Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe

Sylabus przedmiotu Fizjologia żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia żywienia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 45 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej, biochemii, budowy ustroju ludzkiego, fizjologii człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia układu trawiennego człowieka, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ czynników sensorycznych żywności na regulację pobierania pokarmu.2
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej.2
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.2
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.2
T-L-5Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym.2
T-L-6Metody wyznaczania podstawowej przemiany materii. Respirometr Haldane'a2
T-L-7Wpływ wybranych czynników na wielkość przemiany materii u ssaka. Metody wyznaczania ponadpodstawowej przemiany materii.2
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię poposiłkową.2
T-L-9Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.2
T-L-10Gospodarka lipidowa. Oznaczanie lipidów komórkowych i lipidów osocza.2
T-L-11Kolokwium: metabolizm i jego regulacja.2
T-L-12Witaminy. Ocena wysycenia organizmu witaminą C i PP.2
T-L-13Składniki mineralne. Ocena wysycenia organizmu wapniem.2
T-L-14Podstawowe parametry antropometryczne w ocenie stanu odżywienia.2
T-L-15Kolokwium z działów. Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Wpływ czynników biologicznych, kulturowych i socjo-społecznych na zachowania żywieniowe człowieka.3
T-W-2Pogłębienie wiedzy z anatomii i fizjologii układu pokarmowego oraz regulacji jego funkcji. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości.3
T-W-3Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii i czynniki ją modyfikujące.3
T-W-4Białka - trawienie, wchłanianie, metabolizm w organizmie człowieka. Przemiany aminokwasów i ich specyficzne funkcje.3
T-W-5Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Bilans azotowy. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.3
T-W-6Lipidy - trawienie, wchłanianie, metabolizm w organizmie człowieka. Lipidy osocza i ich funkcje. Llipidy komórkowe i ich funkcje. Metabolizm WKT i cholesterolu.3
T-W-7Lipidy - rola fizjologiczna. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola. Eikozanoidy - hormony tkankowe i ich rola. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.3
T-W-8Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm w organizmie człowieka. Współzależności metabolizmu białek, tłuszczów i węglowodanówi.3
T-W-9Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy - frakcje i ich rola fizjologiczna. Wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię i liponeogenezę.3
T-W-10Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spożyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.3
T-W-11Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.3
T-W-12Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w wodzie.3
T-W-13Składniki mineralne - wapń, fosfor, magnez, fluor, siarka - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.3
T-W-14Składniki mineralne - żelazo, miedź, kobalt, jod, cynk - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.3
T-W-15Składniki mineralne - sód, potas, chlor i ich wpływ na gospodarkę wodno-mineralaną. Rola składników mineralnych w równowadze kwasowo- zasadowej w organizmie człowieka.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2przygotowywanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3przygotowywanie do kolokwiów12
A-L-4Konsultacje2
49
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach45
A-W-2analiza wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
74

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia obliczeniowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium, zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK11_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fizjologię układu pokarmowego, metabolizm składników odżywczych, jego regulacje oraz rolę fizjologiczną składników pokarmowych.
D_1A_W02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-10, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-1, T-L-14, T-L-3, T-L-10, T-L-12, T-L-8, T-L-9, T-L-4, T-L-13M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK11_U01
Potrafi zinterpretować objawy niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych. Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
D_1A_U04, D_1A_U06, D_1A_U05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-15, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK11_K01
Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie. Jest gotów do ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych i zastosowania zdobywanej wiedzy w praktyce.
D_1A_K02, D_1A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-15, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-10M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK11_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fizjologię układu pokarmowego, metabolizm składników odżywczych, jego regulacje oraz rolę fizjologiczną składników pokarmowych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK11_U01
Potrafi zinterpretować objawy niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych. Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
2,0Student nie potrafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi przemin opisać za pomocą schematów. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Z pomocą nauczyciela potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
5,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK11_K01
Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie. Jest gotów do ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych i zastosowania zdobywanej wiedzy w praktyce.
2,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.
