Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Fitopatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fitopatologia
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Zakład Ochrony Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość obsługi mikroskopu na poziomie pierwszego stopnia
W-2znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin
W-3umiejętność rozpoznawania pospolitych gatunków roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób roślin
C-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyjście terenowe. Zbiór roślin do zielników.1
T-A-2Choroby nieinfekcyjne. Uszkodzenia termiczne roślin. Brak lub nadmiar wody i składników pokarmowych w glebie. Uszkodzenia przechowalnicze owoców. Zmęczenie gleby. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na zdrowotność roślin. Choroby infekcyjne: wirozy i bakteriozy roślin.1
T-A-3Choroby wywoływane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Pythiales.1
T-A-4Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Peronosporales.1
T-A-5Choroby wywołane przez grzyby (Fungi) z gromady Ascomycota rzędów Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales, Rhytismatales i Erysiphales.1
T-A-6Choroby roślin wywołane przez grzyby z gromady Basidiomycota rzędów Ustilaginales, Uredinales, Exobasidiales, Agaricales, Poriales i Stereales.1
T-A-7Choroby roślin wywołane przez grzyby mitosporowe. Wpływ pasożytniczych roślin nasiennych na żywicieli.1
7
wykłady
T-W-1Choroba- jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.1
T-W-2Epidemia - składowe epidemii i jej przebieg.2
T-W-3Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.2
T-W-4Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).2
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów5
A-A-3uczestnictwo w konsultacjach4
A-A-4studiowanie podanej literatury2
A-A-5wykonanie zielnika z chorującymi roślinami8
A-A-6samodzielne wyszukiwanie roślin z objawami chorobowymi w terenie4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów9
A-W-3udział w konsultacjach6
A-W-4udział w pisemnym zaliczeniu wykładów3
A-W-5studiowanie podanej literatury4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja mikroskopowa i szkicowanie obrazu spod mikroskopu)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: wyjściówki (ocena poprawności rysunków wykonanych w czasie ćwiczeń)
S-3Ocena formująca: sprawdziany pisemne
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O2.3_W01
rozróżnia podstawowe rodzaje chorób podstawowych roślin gospodarczych, objaśnia przebieg procesu chorobowego wywołanego przez różne czynniki sprawcze, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego
BT_2A_W13, BT_2A_W14, BT_2A_W15C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-4, S-1, S-3, S-5
BT_2A_BTR-S-O2.3_W02
rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin na choroby o znaczeniu gospodarczym; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin
BT_2A_W07, BT_2A_W13, BT_2A_W15C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-W-1, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-4, S-1, S-3, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O2.3_U01
umie ocenić wpływ warunków abiotycznych i biotycznych na wystąpienie ważniejszych chorób roślin (lub epidemii), umie określić moment krytyczny dla rozwoju choroby
BT_2A_U04C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-4, S-1, S-3, S-5
BT_2A_BTR-S-O2.3_U02
umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wybierać odmiany odporne na ważniejsze gospodarczo choroby, umie wyszukiwać i stosować preparaty zwalczające choroby) oraz układać plany zwalczania chorób roślin
BT_2A_U01, BT_2A_U04C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-4, S-1, S-3, S-5, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O2.3_K01
jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin lub zmniejszania ryzyka ich wystąpienia
BT_2A_K01, BT_2A_K03, BT_2A_K04, BT_2A_K06C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O2.3_W01
rozróżnia podstawowe rodzaje chorób podstawowych roślin gospodarczych, objaśnia przebieg procesu chorobowego wywołanego przez różne czynniki sprawcze, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego
2,0nie potrafi rozpoznać po oznakach etiologicznych chorób wybranych gatunków roślin; nie potrafi wymienić nazwy żadnej choroby danego gatunku rośliny; nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych; nie potrafi zdefiniować procesu chorobowego; nie potrafi wymienić jego etapów; nie potrafi wymienić czynników wpływających na przebieg choroby u roślin
3,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy kilku chorób ważniejszych dla danego gatunku rośliny; definiuje proces chorobowy u roślin i potrafi wymienić czynniki wpływające na przebieg choroby u roślin
3,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejszych dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach etiologicznych powodowanych przez sprawców; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na przebieg choroby u roślin
4,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejsze dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych i etiologicznych powodowanych przez sprawców; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na przebieg choroby u roślin
4,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejsze dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach etiologicznych powodowanych przez sprawców; z pomocą nazywa sprawców ważniejszych chorób; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na proces choroby i epidemii u roślin
5,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejsze dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach etiologicznych powodowanych przez sprawców; potrafi bezbłędnie nazwać sprawców ważniejszych chorób; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na proces choroby i epidemii u roślin i wytłumaczyć ich wpływ na przebieg choroby i epidemii
BT_2A_BTR-S-O2.3_W02
rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin na choroby o znaczeniu gospodarczym; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin
2,0nie potrafi wymienić typów odporności u roślin; nie potrafi wymienić żadnej metody zwalczania chorób
