Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy produkcji roślinnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy produkcji roślinnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zdzisław Koszański <Zdzislaw.Koszanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Zdzisław Koszański <Zdzislaw.Koszanski@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje dotyczące gleboznawstwa, systematyki roślin oraz chemii mineralnego żywienia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z biologią wzrostu i rozwoju, fizjologią plonowania oraz wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych.
C-2Umiejętność doboru optymalnych warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych.
C-3Poznanie podstaw agrotechniki wybranych grup roślin uprawnych.
C-4Zapoznanie studentów ze układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin zbożowych.1
T-A-2Znaczenie gospodarcze, podział i hcarakterystyka przyrodnicz - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin okopowych.1
T-A-3Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechnki roślin przemysłowych.1
T-A-4Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podsatwy agrotechniki roślin motylkowych.1
T-A-5Charakterystyka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania.1
T-A-6Szeregowanie roślin w elementy zmianowania. Obliczanie struktury zasiewów.2
T-A-7Układanie zmianowań dla różnych kompleksów glebowych. Planowanie agrotechniki w zmianowaniu.2
9
wykłady
T-W-1Biologiczne podstawy produkcyjności roślin. Czynniki przyrodnicze i antropogeniczne siedliska roślin uprawnych.1
T-W-2Charakterystyka produkcji roślinnej. Wymagania przyrodnicze roślin uprawnych.1
T-W-3Teoretyczne podstawy uprawy roli. Nowe kierunki i poglądy na uprawę roli. Specyfika uprawy rożnych typów gleb.2
T-W-4Podstawy nawożenia i żywienia roślin. Ogólna charakterystyka nawozów stosowanych w uprawie polowej1
T-W-5Zasady pielęgnowania roślin uprawnych.1
T-W-6Charakterystyka siewu i sadzenia roślin uprawnych.1
T-W-7Przyrodnicze podstawy i elementy zmianowania. Nowe poglądy dotyczące zmianowań.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
A-A-3Konsultacje10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
A-W-3Konsultacje10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące
M-3Metody problemowe - dyskusja problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C01_W01
Rozumie znaczenie siedliska naturalnego i czynników antropogenicznych w rozwoju roślin.
TRL_1A_W10R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-A-5M-2, M-1, M-3S-2, S-1
TRL_1A_C01_W02
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie roślin, zmianowanie i płodozmiany.
TRL_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W03C-4, C-3T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C01_U01
Umiejetność układania zmianowań, obliczania struktury zasiewów dla różnych kompleksów glebowych oraz projektowania w nich agrotechniki.
TRL_1A_U01, TRL_1A_U05R1A_U01, R1A_U03InzA_U07C-4, C-3T-W-7, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-3S-2, S-1
TRL_1A_C01_U02
Umiejętność analizy potrzeb pokarmowych wybranych grup roślin uprawnych w zróżnicowanych warunkach siedliska
TRL_1A_U03, TRL_1A_U04R1A_U01, R1A_U02InzA_U06C-2, C-1T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C01_K01
Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
TRL_1A_K04, TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2, C-4, C-1, C-3T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-3S-2, S-1
TRL_1A_C01_K02
Student potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu określonego zadania.
TRL_1A_K08R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04InzA_K01C-2, C-4, C-1, C-3T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C01_W01
Rozumie znaczenie siedliska naturalnego i czynników antropogenicznych w rozwoju roślin.
2,0Student nie rozumie znaczenia siedliska dla rozwoju roślin uprawnych. Nie zna podstawowych czynników plonotwórczych i ograniczających plonowanie roślin.
3,0Potrafi częściowo wymienić czynniki siedliska decydujące o rozwoju roślin uprawnych. Nie ma umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Wymienia prawidłowo czynniki siedliska naturalnego oraz antropogeniczne, które maja istotny wpływ na wrost i rozwój roślin uprawnych.
4,0Rozumie znaczenie siedliska naturalnego oraz czynników plonotwórczych na rozwój roślin uprawnych.
4,5Potrafi zdobytą wiedzę zanalizować, wymienić te grupy czynników o największym znaczeniu dla wielkości i jakości plonów roślin uprawnych
5,0Oprócz pełnej wiedzy na temat znaczenia siedliska naturalnego i czynników antropogenicznych w rozwoju rośłin uprawy polowej. Student potrafi dobierać znaczenie tych czynników do konkretnych warunków siedliska.
TRL_1A_C01_W02
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie roślin, zmianowanie i płodozmiany.
