Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika i elektronika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Karbowy <Andrzej.Karbowy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 8 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL6 10 1,00,25zaliczenie
wykładyW6 18 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu praktycznych aspektów wykorzystania energii elektrycznej w technice rolniczej i leśnej, w tym zasad przyłączania urządzeń elektrycznych do różnych układów sieci prądu przemiennego oraz zasad bezpiecznej obsługi urządzeń elektrycznych. Zapoznanie się ze zasadami działania podstawowych elementów elektronicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wiadomości wprowadzające. Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego.1
T-A-2Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne.1
T-A-3Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego. Właściwości obwodu prądu przemiennego.2
T-A-4Obwody trójfazowe. Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego. Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego.2
T-A-5Układy sieci. Instalacje elektryczne.2
8
laboratoria
T-L-1Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego. Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne. Maszyny prądu stałego.3
T-L-2Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego. Właściwości obwodu prądu przemiennego. Obwody trójfazowe. Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego. Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego.2
T-L-3Układy sieci. Instalacje elektryczne. Zasady przyłączania urządzeń elektrycznych do poszczególnych układów sieci elektrycznej. Podstawowe przyrządy pomiarowe do pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach prądu stałego i przemiennego.2
T-L-4Metody i układy pomiarowe stosowane w obwodach prądu stałego i przemiennego. Podstawy techniki pomiarowej. Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Sposoby wykonywania pomiarów eksploatacyjnych. Elementy elektroniczne. Podstawowe układy elektroniczne. Podstawy techniki cyfrowej.3
10
wykłady
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia elektrotechniki.1
T-W-2Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego.1
T-W-3Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne. Maszyny prądu stałego.1
T-W-4Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego.2
T-W-5Właściwości obwodu prądu przemiennego.2
T-W-6Obwody trójfazowe.1
T-W-7Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego.1
T-W-8Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego.1
T-W-9Układy sieci. Instalacje elektryczne.2
T-W-10Zasady przyłączania urządzeń elektrycznych do poszczególnych układów sieci elektrycznej.1
T-W-11Elementy elektroniczne.2
T-W-12Podstawowe układy elektroniczne.1
T-W-13Podstawy techniki cyfrowej.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnien ćwiczeniowych16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych16
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnien wykładowym we własnym zakresie12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C21_W01
ma uporządkowaną, podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki, ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, oobiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, maszynoznawstwa leśnego,
TRL_1A_W18R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-13, T-W-8, T-W-2, T-W-12, T-W-10, T-W-11, T-W-7, T-W-3, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-4, M-1, M-3, M-2, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C21_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł
TRL_1A_U01, TRL_1A_U07, TRL_1A_U03, TRL_1A_U17, TRL_1A_U04R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-13, T-W-8, T-W-2, T-W-12, T-W-10, T-W-11, T-W-7, T-W-3, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-4, M-1, M-3, M-2, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C21_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
TRL_1A_K02, TRL_1A_K07R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-13, T-W-8, T-W-2, T-W-12, T-W-10, T-W-11, T-W-7, T-W-3, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-4, M-1, M-3, M-2, M-5S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C21_W01
ma uporządkowaną, podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki, ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, oobiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, maszynoznawstwa leśnego,
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C21_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresuelektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C21_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Chochowski A., Elektrotechnika z automatyką, WSiP, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wiadomości wprowadzające. Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego.1
T-A-2Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne.1
T-A-3Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego. Właściwości obwodu prądu przemiennego.2
T-A-4Obwody trójfazowe. Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego. Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego.2
T-A-5Układy sieci. Instalacje elektryczne.2
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego. Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne. Maszyny prądu stałego.3
T-L-2Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego. Właściwości obwodu prądu przemiennego. Obwody trójfazowe. Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego. Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego.2
T-L-3Układy sieci. Instalacje elektryczne. Zasady przyłączania urządzeń elektrycznych do poszczególnych układów sieci elektrycznej. Podstawowe przyrządy pomiarowe do pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach prądu stałego i przemiennego.2
T-L-4Metody i układy pomiarowe stosowane w obwodach prądu stałego i przemiennego. Podstawy techniki pomiarowej. Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Sposoby wykonywania pomiarów eksploatacyjnych. Elementy elektroniczne. Podstawowe układy elektroniczne. Podstawy techniki cyfrowej.3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia elektrotechniki.1
T-W-2Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego.1
T-W-3Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne. Maszyny prądu stałego.1
T-W-4Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego.2
T-W-5Właściwości obwodu prądu przemiennego.2
T-W-6Obwody trójfazowe.1
T-W-7Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego.1
T-W-8Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego.1
T-W-9Układy sieci. Instalacje elektryczne.2
T-W-10Zasady przyłączania urządzeń elektrycznych do poszczególnych układów sieci elektrycznej.1
T-W-11Elementy elektroniczne.2
T-W-12Podstawowe układy elektroniczne.1
T-W-13Podstawy techniki cyfrowej.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnien ćwiczeniowych16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych16
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnien wykładowym we własnym zakresie12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C21_W01ma uporządkowaną, podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki, ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, oobiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, maszynoznawstwa leśnego,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W18ma uporządkowaną, podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki, obejmującą pole elektryczne i magnetyczne, obwody prądu stałego oraz przemiennego jednofazowego i trójfazowego, obliczenia obwodów elektrycznych, pomiary podstawowych wielkości elektrycznych, maszyny elektryczne, instalacje elektryczne, ochronę przeciwporażeniową, wytwarzanie, przesyłanie i użytkowanie energii elektrycznej, układy elektroniczne i ich elementy, energoelektronikę, w tym przydatną i niezbędną do eksploatacji urządzeń elektrycznych i elektronicznych występujących w rolnictwie i leśnictwie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu praktycznych aspektów wykorzystania energii elektrycznej w technice rolniczej i leśnej, w tym zasad przyłączania urządzeń elektrycznych do różnych układów sieci prądu przemiennego oraz zasad bezpiecznej obsługi urządzeń elektrycznych. Zapoznanie się ze zasadami działania podstawowych elementów elektronicznych.
Treści programoweT-W-6Obwody trójfazowe.
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia elektrotechniki.
T-W-9Układy sieci. Instalacje elektryczne.
T-W-5Właściwości obwodu prądu przemiennego.
T-W-4Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego.
T-W-13Podstawy techniki cyfrowej.
T-W-8Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego.
T-W-2Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego.
T-W-12Podstawowe układy elektroniczne.
T-W-10Zasady przyłączania urządzeń elektrycznych do poszczególnych układów sieci elektrycznej.
T-W-11Elementy elektroniczne.
T-W-7Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego.
T-W-3Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne. Maszyny prądu stałego.
T-A-4Obwody trójfazowe. Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego. Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego.
T-A-3Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego. Właściwości obwodu prądu przemiennego.
T-A-2Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne.
T-A-5Układy sieci. Instalacje elektryczne.
T-A-1Wiadomości wprowadzające. Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego.
T-L-3Układy sieci. Instalacje elektryczne. Zasady przyłączania urządzeń elektrycznych do poszczególnych układów sieci elektrycznej. Podstawowe przyrządy pomiarowe do pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach prądu stałego i przemiennego.
T-L-2Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego. Właściwości obwodu prądu przemiennego. Obwody trójfazowe. Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego. Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego.
T-L-1Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego. Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne. Maszyny prądu stałego.
T-L-4Metody i układy pomiarowe stosowane w obwodach prądu stałego i przemiennego. Podstawy techniki pomiarowej. Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Sposoby wykonywania pomiarów eksploatacyjnych. Elementy elektroniczne. Podstawowe układy elektroniczne. Podstawy techniki cyfrowej.
Metody nauczaniaM-4Pokaz
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Opis
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C21_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U17potrafi eksploatować urządzenia elektryczne i elektroniczne oraz systemy au-tomatyki występujące w rolnictwie i leśnictwie;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu praktycznych aspektów wykorzystania energii elektrycznej w technice rolniczej i leśnej, w tym zasad przyłączania urządzeń elektrycznych do różnych układów sieci prądu przemiennego oraz zasad bezpiecznej obsługi urządzeń elektrycznych. Zapoznanie się ze zasadami działania podstawowych elementów elektronicznych.
Treści programoweT-W-6Obwody trójfazowe.
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia elektrotechniki.
T-W-9Układy sieci. Instalacje elektryczne.
T-W-5Właściwości obwodu prądu przemiennego.
T-W-4Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego.
T-W-13Podstawy techniki cyfrowej.
T-W-8Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego.
T-W-2Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego.
T-W-12Podstawowe układy elektroniczne.
T-W-10Zasady przyłączania urządzeń elektrycznych do poszczególnych układów sieci elektrycznej.
T-W-11Elementy elektroniczne.
T-W-7Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego.
T-W-3Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne. Maszyny prądu stałego.
T-A-4Obwody trójfazowe. Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego. Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego.
T-A-3Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego. Właściwości obwodu prądu przemiennego.
T-A-2Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne.
T-A-5Układy sieci. Instalacje elektryczne.
T-A-1Wiadomości wprowadzające. Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego.
T-L-3Układy sieci. Instalacje elektryczne. Zasady przyłączania urządzeń elektrycznych do poszczególnych układów sieci elektrycznej. Podstawowe przyrządy pomiarowe do pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach prądu stałego i przemiennego.
T-L-2Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego. Właściwości obwodu prądu przemiennego. Obwody trójfazowe. Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego. Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego.
T-L-1Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego. Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne. Maszyny prądu stałego.
T-L-4Metody i układy pomiarowe stosowane w obwodach prądu stałego i przemiennego. Podstawy techniki pomiarowej. Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Sposoby wykonywania pomiarów eksploatacyjnych. Elementy elektroniczne. Podstawowe układy elektroniczne. Podstawy techniki cyfrowej.
Metody nauczaniaM-4Pokaz
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Opis
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresuelektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C21_K01Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu praktycznych aspektów wykorzystania energii elektrycznej w technice rolniczej i leśnej, w tym zasad przyłączania urządzeń elektrycznych do różnych układów sieci prądu przemiennego oraz zasad bezpiecznej obsługi urządzeń elektrycznych. Zapoznanie się ze zasadami działania podstawowych elementów elektronicznych.
Treści programoweT-W-6Obwody trójfazowe.
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia elektrotechniki.
T-W-9Układy sieci. Instalacje elektryczne.
T-W-5Właściwości obwodu prądu przemiennego.
T-W-4Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego.
T-W-13Podstawy techniki cyfrowej.
T-W-8Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego.
T-W-2Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego.
T-W-12Podstawowe układy elektroniczne.
T-W-10Zasady przyłączania urządzeń elektrycznych do poszczególnych układów sieci elektrycznej.
T-W-11Elementy elektroniczne.
T-W-7Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego.
T-W-3Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne. Maszyny prądu stałego.
T-A-4Obwody trójfazowe. Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego. Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego.
T-A-3Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego. Właściwości obwodu prądu przemiennego.
T-A-2Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne.
T-A-5Układy sieci. Instalacje elektryczne.
T-A-1Wiadomości wprowadzające. Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego.
T-L-3Układy sieci. Instalacje elektryczne. Zasady przyłączania urządzeń elektrycznych do poszczególnych układów sieci elektrycznej. Podstawowe przyrządy pomiarowe do pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach prądu stałego i przemiennego.
T-L-2Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego. Właściwości obwodu prądu przemiennego. Obwody trójfazowe. Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego. Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego.
T-L-1Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego. Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne. Maszyny prądu stałego.
T-L-4Metody i układy pomiarowe stosowane w obwodach prądu stałego i przemiennego. Podstawy techniki pomiarowej. Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Sposoby wykonywania pomiarów eksploatacyjnych. Elementy elektroniczne. Podstawowe układy elektroniczne. Podstawy techniki cyfrowej.
Metody nauczaniaM-4Pokaz
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Opis
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień