Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>, Marta Wojcieszczuk <Marta.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 9 2,00,33zaliczenie
wykładyW2 18 3,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia, Fizyka,Geologia,Mikrobilogia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organometryczną1
T-L-2Oznaczanie składu granulometrycznego metodą areometryczną1
T-L-3Oznaczanie struktury gleb i wodoodporności agregatów glebowych2
T-L-4Ocena właściwości fizycznych gleby i wyliczanie retencji wodnej na podstawie krzywej pF1
T-L-5Ocena żyzności gleb i wartości rolniczej-bonitacja gleb2
T-L-6Treść,podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
T-L-7Podstawowe procesy glebotwórcze gleb Polski1
9
wykłady
T-W-1Powstawanie,podział i wartość glebotwórcza minerałów1
T-W-2Skały magmowe ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.1
T-W-3Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym1
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych1
T-W-5Koloidy glebowe-właściwości sorpcyjne gleb1
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby1
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zleżności od właściwości fizyko-chemicznych gleby1
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego2
T-W-9Antropogeniczne czynniki ksztaltujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego1
T-W-10Struktura gleb-powstawanie,podział i właściwości agregatów glebowych1
T-W-11Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb2
T-W-12Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby1
T-W-13Powstawanie gleb-czynniki glebotwórcze2
T-W-14Budowa gleb i cechy morfologiczne gleb2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Ćwiczenia15
A-L-2Konsultacje15
A-L-3Praca w domu30
60
wykłady
A-W-1Wykłady30
A-W-2Bibloteka30
A-W-3praca w domu30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład -metoda podająca
M-2Audytoria- metoda praktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład-podsumowująca-sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia-podsumowująco-formująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C04_W01
Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym
TRL_1A_W06R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02C-1T-W-14, T-W-8, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C04_U01
Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty
TRL_1A_U23R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07C-1T-W-14, T-W-8, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C04_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa
TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-1T-W-14, T-W-8, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C04_W01
Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C04_U01
Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C04_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  2. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak

Literatura dodatkowa

  1. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organometryczną1
T-L-2Oznaczanie składu granulometrycznego metodą areometryczną1
T-L-3Oznaczanie struktury gleb i wodoodporności agregatów glebowych2
T-L-4Ocena właściwości fizycznych gleby i wyliczanie retencji wodnej na podstawie krzywej pF1
T-L-5Ocena żyzności gleb i wartości rolniczej-bonitacja gleb2
T-L-6Treść,podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
T-L-7Podstawowe procesy glebotwórcze gleb Polski1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstawanie,podział i wartość glebotwórcza minerałów1
T-W-2Skały magmowe ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.1
T-W-3Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym1
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych1
T-W-5Koloidy glebowe-właściwości sorpcyjne gleb1
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby1
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zleżności od właściwości fizyko-chemicznych gleby1
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego2
T-W-9Antropogeniczne czynniki ksztaltujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego1
T-W-10Struktura gleb-powstawanie,podział i właściwości agregatów glebowych1
T-W-11Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb2
T-W-12Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby1
T-W-13Powstawanie gleb-czynniki glebotwórcze2
T-W-14Budowa gleb i cechy morfologiczne gleb2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Ćwiczenia15
A-L-2Konsultacje15
A-L-3Praca w domu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykłady30
A-W-2Bibloteka30
A-W-3praca w domu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C04_W01Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W06ma uporządkowany określony zakres wiedzy z gleboznawstwa i mechaniki gleby, obejmujący między innymi pojęcie gleby, jej powstawanie i czynniki glebotwórcze, skały macierzyste gleb, podstawowe fizyczne i chemiczne właściwości gleb, elementy klasyfikacji gleb i mapy gleboznawcze, rozkład naprężeń w glebie i jej odkształcenia, praktyczny aspekt oddziaływania pojazdów i narzędzi rolniczych na glebę, niezbędną i przydatną dla właściwego i chroniącego glebę przed degradacją wykonywania działań w produkcji rolniczej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
