Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe

Sylabus przedmiotu Produkty roślinne o właściwościach prozdrowotnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Produkty roślinne o właściwościach prozdrowotnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu produkty roślinne o właściwościach prozdrowotnych powinien znać: podstawy ogólnej technologii żywnościi, charakterystykę surowców roślinnych, podstawy inżynierii procesowej, analizy chemicznej oraz powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji i posługiwać się literaturą naukową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości prozdrowotnych i wartości odżywczych produktów roślinnych, które mają potencjalne znaczenie w żywieniu człowieka.
C-2Celem zajęć praktycznych jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie oceny wartości żywieniowej przygotowanych w skali laboratoryjnej produktów roślinnych oraz modyfikacja ich składu z dodatkiem różnych komponentów roślinnych polepszających ich jakość żywieniową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne - zapoznanie z zasadami i regulaminem realizacji zajęć oraz z przepisami BHP.1
T-L-2Porównanie wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych i przecierowych.3
T-L-3Ocena wartości odżywczej produktów fermentowanych otrzymanych z różnych surowców roślinnych.6
T-L-4Porównanie wartości żywieniowej mrożonek owocowych i warzywnych w zalezności od surowca i zabiegów poprzedzających proces mrożenia.3
T-L-5Analiza profili kwasów tłuszczowych i właściwości wybranych olejów roślinnych i produktów oleistych.4
T-L-6Modyfikacje składu produktów owocowych, warzywnych i zbożowych celem poprawy wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych.6
T-L-7Ocena zawartości składników bioaktywnych i właściwości przeciwutleniających w wybranych rodzajach herbat w zalezności od ich przygotowania.3
T-L-8Ocena jakości i właściwości antyoksydacyjnych ziół i przypraw.3
T-L-9Podsumowanie i zaliczenie zajęć praktycznych.1
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki przedmiotu - z omówieniem podstawowych prozdrowotnych aspektów wybranych grup produktów roślinnych w żywieniu człowieka.2
T-W-2Zasady, kryteria i sposoby właściwego przygotowania produktów roślinnych celem zachowania ich właściwości prozdrowotnych.2
T-W-3Soki owocowe i warzywne, smoothie i napoje produkowane na bazie bioaktywnych surowców roślinnych.4
T-W-4Fermentowane produkty pochodzenia roślinnego.4
T-W-5Płatki zbożowe i kasze.2
T-W-6Produkty z roślin strączkowych.2
T-W-7Warzywa przyprawowe i przyprawy.2
T-W-8Oleje, nasiona i produkty oleiste.2
T-W-9Przecierowe produkty z warzyw i owoców.2
T-W-10Substancje bioaktywne i właściwości prozdrowotne kawy, herbaty i kakao.4
T-W-11Produkty mrożone z owoców i warzyw.2
T-W-12Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajeciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury12
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów6
50
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach30
A-W-2Samodzielna praca z literaturą20
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
74

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów w formie pytań otwartych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_Dietk1_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z właściwościami prozdrowotnymi przygotowanych produktów roślinnych, modyfikacją ich składu w zależności od wybranych procesów ich przetwarzania oraz dodanych komponentów pochodzenia roślinnego celem projektowania wyrobów o ulepszonej wartosci żywieniowej.
D_1A_W08C-1T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-10, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_Dietk1_U01
Student potrafi ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych, porównać również ich skład poddany modyfikacją z dodatkiem różnych komponentów roślinnych oraz potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianom wartości żywieniowej wytwarzanych produktów.
D_1A_U10, D_1A_U11C-2T-L-6, T-L-1, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-3, T-L-7M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_Dietk1_K01
Student jest gotów do ciągłego samokształcenia a także odpowiedzialności za swoją pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Działa w sposób przedsiębiorczy i odpowiedzialny.
D_1A_K01, D_1A_K04C-1, C-2T-W-5, T-L-7, T-L-1, T-W-7, T-W-10, T-W-4, T-L-6, T-W-1, T-L-2, T-W-6, T-L-3, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-12, T-W-11, T-L-8, T-L-9M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_Dietk1_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z właściwościami prozdrowotnymi przygotowanych produktów roślinnych, modyfikacją ich składu w zależności od wybranych procesów ich przetwarzania oraz dodanych komponentów pochodzenia roślinnego celem projektowania wyrobów o ulepszonej wartosci żywieniowej.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat zasad racjonalnego przetwarzania produktów roślinnych o właściwościach prozdrowotnych oraz modyfikacji ich składu celem projektowania produktów o ulepszonej wartości żywieniowej jest niewystarczający.
3,0Student opanował minimalne kryteria wiedzy na temat zasad racjonalnego przetwarzania produktów roślinnych o właściwości prozdrowotnych oraz modyfikacji ich składu celem projektowania produktów o ulepszonej wartości żywieniowej.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znacznymi jeszcze brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie dobra ale zauważa się jeszcze błędy.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student opanował w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu racjonalnego przetwarzania produktów roślinnych o właściwościach prozdrowotnych oraz modyfikacji ich składu celem projektowania produktów o ulepszonej wartości odżywczej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_Dietk1_U01
Student potrafi ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych, porównać również ich skład poddany modyfikacją z dodatkiem różnych komponentów roślinnych oraz potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianom wartości żywieniowej wytwarzanych produktów.
2,0Student nie potrafi ocenić wartości odżywczej opracowanych produktów roślinnych oraz nie potrafi porównać ich składu z dodatkiem różnych bioaktywnych komponentów pochodzenia roślinnego. Nie potrafi również podjąć działań zapobiegających niekorzystnym zmianą wartości odżywczej wytwarzanych produktów.
3,0Student potrafi w stopniu minimalnego kryterium ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych oraz porównać ich skład z dodatkiem różnych bioaktywnych komponentów pochodzenia roslinnego. Tylko w stopniu minimalnego kryterium potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianą wartości odżywczej wytwarzanych produktów.
3,5Umiejętności Studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znacznymi jeszcze brakami.
4,0Umiejętności Studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne ale zauważa się jeszcze błędy.
4,5Umiejętności Studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych oraz porównać ich skład z dodatkiem różnych bioaktywnych komponentów pochodzenia roślinnego. W stopniu bardzo dobrym potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianą wartości odżywczej wytwarzanych produktów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_Dietk1_K01
Student jest gotów do ciągłego samokształcenia a także odpowiedzialności za swoją pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Działa w sposób przedsiębiorczy i odpowiedzialny.
2,0Kompetencje Studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są nie wystarczające. Student nie potrafi być przywódcą ani liderem zespołu. Nie myśli i nie działa przedsiębiorczo. Nie przywiązuje uwagi do prowadzonych zajęć.
3,0Student wykazuje bierną postawę w swoim kształceniu. Nie jest przywódcą ani liderem. Jest minimalnie zaangażowany w pracę zespołową. Nie przywiązuje należytej uwagi w realizacji prowadzonych na zajęciach doświadczeń i ich interpretacji.
3,5Kompetencje Studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale przejawiają jeszcze znaczne braki.
4,0Kompetencje Studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne ale zauważa się jeszcze błędy.
4,5Kompetencje Studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi tylko błędami.
