Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Rolnicze surowce energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rolnicze surowce energetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, techniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu uprawy roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin rolniczych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów
C-2Przedstawienie studentom podstawowej technologii zakładania plantacji, uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji oraz zbioru

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznawanie gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Charakterystyka zbiorowisk roślinnych przydatnych na cele energetyczne. Opracowanie technologii i agrotechniki dla wybranych gatunków roślin energetycznych.9
9
wykłady
T-W-1Rośliny energetyczne i perspektywy ich wykorzystania. Możliwości wykorzystania surowców roślinnych do celów nieżywnościowych (non-food) oraz jako źródeł biomasy i biopaliw. Warunki siedliskowe produkcji roślin energetycznych, ich znaczenie gospodarcze i możliwości uprawy w Polsce. Omówienie właściwości energetycznych roślin energetycznych oraz sposobów zagospodarowania ich biomasy. Specyficzne cechy polowej produkcji roślinnej, zmianowanie i płodozmiany. Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru roślin energetycznych jednorocznych. Rolnicze surowce do produkcji biopaliw płynnych: oleje roślinne, biodiesel, bioalkohole. Rolnicze surowce do produkcji biogazu. Porównanie wydajności biogazu i wartości energetycznej. Technologia uprawy roli, zakładania plantacji, pielęgnowania i zbioru wieloletnich roślin energetycznych.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach9
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń22
A-A-3Udział w konsultacjach9
A-A-4Przygotowanie pracy (prezentacji) do zaliczenia treści ćwiczeń20
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów18
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych5
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian (referat)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O01-1_W01
W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
TRL_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W03C-1T-W-1M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O01-1_U01
Student umie dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy.
TRL_1A_U01, TRL_1A_U18R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O01-1_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych i rolniczych surowców
TRL_1A_W05, TRL_1A_U01, TRL_1A_U18, TRL_1A_K05R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_K01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08, InzA_W03C-1T-W-1, T-A-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O01-1_W01
W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
2,0
3,0Ma ogólną wiedzę z zakresu rozpoznawania i technologii uprawy podstawowych gatunków roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O01-1_U01
Student umie dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy.
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie opracować kartę technologiczną podstawowych roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O01-1_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych i rolniczych surowców
2,0
3,0Ogólnie interesuje się biomasą jako źródłem energii odnawialnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kościk B., Rośliny energetyczne, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 2003, Praca zbiorowa pod redakcją B. Kościka
  2. Szczukowski S., Tworkowski J., Stolarski M., Kwiatkowski J., Krzyżaniak M., Lajszner W., Graban Ł., Wieloletnie rośliny energetyczne, Multico Oficyna Wydawnicza, Olsztyn, 2012, Seria Technologie Energii Odnawialnej

Literatura dodatkowa

  1. Boelcke B. Bury M., Produkcja drewna energetycznego na gruntach ornych - wyniki badań z terenu północno-wschodnich Niemiec, Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2006, Koszalińskie Studia i Materiały, z. 9, s. 109-118
  2. Czyż H., Bury M., Walory wierzby krzewiastej i możliwości wykorzystania jej jako źródło biomasy. s. 55-64, Wydawnictwo Hogben, Szczecin, 2005, [w:] P. Lewandowski (red.). Energia odnawialna na Pomorzu Zachodnim. Energia z biomasy szansą na rozwój. Uwarunkowania i prognozy. s. 55-64
  3. Czyż H., Bury M., Możliwości uprawy ślazowca pensylwńskiego (Sida hermaphrodita Rusby) na gruntach ornych wyłączonych z użytkowania rolniczego, Wydawnictwo Hogben, Szczecin, 2006, [w:] P. Lewandowski (red.). Produkcja energii z surowców odnawialnych na Pomorzu Zachodnim. s. 237-249
  4. Gradziuk P. (red.), Biopaliwa, AR Lublin, Lublin, 2003
  5. Bury M., Jäger F., Sorgo – nowa roślina pastewna i źródło energii odnawialnej w Europie Środkowej. s. 251-266, Intro-Druk Koszalin, Koszalin, 2011, [w:] Michał Jasiulewicz (red.). Wykorzystanie biomasy w energetyce - aspekty ekonomiczne i ekologiczne. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Politechnika Koszalińska, Koszalin, Intro-Druk Koszalin. s. 251-266

