | Student zna zaledwie jedną technikę oznaczania wskaźników predykcyjych i potrafi dostowac ją do określonych badań naukowych. Zna w stopniu minimalnym znaczenie diagnostyczne wybranych wskażników predykcyjnech. | |
3,5 | Student potrafi skorzystac z niektórych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i potrafi dostowac je do określonych badań naukowych. Zna w stopniu dostatecznym znaczenie diagnostyczne wybranych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych. | |
4,0 | Student potrafi skorzystac z technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i zinterpretowac procedury niezbędne do ich wykonania oraz potrafi dostowac techniki do określonych badań naukowych. Zna w stopniu dobry znaczenie diagnostyczne wybranych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych. | |
4,5 | Student potrafi przygotowac, opisac i przeanalizowac próby do określonych technik badawczych i dostosowac je do określonych badań naukowych. Zna w bardzo dobrze znaczenie diagnostyczne wskaźników predykcyjnych wybranych płynów ustrojowych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze korzysta ze znajomości przerobionych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejetnie je dobiera do określonych badań naukowych. Zna w stopniu dobry znaczenie diagnostyczne wskaźników predykcyjnych wszystkich płynów ustrojowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-N-O4.1_K01 Student w interpretacji procesów fizjologicznych wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie oraz znaczenie znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów. | 2,0 | Student w interpretacji procesów fizjologicznych nie wykorzystuje podejścia naukowego i nie wykazuje zrozumienia oraz znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów. |
3,0 | Student w interpretacji procesów fizjologicznych dostatecznie wykorzystuje podejście naukowe i nie wykazuje zrozumienia oraz znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów. | |
3,5 | Student w interpretacji procesów fizjologicznych dostratecznie wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje minimalne zrozumienie oraz znajomość pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów. | |
4,0 | Student w interpretacji procesów fizjologicznych dobrze wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje dostateczną znajomość pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów. | |
4,5 | Student w interpretacji procesów fizjologicznych dobrze wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje bardzo dobrą znajomość pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów. | |
5,0 | Student w interpretacji procesów fizjologicznych bardzo dobrze wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje bardzo dobrą znajomość pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów. |
Literatura podstawowa
- Dembińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna, Urban and Partner, Wrocław, 2008
- Kraj A., Silbering J., Proteomika, UJ, Kraków, 2004
- Maśliński S., Ryżewski J., Patofizjologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
- Nancy A. Brunzel, Diagnostyka laboratoryjna., Elsevier, Wrocław, 2010
Literatura dodatkowa
- Murray R.K.,Granner D.K., Rodwell V.W., Biochemia Harpera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008
- W.Z Traczyk, A. Trzebski, Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
- Myśliwiec M., Choroby nerek, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008