Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Nowe kierunki wykorzystania owoców, warzyw i kwiatów jadalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Nowe kierunki wykorzystania surowców ogrodniczych
Przedmiot Nowe kierunki wykorzystania owoców, warzyw i kwiatów jadalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 3 0,50,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 6 1,00,33zaliczenie
laboratoriaL8 3 0,50,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu chemii i biochemii
W-2Student ma podstawową wiedzę z zakresu warzywnictwa, sadownictwa, roślin ozdobnych i zielarstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości i możliwości wykorzystania prozdrowotnych składników owoców i warzyw w produkcji żywności
C-2Zapoznanie studentów z obecnymi na rynku produktami żywnościowymi otrzymywanymi z wykorzystaniem owoców, warzyw i kwiatów jadalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego1
T-A-2Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności3
T-A-3Metody oznaczania i wyodrębniania z surowców ogrodniczych barwników roślinnych wykorzystywanych w produkcji żywności2
6
laboratoria
T-L-1Porównanie koncentracji związków o właściwościach przeciwutleniających w wybranych produktach owocowych i warzywnych3
3
wykłady
T-W-1Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów1
T-W-2Charakterystyka obecnych na rynku produktów prozdrowotnych (funkcjonalnych) przy otrzymywaniu których wykorzystuje się owoce, warzywa i kwiaty jadalne2
3

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach7
A-A-2Czytanie wskazanej literatury12
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu12
31
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach2
A-L-2Opracowanie wyników oznaczeń laboratoryjnych5
A-L-3Napisanie raportu z ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-4Udział w konsultacjach2
15
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach3
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Analiza rynku produktów prozdrowoynych (funkcjonalnych) podstawie oceny stanu zaopatrzenia sklepów i sieci handlowych Szczecina4
A-W-4Przygotowanie do wykładu konwersatoryjnego3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Pokaz
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-6Metoda projektów (raport)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-2Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-3Ocena podsumowująca: Raport
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O14-2O_W01
Student zna podstawowe składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
OG_1A_W19R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-A-2M-2, M-1, M-4, M-3S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O14-2O_U01
Student potrafi powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-L-1M-6, M-1, M-5, M-4, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O14-2O_K01
Student rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
OG_1A_K03, OG_1A_K04R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-L-1M-6, M-2, M-1, M-5, M-4, M-3S-2, S-3, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O14-2O_W01
Student zna podstawowe składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
2,0Student nie zna podstawowych składników biologicznie czynnych obecnych w wybranych produktach ogrodniczych, czynników kształtujących ich specyficzną aktywność oraz kierunków ich zastosowania w praktyce
3,0Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
3,5Student zna w stopniu zadowalającym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
4,0Student zna w stopniu dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O14-2O_U01
Student potrafi powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
2,0Student nie potrafi powiązać obecności związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
4,0Student potrafi w stopniu dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O14-2O_K01
Student rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
2,0Student nie rozumie znaczenia wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
4,0Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska

Literatura podstawowa

  1. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WTN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Czapski J., Wykorzystanie owoców i warzyw w produkcji żywności funkcjonalnej, Żywność, Supl., 1999, 4(21): 90-101

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego1
T-A-2Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności3
T-A-3Metody oznaczania i wyodrębniania z surowców ogrodniczych barwników roślinnych wykorzystywanych w produkcji żywności2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Porównanie koncentracji związków o właściwościach przeciwutleniających w wybranych produktach owocowych i warzywnych3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów1
T-W-2Charakterystyka obecnych na rynku produktów prozdrowotnych (funkcjonalnych) przy otrzymywaniu których wykorzystuje się owoce, warzywa i kwiaty jadalne2
3

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach7
A-A-2Czytanie wskazanej literatury12
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu12
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach2
A-L-2Opracowanie wyników oznaczeń laboratoryjnych5
A-L-3Napisanie raportu z ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-4Udział w konsultacjach2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach3
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Analiza rynku produktów prozdrowoynych (funkcjonalnych) podstawie oceny stanu zaopatrzenia sklepów i sieci handlowych Szczecina4
A-W-4Przygotowanie do wykładu konwersatoryjnego3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O14-2O_W01Student zna podstawowe składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z obecnymi na rynku produktami żywnościowymi otrzymywanymi z wykorzystaniem owoców, warzyw i kwiatów jadalnych
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości i możliwości wykorzystania prozdrowotnych składników owoców i warzyw w produkcji żywności
Treści programoweT-W-2Charakterystyka obecnych na rynku produktów prozdrowotnych (funkcjonalnych) przy otrzymywaniu których wykorzystuje się owoce, warzywa i kwiaty jadalne
T-W-1Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów
T-A-1Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego
T-A-2Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych składników biologicznie czynnych obecnych w wybranych produktach ogrodniczych, czynników kształtujących ich specyficzną aktywność oraz kierunków ich zastosowania w praktyce
3,0Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
3,5Student zna w stopniu zadowalającym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
4,0Student zna w stopniu dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O14-2O_U01Student potrafi powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości i możliwości wykorzystania prozdrowotnych składników owoców i warzyw w produkcji żywności
Treści programoweT-W-1Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów
T-A-1Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego
T-A-2Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności
T-L-1Porównanie koncentracji związków o właściwościach przeciwutleniających w wybranych produktach owocowych i warzywnych
Metody nauczaniaM-6Metoda projektów (raport)
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-3Ocena podsumowująca: Raport
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi powiązać obecności związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
4,0Student potrafi w stopniu dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O14-2O_K01Student rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z obecnymi na rynku produktami żywnościowymi otrzymywanymi z wykorzystaniem owoców, warzyw i kwiatów jadalnych
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości i możliwości wykorzystania prozdrowotnych składników owoców i warzyw w produkcji żywności
Treści programoweT-W-2Charakterystyka obecnych na rynku produktów prozdrowotnych (funkcjonalnych) przy otrzymywaniu których wykorzystuje się owoce, warzywa i kwiaty jadalne
T-W-1Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów
T-A-1Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego
T-A-2Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności
T-L-1Porównanie koncentracji związków o właściwościach przeciwutleniających w wybranych produktach owocowych i warzywnych
Metody nauczaniaM-6Metoda projektów (raport)
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-3Ocena podsumowująca: Raport
S-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
4,0Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska