Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Ekonomia z elementami prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia z elementami prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii
W-2Wiadomości wyniesione ze szkoły średniej w zakresie matematyki i wiedzy o społeczeństwie. Znajomość lokalnego i krajowego rynku.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania
C-3Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii.1
T-W-2Podstawowe modele w ekonomii. Powiązania między producentami i konsumentami.1
T-W-3Rynek i gospodarka rynkowa.1
T-W-4Modele gospodarki (wolna konkurencja, monopol, oligopol).1
T-W-5Mechanizmy funkcjonowania gospodarki w skali makro i mikroekonomicznej.1
T-W-6Polityka gospodarcza państwa. Podstawowe typy polityki makroekonomicznej.1
T-W-7Wzrost gospodarczy.1
T-W-8Bezrobocie i jego rodzaje.1
T-W-9Formy organizacyjno -prawne przedsiebiporstw.1
T-W-10Podstawowe pojecia z marketingu i zarządzania.2
T-W-11Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej2
T-W-12Gałęzie prawa i ich charakterystyka.4
T-W-13Zaliczenie wykładów.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielna praca studenta15
A-W-3Przygotowanie do zajęć15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków
M-3Przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych
M-4Praca w grupach
M-5Dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekt - analiza przypadków i propozycje rozwiazań
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A11_W01
Student zna techniki oceny działań marketingowych
TZZ_1A_W21C-1, C-2M-1, M-2S-1, S-3
TZZ_1A_A11_W02
Student potrafi zdefiniować strategię efektywnego zarządzania podmiotem gospodarczym
TZZ_1A_W20C-1, C-2M-1, M-2S-3
TZZ_1A_A11_W03
powinien definiować marketing
TZZ_1A_W20C-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A11_U01
Student potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
TZZ_1A_U29C-1, C-2M-3, M-2S-1, S-2
TZZ_1A_A11_U02
Student potrafi dobrać strategię zarządzania do potrzeb podmiotu gospodarczego
TZZ_1A_U29C-1, C-2M-2S-1, S-2, S-3
TZZ_1A_A11_U03
powinien postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjanych sukcesów firmy
TZZ_1A_U29C-3M-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A11_K01
Student potrafi opracować strategię marketingowa i plan zarządzania w oparciu o rózne źródła przewagi konkurencyjnej
TZZ_1A_K03C-1, C-2M-3, M-2S-1
TZZ_1A_A11_K02
winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalnosci gospodarczej podmiotów
TZZ_1A_K05C-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A11_W01
Student zna techniki oceny działań marketingowych
2,0
3,0Zna techniki oceny działań marketingowych
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_A11_W02
Student potrafi zdefiniować strategię efektywnego zarządzania podmiotem gospodarczym
2,0
3,0Potrafi zdefiniować strategię efektywnego zarządzania podmiotem gospodarczym
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_A11_W03
powinien definiować marketing
2,0
3,0Umie definiować marketing
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A11_U01
Student potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
2,0
3,0Potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_A11_U02
Student potrafi dobrać strategię zarządzania do potrzeb podmiotu gospodarczego
2,0
3,0Potrafi dobrać strategię zarządzania do potrzeb podmiotu gospodarczego
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_A11_U03
powinien postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjanych sukcesów firmy
2,0
3,0Postrzega narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A11_K01
Student potrafi opracować strategię marketingowa i plan zarządzania w oparciu o rózne źródła przewagi konkurencyjnej
2,0
3,0Umiejętnosć opracowania strategii marketingowej i planu zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_A11_K02
winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalnosci gospodarczej podmiotów
2,0
3,0Rozumie rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalności gospodraczej podmiotów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kufel J., Siuda W., Prawo gospodarcze, Scriptus, Poznań, 2008
  2. Milewski R. (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2013
  3. Begg, D. Fisher S., Dornbush R., Ekonomia, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Worobjow L., Teoria i praktyka zarządzania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii.1
T-W-2Podstawowe modele w ekonomii. Powiązania między producentami i konsumentami.1
T-W-3Rynek i gospodarka rynkowa.1
T-W-4Modele gospodarki (wolna konkurencja, monopol, oligopol).1
T-W-5Mechanizmy funkcjonowania gospodarki w skali makro i mikroekonomicznej.1
T-W-6Polityka gospodarcza państwa. Podstawowe typy polityki makroekonomicznej.1
T-W-7Wzrost gospodarczy.1
T-W-8Bezrobocie i jego rodzaje.1
T-W-9Formy organizacyjno -prawne przedsiebiporstw.1
T-W-10Podstawowe pojecia z marketingu i zarządzania.2
T-W-11Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej2
T-W-12Gałęzie prawa i ich charakterystyka.4
T-W-13Zaliczenie wykładów.1
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielna praca studenta15
A-W-3Przygotowanie do zajęć15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_A11_W01Student zna techniki oceny działań marketingowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W21Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz podstaw rachunkowości.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna techniki oceny działań marketingowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_A11_W02Student potrafi zdefiniować strategię efektywnego zarządzania podmiotem gospodarczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W20Ma elementarna wiedzę w zakresie ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdefiniować strategię efektywnego zarządzania podmiotem gospodarczym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_A11_W03powinien definiować marketing
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W20Ma elementarna wiedzę w zakresie ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Cel przedmiotuC-3Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie definiować marketing
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_A11_U01Student potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania
Metody nauczaniaM-3Przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekt - analiza przypadków i propozycje rozwiazań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_A11_U02Student potrafi dobrać strategię zarządzania do potrzeb podmiotu gospodarczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekt - analiza przypadków i propozycje rozwiazań
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać strategię zarządzania do potrzeb podmiotu gospodarczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_A11_U03powinien postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjanych sukcesów firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-3Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.
Metody nauczaniaM-4Praca w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postrzega narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_A11_K01Student potrafi opracować strategię marketingowa i plan zarządzania w oparciu o rózne źródła przewagi konkurencyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania
Metody nauczaniaM-3Przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętnosć opracowania strategii marketingowej i planu zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_A11_K02winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalnosci gospodarczej podmiotów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-3Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalności gospodraczej podmiotów
3,5
4,0
4,5
5,0