2,0Nie zna podstaw agrotechniki żadnej z grup roślin uprawnych ich znaczenia gospodarczego oraz miejsca i roi w zmianowaniu.
3,0Potrafi omówić znaczenie gospodarcze oraz podstawy agrotechniki niektórych grup roślin uprawnych.
3,5Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Nie potrafi w pełni ocenić ich miejsca i roli w zmianowaniu.
4,0Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi ocenić ich miejsca i rolę w zmianowaniu.
4,5Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi przedyskutować i ocenić ich miejsca i roli w zmianowaniu.
5,0Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi zanalizować, przedyskutować i zaproponować ich najlepsze miejsca w zmianowaniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C01_U01
Umiejetność układania zmianowań, obliczania struktury zasiewów dla różnych kompleksów glebowych oraz projektowania w nich agrotechniki.
2,0Student nie ma umiejetności układania prostych zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów.
3,0Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów.
3,5Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Częściowo umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu.
4,0Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu.
4,5Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu dla określonego kompleksu glebowego.
5,0Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie przeanalizować i przedyskutować i zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu dla określonego kompleksu glebowego.
TRL_1A_C01_U02
Umiejętność analizy potrzeb pokarmowych wybranych grup roślin uprawnych w zróżnicowanych warunkach siedliska
2,0Nie umie zanalizować potrzeb pokarmowych różnych grup roślin uprawnych.
3,0Umie zanalizować potrzeby pokarmowe niektórych tylko grup roślin uprwnych.
3,5Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych mam problem z odniesieniem ich do konretnych warunków siedliskowych.
4,0Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi częściow je odnieść do konretnych warunków siedliskowych.
4,5Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi je przedyskutować i odnieść do konretnych warunków siedliskowych.
5,0Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi przedyskutować i zaproponować najlepszy dobór roślin do konretnych warunków siedliskowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C01_K01
Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
2,0Nie ma świadomości ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
3,0Ma częściową świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
3,5Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
4,0Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. Próbuje zaproponować takie działania, które pozwolą uniknąć niebezpieczeństwa z tym związanego.
4,5Potrafi przedyskutować i zargumentować działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty działalności rolniczej w produkcji roślinnej.
5,0Potrafi przedyskutować, zargumentować dobrać najlepsze działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty działalności rolniczej w produkcji roślinnej.
TRL_1A_C01_K02
Student potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu określonego zadania.
2,0Student nie wykazuje żadnej chęci w wykonywaniu powierzonych mu zadań i współpracy w grupie.
3,0Student wykazuje niewielkie zaangażowanie w wykonywaniu powierzonych mu zadań i współpracy w grupie.
3,5Student wykazuje zaangażowanie i chęć wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie.
4,0Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków.
4,5Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków. Często szuka nowych rozwiązań w realizacj postawionego przez wykładowce celu.
5,0Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków. Często szuka nowych rozwiązań w realizacj postawionego przez wykładowce celu. Potrafi kolektywnie przedyskutować problem i wyciągnąć właściwe wnioski.

Literatura podstawowa

  1. Karczmarczyk S. (red.) Agrotechnika roślin uprawnych. wyd. AR Szczecin, Agrotechnika roślin uprawnych., AKademia Rolnicza, Szczecin, 2005
  2. Karczmarczyk S. (red.), Podstawy Produkcji Roślinnej, Akademia Rolnicza n, Szczecin, 1997, ISbN 83-86521-39-2

Literatura dodatkowa

  1. Domańska H. (red.), Ogólna uprawa roli i roślin - materiały pomocnicze do ćwiczeń, PWN, Warszawa, 1992, ISBN 83-01-08594-0
  2. Byszewski W., Haman J., Gleba, roślina,maszyna, PWN, Warszawa
  3. Rojek S., Chmura K., Podstawy Rolnictwa, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1997, ISBN 83-85582-48-7
  4. Jabłońska - Urbaniak T., Rolnictwo i gospodarka żywnościowa w Polsce, MRiRW, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin zbożowych.1
T-A-2Znaczenie gospodarcze, podział i hcarakterystyka przyrodnicz - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin okopowych.1
T-A-3Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechnki roślin przemysłowych.1
T-A-4Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podsatwy agrotechniki roślin motylkowych.1
