Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienia (S3)

Sylabus przedmiotu Wpływ diety na psychofizyczne uwarunkowania dobrego samopoczucia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Wpływ diety na psychofizyczne uwarunkowania dobrego samopoczucia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z rolą związków biologicznie aktywnych i innych, obecnych w żywności. Nabycie umiejętności komponowania diety, by poprzez odpowiedni dobór maksymalizować jej prozdrowotne efekty.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Okołodobowy rytm biologiczny ustroju a rozkład i skład podstawowych posiłków.2
T-K-2Woda w diecie i jej rola w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu.2
T-K-3Pozytywny i negatywny wpływ białek diety i produktów ich trawienia na organizm i samopoczucie człowieka.4
T-K-4Źródła i rodzaje weglowodanów determinujących prawidłowe funkcjonowanie organizmu i dobre samopoczucie psychiczne.2
T-K-5Lipidy diety, ich rola w profilaktyce chorób i funkcjonowaniu centralnego układu nerwowego.2
T-K-6Warzywa i owoce jako źródlo związków biologicznie aktywnych o szczególnych właściwościach funkcjonalnych.4
T-K-7Rola podstawowych składników diety w funkcjonowaniu i wyglądzie skóry.2
T-K-8Inne składniki diety odgrywające istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu CUN i tym samym w prokreowaniu dobrego samopoczucia.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2analiza wskazananej literatury10
A-K-3godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-K-4przygotowanie do zajęć10
A-K-5przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻS3_3A_C.6.6_W01
Zna rolę zwiazków biologicznie aktywnych i innych obecnych w żywności
TŻS3_3A_W03, TŻS3_3A_W04C-1T-K-5, T-K-8, T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-6, T-K-4, T-K-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻS3_3A_C.6.6_U01
Student umie stale podnosić swoje kompetencje zawodowe, tak aby zgodnie z najnowszą wiedzą komponować dietę o prozdrowotnych efektach oddziaływania na organizm
TŻS3_3A_U04, TŻS3_3A_U05C-1T-K-7, T-K-5, T-K-2, T-K-6, T-K-1, T-K-3, T-K-8, T-K-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻS3_3A_C.6.6_K01
Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy
TŻS3_3A_K04, TŻS3_3A_K03C-1T-K-8, T-K-5, T-K-3, T-K-4, T-K-1, T-K-2, T-K-7, T-K-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻS3_3A_C.6.6_W01
Zna rolę zwiazków biologicznie aktywnych i innych obecnych w żywności
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻS3_3A_C.6.6_U01
Student umie stale podnosić swoje kompetencje zawodowe, tak aby zgodnie z najnowszą wiedzą komponować dietę o prozdrowotnych efektach oddziaływania na organizm
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących prozdrowotnych składników diety i nie potrafi skomponować diety o właściwościach prozdrowotnych.
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące prozdrowotnych składników diety z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury . Potrafi w ograniczonym stopniu skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych.
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące prozdrowotnych składników diety. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego skomponowania diety o właściwościach prozdrowotnych. Potrafi uzasadnić dokonane wybory w ograniczonym stopniu.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego skomponowania diety o właściwościach prozdrowotnych. Potrafi w pełni uzasadnić dokonane wybory.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻS3_3A_C.6.6_K01
Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy
2,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Nie zdefiniowano w formie stopnia

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, PWN, Warszawa, 2012
  2. Biernat Jadwiga, Żywienie, żywność a zdrowie, Astrum, Wrocław, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Dziuba J., Fornal Ł., Biologicznie aktywne peptydy i białka żywności, WNT, Warszawa, 2009
  2. Sikorski Z. (red), Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności., Nauk.-Tech., Warszawa, 1996

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Okołodobowy rytm biologiczny ustroju a rozkład i skład podstawowych posiłków.2
T-K-2Woda w diecie i jej rola w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu.2
T-K-3Pozytywny i negatywny wpływ białek diety i produktów ich trawienia na organizm i samopoczucie człowieka.4
T-K-4Źródła i rodzaje weglowodanów determinujących prawidłowe funkcjonowanie organizmu i dobre samopoczucie psychiczne.2
T-K-5Lipidy diety, ich rola w profilaktyce chorób i funkcjonowaniu centralnego układu nerwowego.2
T-K-6Warzywa i owoce jako źródlo związków biologicznie aktywnych o szczególnych właściwościach funkcjonalnych.4
T-K-7Rola podstawowych składników diety w funkcjonowaniu i wyglądzie skóry.2
T-K-8Inne składniki diety odgrywające istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu CUN i tym samym w prokreowaniu dobrego samopoczucia.2
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2analiza wskazananej literatury10
A-K-3godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-K-4przygotowanie do zajęć10
A-K-5przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_C.6.6_W01Zna rolę zwiazków biologicznie aktywnych i innych obecnych w żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_W03Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę dotyczącą tradycyjnych i nowych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz nowoczesnych metod ich przetwarzania i utrwalania.
TŻS3_3A_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rolą związków biologicznie aktywnych i innych, obecnych w żywności. Nabycie umiejętności komponowania diety, by poprzez odpowiedni dobór maksymalizować jej prozdrowotne efekty.
Treści programoweT-K-5Lipidy diety, ich rola w profilaktyce chorób i funkcjonowaniu centralnego układu nerwowego.
T-K-8Inne składniki diety odgrywające istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu CUN i tym samym w prokreowaniu dobrego samopoczucia.
T-K-2Woda w diecie i jej rola w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu.
T-K-1Okołodobowy rytm biologiczny ustroju a rozkład i skład podstawowych posiłków.
T-K-3Pozytywny i negatywny wpływ białek diety i produktów ich trawienia na organizm i samopoczucie człowieka.
T-K-6Warzywa i owoce jako źródlo związków biologicznie aktywnych o szczególnych właściwościach funkcjonalnych.
T-K-4Źródła i rodzaje weglowodanów determinujących prawidłowe funkcjonowanie organizmu i dobre samopoczucie psychiczne.
T-K-7Rola podstawowych składników diety w funkcjonowaniu i wyglądzie skóry.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_C.6.6_U01Student umie stale podnosić swoje kompetencje zawodowe, tak aby zgodnie z najnowszą wiedzą komponować dietę o prozdrowotnych efektach oddziaływania na organizm
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_U04Posiada umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy w zakresie technologii żywności i żywienia zarówno do celów naukowych jak i praktycznych.
TŻS3_3A_U05Posiada umiejętność przekazywania wiedzy naukowej (wykładania, referowania) na poziomie popularnym i podstawowym akademickim.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rolą związków biologicznie aktywnych i innych, obecnych w żywności. Nabycie umiejętności komponowania diety, by poprzez odpowiedni dobór maksymalizować jej prozdrowotne efekty.
Treści programoweT-K-7Rola podstawowych składników diety w funkcjonowaniu i wyglądzie skóry.
T-K-5Lipidy diety, ich rola w profilaktyce chorób i funkcjonowaniu centralnego układu nerwowego.
T-K-2Woda w diecie i jej rola w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu.
T-K-6Warzywa i owoce jako źródlo związków biologicznie aktywnych o szczególnych właściwościach funkcjonalnych.
T-K-1Okołodobowy rytm biologiczny ustroju a rozkład i skład podstawowych posiłków.
T-K-3Pozytywny i negatywny wpływ białek diety i produktów ich trawienia na organizm i samopoczucie człowieka.
T-K-8Inne składniki diety odgrywające istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu CUN i tym samym w prokreowaniu dobrego samopoczucia.
T-K-4Źródła i rodzaje weglowodanów determinujących prawidłowe funkcjonowanie organizmu i dobre samopoczucie psychiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących prozdrowotnych składników diety i nie potrafi skomponować diety o właściwościach prozdrowotnych.
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące prozdrowotnych składników diety z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury . Potrafi w ograniczonym stopniu skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych.
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące prozdrowotnych składników diety. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego skomponowania diety o właściwościach prozdrowotnych. Potrafi uzasadnić dokonane wybory w ograniczonym stopniu.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego skomponowania diety o właściwościach prozdrowotnych. Potrafi w pełni uzasadnić dokonane wybory.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_C.6.6_K01Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_K04Ma świadomość konieczności stosowania kodeksu zasad etycznych w pracy naukowej oraz dobrych obyczajów
TŻS3_3A_K03Ma nawyk poszukiwania i wdrażania nowych rozwiązań badawczych/ praktycznych w zakresie technologii żywności i żywienia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rolą związków biologicznie aktywnych i innych, obecnych w żywności. Nabycie umiejętności komponowania diety, by poprzez odpowiedni dobór maksymalizować jej prozdrowotne efekty.
Treści programoweT-K-8Inne składniki diety odgrywające istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu CUN i tym samym w prokreowaniu dobrego samopoczucia.
T-K-5Lipidy diety, ich rola w profilaktyce chorób i funkcjonowaniu centralnego układu nerwowego.
T-K-3Pozytywny i negatywny wpływ białek diety i produktów ich trawienia na organizm i samopoczucie człowieka.
T-K-4Źródła i rodzaje weglowodanów determinujących prawidłowe funkcjonowanie organizmu i dobre samopoczucie psychiczne.
T-K-1Okołodobowy rytm biologiczny ustroju a rozkład i skład podstawowych posiłków.
T-K-2Woda w diecie i jej rola w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu.
T-K-7Rola podstawowych składników diety w funkcjonowaniu i wyglądzie skóry.
T-K-6Warzywa i owoce jako źródlo związków biologicznie aktywnych o szczególnych właściwościach funkcjonalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Nie zdefiniowano w formie stopnia