4,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w ogranizonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Keller J., Podstawy fizjologii żywienia człowieka, SGGW, Warszawa, 2000
  2. Gawęcki J., Hryniewiecki L. (red.), Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., WN PWN, Warszawa, 2012, III
  3. Friedrich M. (red.), Składniki mineralne, ZUT, Szczecin, 2020
  4. H. Krauss, Fizjologia żywienia, PZWL, Warszawa, 2019
  5. Friedrich M. (red), Witaminy, ZUT, Szczecin, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Friedrich M. (red.), Fizjologia żywienia człowieka skrypt do ćwiczeń., Akademia Rolnicza, Szczecin, 2006
  2. AA, Nutrients, MDPI, Swiss

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ czynników sensorycznych żywności na regulację pobierania pokarmu.2
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej.2
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.2
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.2
T-L-5Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym.2
T-L-6Metody wyznaczania podstawowej przemiany materii. Respirometr Haldane'a2
T-L-7Wpływ wybranych czynników na wielkość przemiany materii u ssaka. Metody wyznaczania ponadpodstawowej przemiany materii.2
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię poposiłkową.2
T-L-9Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.2
T-L-10Gospodarka lipidowa. Oznaczanie lipidów komórkowych i lipidów osocza.2
T-L-11Kolokwium: metabolizm i jego regulacja.2
T-L-12Witaminy. Ocena wysycenia organizmu witaminą C i PP.2
T-L-13Składniki mineralne. Ocena wysycenia organizmu wapniem.2
T-L-14Podstawowe parametry antropometryczne w ocenie stanu odżywienia.2
T-L-15Kolokwium z działów. Zaliczenie ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników biologicznych, kulturowych i socjo-społecznych na zachowania żywieniowe człowieka.3
T-W-2Pogłębienie wiedzy z anatomii i fizjologii układu pokarmowego oraz regulacji jego funkcji. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości.3
T-W-3Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii i czynniki ją modyfikujące.3
T-W-4Białka - trawienie, wchłanianie, metabolizm w organizmie człowieka. Przemiany aminokwasów i ich specyficzne funkcje.3
T-W-5Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Bilans azotowy. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.3
T-W-6Lipidy - trawienie, wchłanianie, metabolizm w organizmie człowieka. Lipidy osocza i ich funkcje. Llipidy komórkowe i ich funkcje. Metabolizm WKT i cholesterolu.3
T-W-7Lipidy - rola fizjologiczna. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola. Eikozanoidy - hormony tkankowe i ich rola. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.3
T-W-8Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm w organizmie człowieka. Współzależności metabolizmu białek, tłuszczów i węglowodanówi.3
T-W-9Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy - frakcje i ich rola fizjologiczna. Wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię i liponeogenezę.3
T-W-10Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spożyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.3
T-W-11Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.3
T-W-12Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w wodzie.3
T-W-13Składniki mineralne - wapń, fosfor, magnez, fluor, siarka - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.3
T-W-14Składniki mineralne - żelazo, miedź, kobalt, jod, cynk - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.3
T-W-15Składniki mineralne - sód, potas, chlor i ich wpływ na gospodarkę wodno-mineralaną. Rola składników mineralnych w równowadze kwasowo- zasadowej w organizmie człowieka.3
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2przygotowywanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3przygotowywanie do kolokwiów12
A-L-4Konsultacje2
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach45
A-W-2analiza wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK11_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fizjologię układu pokarmowego, metabolizm składników odżywczych, jego regulacje oraz rolę fizjologiczną składników pokarmowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W02Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym budowę oraz mechanizmy funkcjonowania organizmu człowieka oraz przemiany w nim zachodzące w różnych stanach fizjologicznych i patologicznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia układu trawiennego człowieka, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-W-1Wpływ czynników biologicznych, kulturowych i socjo-społecznych na zachowania żywieniowe człowieka.
T-W-3Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii i czynniki ją modyfikujące.
T-W-5Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Bilans azotowy. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.
T-W-7Lipidy - rola fizjologiczna. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola. Eikozanoidy - hormony tkankowe i ich rola. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.
T-W-9Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy - frakcje i ich rola fizjologiczna. Wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię i liponeogenezę.
T-W-11Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
T-W-12Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w wodzie.
T-W-13Składniki mineralne - wapń, fosfor, magnez, fluor, siarka - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.
T-W-14Składniki mineralne - żelazo, miedź, kobalt, jod, cynk - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.
