Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika i organizacja produkcji rolniczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika i organizacja produkcji rolniczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Karbowy <Andrzej.Karbowy@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 3,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw produkcji roślinnej.
W-2Znajomość produkcji zwierzęcej.
W-3Znajomość produkcji ogrodniczej.
W-4Znajomość podstaw ekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność oceny stanu gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
C-2Umiejetność zastosowania wiedzy do projektowania rozwoju gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Planowanie produkcji rolniczej i ogrodniczej. Dochody w rolnictwie.2
T-A-2Metody obliczania jednostkowych kosztów produkcji rolniczej i ogrodniczej. Kalkulacje rolnicze i ogrodnicze.2
T-A-3Bilans gospodarstwa rolnego i ogrodniczego. Grupy producenckie.2
T-A-4Marketing w działalności rolniczej i ogrodniczej. Analiza rynków rolnych i ogrodniczych.1
T-A-5Wielkość ekonomiczna gospodarstwa rolniczego i ogrodniczego. Koszty eksploatacji maszyn w rolnictwie.1
T-A-6Wytyczne projektowania wybranej działalności gospodarczej w obszarze produkcji rolniczej i ogrodniczej.1
9
wykłady
T-W-1Pojęcie i organizacja agrobiznesu. Organizacja usług produkcyjnych w rolnictwie/ogrodnictwie. Struktura agrobiznesu- zaopatrzenie, rolnictwo, przetwórstwo, obrót.3
T-W-2Czynniki wytwórcze i zasoby - ziemia, praca, kapitał, przedsiębiorczość. Podmioty - gospodarstwo rolne, gospodarstwo ogrodnicze, techniczne przedsiebiorstwo usługowe. Organizacja gospodarstwa rolnego, ogrodniczego, agrofirmy.3
T-W-3Projektowanie procesów w produkcji rolniczej. Projektowanie procesów w produkcji ogrodniczej. Projektowanie usług dla produkcji rolniczej, ogrodniczej.3
T-W-4Analiza przepływu od produkcji surowców do konsumenta. Czynniki ekonomiczne rozwoju produkcji rolniczej/ogrodniczej.3
T-W-5Planowanie inwestycji mechanizacyjnych w gospodarstwie rolnym. Planowanie inwestycji w infrastrukturę w gospodarstwie rolnym/ogrodniczym3
T-W-6Innowacje jako funkcja rozwoju gospodarstwa rolnego (ogrodniczego). Elementy biznes planu.3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie projektu36
A-A-3Przygotowanie prezentacji.15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu37
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów.25
A-W-4Konsultacje10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna/panelowa.
M-3Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne pierwszej części wykładów (15 godzin).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne drugiej części wykładów (15 godzin).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C07_W01
Definiuje poprawnie aspekty środowiskowe, stosowania techniki rolniczej oraz ekonomiczne funkcjonowania gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
TRL_1A_W24R1A_W02, R1A_W07, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-2, C-1T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C07_U01
Potrafi określić obszar koniecznych do poznania zagadnień i poprawnie zebrane informacje uporządkować według przyjętego schematu myślenia.
TRL_1A_U01R1A_U01C-1T-W-1M-2, M-1S-1, S-2
TRL_1A_C07_U02
Potrafi ogólnie fomułować problemy związane z prowadzeniem produkcji rolniczej/ogrodniczej stosując wiedzę o ekonomicznych aspektach rynku.
TRL_1A_U21R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-4, T-W-3M-2, M-1, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C07_K01
Rozumie konieczność systematycznego poszerzania i pogłębiania wiedzy w zakresie rozwiązań projektowania i modyfikowania produkcji rolniczej/ogrodniczej.
TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-A-6, T-A-4M-2, M-1, M-3S-3, S-2
TRL_1A_C07_K02
Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TRL_1A_K07R1A_K08InzA_K02C-2, C-1T-W-5, T-W-3M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2
TRL_1A_C07_K03
Ma świadomość odpowiedzialności za wykonywaną i samodzielnie organizowaną pracę.