3,0potrafi wymienić typy odporności u roślin; potrafi wymienić metody zwalczania chorób
3,5potrafi wymienić i rozróżnić typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób u roślin
4,0potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób u roślin
4,5potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób u roślin
5,0potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić, dobrać i zaproponować skuteczne i właściwe metody zwalczania chorób u roślin

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O2.3_U01
umie ocenić wpływ warunków abiotycznych i biotycznych na wystąpienie ważniejszych chorób roślin (lub epidemii), umie określić moment krytyczny dla rozwoju choroby
2,0nie umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie choroby; nie umie szacować przebiegu chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych; nie umie oszacować momentu krytycznego dla rozwoju choroby
3,0umie ocenić wpływ czynników pogodowych na wystąpienie kilku chorób
3,5umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie szacować przebieg chorób w określonych warunkach pogodowych
4,0umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie choroby; umie szacować przebieg chorób lub epidemii w określonych warunkach pogodowych
4,5umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie choroby; umie szacować przebieg chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych; umie oszacować moment krytyczny dla rozwoju choroby
5,0umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie choroby; umie szacować przebieg chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych; umie oszacować moment krytyczny dla rozwoju choroby; umie nakreślać wykres przebiegu choroby i epidemii
BT_2A_BTR-S-O2.3_U02
umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wybierać odmiany odporne na ważniejsze gospodarczo choroby, umie wyszukiwać i stosować preparaty zwalczające choroby) oraz układać plany zwalczania chorób roślin
2,0nie umie posługiwać się Zaleceniami ochrony roślin; nie umie wyszukiwać środków do zwalczania wybranych chorób
3,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami
3,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin,
4,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować
4,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, układa z pomocą plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin
5,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, umie ułożyć plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin, umie wyszukać odmiany roślin gospodarczych odporne na wazniejsze choroby

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O2.3_K01
jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin lub zmniejszania ryzyka ich wystąpienia
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale w ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale tylko czasem są one korzystne dla środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale nie zawsze są one korzystne dla środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, przeważnie są one korzystne dla otaczającego środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze są one przemyślane, logiczne i korzystne dla otaczającego środowiska

Literatura podstawowa

  1. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
  2. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1, PWRiL, Poznań, 2010
  3. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2, PWRiL, Poznań, 2011
  4. Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, Szczecin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997
  2. Mańka K., Fitopatologia leśna, PWRiL, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyjście terenowe. Zbiór roślin do zielników.1
T-A-2Choroby nieinfekcyjne. Uszkodzenia termiczne roślin. Brak lub nadmiar wody i składników pokarmowych w glebie. Uszkodzenia przechowalnicze owoców. Zmęczenie gleby. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na zdrowotność roślin. Choroby infekcyjne: wirozy i bakteriozy roślin.1
T-A-3Choroby wywoływane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Pythiales.1
T-A-4Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Peronosporales.1
T-A-5Choroby wywołane przez grzyby (Fungi) z gromady Ascomycota rzędów Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales, Rhytismatales i Erysiphales.1
T-A-6Choroby roślin wywołane przez grzyby z gromady Basidiomycota rzędów Ustilaginales, Uredinales, Exobasidiales, Agaricales, Poriales i Stereales.1
T-A-7Choroby roślin wywołane przez grzyby mitosporowe. Wpływ pasożytniczych roślin nasiennych na żywicieli.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Choroba- jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.1
T-W-2Epidemia - składowe epidemii i jej przebieg.2
T-W-3Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.2
T-W-4Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).2
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów5
A-A-3uczestnictwo w konsultacjach4
A-A-4studiowanie podanej literatury2
A-A-5wykonanie zielnika z chorującymi roślinami8
A-A-6samodzielne wyszukiwanie roślin z objawami chorobowymi w terenie4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów9
A-W-3udział w konsultacjach6
A-W-4udział w pisemnym zaliczeniu wykładów3
A-W-5studiowanie podanej literatury4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O2.3_W01rozróżnia podstawowe rodzaje chorób podstawowych roślin gospodarczych, objaśnia przebieg procesu chorobowego wywołanego przez różne czynniki sprawcze, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człowieka i środowiska przyrodniczego
BT_2A_W15wykazuje pogłębioną znajomość nowoczesnej hodowli mającej znaczenie w rozwoju obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób roślin
C-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin
Treści programoweT-A-2Choroby nieinfekcyjne. Uszkodzenia termiczne roślin. Brak lub nadmiar wody i składników pokarmowych w glebie. Uszkodzenia przechowalnicze owoców. Zmęczenie gleby. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na zdrowotność roślin. Choroby infekcyjne: wirozy i bakteriozy roślin.
T-A-1Wyjście terenowe. Zbiór roślin do zielników.
T-A-4Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Peronosporales.
T-A-3Choroby wywoływane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Pythiales.
T-A-7Choroby roślin wywołane przez grzyby mitosporowe. Wpływ pasożytniczych roślin nasiennych na żywicieli.
T-A-6Choroby roślin wywołane przez grzyby z gromady Basidiomycota rzędów Ustilaginales, Uredinales, Exobasidiales, Agaricales, Poriales i Stereales.
T-A-5Choroby wywołane przez grzyby (Fungi) z gromady Ascomycota rzędów Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales, Rhytismatales i Erysiphales.
T-W-4Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).
T-W-1Choroba- jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-2Epidemia - składowe epidemii i jej przebieg.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: sprawdziany pisemne
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi rozpoznać po oznakach etiologicznych chorób wybranych gatunków roślin; nie potrafi wymienić nazwy żadnej choroby danego gatunku rośliny; nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych; nie potrafi zdefiniować procesu chorobowego; nie potrafi wymienić jego etapów; nie potrafi wymienić czynników wpływających na przebieg choroby u roślin
3,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy kilku chorób ważniejszych dla danego gatunku rośliny; definiuje proces chorobowy u roślin i potrafi wymienić czynniki wpływające na przebieg choroby u roślin
3,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejszych dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach etiologicznych powodowanych przez sprawców; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na przebieg choroby u roślin
4,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejsze dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych i etiologicznych powodowanych przez sprawców; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na przebieg choroby u roślin
4,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejsze dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach etiologicznych powodowanych przez sprawców; z pomocą nazywa sprawców ważniejszych chorób; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na proces choroby i epidemii u roślin
5,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejsze dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach etiologicznych powodowanych przez sprawców; potrafi bezbłędnie nazwać sprawców ważniejszych chorób; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na proces choroby i epidemii u roślin i wytłumaczyć ich wpływ na przebieg choroby i epidemii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O2.3_W02rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin na choroby o znaczeniu gospodarczym; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
BT_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BT_2A_W15wykazuje pogłębioną znajomość nowoczesnej hodowli mającej znaczenie w rozwoju obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób roślin
C-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
Treści programoweT-A-4Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Peronosporales.
T-A-3Choroby wywoływane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Pythiales.
T-A-7Choroby roślin wywołane przez grzyby mitosporowe. Wpływ pasożytniczych roślin nasiennych na żywicieli.
T-A-6Choroby roślin wywołane przez grzyby z gromady Basidiomycota rzędów Ustilaginales, Uredinales, Exobasidiales, Agaricales, Poriales i Stereales.
T-A-5Choroby wywołane przez grzyby (Fungi) z gromady Ascomycota rzędów Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales, Rhytismatales i Erysiphales.
T-W-1Choroba- jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-W-3Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: sprawdziany pisemne
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić typów odporności u roślin; nie potrafi wymienić żadnej metody zwalczania chorób
3,0potrafi wymienić typy odporności u roślin; potrafi wymienić metody zwalczania chorób
3,5potrafi wymienić i rozróżnić typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób u roślin
4,0potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób u roślin
4,5potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób u roślin
5,0potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić, dobrać i zaproponować skuteczne i właściwe metody zwalczania chorób u roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O2.3_U01umie ocenić wpływ warunków abiotycznych i biotycznych na wystąpienie ważniejszych chorób roślin (lub epidemii), umie określić moment krytyczny dla rozwoju choroby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób roślin
C-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin
Treści programoweT-A-2Choroby nieinfekcyjne. Uszkodzenia termiczne roślin. Brak lub nadmiar wody i składników pokarmowych w glebie. Uszkodzenia przechowalnicze owoców. Zmęczenie gleby. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na zdrowotność roślin. Choroby infekcyjne: wirozy i bakteriozy roślin.
T-A-1Wyjście terenowe. Zbiór roślin do zielników.
T-A-4Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Peronosporales.