T-A-5Charakterystyka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania.1
T-A-6Szeregowanie roślin w elementy zmianowania. Obliczanie struktury zasiewów.2
T-A-7Układanie zmianowań dla różnych kompleksów glebowych. Planowanie agrotechniki w zmianowaniu.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biologiczne podstawy produkcyjności roślin. Czynniki przyrodnicze i antropogeniczne siedliska roślin uprawnych.1
T-W-2Charakterystyka produkcji roślinnej. Wymagania przyrodnicze roślin uprawnych.1
T-W-3Teoretyczne podstawy uprawy roli. Nowe kierunki i poglądy na uprawę roli. Specyfika uprawy rożnych typów gleb.2
T-W-4Podstawy nawożenia i żywienia roślin. Ogólna charakterystyka nawozów stosowanych w uprawie polowej1
T-W-5Zasady pielęgnowania roślin uprawnych.1
T-W-6Charakterystyka siewu i sadzenia roślin uprawnych.1
T-W-7Przyrodnicze podstawy i elementy zmianowania. Nowe poglądy dotyczące zmianowań.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
A-A-3Konsultacje10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
A-W-3Konsultacje10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C01_W01Rozumie znaczenie siedliska naturalnego i czynników antropogenicznych w rozwoju roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W10ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie: 1) produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin upraw-nych, uprawę roli, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie i nawożenie roślin, zmianowanie i płodozmiany, zasady użytkowania łąk i pastwisk, systemy gospodarowania w rolnictwie, wpływ mechanizacji na środowisko glebowe i produkcję roślinną, 2) produkcji ogrodniczej, obejmującą charakterystykę podstawowych grup roślin ogrodniczych oraz organizację produkcji i sprzedaży roślin ogrodni-czych, 3) produkcji zwierzęcej, obejmującą podstawy reprodukcji zwierząt, podstawy żywienia i paszoznawstwa, podstawy profilaktyki weterynaryjnej, dobrostan zwierząt, wymogi dla pomieszczeń inwentarskich, systemy i metody chowu, hodowli i użytkowania wybranych gatunków zwierząt, zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska naturalnego związane z intensywną produkcją zwierzęcą, 4) gospodarki leśnej, obejmującą ekosystem leśny, kategorie lasów ochron-nych i zasady prowadzenia w nich gospodarki leśnej, charakterystykę zasobów leśnych i przyrodniczych warunków produkcji leśnej w Polsce, regionalizację przyrodniczo-leśną i typologię siedlisk leśnych, cechy drzewostanu, mapy siedliskowe i drzewostanowe, strukturę i jakość hodowlaną oraz techniczną drzewostanu, zabiegi pielęgnacyjne, rębnie, zagrożenia, monitoring i ochronę lasów, z wyraźnym zaznaczeniem elementów środowiskowych, przydatną do rozu-mienia uwarunkowań i zasad produkcji roślinnej, zwierzęcej i leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru optymalnych warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych.
C-1Zapoznanie studentów z biologią wzrostu i rozwoju, fizjologią plonowania oraz wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych.
Treści programoweT-W-4Podstawy nawożenia i żywienia roślin. Ogólna charakterystyka nawozów stosowanych w uprawie polowej
T-W-2Charakterystyka produkcji roślinnej. Wymagania przyrodnicze roślin uprawnych.
T-W-1Biologiczne podstawy produkcyjności roślin. Czynniki przyrodnicze i antropogeniczne siedliska roślin uprawnych.
T-A-5Charakterystyka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące
M-1Wykład informacyjny
M-3Metody problemowe - dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia siedliska dla rozwoju roślin uprawnych. Nie zna podstawowych czynników plonotwórczych i ograniczających plonowanie roślin.
3,0Potrafi częściowo wymienić czynniki siedliska decydujące o rozwoju roślin uprawnych. Nie ma umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Wymienia prawidłowo czynniki siedliska naturalnego oraz antropogeniczne, które maja istotny wpływ na wrost i rozwój roślin uprawnych.
4,0Rozumie znaczenie siedliska naturalnego oraz czynników plonotwórczych na rozwój roślin uprawnych.
4,5Potrafi zdobytą wiedzę zanalizować, wymienić te grupy czynników o największym znaczeniu dla wielkości i jakości plonów roślin uprawnych
5,0Oprócz pełnej wiedzy na temat znaczenia siedliska naturalnego i czynników antropogenicznych w rozwoju rośłin uprawy polowej. Student potrafi dobierać znaczenie tych czynników do konkretnych warunków siedliska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C01_W02Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie roślin, zmianowanie i płodozmiany.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W05ma podstawową wiedzę w zakresie botaniki, obejmującą między innymi budowę roślin, rozmnażanie roślin, zależności między budową roślin a ich funkcjonowaniem oraz właściwościami surowców roślinnych, przydatną do szerszego rozumienia specyfiki i uwarunkowań rolniczej produkcji roślinnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów ze układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu.
