Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Inżynieria genetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria genetyczna
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 29 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chemii, fizyki i genetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zakresem metod i technik stosowanych w inżynierii genetycznej z uwzględnieniem praktycznego wykorzystania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Izolacja DNA i RNA2
T-L-2Metoda analizy restryktrogramów2
T-L-3Żele agarozowe i poliakrylamidowe - techika wykonania2
T-L-4Analiza obrazu po elektroforezie kwasów nukleinowych (markery wielkości, elementy niespecyficzne)2
T-L-5Odczytywanie, analiza i interpretacja przykładowych sekwencji nukleotydów. Uliniowanie2
T-L-6Optymalizacja reakcji PCR (DMSO - zastosowanie, dawki)2
T-L-7Analiza dużych fragmentów metoda elektroforezy pulsowej (PFGE)3
T-L-8Diagnozowanie wad genetycznych przed narodzeniem4
T-L-9Konstrukcja szczepionek1
T-L-10Bioprzetwarzanie - enzymy i przeciwciała w przemyśle4
T-L-11GMO1
T-L-12Inżynieria genetyczna i medycyna (produkcja białek na życzenie, choroby genetyczne, terapia genowa, "genetyczny odcisk palca")4
29
wykłady
T-W-1Wyodrębnianie DNA z materiału biologicznego.1
T-W-2Izolacja RNA - metody i techniki1
T-W-3Enzymy restrykcyjne - podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej1
T-W-4Elektroforeza kwasów nukleinowych (pozioma i pionowa)2
T-W-5Technika PCR, nested PCR, real-time PCR2
T-W-6Klonowanie genów - wektory.1
T-W-7Biblioteki DNA1
T-W-8Lokalizacja miejsc położenia i działania genu2
T-W-9Manipulacje genetyczne (owce Labana, leczenie bezpłodnioości, planowanie płci, wprowadzanie nowych genów, klonowanie człowieka).3
T-W-10Enzymy modyfikujące DNA i RNA (polimerazy, nukleazy, fosfatazy, topoizomerazy).2
T-W-11Metody sekwencjonowania, znakowania i syntezy DNA2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Studiowanie literatury30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia40
A-L-4Konsultacje z prowadzącym21
120
wykłady
A-W-1Konsultacje z prowadzącym15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu27
A-W-3uczestnictwo w zajęciach18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium
M-4Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-29tr_W01
Student posiada wiedzę z zakresu podstawowych technik pozyskiwania, powielania i analizy kwasów nukleinowych oraz zna mozliwości zastosowania i wykozrystania warsztatu badawczego w hodowli roślin, zwierząt i medycynie człowieka.
TZiZ_2A_W05, TZiZ_2A_W14, TZiZ_2A_W13R2A_W04, R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-29tr_U01
Student potrafi wskazać metody izolacji DNA i RNA z komórek, potrafi dobrać narzędzie badawcze do zrealizowania zadania oraz wytłumaczyć zagrożenia wynikające z możliwości ingerencji człowieka w genomy.
TZiZ_2A_U08, TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U15, TZiZ_2A_U06R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06, InzA2_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-29tr_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w praktyce.
TZiZ_2A_K03R2A_K02, R2A_K03InzA2_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-29tr_W01
Student posiada wiedzę z zakresu podstawowych technik pozyskiwania, powielania i analizy kwasów nukleinowych oraz zna mozliwości zastosowania i wykozrystania warsztatu badawczego w hodowli roślin, zwierząt i medycynie człowieka.
2,0
3,0Studen posiada w zakresie podstawowym wiedzę z metod i technik wykorzystywanych w inżynierii genetycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-29tr_U01
Student potrafi wskazać metody izolacji DNA i RNA z komórek, potrafi dobrać narzędzie badawcze do zrealizowania zadania oraz wytłumaczyć zagrożenia wynikające z możliwości ingerencji człowieka w genomy.
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym potrafi wybrać i zastosować narzędzia badawcze do realizacji powierzonego zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-29tr_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w praktyce.
