Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w kosmetologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w kosmetologii
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Magdalena Pol-Szyszko <Magdalena.Pol-Szyszko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych metod inżynierii genetycznej i roślinnych kultur in vitro
W-2wiedza z zakresu chemi, biochemii, botaniki i anatomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie wykorzystania i zastosowania biotechnologii w przemyśle kosmetycznym. Poznanie działania niektórych produktów kosmetycznych. Poznanie alternatywnych metod testowania kosmetyków. Umiejętność samodzielnego przygotowania wybranego kosmetyku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Składniki kosmetyków i metody biotechnologiczne ich pozyskiwania.2
T-A-2Badanie toksyczności kosmetyków.1
T-A-3Metody produkcji płynów, emulski i kremów kosmetycznych.1
T-A-4Zadania projektowe - samodzielne przygotowanie receptur kosmetyków.1
T-A-5Najnowsze doniesienia zakresu zastosowania biotechnologii w kosmetologii.1
T-A-6Podsumowanie ćwiczeń.1
7
wykłady
T-W-1Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry.1
T-W-2Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne1
T-W-3Fitokosmetyki - wyciągi roślinne stosowane kosmetologii. Wykorzystanie kultur in vitro do pozyskiwania substancji wykorzystywanych w kosmetologii1
T-W-4Produkty chroniące przed uszkodzeniami DNA – mechanizmy działania filtrów UV, wskaźniki ochrony przed UV (IP dla UV), związki wychwytujące wolne rodniki, doustne środku chroniące przed opalaniem1
T-W-5Starzenie się skóry (mechanizmy starzenia, produkty chroniące przed starzeniam – kolagen, żelatyna, DNA, retinoidy, enzymy, lipoproteiny, chitozany, kwas hilauronowy)1
T-W-6Kosmeceutyki i nutriceutyki - wzbogacanie żywności, suplementy diety, środki wspomagające odchudzanie Kosmogenomika i nutrigenomika – wykorzystanie badań genetycznych do określania preferencji skóry i żywieniowych1
T-W-7Substancje zapachowe – produkcja perfum, pozyskiwanie substancji wykorzystywanych w perfumiarstwie. Pozyskiwanie substancji zapachowych konwencjonalnie i metodami biotechnologicznymi.1
T-W-8Przepisy prawne dotyczące kosmetyków w Polsce i w Unii Europejskiej.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2przygotowanie prezentacji multimedialnych10
A-A-3studiowanie zawartości substancji czynnych w dostępnych na rynku kosmetykach i przygotowanie receptur własnych kosmetyków12
A-A-4samodzielne studiowanie literatury16
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2zaliczenie3
A-W-3zamodzielne przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4czytanie poleconej literatury16
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny
M-2Praca przy przygotowaniu pojektów multimedialnych w grupach.
M-3Ćwiczenia demonstracyjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanych receptur kosmetyków
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O6.1_W01
Student posiada podstawowe informacje z zakresu substancji czynnych zawartych w kosmetykach, ich zastosowania i możliwości pozyskania na drodze biotechnologicznej.
BT_2A_W08, BT_2A_W09, BT_2A_W10C-1T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O6.1_U01
Student potrafi napisać receptury podstawowych produktów kosmetycznych oraz przygotować je praktycznie.
BT_2A_U05, BT_2A_U08C-1T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O6.1_K01
Student ma świadomość możliwości wykorzystania metod bioetchnologicznych do testowania kosmetyków, jako alterantywy dla testowania na zwierzętach.
BT_2A_K02, BT_2A_K03C-1T-A-2, T-A-5, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O6.1_W01
Student posiada podstawowe informacje z zakresu substancji czynnych zawartych w kosmetykach, ich zastosowania i możliwości pozyskania na drodze biotechnologicznej.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu podstawowych informacji z oamwianego materiału.
4,0Dobre opnowanie realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału, jednak z nielicznymi błedami i niedociągnięiami.
5,0Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O6.1_U01
Student potrafi napisać receptury podstawowych produktów kosmetycznych oraz przygotować je praktycznie.
2,0Student nie zna podstawowych składników kosmetyków, nie potrai ich przygotować.
3,0Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków ale nie potrafi zaplanować z nich receptur kosmetyków.
3,5Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków, nie potrafi jednak zaplanować z nich receptur kosmetyków
4,0Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, popełnia przy tym nieliczne błedy.
4,5Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów.
5,0Student zna bardzo liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów. Wykazuje własną inicjatywę w poszukiwaniu literatury dotyczacej omawianego tematu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O6.1_K01
Student ma świadomość możliwości wykorzystania metod bioetchnologicznych do testowania kosmetyków, jako alterantywy dla testowania na zwierzętach.