5,0Kompetencje Studenta w zakresie podnoszenia swoijej wiedzy i samokształcenia się a także odpowiedzialności za swoją pracę są powyżej standardu. Student potrafi być bardzo dobrym przywódcą i liderem zespołu. Wykazuje dużą aktywność myślenia i działania.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Czapski J., Warzywa i owoce. Przetwórstwo i rola w żywieniu człowieka., UP, Poznań, 2017
  2. Jarczyk A., Płocharski W., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz.I i II., WSE-H, Skierniewice, 2010
  3. Bednarski W., Pietkiewicz J.J., Biotechnologia żywności dla dietetyków., Collegium Witelona UP, Legnica, 2018
  4. Dietz M., Żywność fermentowana i probiotyczna. Samodzielna fermentacja mlekowa trwale, smacznie i zdrowo., Vital, Białystok, 2017
  5. Gawęcki J., Obuchowski W., Produkty zbożowe. Technologia i rola w żywieniu człowieka., UP, Poznań, 2016
  6. Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne., PWN, Warszawa, 2013
  7. Szymanderska H., Przyprawy i mieszanki przypraw., Świat Książki, Warszawa, 2014
  8. O*Brien R.D., Fats and oils: formulating and processing for applications., CRC press, Boca Raton, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jabor J., Szmitowska M., Technologia produktów roślinnych - leki, suplementy diety, kosmetyki., MedPharm, Wrocław, 2023
  2. Fortuna T., Gałkowska D., Pietrzyk S., Wybrane zagadnienia z chemii żywności., UR, Kraków, 2012
  3. Hui Y., Handbook of fruit and fruit processing., Willey-Blackwell, Hoboken, USA, 2008
  4. Świderski F., Żywność funkcjonalna i żywność wygodna., WNT, Warszawa, 2023
  5. Katz E.S., Sztuka fermentacji. Praktyczne wskazówki z całego świata na temat procesu kiszenia i fermentacji., Vivante, Białystok, 2019
  6. Machałek P., Siła ziół, Znak, Kraków, 2018
  7. Czasopisma: Przemysł Fermentacyjny i Owocow-Warzywny,Przemysł Spożywczy, Journal of Food Science.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne - zapoznanie z zasadami i regulaminem realizacji zajęć oraz z przepisami BHP.1
T-L-2Porównanie wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych i przecierowych.3
T-L-3Ocena wartości odżywczej produktów fermentowanych otrzymanych z różnych surowców roślinnych.6
T-L-4Porównanie wartości żywieniowej mrożonek owocowych i warzywnych w zalezności od surowca i zabiegów poprzedzających proces mrożenia.3
T-L-5Analiza profili kwasów tłuszczowych i właściwości wybranych olejów roślinnych i produktów oleistych.4
T-L-6Modyfikacje składu produktów owocowych, warzywnych i zbożowych celem poprawy wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych.6
T-L-7Ocena zawartości składników bioaktywnych i właściwości przeciwutleniających w wybranych rodzajach herbat w zalezności od ich przygotowania.3
T-L-8Ocena jakości i właściwości antyoksydacyjnych ziół i przypraw.3
T-L-9Podsumowanie i zaliczenie zajęć praktycznych.1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki przedmiotu - z omówieniem podstawowych prozdrowotnych aspektów wybranych grup produktów roślinnych w żywieniu człowieka.2
T-W-2Zasady, kryteria i sposoby właściwego przygotowania produktów roślinnych celem zachowania ich właściwości prozdrowotnych.2
T-W-3Soki owocowe i warzywne, smoothie i napoje produkowane na bazie bioaktywnych surowców roślinnych.4
T-W-4Fermentowane produkty pochodzenia roślinnego.4
T-W-5Płatki zbożowe i kasze.2
T-W-6Produkty z roślin strączkowych.2
T-W-7Warzywa przyprawowe i przyprawy.2
T-W-8Oleje, nasiona i produkty oleiste.2
T-W-9Przecierowe produkty z warzyw i owoców.2
T-W-10Substancje bioaktywne i właściwości prozdrowotne kawy, herbaty i kakao.4
T-W-11Produkty mrożone z owoców i warzyw.2
T-W-12Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajeciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury12
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach30
A-W-2Samodzielna praca z literaturą20
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_Dietk1_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z właściwościami prozdrowotnymi przygotowanych produktów roślinnych, modyfikacją ich składu w zależności od wybranych procesów ich przetwarzania oraz dodanych komponentów pochodzenia roślinnego celem projektowania wyrobów o ulepszonej wartosci żywieniowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład oraz wartość energetyczną, odżywczą i prozdrowotną produktów spożywczych, sposób ich analizy i oceny oraz czynniki je kształtujące z uwzględnieniem procesów technologicznych i gastronomicznych
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości prozdrowotnych i wartości odżywczych produktów roślinnych, które mają potencjalne znaczenie w żywieniu człowieka.
