Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Mechanika płynów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika płynów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Wanda Malinowska <Wanda.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>, Wanda Malinowska <Wanda.Malinowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z matematyki wyższej.
W-2Podstawowe wiadomości z fizyki: mechanika, hydrostatyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami mechaniki płynów.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania podstawowych praw mechaniki płynów w inżynierii rolniczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Jednostki miar stosowane w mechanice płynów. Przykłady obliczeniowe ilustrujące własności fizyczne płynów.2
T-A-2Przykłady obliczeniowe z zakresu hydrostatyki.2
T-A-3Sprawdzian nr 11
T-A-4Obliczanie strat energii przy przepływie cieczy w rurociągach - przykłady.2
T-A-5Przykłady obliczeniowe przepływów w przewodach wentylacyjnych.1
T-A-6Sprawdzian nr 21
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia. Fizyczne właściwości płynów.1
T-W-2Elementy hydrostatyki: prawo Eulera, prawo Pascala, ciśnienie i napór hydrostatyczny, równowaga w naczyniach połączonych, zasada ciągu kominowego.1
T-W-3Parcie płynu na ciała zanurzone, wypór hydrostatyczny, pływanie ciał.1
T-W-4Sprawdzian nr 11
T-W-5Równanie ciąglości strugi. Równanie Beornuliego dla cieczy doskonałej i rzeczywistej.1
T-W-6Elementy dynamiki płynów rzeczywistych: podobieństwo zjawisk przeplywowych, przepływ laminarny i turbulentny, liczba Reynoldsa.2
T-W-7Straty energii przy przepływie cieczy w rurociągach. Przepływy w przewodach wentylacyjnych: nawiew i wywiew powietrza.1
T-W-8Sprawdzian nr 21
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-A-2Przygotowanie do zajęć.7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.14
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykladów.21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania przykładów na ćwiczeniach przedmiotowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań(ćwiczenia).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C14_W01
Student zna podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
TRL_1A_W13R1A_W01InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C14_U01
Student potrafi zdefiniować i zastosować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
TRL_1A_U01, TRL_1A_U07R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-A-4, T-A-5M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C14_K01
Ma świadomość potrzeby pogłębiania posiadanych umiejętności.
TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-2T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C14_W01
Student zna podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu mechaniki płynów.
3,0Student zna podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
3,5Student zna i rozumie podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
4,0Student dobrze zna i rozumie podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
4,5Student dobrze zna , rozumie i potrafi objaśniać podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna i rozumie sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
5,0Student bardzo dobrze zna , rozumie i potrafi objaśniać podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna i rozumie sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C14_U01
Student potrafi zdefiniować i zastosować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności z zakresu mechaniki płynów.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
3,5Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
4,0Student potrafi zdefiniować, objaśnić i zastosować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
4,5Student potrafi zdefiniować, objaśnić i zastosować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach i zinterpretować wyniki obliczeń.
5,0Student potrafi bezbłędnie zdefiniować, objaśnić i zastosować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi bezbłędnie obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach i zinterpretować wyniki obliczeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C14_K01
Ma świadomość potrzeby pogłębiania posiadanych umiejętności.
2,0Nie ma świadomości potrzeby pogłębiania zdobytych umiejętności.
3,0Ma świadomość potrzeby pogłębiania zdobytych umiejętności.
3,5Ma dużą świadomość potrzeby pogłębiania zdobytych umiejętności.
4,0Ma dużą świadomość potrzeby pogłębiania zdobytych umiejętności i potrafi to uzasadnić.
4,5Ma bardzo dużą świadomość potrzeby pogłębiania zdobytych umiejętności i potrafi to uzasadnić.
5,0Ma bardzo dużą świadomość potrzeby pogłębiania zdobytych umiejętności, potrafi to uzasadnić i propagować konieczność uczenia się przez całe życie.

Literatura podstawowa

  1. Orzechowski Z.,Prywer J., Zarzycki R., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, WNT, Warszawa
  2. Burka E., Nałęcz T., Mechanika płynów w przykładach. Teoria. Zadania. Rozwiązania., PWN, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Mechanika plynów dla inżynierów