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Retlege C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2007
  2. Kur J., Podstawy inzynierii genetycznej, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1994
  3. Newell J., W roli Stwórcy. Dokąd zmierza inżynieria genetyczna?, WNT, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Winston R., Manipulacje genetyczne, Prószyński i Spółka, Warszawa, 1998
  2. Korf B.R., Genetyka człowieka. Rozwiązywanie problemów medycznych., PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja DNA i RNA2
T-L-2Metoda analizy restryktrogramów2
T-L-3Żele agarozowe i poliakrylamidowe - techika wykonania2
T-L-4Analiza obrazu po elektroforezie kwasów nukleinowych (markery wielkości, elementy niespecyficzne)2
T-L-5Odczytywanie, analiza i interpretacja przykładowych sekwencji nukleotydów. Uliniowanie2
T-L-6Optymalizacja reakcji PCR (DMSO - zastosowanie, dawki)2
T-L-7Analiza dużych fragmentów metoda elektroforezy pulsowej (PFGE)3
T-L-8Diagnozowanie wad genetycznych przed narodzeniem4
T-L-9Konstrukcja szczepionek1
T-L-10Bioprzetwarzanie - enzymy i przeciwciała w przemyśle4
T-L-11GMO1
T-L-12Inżynieria genetyczna i medycyna (produkcja białek na życzenie, choroby genetyczne, terapia genowa, "genetyczny odcisk palca")4
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wyodrębnianie DNA z materiału biologicznego.1
T-W-2Izolacja RNA - metody i techniki1
T-W-3Enzymy restrykcyjne - podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej1
T-W-4Elektroforeza kwasów nukleinowych (pozioma i pionowa)2
T-W-5Technika PCR, nested PCR, real-time PCR2
T-W-6Klonowanie genów - wektory.1
T-W-7Biblioteki DNA1
T-W-8Lokalizacja miejsc położenia i działania genu2
T-W-9Manipulacje genetyczne (owce Labana, leczenie bezpłodnioości, planowanie płci, wprowadzanie nowych genów, klonowanie człowieka).3
T-W-10Enzymy modyfikujące DNA i RNA (polimerazy, nukleazy, fosfatazy, topoizomerazy).2
T-W-11Metody sekwencjonowania, znakowania i syntezy DNA2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Studiowanie literatury30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia40
A-L-4Konsultacje z prowadzącym21
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsultacje z prowadzącym15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu27
A-W-3uczestnictwo w zajęciach18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-29tr_W01Student posiada wiedzę z zakresu podstawowych technik pozyskiwania, powielania i analizy kwasów nukleinowych oraz zna mozliwości zastosowania i wykozrystania warsztatu badawczego w hodowli roślin, zwierząt i medycynie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów mikrobiologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu spożywczego oraz metod badawczych stosowanych do monitorowania tych procesów.
TZiZ_2A_W14Ma pogłębioną wiedzę na temat efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie spożywczym.
TZiZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem metod i technik stosowanych w inżynierii genetycznej z uwzględnieniem praktycznego wykorzystania.
Treści programoweT-L-1Izolacja DNA i RNA
T-L-2Metoda analizy restryktrogramów
T-L-3Żele agarozowe i poliakrylamidowe - techika wykonania
T-L-4Analiza obrazu po elektroforezie kwasów nukleinowych (markery wielkości, elementy niespecyficzne)
T-L-5Odczytywanie, analiza i interpretacja przykładowych sekwencji nukleotydów. Uliniowanie
T-L-6Optymalizacja reakcji PCR (DMSO - zastosowanie, dawki)
T-L-7Analiza dużych fragmentów metoda elektroforezy pulsowej (PFGE)
T-L-8Diagnozowanie wad genetycznych przed narodzeniem
T-L-9Konstrukcja szczepionek
T-L-10Bioprzetwarzanie - enzymy i przeciwciała w przemyśle
T-L-11GMO
T-L-12Inżynieria genetyczna i medycyna (produkcja białek na życzenie, choroby genetyczne, terapia genowa, "genetyczny odcisk palca")
T-W-1Wyodrębnianie DNA z materiału biologicznego.
T-W-2Izolacja RNA - metody i techniki
T-W-3Enzymy restrykcyjne - podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej
T-W-4Elektroforeza kwasów nukleinowych (pozioma i pionowa)
T-W-5Technika PCR, nested PCR, real-time PCR
T-W-6Klonowanie genów - wektory.
T-W-7Biblioteki DNA
T-W-8Lokalizacja miejsc położenia i działania genu
T-W-9Manipulacje genetyczne (owce Labana, leczenie bezpłodnioości, planowanie płci, wprowadzanie nowych genów, klonowanie człowieka).
T-W-10Enzymy modyfikujące DNA i RNA (polimerazy, nukleazy, fosfatazy, topoizomerazy).