Treści programoweT-W-12Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-9Przecierowe produkty z warzyw i owoców.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki przedmiotu - z omówieniem podstawowych prozdrowotnych aspektów wybranych grup produktów roślinnych w żywieniu człowieka.
T-W-10Substancje bioaktywne i właściwości prozdrowotne kawy, herbaty i kakao.
T-W-6Produkty z roślin strączkowych.
T-W-2Zasady, kryteria i sposoby właściwego przygotowania produktów roślinnych celem zachowania ich właściwości prozdrowotnych.
T-W-5Płatki zbożowe i kasze.
T-W-11Produkty mrożone z owoców i warzyw.
T-W-8Oleje, nasiona i produkty oleiste.
T-W-7Warzywa przyprawowe i przyprawy.
T-W-3Soki owocowe i warzywne, smoothie i napoje produkowane na bazie bioaktywnych surowców roślinnych.
T-W-4Fermentowane produkty pochodzenia roślinnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów w formie pytań otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat zasad racjonalnego przetwarzania produktów roślinnych o właściwościach prozdrowotnych oraz modyfikacji ich składu celem projektowania produktów o ulepszonej wartości żywieniowej jest niewystarczający.
3,0Student opanował minimalne kryteria wiedzy na temat zasad racjonalnego przetwarzania produktów roślinnych o właściwości prozdrowotnych oraz modyfikacji ich składu celem projektowania produktów o ulepszonej wartości żywieniowej.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znacznymi jeszcze brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie dobra ale zauważa się jeszcze błędy.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student opanował w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu racjonalnego przetwarzania produktów roślinnych o właściwościach prozdrowotnych oraz modyfikacji ich składu celem projektowania produktów o ulepszonej wartości odżywczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_Dietk1_U01Student potrafi ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych, porównać również ich skład poddany modyfikacją z dodatkiem różnych komponentów roślinnych oraz potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianom wartości żywieniowej wytwarzanych produktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U10Potrafi zaplanować i przeprowadzić działania związane z kształtowaniem składu, wartości energetycznej, odżywczej i prozdrowotnej produktów spożywczych. Potrafi zbadać oraz ocenić skład i wartość odżywczą żywności
D_1A_U11Potrafi zbadać i ocenić bezpieczeństwo i jakość zdrowotną żywności w aspekcie technologicznym, gastronomicznym, toksykologicznym, mikrobiologicznym i prawnym
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć praktycznych jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie oceny wartości żywieniowej przygotowanych w skali laboratoryjnej produktów roślinnych oraz modyfikacja ich składu z dodatkiem różnych komponentów roślinnych polepszających ich jakość żywieniową.
Treści programoweT-L-6Modyfikacje składu produktów owocowych, warzywnych i zbożowych celem poprawy wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych.
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne - zapoznanie z zasadami i regulaminem realizacji zajęć oraz z przepisami BHP.
T-L-8Ocena jakości i właściwości antyoksydacyjnych ziół i przypraw.
T-L-2Porównanie wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-4Porównanie wartości żywieniowej mrożonek owocowych i warzywnych w zalezności od surowca i zabiegów poprzedzających proces mrożenia.
T-L-5Analiza profili kwasów tłuszczowych i właściwości wybranych olejów roślinnych i produktów oleistych.
T-L-9Podsumowanie i zaliczenie zajęć praktycznych.
T-L-3Ocena wartości odżywczej produktów fermentowanych otrzymanych z różnych surowców roślinnych.
T-L-7Ocena zawartości składników bioaktywnych i właściwości przeciwutleniających w wybranych rodzajach herbat w zalezności od ich przygotowania.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić wartości odżywczej opracowanych produktów roślinnych oraz nie potrafi porównać ich składu z dodatkiem różnych bioaktywnych komponentów pochodzenia roślinnego. Nie potrafi również podjąć działań zapobiegających niekorzystnym zmianą wartości odżywczej wytwarzanych produktów.