C-3Poznanie podstaw agrotechniki wybranych grup roślin uprawnych.
Treści programoweT-W-3Teoretyczne podstawy uprawy roli. Nowe kierunki i poglądy na uprawę roli. Specyfika uprawy rożnych typów gleb.
T-W-7Przyrodnicze podstawy i elementy zmianowania. Nowe poglądy dotyczące zmianowań.
T-W-5Zasady pielęgnowania roślin uprawnych.
T-W-6Charakterystyka siewu i sadzenia roślin uprawnych.
T-A-7Układanie zmianowań dla różnych kompleksów glebowych. Planowanie agrotechniki w zmianowaniu.
T-A-6Szeregowanie roślin w elementy zmianowania. Obliczanie struktury zasiewów.
T-A-1Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin zbożowych.
T-A-2Znaczenie gospodarcze, podział i hcarakterystyka przyrodnicz - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin okopowych.
T-A-3Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechnki roślin przemysłowych.
T-A-4Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podsatwy agrotechniki roślin motylkowych.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące
M-1Wykład informacyjny
M-3Metody problemowe - dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw agrotechniki żadnej z grup roślin uprawnych ich znaczenia gospodarczego oraz miejsca i roi w zmianowaniu.
3,0Potrafi omówić znaczenie gospodarcze oraz podstawy agrotechniki niektórych grup roślin uprawnych.
3,5Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Nie potrafi w pełni ocenić ich miejsca i roli w zmianowaniu.
4,0Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi ocenić ich miejsca i rolę w zmianowaniu.
4,5Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi przedyskutować i ocenić ich miejsca i roli w zmianowaniu.
5,0Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi zanalizować, przedyskutować i zaproponować ich najlepsze miejsca w zmianowaniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C01_U01Umiejetność układania zmianowań, obliczania struktury zasiewów dla różnych kompleksów glebowych oraz projektowania w nich agrotechniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U05posługuje się nowoczesnymi technologiami informatycznymi w obszarze pro-dukcji rolniczej i leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów ze układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu.
C-3Poznanie podstaw agrotechniki wybranych grup roślin uprawnych.
Treści programoweT-W-7Przyrodnicze podstawy i elementy zmianowania. Nowe poglądy dotyczące zmianowań.
T-A-7Układanie zmianowań dla różnych kompleksów glebowych. Planowanie agrotechniki w zmianowaniu.
T-A-6Szeregowanie roślin w elementy zmianowania. Obliczanie struktury zasiewów.
T-A-1Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin zbożowych.
T-A-2Znaczenie gospodarcze, podział i hcarakterystyka przyrodnicz - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin okopowych.
T-A-3Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechnki roślin przemysłowych.
T-A-4Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podsatwy agrotechniki roślin motylkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metody problemowe - dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejetności układania prostych zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów.
3,0Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów.
3,5Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Częściowo umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu.
4,0Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu.
4,5Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu dla określonego kompleksu glebowego.
5,0Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie przeanalizować i przedyskutować i zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu dla określonego kompleksu glebowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C01_U02Umiejętność analizy potrzeb pokarmowych wybranych grup roślin uprawnych w zróżnicowanych warunkach siedliska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru optymalnych warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych.
C-1Zapoznanie studentów z biologią wzrostu i rozwoju, fizjologią plonowania oraz wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych.
Treści programoweT-W-3Teoretyczne podstawy uprawy roli. Nowe kierunki i poglądy na uprawę roli. Specyfika uprawy rożnych typów gleb.
T-W-5Zasady pielęgnowania roślin uprawnych.
T-W-4Podstawy nawożenia i żywienia roślin. Ogólna charakterystyka nawozów stosowanych w uprawie polowej
T-W-6Charakterystyka siewu i sadzenia roślin uprawnych.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące
M-1Wykład informacyjny
M-3Metody problemowe - dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie zanalizować potrzeb pokarmowych różnych grup roślin uprawnych.
3,0Umie zanalizować potrzeby pokarmowe niektórych tylko grup roślin uprwnych.
3,5Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych mam problem z odniesieniem ich do konretnych warunków siedliskowych.
4,0Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi częściow je odnieść do konretnych warunków siedliskowych.
4,5Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi je przedyskutować i odnieść do konretnych warunków siedliskowych.
5,0Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi przedyskutować i zaproponować najlepszy dobór roślin do konretnych warunków siedliskowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C01_K01Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K04ma świadomość wagi gospodarki żywnościowej i gospodarki leśnej dla społeczeństwa;
TRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru optymalnych warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych.
