Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Genetyka i selekcja ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka i selekcja ryb
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 16 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 16 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, embriologii ryb, anatomii i genetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybiniowej i eksploatacji stad.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i srodowisko. Genetyczne i srodowiskowe składowe fenotypu - modelowanie.1
T-L-2Wsobność1
T-L-3Selekcja masowa1
T-L-4Odziedziczalność1
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji"1
T-L-6Selekcja kierunkowa1
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa1
T-L-8Hybrydyzacja2
T-L-9Selekcja powrotna przemienna1
T-L-10Przygotowanie materiałów, praca z tekstem polsko- i angielskojęzycznym w kontekście skonstruowania symulacji programu selekcyjnego dla wskazanego przez prowadzącego gatunku, stanowiącego warunek uzyskania zaliczenia przedmiotu.6
16
wykłady
T-W-1Bioróznorodność. Liczebność populacji. Dobór naturalny. Rola działalności człowieka. Proces wymierania gatunków.2
T-W-2Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia.2
T-W-3Selekcja naturalna i sztuczna. Addytywne współdziałanie genów. Sprzeżenie z płcią.2
T-W-4Proces utraty różnorodności genetycznej. Wartość Ne - interpretacja. Krzyżowanie losowe i rodowodowe. Inbred.2
T-W-5Wybrane aspekty z genetyki karpia, lina, pstrąga, ryb siejowatych i ryb jesiotrowatych.6
T-W-6Wykorzystanie metod selwekcji do wspierania stad i populacji ryb.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Udział w konsultacjach20
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń24
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2konsultacje z prowadzącym20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu24
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium
M-4Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D9tzpw_W01
Student posiada wiedzę na temat możliwości zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w akwakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb.
TZiZ_1A_W11, TZiZ_1A_W09R1A_W01, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D9tzpw_U01
Student znając zasady i mechanizmy programów selekcyjnych potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafu istalić wartość progu selekcyjnego.
TZiZ_1A_U13, TZiZ_1A_U01R1A_U01, R1A_U05InzA_U01, InzA_U04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D9tzpw_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji ryb i tworzenia stad tarłowych.
TZiZ_1A_K04R1A_K06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D9tzpw_W01
Student posiada wiedzę na temat możliwości zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w akwakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb.
2,0
3,0Studen posiada w zakresie podstawowym wiedzę z metod i technik wykorzystywanych w programach selekcyjnych ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D9tzpw_U01
Student znając zasady i mechanizmy programów selekcyjnych potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafu istalić wartość progu selekcyjnego.
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować wybrane typy programów selekcyjnych w pracach nad podwyższaniem wartości użytkowej ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D9tzpw_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji ryb i tworzenia stad tarłowych.
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Rola genetyki populacyjnej w zachowaniu bioróżnorodności ryb., UWM, Olsztyn, 2010
  2. Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Gospodarowanie stadami rozrodczymi naturalnych i hodowlanych populacji ryb - podstawy genetyki ilościowej., UWM, Olsztyn, 2010
  3. Aktualne publikacje wskazane przez prowadzącego., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Goryczko K., Barwne formy pstrąga tęczowego., IRŚ, Olsztyn, 2004
  2. Steffens W., Der Karpfen, Westarp Wissenschaften, Hohenwarsleben, 2004, Szóste

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i srodowisko. Genetyczne i srodowiskowe składowe fenotypu - modelowanie.1
T-L-2Wsobność1
T-L-3Selekcja masowa1
T-L-4Odziedziczalność1
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji"1
T-L-6Selekcja kierunkowa1
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa1
T-L-8Hybrydyzacja2
T-L-9Selekcja powrotna przemienna1
T-L-10Przygotowanie materiałów, praca z tekstem polsko- i angielskojęzycznym w kontekście skonstruowania symulacji programu selekcyjnego dla wskazanego przez prowadzącego gatunku, stanowiącego warunek uzyskania zaliczenia przedmiotu.6
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioróznorodność. Liczebność populacji. Dobór naturalny. Rola działalności człowieka. Proces wymierania gatunków.2
T-W-2Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia.2
T-W-3Selekcja naturalna i sztuczna. Addytywne współdziałanie genów. Sprzeżenie z płcią.2
T-W-4Proces utraty różnorodności genetycznej. Wartość Ne - interpretacja. Krzyżowanie losowe i rodowodowe. Inbred.2
T-W-5Wybrane aspekty z genetyki karpia, lina, pstrąga, ryb siejowatych i ryb jesiotrowatych.6
T-W-6Wykorzystanie metod selwekcji do wspierania stad i populacji ryb.2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Udział w konsultacjach20
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń24
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2konsultacje z prowadzącym20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu24
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D9tzpw_W01Student posiada wiedzę na temat możliwości zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w akwakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
TZiZ_1A_W09Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybiniowej i eksploatacji stad.
Treści programoweT-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i srodowisko. Genetyczne i srodowiskowe składowe fenotypu - modelowanie.
T-L-2Wsobność
T-L-3Selekcja masowa
T-L-4Odziedziczalność
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji"
T-L-6Selekcja kierunkowa
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa
T-L-8Hybrydyzacja
T-L-9Selekcja powrotna przemienna
T-L-10Przygotowanie materiałów, praca z tekstem polsko- i angielskojęzycznym w kontekście skonstruowania symulacji programu selekcyjnego dla wskazanego przez prowadzącego gatunku, stanowiącego warunek uzyskania zaliczenia przedmiotu.
T-W-1Bioróznorodność. Liczebność populacji. Dobór naturalny. Rola działalności człowieka. Proces wymierania gatunków.
T-W-2Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia.
T-W-3Selekcja naturalna i sztuczna. Addytywne współdziałanie genów. Sprzeżenie z płcią.
T-W-4Proces utraty różnorodności genetycznej. Wartość Ne - interpretacja. Krzyżowanie losowe i rodowodowe. Inbred.
T-W-5Wybrane aspekty z genetyki karpia, lina, pstrąga, ryb siejowatych i ryb jesiotrowatych.
T-W-6Wykorzystanie metod selwekcji do wspierania stad i populacji ryb.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium
M-4Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen posiada w zakresie podstawowym wiedzę z metod i technik wykorzystywanych w programach selekcyjnych ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D9tzpw_U01Student znając zasady i mechanizmy programów selekcyjnych potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafu istalić wartość progu selekcyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U13Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
TZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybiniowej i eksploatacji stad.
Treści programoweT-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i srodowisko. Genetyczne i srodowiskowe składowe fenotypu - modelowanie.
T-L-2Wsobność
T-L-3Selekcja masowa
T-L-4Odziedziczalność
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji"
T-L-6Selekcja kierunkowa
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa
T-L-8Hybrydyzacja
T-L-9Selekcja powrotna przemienna
T-L-10Przygotowanie materiałów, praca z tekstem polsko- i angielskojęzycznym w kontekście skonstruowania symulacji programu selekcyjnego dla wskazanego przez prowadzącego gatunku, stanowiącego warunek uzyskania zaliczenia przedmiotu.
T-W-1Bioróznorodność. Liczebność populacji. Dobór naturalny. Rola działalności człowieka. Proces wymierania gatunków.
T-W-2Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia.
T-W-3Selekcja naturalna i sztuczna. Addytywne współdziałanie genów. Sprzeżenie z płcią.
T-W-4Proces utraty różnorodności genetycznej. Wartość Ne - interpretacja. Krzyżowanie losowe i rodowodowe. Inbred.
T-W-5Wybrane aspekty z genetyki karpia, lina, pstrąga, ryb siejowatych i ryb jesiotrowatych.
T-W-6Wykorzystanie metod selwekcji do wspierania stad i populacji ryb.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium
M-4Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować wybrane typy programów selekcyjnych w pracach nad podwyższaniem wartości użytkowej ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D9tzpw_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji ryb i tworzenia stad tarłowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybiniowej i eksploatacji stad.
Treści programoweT-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i srodowisko. Genetyczne i srodowiskowe składowe fenotypu - modelowanie.
T-L-2Wsobność
T-L-3Selekcja masowa
T-L-4Odziedziczalność
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji"
T-L-6Selekcja kierunkowa
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa
T-L-8Hybrydyzacja
T-L-9Selekcja powrotna przemienna
T-L-10Przygotowanie materiałów, praca z tekstem polsko- i angielskojęzycznym w kontekście skonstruowania symulacji programu selekcyjnego dla wskazanego przez prowadzącego gatunku, stanowiącego warunek uzyskania zaliczenia przedmiotu.
T-W-1Bioróznorodność. Liczebność populacji. Dobór naturalny. Rola działalności człowieka. Proces wymierania gatunków.
T-W-2Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia.
T-W-3Selekcja naturalna i sztuczna. Addytywne współdziałanie genów. Sprzeżenie z płcią.
T-W-4Proces utraty różnorodności genetycznej. Wartość Ne - interpretacja. Krzyżowanie losowe i rodowodowe. Inbred.
T-W-5Wybrane aspekty z genetyki karpia, lina, pstrąga, ryb siejowatych i ryb jesiotrowatych.
T-W-6Wykorzystanie metod selwekcji do wspierania stad i populacji ryb.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium
M-4Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0