3,0Student potrafi w stopniu minimalnego kryterium ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych oraz porównać ich skład z dodatkiem różnych bioaktywnych komponentów pochodzenia roslinnego. Tylko w stopniu minimalnego kryterium potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianą wartości odżywczej wytwarzanych produktów.
3,5Umiejętności Studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znacznymi jeszcze brakami.
4,0Umiejętności Studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne ale zauważa się jeszcze błędy.
4,5Umiejętności Studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych oraz porównać ich skład z dodatkiem różnych bioaktywnych komponentów pochodzenia roślinnego. W stopniu bardzo dobrym potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianą wartości odżywczej wytwarzanych produktów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_Dietk1_K01Student jest gotów do ciągłego samokształcenia a także odpowiedzialności za swoją pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Działa w sposób przedsiębiorczy i odpowiedzialny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu żywienia i dietetyki oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów związanych z żywieniem człowieka zdrowego i chorego
D_1A_K04Jest gotów samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości prozdrowotnych i wartości odżywczych produktów roślinnych, które mają potencjalne znaczenie w żywieniu człowieka.
C-2Celem zajęć praktycznych jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie oceny wartości żywieniowej przygotowanych w skali laboratoryjnej produktów roślinnych oraz modyfikacja ich składu z dodatkiem różnych komponentów roślinnych polepszających ich jakość żywieniową.
Treści programoweT-W-5Płatki zbożowe i kasze.
T-L-7Ocena zawartości składników bioaktywnych i właściwości przeciwutleniających w wybranych rodzajach herbat w zalezności od ich przygotowania.
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne - zapoznanie z zasadami i regulaminem realizacji zajęć oraz z przepisami BHP.
T-W-7Warzywa przyprawowe i przyprawy.
T-W-10Substancje bioaktywne i właściwości prozdrowotne kawy, herbaty i kakao.
T-W-4Fermentowane produkty pochodzenia roślinnego.
T-L-6Modyfikacje składu produktów owocowych, warzywnych i zbożowych celem poprawy wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki przedmiotu - z omówieniem podstawowych prozdrowotnych aspektów wybranych grup produktów roślinnych w żywieniu człowieka.
T-L-2Porównanie wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych i przecierowych.
T-W-6Produkty z roślin strączkowych.
T-L-3Ocena wartości odżywczej produktów fermentowanych otrzymanych z różnych surowców roślinnych.
T-W-3Soki owocowe i warzywne, smoothie i napoje produkowane na bazie bioaktywnych surowców roślinnych.
T-W-9Przecierowe produkty z warzyw i owoców.
T-W-8Oleje, nasiona i produkty oleiste.
T-W-2Zasady, kryteria i sposoby właściwego przygotowania produktów roślinnych celem zachowania ich właściwości prozdrowotnych.
T-W-12Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-11Produkty mrożone z owoców i warzyw.
T-L-8Ocena jakości i właściwości antyoksydacyjnych ziół i przypraw.
T-L-9Podsumowanie i zaliczenie zajęć praktycznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów w formie pytań otwartych.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje Studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są nie wystarczające. Student nie potrafi być przywódcą ani liderem zespołu. Nie myśli i nie działa przedsiębiorczo. Nie przywiązuje uwagi do prowadzonych zajęć.
3,0Student wykazuje bierną postawę w swoim kształceniu. Nie jest przywódcą ani liderem. Jest minimalnie zaangażowany w pracę zespołową. Nie przywiązuje należytej uwagi w realizacji prowadzonych na zajęciach doświadczeń i ich interpretacji.
3,5Kompetencje Studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale przejawiają jeszcze znaczne braki.
4,0Kompetencje Studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne ale zauważa się jeszcze błędy.
4,5Kompetencje Studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi tylko błędami.
5,0Kompetencje Studenta w zakresie podnoszenia swoijej wiedzy i samokształcenia się a także odpowiedzialności za swoją pracę są powyżej standardu. Student potrafi być bardzo dobrym przywódcą i liderem zespołu. Wykazuje dużą aktywność myślenia i działania.