Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w technologii produktów roślinnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w technologii produktów roślinnych
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 21 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu technologii roślinnej, technologii ogólnej, biochemii i inżynierii procesowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie wybranych technologii przetwórstwa surowców roślinnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena jakości i sposób parzenia wybranych herbat dostępnych na rynku krajowym1
T-L-2Ocena ziarna kawowca, kaw w postaci sypkiej i po sporządzeniu naparu.1
T-L-3Zagęszczanie produktów pochodzenia roślinnego.1
T-L-4Produkty liofilizowane a suszone metodą konwencjonalną i mikrofalowo-próżniową1
T-L-5Ocena kakao i wybranych produktów kakaowych3
T-L-6Ocena jakości wybranych asortymentów czekolad i produkcja wafli z masą czekoladową.1
T-L-7Jakość sensoryczna wybranych zup i kisieli typu instant.2
T-L-8Charakterystyka owoców runa leśnego z uwzględnieniem produkcji grzybów marynowanych.2
T-L-9Charakterystyka nasion soi i produktów sojowych.3
T-L-10Jakość ziół suszonych a świeżych oraz zastosowanie wybranych metod w utrwalaniu ziół świeżych3
T-L-11Substancje antyżywieniowe i metody ich inaktywacji.1
T-L-12Charakterystyka i zastosowanie wybranych nutraceutyków - substancji o działaniu prozdrowotnym.1
T-L-13Ocena wybranych asortymentów napoi energetyzujących.1
21
wykłady
T-W-1Nowoczesne metody zagęszczania soków1
T-W-2Odzyskiwanie aromatów w przetwórstwie soków.2
T-W-3Zastosowanie kriokoncentracji w przetwórstwie owoców1
T-W-4Urządzenia do ultrafiltracji i odwróconej osmozy w przetwórstwie surowców roślinnych1
T-W-5Liofilizacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym2
T-W-6Otrzymywanie napojów instant2
T-W-7Technologie otrzymywania namiastek kawy i kawy bezkofeinowej1
T-W-8Metody przetwórcze stosowane w produkcji wódek gatunkowych i likierów1
T-W-9Technologia przetwórstwa kakao1
T-W-10Otrzymywanie czekolady1
T-W-11Przetwórstwo owoców runa leśnego1
T-W-12Nutraceutyki i żywność funkcjonalna1
T-W-13Substancje antyżywieniowe i sposoby ich inaktywacji1
T-W-14Rola ziół i przypraw w technologii żywności1
T-W-15Grzyby hodowlane1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Ćwiczenia praktyczne (eksperyment, obserwacja), pokaz multimedialny21
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń15
A-L-3Analiza wskazanej literatury20
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów20
A-L-5Godziny kontaktowe z nauczycielem15
91
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie się do zajęć10
A-W-3Analiza wskazanej literatury10
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-5Przygotowanie się do egzaminu18
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów.
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
S-4Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_C7tibz_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat wykorzystania procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym, stosowania nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasad projektowania żywności pochodzenia roślinnego.
TZiZ_2A_W05, TZiZ_2A_W11, TZiZ_2A_W13R2A_W04, R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-8, T-W-4, T-W-15, T-L-4, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2, S-3
TZiZ_2A_C7tibz_W02
Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą surowców roślinnych ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZ_2A_W12R2A_W03, R2A_W06C-1T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-13, T-L-12, T-L-6, T-L-1, T-L-8, T-L-10, T-L-2, T-L-11M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_C7tibz_U01
Posiada umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac.
TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U02R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03C-1T-L-7, T-L-12, T-L-2, T-L-1, T-L-8, T-W-10, T-L-4, T-W-9, T-L-3, T-L-6, T-L-10, T-L-9, T-L-13, T-L-5, T-L-11M-1, M-2S-3
TZiZ_2A_C7tibz_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych. Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachatniania produktów roślinnych.
TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U13, TZiZ_2A_U15R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-W-8, T-L-4, T-W-10, T-W-2, T-W-11, T-W-7, T-W-15, T-L-11, T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-L-12, T-L-3, T-W-12M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_C7tibz_K01
Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
TZiZ_2A_K01, TZiZ_2A_K02, TZiZ_2A_K03, TZiZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-13, T-L-12, T-W-2, T-L-7, T-W-8, T-L-13, T-W-10, T-L-10, T-L-6, T-W-11, T-L-9, T-L-4, T-W-5, T-W-3, T-L-5, T-L-3, T-W-4, T-L-8, T-L-1, T-W-15, T-W-12, T-W-14, T-W-6, T-L-11, T-L-2, T-W-9, T-W-7M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_C7tibz_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat wykorzystania procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym, stosowania nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasad projektowania żywności pochodzenia roślinnego.
2,0Wiedza na temat wykorzystania procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym, stosowania nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasad projektowania żywności pochodzenia roślinnego jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZiZ_2A_C7tibz_W02
Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą surowców roślinnych ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
2,0Wiedza w zakresie surowców roślinnych ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_C7tibz_U01
Posiada umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac.
2,0Umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, opravowania i zrealizacji harmonogramów prac jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZiZ_2A_C7tibz_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych. Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachatniania produktów roślinnych.
2,0Umiejętność samokształcenia, opracowania procedur produkcji i dokumentacji technologicznej produktów roślinnych oraz zastosowania w praktyce nowych metod uszlachatniania produktów roślinnych jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_C7tibz_K01
Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
2,0Świadomość działań w sposób przedsiębiorczy, potrzeby informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzeby ciągłego dokształcania jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Receptury, normy i porady piekarskie, Wydawnictwo Spółdzielcze Sp. z o.o., Warszawa, 1993
  2. Drzazga B., Analiza techniczna w przetwórstwie owoców i warzyw, WSiP, Warszawa, 1995
  3. Jarczyk A., Berdowski J.B., Przetwórstwo owoców i warzyw, WSiP, Warszawa, 1999
  4. Kaleciak J., Technologia przetwórstwa owocowo-warzywnego, PWSZ, Bielsko-Biała, 1971
  5. Lewis M.J., Young T.W., Piwowarstwo, PWN, Warszawa, 2001
  6. Pijanowski E., Dłużewski M., Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 1972
  7. Pijanowski E., Mrożewski S., Jarczyk A., Drzazga B., Technologia produktów owocowych i warzywnych, PWRiL, Warszawa, 1976, Tom 1 i 2
  8. Praca zbiorowa, Przemysł tłuszczowy - Poradnik inżyniera, WNT, Warszawa, 1976
  9. Praca zbiorowa pod red. A. Spicera, Nowe metody zagęszczania i suszenia żywności, WNT, Warszawa, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena jakości i sposób parzenia wybranych herbat dostępnych na rynku krajowym1
T-L-2Ocena ziarna kawowca, kaw w postaci sypkiej i po sporządzeniu naparu.1
T-L-3Zagęszczanie produktów pochodzenia roślinnego.1
T-L-4Produkty liofilizowane a suszone metodą konwencjonalną i mikrofalowo-próżniową1
T-L-5Ocena kakao i wybranych produktów kakaowych3
T-L-6Ocena jakości wybranych asortymentów czekolad i produkcja wafli z masą czekoladową.1
T-L-7Jakość sensoryczna wybranych zup i kisieli typu instant.2
T-L-8Charakterystyka owoców runa leśnego z uwzględnieniem produkcji grzybów marynowanych.2
T-L-9Charakterystyka nasion soi i produktów sojowych.3
T-L-10Jakość ziół suszonych a świeżych oraz zastosowanie wybranych metod w utrwalaniu ziół świeżych3
T-L-11Substancje antyżywieniowe i metody ich inaktywacji.1
T-L-12Charakterystyka i zastosowanie wybranych nutraceutyków - substancji o działaniu prozdrowotnym.1
T-L-13Ocena wybranych asortymentów napoi energetyzujących.1
21

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nowoczesne metody zagęszczania soków1
T-W-2Odzyskiwanie aromatów w przetwórstwie soków.2
T-W-3Zastosowanie kriokoncentracji w przetwórstwie owoców1
T-W-4Urządzenia do ultrafiltracji i odwróconej osmozy w przetwórstwie surowców roślinnych1
T-W-5Liofilizacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym2
T-W-6Otrzymywanie napojów instant2
T-W-7Technologie otrzymywania namiastek kawy i kawy bezkofeinowej1
T-W-8Metody przetwórcze stosowane w produkcji wódek gatunkowych i likierów1
T-W-9Technologia przetwórstwa kakao1
T-W-10Otrzymywanie czekolady1
T-W-11Przetwórstwo owoców runa leśnego1
T-W-12Nutraceutyki i żywność funkcjonalna1
T-W-13Substancje antyżywieniowe i sposoby ich inaktywacji1
T-W-14Rola ziół i przypraw w technologii żywności1
T-W-15Grzyby hodowlane1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Ćwiczenia praktyczne (eksperyment, obserwacja), pokaz multimedialny21
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń15
A-L-3Analiza wskazanej literatury20
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów20
A-L-5Godziny kontaktowe z nauczycielem15
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie się do zajęć10
A-W-3Analiza wskazanej literatury10
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-5Przygotowanie się do egzaminu18
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C7tibz_W01Ma poszerzoną wiedzę na temat wykorzystania procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym, stosowania nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasad projektowania żywności pochodzenia roślinnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów mikrobiologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu spożywczego oraz metod badawczych stosowanych do monitorowania tych procesów.
TZiZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZiZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie wybranych technologii przetwórstwa surowców roślinnych.
Treści programoweT-W-8Metody przetwórcze stosowane w produkcji wódek gatunkowych i likierów
T-W-4Urządzenia do ultrafiltracji i odwróconej osmozy w przetwórstwie surowców roślinnych
T-W-15Grzyby hodowlane
T-L-4Produkty liofilizowane a suszone metodą konwencjonalną i mikrofalowo-próżniową
T-W-12Nutraceutyki i żywność funkcjonalna
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów.
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza na temat wykorzystania procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym, stosowania nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasad projektowania żywności pochodzenia roślinnego jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C7tibz_W02Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą surowców roślinnych ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie wybranych technologii przetwórstwa surowców roślinnych.
Treści programoweT-L-4Produkty liofilizowane a suszone metodą konwencjonalną i mikrofalowo-próżniową
T-L-5Ocena kakao i wybranych produktów kakaowych
T-L-9Charakterystyka nasion soi i produktów sojowych.
T-L-13Ocena wybranych asortymentów napoi energetyzujących.
T-L-12Charakterystyka i zastosowanie wybranych nutraceutyków - substancji o działaniu prozdrowotnym.
T-L-6Ocena jakości wybranych asortymentów czekolad i produkcja wafli z masą czekoladową.
T-L-1Ocena jakości i sposób parzenia wybranych herbat dostępnych na rynku krajowym
T-L-8Charakterystyka owoców runa leśnego z uwzględnieniem produkcji grzybów marynowanych.
T-L-10Jakość ziół suszonych a świeżych oraz zastosowanie wybranych metod w utrwalaniu ziół świeżych
T-L-2Ocena ziarna kawowca, kaw w postaci sypkiej i po sporządzeniu naparu.
T-L-11Substancje antyżywieniowe i metody ich inaktywacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów.
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza w zakresie surowców roślinnych ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C7tibz_U01Posiada umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie wybranych technologii przetwórstwa surowców roślinnych.
Treści programoweT-L-7Jakość sensoryczna wybranych zup i kisieli typu instant.
T-L-12Charakterystyka i zastosowanie wybranych nutraceutyków - substancji o działaniu prozdrowotnym.
T-L-2Ocena ziarna kawowca, kaw w postaci sypkiej i po sporządzeniu naparu.
T-L-1Ocena jakości i sposób parzenia wybranych herbat dostępnych na rynku krajowym
T-L-8Charakterystyka owoców runa leśnego z uwzględnieniem produkcji grzybów marynowanych.
T-W-10Otrzymywanie czekolady
T-L-4Produkty liofilizowane a suszone metodą konwencjonalną i mikrofalowo-próżniową
T-W-9Technologia przetwórstwa kakao
T-L-3Zagęszczanie produktów pochodzenia roślinnego.
T-L-6Ocena jakości wybranych asortymentów czekolad i produkcja wafli z masą czekoladową.
T-L-10Jakość ziół suszonych a świeżych oraz zastosowanie wybranych metod w utrwalaniu ziół świeżych
T-L-9Charakterystyka nasion soi i produktów sojowych.
T-L-13Ocena wybranych asortymentów napoi energetyzujących.
T-L-5Ocena kakao i wybranych produktów kakaowych
T-L-11Substancje antyżywieniowe i metody ich inaktywacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, opravowania i zrealizacji harmonogramów prac jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C7tibz_U02Ma umiejętność samokształcenia, potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych. Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachatniania produktów roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_2A_U13Potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych i zwierzęcych
TZiZ_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie wybranych technologii przetwórstwa surowców roślinnych.
Treści programoweT-W-8Metody przetwórcze stosowane w produkcji wódek gatunkowych i likierów
T-L-4Produkty liofilizowane a suszone metodą konwencjonalną i mikrofalowo-próżniową
T-W-10Otrzymywanie czekolady
T-W-2Odzyskiwanie aromatów w przetwórstwie soków.
T-W-11Przetwórstwo owoców runa leśnego
T-W-7Technologie otrzymywania namiastek kawy i kawy bezkofeinowej
T-W-15Grzyby hodowlane
T-L-11Substancje antyżywieniowe i metody ich inaktywacji.
T-W-3Zastosowanie kriokoncentracji w przetwórstwie owoców
T-W-1Nowoczesne metody zagęszczania soków
T-W-9Technologia przetwórstwa kakao
T-L-12Charakterystyka i zastosowanie wybranych nutraceutyków - substancji o działaniu prozdrowotnym.
T-L-3Zagęszczanie produktów pochodzenia roślinnego.
T-W-12Nutraceutyki i żywność funkcjonalna
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia, opracowania procedur produkcji i dokumentacji technologicznej produktów roślinnych oraz zastosowania w praktyce nowych metod uszlachatniania produktów roślinnych jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C7tibz_K01Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie wybranych technologii przetwórstwa surowców roślinnych.
Treści programoweT-W-1Nowoczesne metody zagęszczania soków
T-W-13Substancje antyżywieniowe i sposoby ich inaktywacji
T-L-12Charakterystyka i zastosowanie wybranych nutraceutyków - substancji o działaniu prozdrowotnym.
T-W-2Odzyskiwanie aromatów w przetwórstwie soków.
T-L-7Jakość sensoryczna wybranych zup i kisieli typu instant.
T-W-8Metody przetwórcze stosowane w produkcji wódek gatunkowych i likierów
T-L-13Ocena wybranych asortymentów napoi energetyzujących.
T-W-10Otrzymywanie czekolady
T-L-10Jakość ziół suszonych a świeżych oraz zastosowanie wybranych metod w utrwalaniu ziół świeżych
T-L-6Ocena jakości wybranych asortymentów czekolad i produkcja wafli z masą czekoladową.
T-W-11Przetwórstwo owoców runa leśnego
T-L-9Charakterystyka nasion soi i produktów sojowych.
T-L-4Produkty liofilizowane a suszone metodą konwencjonalną i mikrofalowo-próżniową
T-W-5Liofilizacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym
T-W-3Zastosowanie kriokoncentracji w przetwórstwie owoców
T-L-5Ocena kakao i wybranych produktów kakaowych
T-L-3Zagęszczanie produktów pochodzenia roślinnego.
T-W-4Urządzenia do ultrafiltracji i odwróconej osmozy w przetwórstwie surowców roślinnych
T-L-8Charakterystyka owoców runa leśnego z uwzględnieniem produkcji grzybów marynowanych.
T-L-1Ocena jakości i sposób parzenia wybranych herbat dostępnych na rynku krajowym
T-W-15Grzyby hodowlane
T-W-12Nutraceutyki i żywność funkcjonalna
T-W-14Rola ziół i przypraw w technologii żywności
T-W-6Otrzymywanie napojów instant
T-L-11Substancje antyżywieniowe i metody ich inaktywacji.
T-L-2Ocena ziarna kawowca, kaw w postaci sypkiej i po sporządzeniu naparu.
T-W-9Technologia przetwórstwa kakao
T-W-7Technologie otrzymywania namiastek kawy i kawy bezkofeinowej
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość działań w sposób przedsiębiorczy, potrzeby informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzeby ciągłego dokształcania jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.