Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Markery genetyczne jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Markery genetyczne jakości żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki i biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw.1
T-A-2Markery genetyczne jakości/ilości mleka pochodzącego od różnych zwierząt hodowlanych2
T-A-3Markery genetyczne jakości mięsa u różnych gatunków zwierząt1
T-A-4Markery genetyczne stosowane w nutrigenomice.1
T-A-5Wykorzystanie metody Barcoding DNA do analizy żywności1
T-A-6Wykrywanie markerów DNA jakości zywności. Podejście metodologiczne.1
7
wykłady
T-W-1Wstęp. Rys historyczny. Klasy markerów. Kryteria przydatności markera do badań.1
T-W-2Markery genetyczne smaku i preferencji smakowych u człowieka.1
T-W-3Markery genetyczne alergii pokarmowych1
T-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens).1
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności. Przykłady zastosowań.2
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie podanej literatury12
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych11
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-N-O2.1_W01
Wskazywanie zasadności oraz praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności
BT_2A_W06, BT_2A_W08, BT_2A_W14C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-A-6, T-A-1, T-A-5M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-N-O2.1_U01
Umiejętność opisywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności oraz znajomość markerów DNA używanych w analizie żywności
BT_2A_U01, BT_2A_U04, BT_2A_U07C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-N-O2.1_K01
Świadmość potrzeb i korzyści używania markerów DNA do analizy żywności
BT_2A_K02, BT_2A_K03C-1, C-2T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-A-5M-3, M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-N-O2.1_W01
Wskazywanie zasadności oraz praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności
2,0
3,0Student zna pojedyńcze przykłady zastosowania markerów DNA do analizy zywności. Wymienia korzyści i ograniczenia metod opartych na analizie DNA.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-N-O2.1_U01
Umiejętność opisywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności oraz znajomość markerów DNA używanych w analizie żywności
2,0
3,0Student potrafi wskazać zagrożnia wynikające ze spożycia zafałszowanej żywności oraz wymieniać metody genetyki molekularnej naczęściej stosowane w analizie żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-N-O2.1_K01
Świadmość potrzeb i korzyści używania markerów DNA do analizy żywności
2,0
3,0Student posiada podstawową świadomość potrzeby i korzyści zastosowania markerów DNA do analizy żywniości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka i genomika zwierząt, PWN, Warszawa, 2012
  2. Avise J.C., Markery molekularne historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Sforza S., Food Authentication Using Bioorganic Molecules, University of Parma, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw.1
T-A-2Markery genetyczne jakości/ilości mleka pochodzącego od różnych zwierząt hodowlanych2
T-A-3Markery genetyczne jakości mięsa u różnych gatunków zwierząt1
T-A-4Markery genetyczne stosowane w nutrigenomice.1
T-A-5Wykorzystanie metody Barcoding DNA do analizy żywności1
T-A-6Wykrywanie markerów DNA jakości zywności. Podejście metodologiczne.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp. Rys historyczny. Klasy markerów. Kryteria przydatności markera do badań.1
T-W-2Markery genetyczne smaku i preferencji smakowych u człowieka.1
T-W-3Markery genetyczne alergii pokarmowych1
T-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens).1
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności. Przykłady zastosowań.2
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie podanej literatury12
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-N-O2.1_W01Wskazywanie zasadności oraz praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człowieka i środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce
Treści programoweT-W-2Markery genetyczne smaku i preferencji smakowych u człowieka.
T-W-3Markery genetyczne alergii pokarmowych
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności. Przykłady zastosowań.
T-W-1Wstęp. Rys historyczny. Klasy markerów. Kryteria przydatności markera do badań.
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.
T-A-6Wykrywanie markerów DNA jakości zywności. Podejście metodologiczne.
T-A-1Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw.
T-A-5Wykorzystanie metody Barcoding DNA do analizy żywności
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna pojedyńcze przykłady zastosowania markerów DNA do analizy zywności. Wymienia korzyści i ograniczenia metod opartych na analizie DNA.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-N-O2.1_U01Umiejętność opisywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności oraz znajomość markerów DNA używanych w analizie żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
BT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
BT_2A_U07analizuje główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy ich regulacji w oparciu o wiedzę z zakresu budowy i funkcji białek, hormonów i witamin; potrafi pozyskiwać i wykorzystywać enzymy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce
Treści programoweT-W-3Markery genetyczne alergii pokarmowych
T-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens).
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności. Przykłady zastosowań.
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.
T-A-3Markery genetyczne jakości mięsa u różnych gatunków zwierząt
T-A-2Markery genetyczne jakości/ilości mleka pochodzącego od różnych zwierząt hodowlanych
T-A-1Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw.
T-A-4Markery genetyczne stosowane w nutrigenomice.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać zagrożnia wynikające ze spożycia zafałszowanej żywności oraz wymieniać metody genetyki molekularnej naczęściej stosowane w analizie żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-N-O2.1_K01Świadmość potrzeb i korzyści używania markerów DNA do analizy żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce
Treści programoweT-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens).
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.
T-A-1Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw.
T-A-5Wykorzystanie metody Barcoding DNA do analizy żywności
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową świadomość potrzeby i korzyści zastosowania markerów DNA do analizy żywniości
3,5
4,0
4,5
5,0