2,0Student nie zna metod metod biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków. Nie docenia ich istotności.
3,0Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz ich nie zna.
3,5Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz zna jedynie podstawowe założenia metod biotechnologicznych umożliwiających testowanie szkodliwości kosmetyków.
4,0Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz zna jedynie nieliczne metody biotechnologiczne umożliwiające testowanie szkodliwości kosmetyków.
4,5Student doskonale zna metod metody biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków, popełniając nieliczne błedy w ich opisie. Rozumie koniczność ich stosowania i dalszego rozwijania.
5,0Student doskonale zna metod metody biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków. Rozumie koniczność ich stosowania i dalszego rozwijania.

Literatura podstawowa

  1. Martini M-C., Placek W., Kosmetologia i farmakologia skóry., Lavoisier, Warszawa, 2007
  2. Dylewska-Grzelakowska J., Kosmetyka stosowana., WsiP, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Składniki kosmetyków i metody biotechnologiczne ich pozyskiwania.2
T-A-2Badanie toksyczności kosmetyków.1
T-A-3Metody produkcji płynów, emulski i kremów kosmetycznych.1
T-A-4Zadania projektowe - samodzielne przygotowanie receptur kosmetyków.1
T-A-5Najnowsze doniesienia zakresu zastosowania biotechnologii w kosmetologii.1
T-A-6Podsumowanie ćwiczeń.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry.1
T-W-2Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne1
T-W-3Fitokosmetyki - wyciągi roślinne stosowane kosmetologii. Wykorzystanie kultur in vitro do pozyskiwania substancji wykorzystywanych w kosmetologii1
T-W-4Produkty chroniące przed uszkodzeniami DNA – mechanizmy działania filtrów UV, wskaźniki ochrony przed UV (IP dla UV), związki wychwytujące wolne rodniki, doustne środku chroniące przed opalaniem1
T-W-5Starzenie się skóry (mechanizmy starzenia, produkty chroniące przed starzeniam – kolagen, żelatyna, DNA, retinoidy, enzymy, lipoproteiny, chitozany, kwas hilauronowy)1
T-W-6Kosmeceutyki i nutriceutyki - wzbogacanie żywności, suplementy diety, środki wspomagające odchudzanie Kosmogenomika i nutrigenomika – wykorzystanie badań genetycznych do określania preferencji skóry i żywieniowych1
T-W-7Substancje zapachowe – produkcja perfum, pozyskiwanie substancji wykorzystywanych w perfumiarstwie. Pozyskiwanie substancji zapachowych konwencjonalnie i metodami biotechnologicznymi.1
T-W-8Przepisy prawne dotyczące kosmetyków w Polsce i w Unii Europejskiej.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2przygotowanie prezentacji multimedialnych10
A-A-3studiowanie zawartości substancji czynnych w dostępnych na rynku kosmetykach i przygotowanie receptur własnych kosmetyków12
A-A-4samodzielne studiowanie literatury16
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2zaliczenie3
A-W-3zamodzielne przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4czytanie poleconej literatury16
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O6.1_W01Student posiada podstawowe informacje z zakresu substancji czynnych zawartych w kosmetykach, ich zastosowania i możliwości pozyskania na drodze biotechnologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
BT_2A_W10wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie wykorzystania i zastosowania biotechnologii w przemyśle kosmetycznym. Poznanie działania niektórych produktów kosmetycznych. Poznanie alternatywnych metod testowania kosmetyków. Umiejętność samodzielnego przygotowania wybranego kosmetyku.
Treści programoweT-A-6Podsumowanie ćwiczeń.
T-A-2Badanie toksyczności kosmetyków.
T-A-3Metody produkcji płynów, emulski i kremów kosmetycznych.
T-A-4Zadania projektowe - samodzielne przygotowanie receptur kosmetyków.
T-A-5Najnowsze doniesienia zakresu zastosowania biotechnologii w kosmetologii.
T-A-1Składniki kosmetyków i metody biotechnologiczne ich pozyskiwania.
T-W-2Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne
T-W-1Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry.
T-W-6Kosmeceutyki i nutriceutyki - wzbogacanie żywności, suplementy diety, środki wspomagające odchudzanie Kosmogenomika i nutrigenomika – wykorzystanie badań genetycznych do określania preferencji skóry i żywieniowych
T-W-8Przepisy prawne dotyczące kosmetyków w Polsce i w Unii Europejskiej.
T-W-3Fitokosmetyki - wyciągi roślinne stosowane kosmetologii. Wykorzystanie kultur in vitro do pozyskiwania substancji wykorzystywanych w kosmetologii
T-W-7Substancje zapachowe – produkcja perfum, pozyskiwanie substancji wykorzystywanych w perfumiarstwie. Pozyskiwanie substancji zapachowych konwencjonalnie i metodami biotechnologicznymi.
T-W-4Produkty chroniące przed uszkodzeniami DNA – mechanizmy działania filtrów UV, wskaźniki ochrony przed UV (IP dla UV), związki wychwytujące wolne rodniki, doustne środku chroniące przed opalaniem
T-W-5Starzenie się skóry (mechanizmy starzenia, produkty chroniące przed starzeniam – kolagen, żelatyna, DNA, retinoidy, enzymy, lipoproteiny, chitozany, kwas hilauronowy)
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu podstawowych informacji z oamwianego materiału.
4,0Dobre opnowanie realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału, jednak z nielicznymi błedami i niedociągnięiami.
5,0Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O6.1_U01Student potrafi napisać receptury podstawowych produktów kosmetycznych oraz przygotować je praktycznie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
BT_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie wykorzystania i zastosowania biotechnologii w przemyśle kosmetycznym. Poznanie działania niektórych produktów kosmetycznych. Poznanie alternatywnych metod testowania kosmetyków. Umiejętność samodzielnego przygotowania wybranego kosmetyku.
Treści programoweT-A-6Podsumowanie ćwiczeń.
T-A-3Metody produkcji płynów, emulski i kremów kosmetycznych.
T-A-4Zadania projektowe - samodzielne przygotowanie receptur kosmetyków.
T-A-1Składniki kosmetyków i metody biotechnologiczne ich pozyskiwania.
T-W-2Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne
T-W-1Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry.
T-W-6Kosmeceutyki i nutriceutyki - wzbogacanie żywności, suplementy diety, środki wspomagające odchudzanie Kosmogenomika i nutrigenomika – wykorzystanie badań genetycznych do określania preferencji skóry i żywieniowych
T-W-8Przepisy prawne dotyczące kosmetyków w Polsce i w Unii Europejskiej.
T-W-3Fitokosmetyki - wyciągi roślinne stosowane kosmetologii. Wykorzystanie kultur in vitro do pozyskiwania substancji wykorzystywanych w kosmetologii
T-W-7Substancje zapachowe – produkcja perfum, pozyskiwanie substancji wykorzystywanych w perfumiarstwie. Pozyskiwanie substancji zapachowych konwencjonalnie i metodami biotechnologicznymi.
T-W-4Produkty chroniące przed uszkodzeniami DNA – mechanizmy działania filtrów UV, wskaźniki ochrony przed UV (IP dla UV), związki wychwytujące wolne rodniki, doustne środku chroniące przed opalaniem
T-W-5Starzenie się skóry (mechanizmy starzenia, produkty chroniące przed starzeniam – kolagen, żelatyna, DNA, retinoidy, enzymy, lipoproteiny, chitozany, kwas hilauronowy)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia demonstracyjne.
M-2Praca przy przygotowaniu pojektów multimedialnych w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanych receptur kosmetyków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych składników kosmetyków, nie potrai ich przygotować.
3,0Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków ale nie potrafi zaplanować z nich receptur kosmetyków.
3,5Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków, nie potrafi jednak zaplanować z nich receptur kosmetyków
4,0Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, popełnia przy tym nieliczne błedy.
4,5Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów.
5,0Student zna bardzo liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów. Wykazuje własną inicjatywę w poszukiwaniu literatury dotyczacej omawianego tematu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O6.1_K01Student ma świadomość możliwości wykorzystania metod bioetchnologicznych do testowania kosmetyków, jako alterantywy dla testowania na zwierzętach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie wykorzystania i zastosowania biotechnologii w przemyśle kosmetycznym. Poznanie działania niektórych produktów kosmetycznych. Poznanie alternatywnych metod testowania kosmetyków. Umiejętność samodzielnego przygotowania wybranego kosmetyku.
Treści programoweT-A-2Badanie toksyczności kosmetyków.
T-A-5Najnowsze doniesienia zakresu zastosowania biotechnologii w kosmetologii.
T-W-2Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne
T-W-1Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry.
Metody nauczaniaM-2Praca przy przygotowaniu pojektów multimedialnych w grupach.
M-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod metod biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków. Nie docenia ich istotności.
3,0Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz ich nie zna.
3,5Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz zna jedynie podstawowe założenia metod biotechnologicznych umożliwiających testowanie szkodliwości kosmetyków.
4,0Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz zna jedynie nieliczne metody biotechnologiczne umożliwiające testowanie szkodliwości kosmetyków.
4,5Student doskonale zna metod metody biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków, popełniając nieliczne błedy w ich opisie. Rozumie koniczność ich stosowania i dalszego rozwijania.
5,0Student doskonale zna metod metody biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków. Rozumie koniczność ich stosowania i dalszego rozwijania.