Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Fizjologia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 29 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie2
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach4
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka3
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh5
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca3
T-L-6Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi4
T-L-7Wpływ różnych czynników na na układ oddechowy i termoregulacyjny4
T-L-8Układ wydalniczy. Badanie składu moczu.4
29
wykłady
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu człowieka2
T-W-2Układ nerwowy i mięśniowy4
T-W-3Fizjologia krwi2
T-W-4Serce i układ krążenia2
T-W-5Układ oddechowy3
T-W-6Termoregulacja2
T-W-7Układ wydalniczy3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć25
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych40
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-L-4Poszukiwanie i analiza wskazanej literatury11
A-L-5uczestnictwo w zajęciach29
120
wykłady
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Poszukiwanie i analiza wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-17_W01
Potrafi scharakteryzować zasady funkcjonowania poszczególnych układów w organizmie czlowieka
TZiZ_2A_W09R2A_W04C-1T-W-7, T-L-7, T-W-3, T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-L-5, T-W-4, T-L-6, T-L-4M-1, M-2S-3, S-1, S-2
TZiZ_2A_PO2-17_W02
Potrafi wytłumaczyć przyczyny odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu
TZiZ_2A_W09R2A_W04C-1T-W-4, T-W-7, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-W-3, T-W-1, T-L-5, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-17_U01
Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi
TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U12, TZiZ_2A_U01R2A_U01, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01C-1T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-17_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
TZiZ_2A_K02, TZiZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K07InzA2_K01C-1T-W-7, T-W-3, T-L-5, T-W-6, T-L-4, T-L-3, T-L-7, T-W-2, T-L-1, T-W-1, T-L-6, T-L-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-17_W01
Potrafi scharakteryzować zasady funkcjonowania poszczególnych układów w organizmie czlowieka
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone co najmniej jedno kolokwium cząstkowe
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25 - 3,75
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75 - 4,25
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25 - 4,75
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0
TZiZ_2A_PO2-17_W02
Potrafi wytłumaczyć przyczyny odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone co najmniej jedno kolokwium cząstkowe
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,0
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25-3,75
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75-4,25
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25-4,75
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-17_U01
Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi
2,0nie interpretuje żadnych wyników badań
3,0interpretuje wszystkie omawiane wyniki badań w zakresie podstawowym
3,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym,
4,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
4,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
5,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy i proponuje działania korygujące

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-17_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
2,0Nie zdefiniowano
3,0Nie zdefiniowano
3,5Nie zdefiniowano
4,0Nie zdefiniowano
4,5Nie zdefiniowano
5,0Nie zdefiniowano

Literatura podstawowa

  1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2010
  2. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie2
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach4
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka3
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh5
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca3
T-L-6Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi4
T-L-7Wpływ różnych czynników na na układ oddechowy i termoregulacyjny4
T-L-8Układ wydalniczy. Badanie składu moczu.4
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu człowieka2
T-W-2Układ nerwowy i mięśniowy4
T-W-3Fizjologia krwi2
T-W-4Serce i układ krążenia2
T-W-5Układ oddechowy3
T-W-6Termoregulacja2
T-W-7Układ wydalniczy3
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć25
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych40
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-L-4Poszukiwanie i analiza wskazanej literatury11
A-L-5uczestnictwo w zajęciach29
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Poszukiwanie i analiza wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-17_W01Potrafi scharakteryzować zasady funkcjonowania poszczególnych układów w organizmie czlowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu człowieka
Treści programoweT-W-7Układ wydalniczy
T-L-7Wpływ różnych czynników na na układ oddechowy i termoregulacyjny
T-W-3Fizjologia krwi
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu człowieka
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-W-6Termoregulacja
T-W-2Układ nerwowy i mięśniowy
T-W-5Układ oddechowy
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-W-4Serce i układ krążenia
T-L-6Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone co najmniej jedno kolokwium cząstkowe
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25 - 3,75
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75 - 4,25
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25 - 4,75
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-17_W02Potrafi wytłumaczyć przyczyny odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu człowieka
Treści programoweT-W-4Serce i układ krążenia
T-W-7Układ wydalniczy
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-7Wpływ różnych czynników na na układ oddechowy i termoregulacyjny
T-L-6Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi
T-W-3Fizjologia krwi
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu człowieka
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-W-2Układ nerwowy i mięśniowy
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
T-W-5Układ oddechowy
T-W-6Termoregulacja
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone co najmniej jedno kolokwium cząstkowe
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,0
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25-3,75
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75-4,25
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25-4,75
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-17_U01Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_2A_U12Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu.
TZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu człowieka
Treści programoweT-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-7Wpływ różnych czynników na na układ oddechowy i termoregulacyjny
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
T-L-6Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi
T-W-3Fizjologia krwi
T-W-6Termoregulacja
T-W-4Serce i układ krążenia
T-W-7Układ wydalniczy
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu człowieka
T-W-2Układ nerwowy i mięśniowy
T-W-5Układ oddechowy
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie interpretuje żadnych wyników badań
3,0interpretuje wszystkie omawiane wyniki badań w zakresie podstawowym
3,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym,
4,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
4,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
5,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy i proponuje działania korygujące
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-17_K01Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu człowieka
Treści programoweT-W-7Układ wydalniczy
T-W-3Fizjologia krwi
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-W-6Termoregulacja
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-7Wpływ różnych czynników na na układ oddechowy i termoregulacyjny
T-W-2Układ nerwowy i mięśniowy
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu człowieka
T-L-6Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-W-4Serce i układ krążenia
T-W-5Układ oddechowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zdefiniowano
3,0Nie zdefiniowano
3,5Nie zdefiniowano
4,0Nie zdefiniowano
4,5Nie zdefiniowano
5,0Nie zdefiniowano
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.