Treści programoweT-W-14Budowa gleb i cechy morfologiczne gleb
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
T-W-13Powstawanie gleb-czynniki glebotwórcze
T-W-1Powstawanie,podział i wartość glebotwórcza minerałów
T-W-2Skały magmowe ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-3Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym
T-W-5Koloidy glebowe-właściwości sorpcyjne gleb
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zleżności od właściwości fizyko-chemicznych gleby
T-W-9Antropogeniczne czynniki ksztaltujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
T-W-10Struktura gleb-powstawanie,podział i właściwości agregatów glebowych
T-W-11Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb
T-W-12Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby
T-L-5Ocena żyzności gleb i wartości rolniczej-bonitacja gleb
T-L-3Oznaczanie struktury gleb i wodoodporności agregatów glebowych
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organometryczną
T-L-2Oznaczanie składu granulometrycznego metodą areometryczną
T-L-4Ocena właściwości fizycznych gleby i wyliczanie retencji wodnej na podstawie krzywej pF
T-L-6Treść,podział i wykorzystanie map gleboznawczych
T-L-7Podstawowe procesy glebotwórcze gleb Polski
Metody nauczaniaM-1Wykład -metoda podająca
M-2Audytoria- metoda praktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia-podsumowująco-formująca
S-1Ocena formująca: Wykład-podsumowująca-sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C04_U01Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U23potrafi wykonywać i analizować wyniki podstawowych oznaczeń glebowych oraz wykorzystać poznaną wiedzę z gleboznawstwa i mechaniki gruntu do dobierania technik chroniących glebę i środowisko przed degradacją;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
Treści programoweT-W-14Budowa gleb i cechy morfologiczne gleb
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
T-W-13Powstawanie gleb-czynniki glebotwórcze
T-W-1Powstawanie,podział i wartość glebotwórcza minerałów
T-W-2Skały magmowe ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-3Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym
T-W-5Koloidy glebowe-właściwości sorpcyjne gleb
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zleżności od właściwości fizyko-chemicznych gleby
T-W-9Antropogeniczne czynniki ksztaltujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
T-W-10Struktura gleb-powstawanie,podział i właściwości agregatów glebowych
T-W-11Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb
T-W-12Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby
T-L-5Ocena żyzności gleb i wartości rolniczej-bonitacja gleb
T-L-3Oznaczanie struktury gleb i wodoodporności agregatów glebowych
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organometryczną
T-L-2Oznaczanie składu granulometrycznego metodą areometryczną
T-L-4Ocena właściwości fizycznych gleby i wyliczanie retencji wodnej na podstawie krzywej pF
T-L-6Treść,podział i wykorzystanie map gleboznawczych
T-L-7Podstawowe procesy glebotwórcze gleb Polski
Metody nauczaniaM-1Wykład -metoda podająca
M-2Audytoria- metoda praktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia-podsumowująco-formująca
S-1Ocena formująca: Wykład-podsumowująca-sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C04_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
Treści programoweT-W-14Budowa gleb i cechy morfologiczne gleb
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
T-W-13Powstawanie gleb-czynniki glebotwórcze
T-W-1Powstawanie,podział i wartość glebotwórcza minerałów
T-W-2Skały magmowe ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-3Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym
T-W-5Koloidy glebowe-właściwości sorpcyjne gleb
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zleżności od właściwości fizyko-chemicznych gleby
T-W-9Antropogeniczne czynniki ksztaltujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
T-W-10Struktura gleb-powstawanie,podział i właściwości agregatów glebowych
T-W-11Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb
T-W-12Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby
T-L-5Ocena żyzności gleb i wartości rolniczej-bonitacja gleb
T-L-3Oznaczanie struktury gleb i wodoodporności agregatów glebowych
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organometryczną
T-L-2Oznaczanie składu granulometrycznego metodą areometryczną
T-L-4Ocena właściwości fizycznych gleby i wyliczanie retencji wodnej na podstawie krzywej pF
T-L-6Treść,podział i wykorzystanie map gleboznawczych
T-L-7Podstawowe procesy glebotwórcze gleb Polski
Metody nauczaniaM-1Wykład -metoda podająca
M-2Audytoria- metoda praktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia-podsumowująco-formująca
S-1Ocena formująca: Wykład-podsumowująca-sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0