TRL_1A_K08R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04InzA_K01C-2T-A-3, T-A-5M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C07_W01
Definiuje poprawnie aspekty środowiskowe, stosowania techniki rolniczej oraz ekonomiczne funkcjonowania gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje tylko część wiedzy do omówienia postawionego zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C07_U01
Potrafi określić obszar koniecznych do poznania zagadnień i poprawnie zebrane informacje uporządkować według przyjętego schematu myślenia.
2,0
3,0Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C07_U02
Potrafi ogólnie fomułować problemy związane z prowadzeniem produkcji rolniczej/ogrodniczej stosując wiedzę o ekonomicznych aspektach rynku.
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zagadnienia z obszaru ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C07_K01
Rozumie konieczność systematycznego poszerzania i pogłębiania wiedzy w zakresie rozwiązań projektowania i modyfikowania produkcji rolniczej/ogrodniczej.
2,0
3,0Student potrafi okreslić braki występujące w swojej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C07_K02
Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie rozpoznawać procesy regulujące obszar ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C07_K03
Ma świadomość odpowiedzialności za wykonywaną i samodzielnie organizowaną pracę.
2,0
3,0Ma świadomość częściowej odpowiedzialności za wyniki własnej pracy.
3,5
4,0.
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Worobjow L., Spychalski G., Podstawy ekonomiki, organizacji i zarządzania w produkcji ogrodniczej, Wyd. AR, Szczecin, 2002
  2. Fereniec J., Ekonomika i organizacja rolnictwa, Key Text, Warszawa, 1999
  3. Muzalewski A., Koszty eksploatacji maszyn rolniczych, Wyd. IBMER, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Heijman W., Krzyżanowska Z., Gędek S., Kowalski Z., Ekonomika rolnictwa, Zarys teorii, Wyd. Fundacja Rozwój SGGW, Warszawa, 1997
  2. Zajączkowski M., Zasady marketingowe w agrobiznesie, Wyd. AR, Szczecin, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Planowanie produkcji rolniczej i ogrodniczej. Dochody w rolnictwie.2
T-A-2Metody obliczania jednostkowych kosztów produkcji rolniczej i ogrodniczej. Kalkulacje rolnicze i ogrodnicze.2
T-A-3Bilans gospodarstwa rolnego i ogrodniczego. Grupy producenckie.2
T-A-4Marketing w działalności rolniczej i ogrodniczej. Analiza rynków rolnych i ogrodniczych.1
T-A-5Wielkość ekonomiczna gospodarstwa rolniczego i ogrodniczego. Koszty eksploatacji maszyn w rolnictwie.1
T-A-6Wytyczne projektowania wybranej działalności gospodarczej w obszarze produkcji rolniczej i ogrodniczej.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i organizacja agrobiznesu. Organizacja usług produkcyjnych w rolnictwie/ogrodnictwie. Struktura agrobiznesu- zaopatrzenie, rolnictwo, przetwórstwo, obrót.3
T-W-2Czynniki wytwórcze i zasoby - ziemia, praca, kapitał, przedsiębiorczość. Podmioty - gospodarstwo rolne, gospodarstwo ogrodnicze, techniczne przedsiebiorstwo usługowe. Organizacja gospodarstwa rolnego, ogrodniczego, agrofirmy.3
T-W-3Projektowanie procesów w produkcji rolniczej. Projektowanie procesów w produkcji ogrodniczej. Projektowanie usług dla produkcji rolniczej, ogrodniczej.3
T-W-4Analiza przepływu od produkcji surowców do konsumenta. Czynniki ekonomiczne rozwoju produkcji rolniczej/ogrodniczej.3
T-W-5Planowanie inwestycji mechanizacyjnych w gospodarstwie rolnym. Planowanie inwestycji w infrastrukturę w gospodarstwie rolnym/ogrodniczym3
T-W-6Innowacje jako funkcja rozwoju gospodarstwa rolnego (ogrodniczego). Elementy biznes planu.3
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie projektu36
A-A-3Przygotowanie prezentacji.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu37
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów.25
A-W-4Konsultacje10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C07_W01Definiuje poprawnie aspekty środowiskowe, stosowania techniki rolniczej oraz ekonomiczne funkcjonowania gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W24ma wiedzę w zakresie ekonomiki i organizacji produkcji rolniczej i usług, obej-mującą pojęcie agrobiznesu i jego strukturę, czynniki wytwórcze i zasoby rol-nictwa, podmioty gospodarcze występujące w rolnictwie, projektowanie proce-sów w produkcji roślinnej i usługach, organizację pracy w rolnictwie, planowanie inwestycji technicznych i mechanizacyjnych, analizę ekonomiczną podmiotu wraz z elementami rachunku kosztów dla inżynierów (majątek i kapitał przedsiębiorstwa, przychody, koszty i rachunek wyników, normowanie i kosztorysowanie robót, metody kalkulacji i struktura kosztów produkcji, kategorie produkcji i nakładów, amortyzacja), przydatną do: 1) projektowania i oceny ekonomicznej oraz organizacyjnej procesów produk-cyjnych w rolnictwie, ogrodnictwie i usługach, 2) prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej w obszarze produkcji roślinnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Umiejetność zastosowania wiedzy do projektowania rozwoju gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
C-1Umiejętność oceny stanu gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Treści programoweT-W-4Analiza przepływu od produkcji surowców do konsumenta. Czynniki ekonomiczne rozwoju produkcji rolniczej/ogrodniczej.
T-W-6Innowacje jako funkcja rozwoju gospodarstwa rolnego (ogrodniczego). Elementy biznes planu.
T-W-2Czynniki wytwórcze i zasoby - ziemia, praca, kapitał, przedsiębiorczość. Podmioty - gospodarstwo rolne, gospodarstwo ogrodnicze, techniczne przedsiebiorstwo usługowe. Organizacja gospodarstwa rolnego, ogrodniczego, agrofirmy.
T-W-5Planowanie inwestycji mechanizacyjnych w gospodarstwie rolnym. Planowanie inwestycji w infrastrukturę w gospodarstwie rolnym/ogrodniczym
T-W-1Pojęcie i organizacja agrobiznesu. Organizacja usług produkcyjnych w rolnictwie/ogrodnictwie. Struktura agrobiznesu- zaopatrzenie, rolnictwo, przetwórstwo, obrót.
T-W-3Projektowanie procesów w produkcji rolniczej. Projektowanie procesów w produkcji ogrodniczej. Projektowanie usług dla produkcji rolniczej, ogrodniczej.
T-A-1Planowanie produkcji rolniczej i ogrodniczej. Dochody w rolnictwie.
T-A-6Wytyczne projektowania wybranej działalności gospodarczej w obszarze produkcji rolniczej i ogrodniczej.
T-A-3Bilans gospodarstwa rolnego i ogrodniczego. Grupy producenckie.
T-A-4Marketing w działalności rolniczej i ogrodniczej. Analiza rynków rolnych i ogrodniczych.
T-A-5Wielkość ekonomiczna gospodarstwa rolniczego i ogrodniczego. Koszty eksploatacji maszyn w rolnictwie.
T-A-2Metody obliczania jednostkowych kosztów produkcji rolniczej i ogrodniczej. Kalkulacje rolnicze i ogrodnicze.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna/panelowa.
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne pierwszej części wykładów (15 godzin).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne drugiej części wykładów (15 godzin).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje tylko część wiedzy do omówienia postawionego zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C07_U01Potrafi określić obszar koniecznych do poznania zagadnień i poprawnie zebrane informacje uporządkować według przyjętego schematu myślenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny stanu gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i organizacja agrobiznesu. Organizacja usług produkcyjnych w rolnictwie/ogrodnictwie. Struktura agrobiznesu- zaopatrzenie, rolnictwo, przetwórstwo, obrót.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna/panelowa.
