Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Analiza danych i modelowanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza danych i modelowanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL4 6 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości ze statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza przykładów w programach komputerowych6
6
wykłady
T-W-1Metody pobierania prób, ocena minimallnej wielkości próby1
T-W-2doświadczenia z czynnikami ilościowymi, analiza wariancji z regresją1
T-W-3Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji2
T-W-4Ocena zależności pomiędzy wieloma zmiennymi2
T-W-5porównanie wielokrotne średnich2
T-W-6Transformacje wyników2
T-W-7Zastosowanie metod nieparametrycznych do analizy danych2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Konsultacje6
A-L-3Przygotowanie do zajęć18
30
wykłady
A-W-1Udział w zajeciach12
A-W-2przygotowanie do zajęć48
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w zajeciach
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B08_W02
Posiada wiedzę z zakresu statystycznej analizy danych
C-1T-L-1M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B08_U02
Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty oraz wyciągać wnioski
C-1T-L-1M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B08_K02
Rozumie potrzebę uczenia się oraz ma świadomość poszerzania swojej wiedzy
C-1T-L-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B08_W02
Posiada wiedzę z zakresu statystycznej analizy danych
2,0Nie posiada wiedzy w zakresie metod analizy danych
3,0Posiada wiedzę na temat części z nich
3,5Posiada wiedzę na temat większości z nich
4,0Posiada wiedzę na temat większości z nich, zna ich zastosowanie
4,5Posiada wiedzę na temat większości z nich, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować
5,0Posiada wiedzę na temat większości z nich, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować i ocenić ich przydatność

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B08_U02
Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty oraz wyciągać wnioski
2,0Student nie potrafi analizować wyników
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki
4,0Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki i je zinterpretować
4,5Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki i je zinterpretować, ocenić przydatność metod
5,0Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki i je zinterpretować, ocenić przydatność metod oraz możliwości ich wykorzystania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B08_K02
Rozumie potrzebę uczenia się oraz ma świadomość poszerzania swojej wiedzy
2,0Student nie jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy
3,0Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, ale nie jest tym zainteresowany
3,5Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, ale jest tym zainteresowany w niewielkim stopniu
4,0Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu
4,5Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, inspiruje kształcenie się innych osób
5,0Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, inspiruje kształcenie się innych osób w szerokim zakresie

Literatura podstawowa

  1. Trętowski J., Wójcik A.R., Metodyka doswiadczeń rolniczych, Wydawnictwo WSRP Siedlce, Siedlce, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Wójcik A.R., Laudański Z., Planowanie i wnioskowanie statystyczne w doswiadczalnictwie, PWN, Warszawa, 1989

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza przykładów w programach komputerowych6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody pobierania prób, ocena minimallnej wielkości próby1
T-W-2doświadczenia z czynnikami ilościowymi, analiza wariancji z regresją1
T-W-3Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji2
T-W-4Ocena zależności pomiędzy wieloma zmiennymi2
T-W-5porównanie wielokrotne średnich2
T-W-6Transformacje wyników2
T-W-7Zastosowanie metod nieparametrycznych do analizy danych2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Konsultacje6
A-L-3Przygotowanie do zajęć18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajeciach12
A-W-2przygotowanie do zajęć48
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B08_W02Posiada wiedzę z zakresu statystycznej analizy danych
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy danych
Treści programoweT-L-1Analiza przykładów w programach komputerowych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w zajeciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy w zakresie metod analizy danych
3,0Posiada wiedzę na temat części z nich
3,5Posiada wiedzę na temat większości z nich
4,0Posiada wiedzę na temat większości z nich, zna ich zastosowanie
4,5Posiada wiedzę na temat większości z nich, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować
5,0Posiada wiedzę na temat większości z nich, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować i ocenić ich przydatność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B08_U02Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy danych
Treści programoweT-L-1Analiza przykładów w programach komputerowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować wyników
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki
4,0Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki i je zinterpretować
4,5Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki i je zinterpretować, ocenić przydatność metod
5,0Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki i je zinterpretować, ocenić przydatność metod oraz możliwości ich wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B08_K02Rozumie potrzebę uczenia się oraz ma świadomość poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy danych
Treści programoweT-L-1Analiza przykładów w programach komputerowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy
3,0Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, ale nie jest tym zainteresowany
3,5Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, ale jest tym zainteresowany w niewielkim stopniu
4,0Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu
4,5Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, inspiruje kształcenie się innych osób
5,0Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, inspiruje kształcenie się innych osób w szerokim zakresie