C-4Zapoznanie studentów ze układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu.
C-1Zapoznanie studentów z biologią wzrostu i rozwoju, fizjologią plonowania oraz wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych.
C-3Poznanie podstaw agrotechniki wybranych grup roślin uprawnych.
Treści programoweT-W-3Teoretyczne podstawy uprawy roli. Nowe kierunki i poglądy na uprawę roli. Specyfika uprawy rożnych typów gleb.
T-W-7Przyrodnicze podstawy i elementy zmianowania. Nowe poglądy dotyczące zmianowań.
T-W-5Zasady pielęgnowania roślin uprawnych.
T-W-4Podstawy nawożenia i żywienia roślin. Ogólna charakterystyka nawozów stosowanych w uprawie polowej
T-W-2Charakterystyka produkcji roślinnej. Wymagania przyrodnicze roślin uprawnych.
T-W-1Biologiczne podstawy produkcyjności roślin. Czynniki przyrodnicze i antropogeniczne siedliska roślin uprawnych.
T-W-6Charakterystyka siewu i sadzenia roślin uprawnych.
T-A-7Układanie zmianowań dla różnych kompleksów glebowych. Planowanie agrotechniki w zmianowaniu.
T-A-6Szeregowanie roślin w elementy zmianowania. Obliczanie struktury zasiewów.
T-A-1Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin zbożowych.
T-A-2Znaczenie gospodarcze, podział i hcarakterystyka przyrodnicz - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin okopowych.
T-A-3Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechnki roślin przemysłowych.
T-A-5Charakterystyka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania.
T-A-4Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podsatwy agrotechniki roślin motylkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metody problemowe - dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
3,0Ma częściową świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
3,5Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
4,0Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. Próbuje zaproponować takie działania, które pozwolą uniknąć niebezpieczeństwa z tym związanego.
4,5Potrafi przedyskutować i zargumentować działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty działalności rolniczej w produkcji roślinnej.
5,0Potrafi przedyskutować, zargumentować dobrać najlepsze działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty działalności rolniczej w produkcji roślinnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C01_K02Student potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K08ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systema-tycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, ro-zumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru optymalnych warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych.
C-4Zapoznanie studentów ze układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu.
C-1Zapoznanie studentów z biologią wzrostu i rozwoju, fizjologią plonowania oraz wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych.
C-3Poznanie podstaw agrotechniki wybranych grup roślin uprawnych.
Treści programoweT-W-3Teoretyczne podstawy uprawy roli. Nowe kierunki i poglądy na uprawę roli. Specyfika uprawy rożnych typów gleb.
T-W-7Przyrodnicze podstawy i elementy zmianowania. Nowe poglądy dotyczące zmianowań.
T-W-5Zasady pielęgnowania roślin uprawnych.
T-W-4Podstawy nawożenia i żywienia roślin. Ogólna charakterystyka nawozów stosowanych w uprawie polowej
T-W-2Charakterystyka produkcji roślinnej. Wymagania przyrodnicze roślin uprawnych.
T-W-1Biologiczne podstawy produkcyjności roślin. Czynniki przyrodnicze i antropogeniczne siedliska roślin uprawnych.
T-W-6Charakterystyka siewu i sadzenia roślin uprawnych.
T-A-7Układanie zmianowań dla różnych kompleksów glebowych. Planowanie agrotechniki w zmianowaniu.
T-A-6Szeregowanie roślin w elementy zmianowania. Obliczanie struktury zasiewów.
T-A-1Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin zbożowych.
T-A-2Znaczenie gospodarcze, podział i hcarakterystyka przyrodnicz - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin okopowych.
T-A-3Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechnki roślin przemysłowych.
T-A-5Charakterystyka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania.
T-A-4Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podsatwy agrotechniki roślin motylkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metody problemowe - dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej chęci w wykonywaniu powierzonych mu zadań i współpracy w grupie.
3,0Student wykazuje niewielkie zaangażowanie w wykonywaniu powierzonych mu zadań i współpracy w grupie.
3,5Student wykazuje zaangażowanie i chęć wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie.
4,0Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków.
4,5Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków. Często szuka nowych rozwiązań w realizacj postawionego przez wykładowce celu.
5,0Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków. Często szuka nowych rozwiązań w realizacj postawionego przez wykładowce celu. Potrafi kolektywnie przedyskutować problem i wyciągnąć właściwe wnioski.