Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe

Sylabus przedmiotu Wychowanie fizyczne 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wychowanie fizyczne 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wychowanie fizyczneWF3 30 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych
W-2studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej.
C-2rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. mobilizacja do postaw prozdrowotnych
C-3podnoszenie wartości zdolności motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy.
C-4wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych.
C-5przeciwstawianie się patologiom społecznym ( alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej.
C-6zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych.
C-7mobilizacja do aktywności fizycznej jako metody radzenia sobie ze stresem zawodowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wychowanie fizyczne
T-WF-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostepnych dyscyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi oraz całorocznymi: - czynniki warunkujace prozdrowotny styl życia - aktywnosc ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny. - wpływ systematycznej sktywności ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa. - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem. - historia Igrzysk Olimpijskich - aktywnośc fizyczna a uzależnienia.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wychowanie fizyczne
A-WF-11. zajęcia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych. 2. zajecia dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład , opis, pogadanka, objaśnienie. metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła metoda obwodowo-stacyjna metoda treningowa
M-2wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych ( sprawdzian, test).
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietO9_U01
student potrafi prawidłowo wykonywać zadania ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, potrafi poprawnie wykonać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych.
D_1A_U03C-1, C-3T-WF-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietO9_K01
student jest gotowy do promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sporotwo-rekreacyjnych.
D_1A_K04C-2, C-4T-WF-1M-1, M-2S-1, S-2
D_1A_DietO9_K02
student ma świadomość wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, jest gotowy do promowania społecznego i kulturowego znaczenia sportu.
D_1A_K04C-3, C-4, C-6T-WF-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietO9_U01
student potrafi prawidłowo wykonywać zadania ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, potrafi poprawnie wykonać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych.
2,0
3,0student wykonuje z drobnymi błędami zaledwie kilka elementów technicznych z wybranych dyscyplin sportowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietO9_K01
student jest gotowy do promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sporotwo-rekreacyjnych.
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia.
3,5
4,0
4,5
5,0
D_1A_DietO9_K02
student ma świadomość wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, jest gotowy do promowania społecznego i kulturowego znaczenia sportu.
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i wpływu aktywności ruchowej na własny organizm.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. S. Owczarek, Atlas ćwiczeń korekcyjnych, Korso, Mielec, 2016, 2
  2. R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
  3. Z.Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, Poznań, 1998
  4. K. Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
  5. J Talaga, Sprawność fizyczna ogólna, Testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004
  6. J. Jerzemowski, B. Duda, A. Orkwiszewska, E. Wójtowicz, Anatomia człowieka. Naarząd ruchu., AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 2010
  7. J. C. Santana, Trening funkcjonalny, DB Publishing, Warszawa, 2017, 1
  8. K. Carr, Anatomia treningu funkcjonalnego, Vital, Katowice, 2022
  9. M. Bronikowski, Dudaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, AwF Poznań, Poznań, 2012
  10. Ken Ashwell, Anatomia ruchu. Podrecznik ćwiczeń, Alma Press, 2021
  11. W. Osiński, Antropomotoryka, AWF Poznań, Poznań, 2018
  12. M. Zadarko-Domaradzka, Edukacja zdrowotna - wybrane aspekty dla studentów i nauczycieli, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2020

Treści programowe - wychowanie fizyczne

KODTreść programowaGodziny
T-WF-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostepnych dyscyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi oraz całorocznymi: - czynniki warunkujace prozdrowotny styl życia - aktywnosc ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny. - wpływ systematycznej sktywności ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa. - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem. - historia Igrzysk Olimpijskich - aktywnośc fizyczna a uzależnienia.30
30

Formy aktywności - wychowanie fizyczne

KODForma aktywnościGodziny
A-WF-11. zajęcia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych. 2. zajecia dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietO9_U01student potrafi prawidłowo wykonywać zadania ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, potrafi poprawnie wykonać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U03Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role
Cel przedmiotuC-1nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej.
C-3podnoszenie wartości zdolności motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy.
Treści programoweT-WF-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostepnych dyscyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi oraz całorocznymi: - czynniki warunkujace prozdrowotny styl życia - aktywnosc ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny. - wpływ systematycznej sktywności ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa. - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem. - historia Igrzysk Olimpijskich - aktywnośc fizyczna a uzależnienia.
Metody nauczaniaM-1metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład , opis, pogadanka, objaśnienie. metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła metoda obwodowo-stacyjna metoda treningowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych ( sprawdzian, test).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykonuje z drobnymi błędami zaledwie kilka elementów technicznych z wybranych dyscyplin sportowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietO9_K01student jest gotowy do promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sporotwo-rekreacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K04Jest gotów samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-2rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. mobilizacja do postaw prozdrowotnych
C-4wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych.
Treści programoweT-WF-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostepnych dyscyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi oraz całorocznymi: - czynniki warunkujace prozdrowotny styl życia - aktywnosc ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny. - wpływ systematycznej sktywności ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa. - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem. - historia Igrzysk Olimpijskich - aktywnośc fizyczna a uzależnienia.
Metody nauczaniaM-1metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład , opis, pogadanka, objaśnienie. metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła metoda obwodowo-stacyjna metoda treningowa
M-2wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych ( sprawdzian, test).
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietO9_K02student ma świadomość wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, jest gotowy do promowania społecznego i kulturowego znaczenia sportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K04Jest gotów samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-3podnoszenie wartości zdolności motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy.
C-4wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych.
C-6zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych.
Treści programoweT-WF-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostepnych dyscyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi oraz całorocznymi: - czynniki warunkujace prozdrowotny styl życia - aktywnosc ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny. - wpływ systematycznej sktywności ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa. - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem. - historia Igrzysk Olimpijskich - aktywnośc fizyczna a uzależnienia.
Metody nauczaniaM-1metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład , opis, pogadanka, objaśnienie. metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła metoda obwodowo-stacyjna metoda treningowa
M-2wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych ( sprawdzian, test).
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i wpływu aktywności ruchowej na własny organizm.
3,5
4,0
4,5
5,0