T-A-3Choroby wywoływane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Pythiales.
T-A-7Choroby roślin wywołane przez grzyby mitosporowe. Wpływ pasożytniczych roślin nasiennych na żywicieli.
T-A-6Choroby roślin wywołane przez grzyby z gromady Basidiomycota rzędów Ustilaginales, Uredinales, Exobasidiales, Agaricales, Poriales i Stereales.
T-A-5Choroby wywołane przez grzyby (Fungi) z gromady Ascomycota rzędów Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales, Rhytismatales i Erysiphales.
T-W-4Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).
T-W-1Choroba- jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-2Epidemia - składowe epidemii i jej przebieg.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: sprawdziany pisemne
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie choroby; nie umie szacować przebiegu chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych; nie umie oszacować momentu krytycznego dla rozwoju choroby
3,0umie ocenić wpływ czynników pogodowych na wystąpienie kilku chorób
3,5umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie szacować przebieg chorób w określonych warunkach pogodowych
4,0umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie choroby; umie szacować przebieg chorób lub epidemii w określonych warunkach pogodowych
4,5umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie choroby; umie szacować przebieg chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych; umie oszacować moment krytyczny dla rozwoju choroby
5,0umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie choroby; umie szacować przebieg chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych; umie oszacować moment krytyczny dla rozwoju choroby; umie nakreślać wykres przebiegu choroby i epidemii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O2.3_U02umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wybierać odmiany odporne na ważniejsze gospodarczo choroby, umie wyszukiwać i stosować preparaty zwalczające choroby) oraz układać plany zwalczania chorób roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
BT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
Treści programoweT-A-2Choroby nieinfekcyjne. Uszkodzenia termiczne roślin. Brak lub nadmiar wody i składników pokarmowych w glebie. Uszkodzenia przechowalnicze owoców. Zmęczenie gleby. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na zdrowotność roślin. Choroby infekcyjne: wirozy i bakteriozy roślin.
T-A-1Wyjście terenowe. Zbiór roślin do zielników.
T-A-4Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Peronosporales.
T-A-3Choroby wywoływane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Pythiales.
T-A-7Choroby roślin wywołane przez grzyby mitosporowe. Wpływ pasożytniczych roślin nasiennych na żywicieli.
T-A-6Choroby roślin wywołane przez grzyby z gromady Basidiomycota rzędów Ustilaginales, Uredinales, Exobasidiales, Agaricales, Poriales i Stereales.
T-A-5Choroby wywołane przez grzyby (Fungi) z gromady Ascomycota rzędów Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales, Rhytismatales i Erysiphales.
T-W-4Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-W-3Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja mikroskopowa i szkicowanie obrazu spod mikroskopu)
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: sprawdziany pisemne
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: wyjściówki (ocena poprawności rysunków wykonanych w czasie ćwiczeń)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie posługiwać się Zaleceniami ochrony roślin; nie umie wyszukiwać środków do zwalczania wybranych chorób
3,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami
3,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin,
4,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować
4,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, układa z pomocą plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin
5,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, umie ułożyć plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin, umie wyszukać odmiany roślin gospodarczych odporne na wazniejsze choroby
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O2.3_K01jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin lub zmniejszania ryzyka ich wystąpienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych, związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
BT_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz ich skutki; prezentuje postawę rzeczową i krytyczną
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
Treści programoweT-A-2Choroby nieinfekcyjne. Uszkodzenia termiczne roślin. Brak lub nadmiar wody i składników pokarmowych w glebie. Uszkodzenia przechowalnicze owoców. Zmęczenie gleby. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na zdrowotność roślin. Choroby infekcyjne: wirozy i bakteriozy roślin.
T-A-1Wyjście terenowe. Zbiór roślin do zielników.
T-A-4Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Peronosporales.
T-A-3Choroby wywoływane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Pythiales.
T-A-7Choroby roślin wywołane przez grzyby mitosporowe. Wpływ pasożytniczych roślin nasiennych na żywicieli.
T-A-6Choroby roślin wywołane przez grzyby z gromady Basidiomycota rzędów Ustilaginales, Uredinales, Exobasidiales, Agaricales, Poriales i Stereales.
T-A-5Choroby wywołane przez grzyby (Fungi) z gromady Ascomycota rzędów Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales, Rhytismatales i Erysiphales.
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-W-3Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale w ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale tylko czasem są one korzystne dla środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale nie zawsze są one korzystne dla środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, przeważnie są one korzystne dla otaczającego środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze są one przemyślane, logiczne i korzystne dla otaczającego środowiska