T-W-11Metody sekwencjonowania, znakowania i syntezy DNA
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium
M-4Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen posiada w zakresie podstawowym wiedzę z metod i technik wykorzystywanych w inżynierii genetycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-29tr_U01Student potrafi wskazać metody izolacji DNA i RNA z komórek, potrafi dobrać narzędzie badawcze do zrealizowania zadania oraz wytłumaczyć zagrożenia wynikające z możliwości ingerencji człowieka w genomy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZiZ_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem metod i technik stosowanych w inżynierii genetycznej z uwzględnieniem praktycznego wykorzystania.
Treści programoweT-L-1Izolacja DNA i RNA
T-L-2Metoda analizy restryktrogramów
T-L-3Żele agarozowe i poliakrylamidowe - techika wykonania
T-L-4Analiza obrazu po elektroforezie kwasów nukleinowych (markery wielkości, elementy niespecyficzne)
T-L-5Odczytywanie, analiza i interpretacja przykładowych sekwencji nukleotydów. Uliniowanie
T-L-6Optymalizacja reakcji PCR (DMSO - zastosowanie, dawki)
T-L-7Analiza dużych fragmentów metoda elektroforezy pulsowej (PFGE)
T-L-8Diagnozowanie wad genetycznych przed narodzeniem
T-L-9Konstrukcja szczepionek
T-L-10Bioprzetwarzanie - enzymy i przeciwciała w przemyśle
T-L-11GMO
T-L-12Inżynieria genetyczna i medycyna (produkcja białek na życzenie, choroby genetyczne, terapia genowa, "genetyczny odcisk palca")
T-W-1Wyodrębnianie DNA z materiału biologicznego.
T-W-2Izolacja RNA - metody i techniki
T-W-3Enzymy restrykcyjne - podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej
T-W-4Elektroforeza kwasów nukleinowych (pozioma i pionowa)
T-W-5Technika PCR, nested PCR, real-time PCR
T-W-6Klonowanie genów - wektory.
T-W-7Biblioteki DNA
T-W-8Lokalizacja miejsc położenia i działania genu
T-W-9Manipulacje genetyczne (owce Labana, leczenie bezpłodnioości, planowanie płci, wprowadzanie nowych genów, klonowanie człowieka).
T-W-10Enzymy modyfikujące DNA i RNA (polimerazy, nukleazy, fosfatazy, topoizomerazy).
T-W-11Metody sekwencjonowania, znakowania i syntezy DNA
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium
M-4Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym potrafi wybrać i zastosować narzędzia badawcze do realizacji powierzonego zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-29tr_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem metod i technik stosowanych w inżynierii genetycznej z uwzględnieniem praktycznego wykorzystania.
Treści programoweT-L-1Izolacja DNA i RNA
T-L-2Metoda analizy restryktrogramów
T-L-3Żele agarozowe i poliakrylamidowe - techika wykonania
T-L-4Analiza obrazu po elektroforezie kwasów nukleinowych (markery wielkości, elementy niespecyficzne)
T-L-5Odczytywanie, analiza i interpretacja przykładowych sekwencji nukleotydów. Uliniowanie
T-L-6Optymalizacja reakcji PCR (DMSO - zastosowanie, dawki)
T-L-7Analiza dużych fragmentów metoda elektroforezy pulsowej (PFGE)
T-L-8Diagnozowanie wad genetycznych przed narodzeniem
T-L-9Konstrukcja szczepionek
T-L-10Bioprzetwarzanie - enzymy i przeciwciała w przemyśle
T-L-11GMO
T-L-12Inżynieria genetyczna i medycyna (produkcja białek na życzenie, choroby genetyczne, terapia genowa, "genetyczny odcisk palca")
T-W-1Wyodrębnianie DNA z materiału biologicznego.
T-W-2Izolacja RNA - metody i techniki
T-W-3Enzymy restrykcyjne - podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej
T-W-4Elektroforeza kwasów nukleinowych (pozioma i pionowa)
T-W-5Technika PCR, nested PCR, real-time PCR
T-W-6Klonowanie genów - wektory.
T-W-7Biblioteki DNA
T-W-8Lokalizacja miejsc położenia i działania genu
T-W-9Manipulacje genetyczne (owce Labana, leczenie bezpłodnioości, planowanie płci, wprowadzanie nowych genów, klonowanie człowieka).
T-W-10Enzymy modyfikujące DNA i RNA (polimerazy, nukleazy, fosfatazy, topoizomerazy).
T-W-11Metody sekwencjonowania, znakowania i syntezy DNA
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium
M-4Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0