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Jednostki miar stosowane w mechanice płynów. Przykłady obliczeniowe ilustrujące własności fizyczne płynów.2
T-A-2Przykłady obliczeniowe z zakresu hydrostatyki.2
T-A-3Sprawdzian nr 11
T-A-4Obliczanie strat energii przy przepływie cieczy w rurociągach - przykłady.2
T-A-5Przykłady obliczeniowe przepływów w przewodach wentylacyjnych.1
T-A-6Sprawdzian nr 21
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia. Fizyczne właściwości płynów.1
T-W-2Elementy hydrostatyki: prawo Eulera, prawo Pascala, ciśnienie i napór hydrostatyczny, równowaga w naczyniach połączonych, zasada ciągu kominowego.1
T-W-3Parcie płynu na ciała zanurzone, wypór hydrostatyczny, pływanie ciał.1
T-W-4Sprawdzian nr 11
T-W-5Równanie ciąglości strugi. Równanie Beornuliego dla cieczy doskonałej i rzeczywistej.1
T-W-6Elementy dynamiki płynów rzeczywistych: podobieństwo zjawisk przeplywowych, przepływ laminarny i turbulentny, liczba Reynoldsa.2
T-W-7Straty energii przy przepływie cieczy w rurociągach. Przepływy w przewodach wentylacyjnych: nawiew i wywiew powietrza.1
T-W-8Sprawdzian nr 21
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-A-2Przygotowanie do zajęć.7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykladów.21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C14_W01Student zna podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W13ma wiedzę z obszaru mechaniki technicznej, obejmującą płaskie i przestrzen-ne układy sił, środek ciężkości, tarcie, ruch prostoliniowy i krzywoliniowy, skła-danie ruchów, podstawowe prawa dynamiki, pracę, moc i sprawność, pęd i popęd, energię mechaniczną, momenty bezwładności, dynamikę ruchu obro-towego, podstawy mechaniki płynów, naprężenia i odkształcenia, rozciąganie i ściskanie, ścinanie, momenty bezwładności figur płaskich, skręcanie, zginanie, wyboczenie, hipotezy wytężeniowe, w tym niezbędną do: 1) rozumienia określonych zjawisk fizycznych, 2) samodzielnego rozwiązywania prostych problemów technicznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania podstawowych praw mechaniki płynów w inżynierii rolniczej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami mechaniki płynów.
Treści programoweT-W-5Równanie ciąglości strugi. Równanie Beornuliego dla cieczy doskonałej i rzeczywistej.
T-W-2Elementy hydrostatyki: prawo Eulera, prawo Pascala, ciśnienie i napór hydrostatyczny, równowaga w naczyniach połączonych, zasada ciągu kominowego.
T-W-3Parcie płynu na ciała zanurzone, wypór hydrostatyczny, pływanie ciał.
T-W-7Straty energii przy przepływie cieczy w rurociągach. Przepływy w przewodach wentylacyjnych: nawiew i wywiew powietrza.
T-W-6Elementy dynamiki płynów rzeczywistych: podobieństwo zjawisk przeplywowych, przepływ laminarny i turbulentny, liczba Reynoldsa.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania przykładów na ćwiczeniach przedmiotowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań(ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu mechaniki płynów.
3,0Student zna podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
3,5Student zna i rozumie podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
4,0Student dobrze zna i rozumie podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
4,5Student dobrze zna , rozumie i potrafi objaśniać podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna i rozumie sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
5,0Student bardzo dobrze zna , rozumie i potrafi objaśniać podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna i rozumie sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C14_U01Student potrafi zdefiniować i zastosować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania podstawowych praw mechaniki płynów w inżynierii rolniczej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami mechaniki płynów.
Treści programoweT-W-5Równanie ciąglości strugi. Równanie Beornuliego dla cieczy doskonałej i rzeczywistej.
T-W-1Podstawowe pojęcia. Fizyczne właściwości płynów.
T-W-2Elementy hydrostatyki: prawo Eulera, prawo Pascala, ciśnienie i napór hydrostatyczny, równowaga w naczyniach połączonych, zasada ciągu kominowego.
T-W-3Parcie płynu na ciała zanurzone, wypór hydrostatyczny, pływanie ciał.
T-W-7Straty energii przy przepływie cieczy w rurociągach. Przepływy w przewodach wentylacyjnych: nawiew i wywiew powietrza.
T-W-6Elementy dynamiki płynów rzeczywistych: podobieństwo zjawisk przeplywowych, przepływ laminarny i turbulentny, liczba Reynoldsa.
T-A-4Obliczanie strat energii przy przepływie cieczy w rurociągach - przykłady.
T-A-5Przykłady obliczeniowe przepływów w przewodach wentylacyjnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania przykładów na ćwiczeniach przedmiotowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań(ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności z zakresu mechaniki płynów.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
3,5Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
4,0Student potrafi zdefiniować, objaśnić i zastosować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach.
4,5Student potrafi zdefiniować, objaśnić i zastosować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach i zinterpretować wyniki obliczeń.
5,0Student potrafi bezbłędnie zdefiniować, objaśnić i zastosować podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Potrafi bezbłędnie obliczać straty energii podczas przepływu płynu w rurociągach i zinterpretować wyniki obliczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C14_K01Ma świadomość potrzeby pogłębiania posiadanych umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania podstawowych praw mechaniki płynów w inżynierii rolniczej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia. Fizyczne właściwości płynów.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania przykładów na ćwiczeniach przedmiotowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości potrzeby pogłębiania zdobytych umiejętności.
3,0Ma świadomość potrzeby pogłębiania zdobytych umiejętności.
3,5Ma dużą świadomość potrzeby pogłębiania zdobytych umiejętności.
4,0Ma dużą świadomość potrzeby pogłębiania zdobytych umiejętności i potrafi to uzasadnić.
4,5Ma bardzo dużą świadomość potrzeby pogłębiania zdobytych umiejętności i potrafi to uzasadnić.
5,0Ma bardzo dużą świadomość potrzeby pogłębiania zdobytych umiejętności, potrafi to uzasadnić i propagować konieczność uczenia się przez całe życie.