Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość w przedsiębiorstwie - przedmiot do wyboru II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sprawozdawczość w przedsiębiorstwie - przedmiot do wyboru II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Studenci posiadają wiedzę z zakresu podstaw rachunkowości |
W-2 | Studenci posiadają wiedzę z rachunkowości finansowej przedsiębiorstw |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność identyfikowania podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej |
C-2 | Umiejętność sporządzania rachunku przepływów pieniężnych oraz zestawienia zmian w kapitale własnym |
C-3 | Umiejętność wykorzystania sprawozdań finansowych w analizie finansowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Metody sporządzania i interpretacja rachunku przepływów pienięznych | 6 |
T-W-2 | Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym | 6 |
T-W-3 | Specyfika sprawozdań finansowych wybranych podmiotów gospodarczych | 8 |
T-W-4 | Wybrane zagadnienia analizy sprawozdań finansowych | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do wykładów | 15 |
A-W-2 | Przegląd literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 7 |
A-W-5 | Zaliczenie pisemne | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia - rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie sprawozdawczości |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Analiza i ocena pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O1/1_W01 Student zna zasady klasyfikacji, treść i znaczenie sprawozdawczości w przedsiębiorstwie. | Z_1A_W03, Z_1A_W09, Z_1A_W12 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W09 | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-3, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O1/1_U01 Student potrafi sporządzać wybrane sprawozdania i raporty oraz wykorzystywać je w zarządzaniu jednostką gospodarczą. | Z_1A_U03, Z_1A_U13 | S1A_U02, S1A_U05, S1A_U06 | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O1/1_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć | Z_1A_K09, Z_1A_K02, Z_1A_K03, Z_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O1/1_W01 Student zna zasady klasyfikacji, treść i znaczenie sprawozdawczości w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęc i klasyfikacji sprawozdawczości finansowej. |
3,0 | Student zna podstawowe zasady klasyfikacji sprawozdawczości. | |
3,5 | Student zna przydatność podstawowych sprawozdań i raportów w zarządzaniu. | |
4,0 | Student samodzielnie porównuje wybrane wartości sprawozdań finansowych. | |
4,5 | Student samodzielnie interpretuje wybrane sprawozdania i raporty. | |
5,0 | Student zna zasady klasyfikacji, treść i znaczenie spraowzdawczości. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O1/1_U01 Student potrafi sporządzać wybrane sprawozdania i raporty oraz wykorzystywać je w zarządzaniu jednostką gospodarczą. | 2,0 | Student nie potrafi sporządzać elementów składowych spraowzdawczości. |
3,0 | Student potrafi rozróżnić i ocenić wybrane elementy sprawozdawczości. | |
3,5 | Student potrafi zinterpretować przydatność sprawozdań finansowych. | |
4,0 | Student potrafi ocenić przydatność sprawozdawczości operatywnej. | |
4,5 | Student dobrze zna sposoby wykorzystania spraowzdań problemowych w zarządzaniu. | |
5,0 | Student potrafi sporządzać sprawozdania i raporty na potrzeby zarządzania jednostką. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O1/1_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Gabrusewicz W., Kołaczyk Z., Bilans wartość poznawcza i analityczna, Difin, Warszawa, 2005
- Gos W., Sprawozdawczość finansowa w przedsiębiorstwie, Polska Akademia Rachunkowości, Warszawa, 2006
- Sierpińska M., Niedbała B., Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Świderska G.K., Więcław W., Sprawozdanie finansowe bez tajemnic, Difin, Warszawa, 2008
- Wprowadzenie do sprawozdawczości, analizy i informatyki finansowej, Radosiński E., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010