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznawanie gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Charakterystyka zbiorowisk roślinnych przydatnych na cele energetyczne. Opracowanie technologii i agrotechniki dla wybranych gatunków roślin energetycznych.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rośliny energetyczne i perspektywy ich wykorzystania. Możliwości wykorzystania surowców roślinnych do celów nieżywnościowych (non-food) oraz jako źródeł biomasy i biopaliw. Warunki siedliskowe produkcji roślin energetycznych, ich znaczenie gospodarcze i możliwości uprawy w Polsce. Omówienie właściwości energetycznych roślin energetycznych oraz sposobów zagospodarowania ich biomasy. Specyficzne cechy polowej produkcji roślinnej, zmianowanie i płodozmiany. Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru roślin energetycznych jednorocznych. Rolnicze surowce do produkcji biopaliw płynnych: oleje roślinne, biodiesel, bioalkohole. Rolnicze surowce do produkcji biogazu. Porównanie wydajności biogazu i wartości energetycznej. Technologia uprawy roli, zakładania plantacji, pielęgnowania i zbioru wieloletnich roślin energetycznych.18
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach9
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń22
A-A-3Udział w konsultacjach9
A-A-4Przygotowanie pracy (prezentacji) do zaliczenia treści ćwiczeń20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów18
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych5
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O01-1_W01W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W05ma podstawową wiedzę w zakresie botaniki, obejmującą między innymi budowę roślin, rozmnażanie roślin, zależności między budową roślin a ich funkcjonowaniem oraz właściwościami surowców roślinnych, przydatną do szerszego rozumienia specyfiki i uwarunkowań rolniczej produkcji roślinnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu uprawy roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin rolniczych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów
Treści programoweT-W-1Rośliny energetyczne i perspektywy ich wykorzystania. Możliwości wykorzystania surowców roślinnych do celów nieżywnościowych (non-food) oraz jako źródeł biomasy i biopaliw. Warunki siedliskowe produkcji roślin energetycznych, ich znaczenie gospodarcze i możliwości uprawy w Polsce. Omówienie właściwości energetycznych roślin energetycznych oraz sposobów zagospodarowania ich biomasy. Specyficzne cechy polowej produkcji roślinnej, zmianowanie i płodozmiany. Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru roślin energetycznych jednorocznych. Rolnicze surowce do produkcji biopaliw płynnych: oleje roślinne, biodiesel, bioalkohole. Rolnicze surowce do produkcji biogazu. Porównanie wydajności biogazu i wartości energetycznej. Technologia uprawy roli, zakładania plantacji, pielęgnowania i zbioru wieloletnich roślin energetycznych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian (referat)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma ogólną wiedzę z zakresu rozpoznawania i technologii uprawy podstawowych gatunków roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O01-1_U01Student umie dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U18potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje cieplne stosowane w rolnictwie i gospodarce leśnej oraz bilansować źródła energii i racjonalnie jej użytkować, a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i za-stosowania energii niekonwencjonalnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie studentom podstawowej technologii zakładania plantacji, uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji oraz zbioru
Treści programoweT-A-1Rozpoznawanie gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Charakterystyka zbiorowisk roślinnych przydatnych na cele energetyczne. Opracowanie technologii i agrotechniki dla wybranych gatunków roślin energetycznych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian (referat)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie opracować kartę technologiczną podstawowych roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O01-1_K01Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych i rolniczych surowców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W05ma podstawową wiedzę w zakresie botaniki, obejmującą między innymi budowę roślin, rozmnażanie roślin, zależności między budową roślin a ich funkcjonowaniem oraz właściwościami surowców roślinnych, przydatną do szerszego rozumienia specyfiki i uwarunkowań rolniczej produkcji roślinnej;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U18potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje cieplne stosowane w rolnictwie i gospodarce leśnej oraz bilansować źródła energii i racjonalnie jej użytkować, a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i za-stosowania energii niekonwencjonalnej;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu uprawy roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin rolniczych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów
Treści programoweT-W-1Rośliny energetyczne i perspektywy ich wykorzystania. Możliwości wykorzystania surowców roślinnych do celów nieżywnościowych (non-food) oraz jako źródeł biomasy i biopaliw. Warunki siedliskowe produkcji roślin energetycznych, ich znaczenie gospodarcze i możliwości uprawy w Polsce. Omówienie właściwości energetycznych roślin energetycznych oraz sposobów zagospodarowania ich biomasy. Specyficzne cechy polowej produkcji roślinnej, zmianowanie i płodozmiany. Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru roślin energetycznych jednorocznych. Rolnicze surowce do produkcji biopaliw płynnych: oleje roślinne, biodiesel, bioalkohole. Rolnicze surowce do produkcji biogazu. Porównanie wydajności biogazu i wartości energetycznej. Technologia uprawy roli, zakładania plantacji, pielęgnowania i zbioru wieloletnich roślin energetycznych.
T-A-1Rozpoznawanie gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Charakterystyka zbiorowisk roślinnych przydatnych na cele energetyczne. Opracowanie technologii i agrotechniki dla wybranych gatunków roślin energetycznych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-3dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian (referat)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ogólnie interesuje się biomasą jako źródłem energii odnawialnej
3,5
4,0
4,5
5,0