T-W-10Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spożyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.
T-L-6Metody wyznaczania podstawowej przemiany materii. Respirometr Haldane'a
T-L-7Wpływ wybranych czynników na wielkość przemiany materii u ssaka. Metody wyznaczania ponadpodstawowej przemiany materii.
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej.
T-L-1Wpływ czynników sensorycznych żywności na regulację pobierania pokarmu.
T-L-14Podstawowe parametry antropometryczne w ocenie stanu odżywienia.
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.
T-L-10Gospodarka lipidowa. Oznaczanie lipidów komórkowych i lipidów osocza.
T-L-12Witaminy. Ocena wysycenia organizmu witaminą C i PP.
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię poposiłkową.
T-L-9Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-13Składniki mineralne. Ocena wysycenia organizmu wapniem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium, zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK11_U01Potrafi zinterpretować objawy niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych. Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U04Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań z zakresu żywienia i dietetyki w warunkach nie w pełni przewidywalnych
D_1A_U06Potrafi uzasadnić zalecenia żywieniowe dla osób zdrowych i chorych, w różnych okresach życia, o różnej aktywności fizycznej oraz przekazać pacjentowi związane z tym zasady żywienia, zarówno w żywieniu indywidualnym jak i zbiorowym
D_1A_U05Potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki wybranych analiz i testów z zakresu chemii, nauk o zdrowiu i nauk pokrewnych związanych z przemianami zachodzącymi w żywności oraz w organizmie człowieka zdrowego i chorego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia układu trawiennego człowieka, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-L-1Wpływ czynników sensorycznych żywności na regulację pobierania pokarmu.
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej.
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-5Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym.
T-L-9Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-11Kolokwium: metabolizm i jego regulacja.
T-L-12Witaminy. Ocena wysycenia organizmu witaminą C i PP.
T-L-13Składniki mineralne. Ocena wysycenia organizmu wapniem.
T-L-15Kolokwium z działów. Zaliczenie ćwiczeń
T-W-1Wpływ czynników biologicznych, kulturowych i socjo-społecznych na zachowania żywieniowe człowieka.
T-W-3Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii i czynniki ją modyfikujące.
T-W-5Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Bilans azotowy. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.
T-W-7Lipidy - rola fizjologiczna. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola. Eikozanoidy - hormony tkankowe i ich rola. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.
T-W-9Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy - frakcje i ich rola fizjologiczna. Wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię i liponeogenezę.
T-W-11Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
T-W-12Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w wodzie.
T-W-13Składniki mineralne - wapń, fosfor, magnez, fluor, siarka - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.
T-W-14Składniki mineralne - żelazo, miedź, kobalt, jod, cynk - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.
T-W-10Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spożyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium, zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi przemin opisać za pomocą schematów. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Z pomocą nauczyciela potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
5,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK11_K01Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie. Jest gotów do ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych i zastosowania zdobywanej wiedzy w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
D_1A_K04Jest gotów samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia układu trawiennego człowieka, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-L-1Wpływ czynników sensorycznych żywności na regulację pobierania pokarmu.
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej.
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-5Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym.
T-L-9Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-11Kolokwium: metabolizm i jego regulacja.
T-L-12Witaminy. Ocena wysycenia organizmu witaminą C i PP.
T-L-13Składniki mineralne. Ocena wysycenia organizmu wapniem.
T-L-15Kolokwium z działów. Zaliczenie ćwiczeń
T-W-1Wpływ czynników biologicznych, kulturowych i socjo-społecznych na zachowania żywieniowe człowieka.
T-W-3Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii i czynniki ją modyfikujące.
T-W-5Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Bilans azotowy. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.
T-W-7Lipidy - rola fizjologiczna. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola. Eikozanoidy - hormony tkankowe i ich rola. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.
T-W-9Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy - frakcje i ich rola fizjologiczna. Wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię i liponeogenezę.
T-W-11Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
T-W-12Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w wodzie.
T-W-13Składniki mineralne - wapń, fosfor, magnez, fluor, siarka - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.
T-W-14Składniki mineralne - żelazo, miedź, kobalt, jod, cynk - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.
T-W-10Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spożyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.
4,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w ogranizonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.