Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Chemia bioorganiczna I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia bioorganiczna I | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z właściwościami i metodami otrzymywania podstawowych biocząsteczek |
C-2 | Zapoznanie studentów z mechanizmami przemian związków chemicznych zachodzących w organizmach żywych i środowisku |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności przygotowania pisemnych opracowań na podstawie literatury |
C-4 | Przygotowanie studentów do publicznych wystąpień |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Właściwości i otrzymywanie wybranych węglowodanów | 4 |
T-A-2 | Surowce białkowe | 1 |
T-A-3 | Otrzymywanie aminokwasów | 2 |
T-A-4 | Synteza peptydów | 2 |
T-A-5 | Charakterystyka i sposoby pozyskiwania tłuszczów roślinnych i zwierzęcych | 2 |
T-A-6 | Biotransformacja związków chemicznych w organizmach żywych | 2 |
T-A-7 | Przemiany związków chemicznych w środowisku | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Związki organiczne i metaloorganiczne istotne dla organizmów żywych (leki, pestycydy, kosmetyki, związki koordynacyjne, syntetyczne polimery) | 2 |
T-W-2 | Aminokwasy - metody otrzymywania, właściwości, reaktywność chemiczna, znaczenie w strukturach białek, leków i innych związków biologicznie aktywnych. Oddziaływania bioorganiczne. Peptydy i białka jako leki | 8 |
T-W-3 | Cukry, metody otrzymywania protych i disacharydów ( w tym technologia otrzymywania sacharozy), właściwości i reakcje cukrów. Glikoproteiny i fosfoglikoproteiny. rola w projektowaniu substancji aktywnych, leków | 8 |
T-W-4 | Kwasy tłuszczowe - właściwości, otrzymywanie i ich rola w strukturach aktywnych biologicznie. Kwas arachidowy | 6 |
T-W-5 | Związki izoterpenowe, ich znaczenie (all-skwalen, rola w syntezie układów steroidowych). Klasyfikacja związków steroidowych | 4 |
T-W-6 | Kolokwium | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przegląd literatury na wskazany temat | 15 |
A-A-3 | przygotowanie referatu | 8 |
A-A-4 | przygotowanie prezentacji | 5 |
A-A-5 | konsultacje | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 13 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena referatu |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_1A_D02-03_W01 potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki | Ch_1A_W01 | X1A_W01 | — | C-1 | T-W-3, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-3 |
Ch_1A_D02-03_W02 zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek | Ch_1A_W13, Ch_1A_W11 | X1A_W01 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_1A_D02-03_U01 potrafi zaproponować metody pozyskiwania podstawowych biocząsteczek | Ch_1A_U01 | X1A_U01 | — | C-1, C-3 | T-A-3, T-A-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-A-5 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-2 |
Ch_1A_D02-03_U02 potrafi przygotować opracowanie pisemne z zakresu przedmiotu w oparciu o dostępną literaturę | Ch_1A_U08 | X1A_U08 | — | C-3 | T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-6 | M-3 | S-2 |
Ch_1A_D02-03_U03 potrafi przygotować i wygłosić prezentację na wskazany temat | Ch_1A_U09 | X1A_U09 | — | C-4 | T-A-6, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-5 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_1A_D02-03_K01 potrafi wykorzystywać najnowsze doniesienia literaturowe | Ch_1A_K01 | X1A_K01, X1A_K05 | — | C-3 | T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-7 | M-3 | S-2 |
Ch_1A_D02-03_K02 ma świadomość wpływu związków chemicznych na organizmy żywe i środowisko | Ch_1A_K05 | X1A_K06 | InzA_K01 | C-2 | T-A-7, T-A-6 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_1A_D02-03_W01 potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi podać strukturę chemiczną i właściwości podstawowych biocząsteczek | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_1A_D02-03_W02 zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi scharakteryzować wybraną przez siebie metodę otrzymywania związków bioorganicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_1A_D02-03_U01 potrafi zaproponować metody pozyskiwania podstawowych biocząsteczek | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi zaproponować metodę otrzymywania podstawowych biocząsteczek | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_1A_D02-03_U02 potrafi przygotować opracowanie pisemne z zakresu przedmiotu w oparciu o dostępną literaturę | 2,0 | nie spełnie kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | korzystając ze wskazówek prowadzącego zajęcia potrafi przygotować referat na wskazany temat | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_1A_D02-03_U03 potrafi przygotować i wygłosić prezentację na wskazany temat | 2,0 | nie spełnie kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | korzystając z powszechnie dostępnego oprogramowania potrafi przygotować materiały do prezentacji; potrafi przedstawić prezentację w sposób zrozumiały | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_1A_D02-03_K01 potrafi wykorzystywać najnowsze doniesienia literaturowe | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi przygotować referat na wskazany temat w oparciu o co najmniej trzy pozycje literaturowe (w tym aktualną literaturę źródłową) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_1A_D02-03_K02 ma świadomość wpływu związków chemicznych na organizmy żywe i środowisko | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | akceptuje ogólnie przyjęte poglądy na temat negatywnego wpływu związków chemicznych na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2013
- Clayden J., Greeves N., Warren S., Wothers P., Chemia organiczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011, część IV
- McMurry J., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2000, część 2
- Morrison R. T., Boyd R. N., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 1987, tom 2
- Bogoczek R., Kociołek-Balawejder E., Technologia chemiczna organiczna, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992
- Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1992