Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienia (S3)

Sylabus przedmiotu Psychologia uczenia się i nauczania w szkole wyższej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Psychologia uczenia się i nauczania w szkole wyższej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy psychologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie potrafił zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej. Uzyska praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Psychologia procesów poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych a proces nauczania w szkole wyższej: myślenie; pamięć; inteligencja; motywacja; wpływ emocji na zachowanie jednostki; temperament i jego cechy; frustracje i stres psychologiczny.4
T-A-2Osobowość. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań studenta; wpływ osobowości wykładowcy na kształtowanie osobowości studentów.4
T-A-3Psychologiczne aspekty życia społecznego i aksjologiczne podstawy nauczania. Koneksjonistyczne i poznawcze teorie uczenia się.3
T-A-4Aktywność poznawcza podmiotu uczącego się. Problemy związane z trafnością i rzetelnością ocen w procesie nauczania; ocenianie a kształtowanie umiejętności uczenia się.2
T-A-5Wykładowca – nauczyciel jako osoba ucząca się — ewaluacja własnej pracy i osiągnięć.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie merytoryczne do zajęć i zaliczenia.45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1ćwiczenia audytoryjne
M-2gry dydaktyczne
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: merytoryczna aktywność podczas ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻS3_3A_A.2.2_W01
Potrafi zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej.
TŻS3_3A_W01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻS3_3A_A.2.2_U01
przejawia praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
TŻS3_3A_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻS3_3A_A.2.2_K01
wykazuje kompetencje pozwalające wykorzystywać wiedze psychologiczną w organizacji i inspiracji procesu uczenia się innych osób, a także własnego doskonalenia dydaktycznego.
TŻS3_3A_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻS3_3A_A.2.2_W01
Potrafi zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej.
2,0
3,0potrafi zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻS3_3A_A.2.2_U01
przejawia praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
2,0
3,0w stopniu podstawowym przejawia praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻS3_3A_A.2.2_K01
wykazuje kompetencje pozwalające wykorzystywać wiedze psychologiczną w organizacji i inspiracji procesu uczenia się innych osób, a także własnego doskonalenia dydaktycznego.
2,0
3,0wykazuje podstawowe kompetencje pozwalające wykorzystywać wiedze psychologiczną w organizacji i inspiracji procesu uczenia się innych osób, a także własnego doskonalenia dydaktycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, PWN, Warszawa, 1988
  2. Hall Calvin S., Campbell John B., Lindzey Gardner, Teorie osobowości, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Mietzel G., Psychologia kształcenia, GWP, Gdańsk, 2003
  2. Brzezińska A., Brzeziński J., Ewaluacja procesu kształcenia w szkole wyższej, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, 2000
  3. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Zysk i S-ka, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Psychologia procesów poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych a proces nauczania w szkole wyższej: myślenie; pamięć; inteligencja; motywacja; wpływ emocji na zachowanie jednostki; temperament i jego cechy; frustracje i stres psychologiczny.4
T-A-2Osobowość. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań studenta; wpływ osobowości wykładowcy na kształtowanie osobowości studentów.4
T-A-3Psychologiczne aspekty życia społecznego i aksjologiczne podstawy nauczania. Koneksjonistyczne i poznawcze teorie uczenia się.3
T-A-4Aktywność poznawcza podmiotu uczącego się. Problemy związane z trafnością i rzetelnością ocen w procesie nauczania; ocenianie a kształtowanie umiejętności uczenia się.2
T-A-5Wykładowca – nauczyciel jako osoba ucząca się — ewaluacja własnej pracy i osiągnięć.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie merytoryczne do zajęć i zaliczenia.45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_A.2.2_W01Potrafi zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z obszaru nauk humanistycznych lub społecznych pozwalającą doskonalić warsztat dydaktyczny oraz kształtować światopogląd.
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie potrafił zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej. Uzyska praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
Treści programoweT-A-1Psychologia procesów poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych a proces nauczania w szkole wyższej: myślenie; pamięć; inteligencja; motywacja; wpływ emocji na zachowanie jednostki; temperament i jego cechy; frustracje i stres psychologiczny.
T-A-2Osobowość. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań studenta; wpływ osobowości wykładowcy na kształtowanie osobowości studentów.
T-A-3Psychologiczne aspekty życia społecznego i aksjologiczne podstawy nauczania. Koneksjonistyczne i poznawcze teorie uczenia się.
T-A-4Aktywność poznawcza podmiotu uczącego się. Problemy związane z trafnością i rzetelnością ocen w procesie nauczania; ocenianie a kształtowanie umiejętności uczenia się.
T-A-5Wykładowca – nauczyciel jako osoba ucząca się — ewaluacja własnej pracy i osiągnięć.
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia audytoryjne
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_A.2.2_U01przejawia praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_U05Posiada umiejętność przekazywania wiedzy naukowej (wykładania, referowania) na poziomie popularnym i podstawowym akademickim.
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie potrafił zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej. Uzyska praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
Treści programoweT-A-1Psychologia procesów poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych a proces nauczania w szkole wyższej: myślenie; pamięć; inteligencja; motywacja; wpływ emocji na zachowanie jednostki; temperament i jego cechy; frustracje i stres psychologiczny.
T-A-2Osobowość. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań studenta; wpływ osobowości wykładowcy na kształtowanie osobowości studentów.
T-A-3Psychologiczne aspekty życia społecznego i aksjologiczne podstawy nauczania. Koneksjonistyczne i poznawcze teorie uczenia się.
T-A-4Aktywność poznawcza podmiotu uczącego się. Problemy związane z trafnością i rzetelnością ocen w procesie nauczania; ocenianie a kształtowanie umiejętności uczenia się.
T-A-5Wykładowca – nauczyciel jako osoba ucząca się — ewaluacja własnej pracy i osiągnięć.
Metody nauczaniaM-2gry dydaktyczne
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: merytoryczna aktywność podczas ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu podstawowym przejawia praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_A.2.2_K01wykazuje kompetencje pozwalające wykorzystywać wiedze psychologiczną w organizacji i inspiracji procesu uczenia się innych osób, a także własnego doskonalenia dydaktycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_K01Ma pełną odpowiedzialność za pracę własną i innych osób
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie potrafił zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej. Uzyska praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
Treści programoweT-A-1Psychologia procesów poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych a proces nauczania w szkole wyższej: myślenie; pamięć; inteligencja; motywacja; wpływ emocji na zachowanie jednostki; temperament i jego cechy; frustracje i stres psychologiczny.
T-A-2Osobowość. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań studenta; wpływ osobowości wykładowcy na kształtowanie osobowości studentów.
T-A-3Psychologiczne aspekty życia społecznego i aksjologiczne podstawy nauczania. Koneksjonistyczne i poznawcze teorie uczenia się.
T-A-4Aktywność poznawcza podmiotu uczącego się. Problemy związane z trafnością i rzetelnością ocen w procesie nauczania; ocenianie a kształtowanie umiejętności uczenia się.
T-A-5Wykładowca – nauczyciel jako osoba ucząca się — ewaluacja własnej pracy i osiągnięć.
Metody nauczaniaM-2gry dydaktyczne
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: merytoryczna aktywność podczas ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazuje podstawowe kompetencje pozwalające wykorzystywać wiedze psychologiczną w organizacji i inspiracji procesu uczenia się innych osób, a także własnego doskonalenia dydaktycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0