Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: żywienie człowieka
Sylabus przedmiotu Systematyka ryb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systematyka ryb | ||
Specjalność | technologia rybna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy systematyki ryb |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poszerzenie wiedzy studenta na temat specyficznych właściwości surowców rybnych i pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku gatunków ryb |
C-2 | Zapoznanie studenta z gatunkami ryb potencjalnie niebezpiecznymi dla zdrowia ludzkiego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie ryb w diecie współczesnego człowieka. Wpływ środowiska (naturalnego lub hodowlanego) na właściwosci biologiczne i technologiczne surowców pozyskiwanych gatunków ryb. | 2 |
T-W-2 | Nowe gatunki ryb na rynku rybnym w Polsce i i w Europie. Nazewnictwo angielskie. | 2 |
T-W-3 | Gatunki ryb niebezpieczne dla zdrowia i życia człowieka. Nazewnictwo angielskie (nazwy ryb, czynniki zagrożenia) | 2 |
T-W-4 | Gatunki ryb o dużym potencjale technologicznym | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 8 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-W-4 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informujący |
M-2 | Wykład konwersatoryjny z użyciem komputerowej bazy danych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie |
S-2 | Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji multimedialnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_D1tr_W01 Student ma poszerzoną wiedzę na temat specyficznych właściowości surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, w tym również potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka | TZiZ_2A_W07, TZiZ_2A_W12 | R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_D1tr_U01 Student ma umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony surowców rybnych, zna trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystywania surowców rybnych | TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U16 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U05 | InzA2_U03 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_D1tr_K01 Student ma kompetencje w dziedzinie prawidłowego wykorzystania surowców na rynku rybnym | TZiZ_2A_K02, TZiZ_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_D1tr_W01 Student ma poszerzoną wiedzę na temat specyficznych właściowości surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, w tym również potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka | 2,0 | Student nie ma poszerzonej wiedzę na temat specyficznych właściowości surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, w tym również potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka |
3,0 | Student ma w minimalnym stopniu poszerzoną wiedzę na temat specyficznych właściowości surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, w tym również potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka | |
3,5 | Student ma w dosc dobrym stopniu poszerzoną wiedzę na temat specyficznych właściowości surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, w tym również potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka | |
4,0 | Student ma w dobrym stopniu poszerzoną wiedzę na temat specyficznych właściowości surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, w tym również potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka | |
4,5 | Student ma w dobrym stopniu poszerzoną wiedzę na temat specyficznych właściowości surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, w tym również potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka | |
5,0 | Student ma w bardzo dobrym stopniu poszerzoną wiedzę na temat specyficznych właściowości surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, w tym również potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_D1tr_U01 Student ma umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony surowców rybnych, zna trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystywania surowców rybnych | 2,0 | Student ma umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony surowców rybnych, zna Student nie ma zadnych umjetnosci trendow nowoczesnego rynku rybnego oraz nie ma umiejętności określenia potencjału wykorzystywania Student ma umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony surowców rybnych, zna trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystywania surowców rybnychystywania surowców rybnych |
3,0 | Student ma niewielka umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony surowców rybnych, zna trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystywania surowców rybnych | |
3,5 | Student ma dobra umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony surowców rybnych, zna trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystywania surowców rybnych | |
4,0 | Student ma dobra umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony surowców rybnych, zna trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystywania surowców rybnych | |
4,5 | Student ma dobra umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony surowców rybnych, zna trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystywania surowców rybnych | |
5,0 | Student ma bardzo dobra umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony surowców rybnych, zna trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystywania surowców rybnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_D1tr_K01 Student ma kompetencje w dziedzinie prawidłowego wykorzystania surowców na rynku rybnym | 2,0 | Student nie ma zadych kompetencji w ocenie zagrożenia zdrowia ze strony surowców rybnych, nie zna trendyow nowoczesnego rynku rybnego oraz nie ma umiejętności określenia potencjału wykorzystywania surowców rybnych |
3,0 | Student ma w minimalnym stopniu umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony surowców rybnych, zna trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystywania surowców rybnych | |
3,5 | Student ma niewielkie kompetencje w zakresie umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony surowców rybnych, zna trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenianiewielu potencjału wykorzystywania surowców rybnych | |
4,0 | Student ma dobre umiejętności oceny zagrożenia zdrowia ze strony surowców rybnych, zna trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystywania surowców rybnych | |
4,5 | Student ma bardzo dobra umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony surowców rybnych, zna trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystywania surowców rybnych | |
5,0 | Student ma bardzo wysokie umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony surowców rybnych, zna trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystywania surowców rybnych |
Literatura podstawowa
- Z. Sikorski, Ryby i bezkręgowce morskie, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
- YersleyG.K.,P.R. Last, R.D. Ward, Australian Seafood Handbook. Domestic species, CSIRO, Marine Research, Australia, 1999
- B. Więcaszek, S. Krzykawski, S. Keszka, A. Antoszek, Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Wyd. Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
Literatura dodatkowa
- S.J. Pepper, Dangerous marine animals. Marine toxins. Poisonous fishes. poisonous shellfish. Seafood poisoning., Maxwell Air Force Basa, USA, 1979