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne pierwszej części wykładów (15 godzin).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne drugiej części wykładów (15 godzin).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C07_U02Potrafi ogólnie fomułować problemy związane z prowadzeniem produkcji rolniczej/ogrodniczej stosując wiedzę o ekonomicznych aspektach rynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U21w sposób ogólny analizuje i ocenia pod względem prawnym funkcjonowanie prostych systemów oraz procesów typowych dla obszaru techniki rolniczej i leśnej, potrafi zaprojektować i ocenić pod względem organizacyjnym proste procesy produkcyjno-usługowe występujące w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej oraz zarządzać nimi, a także przeprowadzić dla nich wstępną analizę ekono-miczną, posiada zdolność prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze produkcji roślinnej i gospodarki leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejetność zastosowania wiedzy do projektowania rozwoju gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
C-1Umiejętność oceny stanu gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Treści programoweT-W-4Analiza przepływu od produkcji surowców do konsumenta. Czynniki ekonomiczne rozwoju produkcji rolniczej/ogrodniczej.
T-W-3Projektowanie procesów w produkcji rolniczej. Projektowanie procesów w produkcji ogrodniczej. Projektowanie usług dla produkcji rolniczej, ogrodniczej.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna/panelowa.
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne drugiej części wykładów (15 godzin).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zagadnienia z obszaru ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C07_K01Rozumie konieczność systematycznego poszerzania i pogłębiania wiedzy w zakresie rozwiązań projektowania i modyfikowania produkcji rolniczej/ogrodniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Umiejetność zastosowania wiedzy do projektowania rozwoju gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
C-1Umiejętność oceny stanu gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Treści programoweT-W-4Analiza przepływu od produkcji surowców do konsumenta. Czynniki ekonomiczne rozwoju produkcji rolniczej/ogrodniczej.
T-W-5Planowanie inwestycji mechanizacyjnych w gospodarstwie rolnym. Planowanie inwestycji w infrastrukturę w gospodarstwie rolnym/ogrodniczym
T-A-6Wytyczne projektowania wybranej działalności gospodarczej w obszarze produkcji rolniczej i ogrodniczej.
T-A-4Marketing w działalności rolniczej i ogrodniczej. Analiza rynków rolnych i ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna/panelowa.
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne drugiej części wykładów (15 godzin).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi okreslić braki występujące w swojej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C07_K02Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Umiejetność zastosowania wiedzy do projektowania rozwoju gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
C-1Umiejętność oceny stanu gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Treści programoweT-W-5Planowanie inwestycji mechanizacyjnych w gospodarstwie rolnym. Planowanie inwestycji w infrastrukturę w gospodarstwie rolnym/ogrodniczym
T-W-3Projektowanie procesów w produkcji rolniczej. Projektowanie procesów w produkcji ogrodniczej. Projektowanie usług dla produkcji rolniczej, ogrodniczej.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna/panelowa.
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne pierwszej części wykładów (15 godzin).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne drugiej części wykładów (15 godzin).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie rozpoznawać procesy regulujące obszar ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C07_K03Ma świadomość odpowiedzialności za wykonywaną i samodzielnie organizowaną pracę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K08ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systema-tycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, ro-zumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Umiejetność zastosowania wiedzy do projektowania rozwoju gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Treści programoweT-A-3Bilans gospodarstwa rolnego i ogrodniczego. Grupy producenckie.
T-A-5Wielkość ekonomiczna gospodarstwa rolniczego i ogrodniczego. Koszty eksploatacji maszyn w rolnictwie.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość częściowej odpowiedzialności za wyniki własnej pracy.
3,5
4,0.
4,5
5,0