Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia ogólna i żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia ogólna i żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy i umiejętności z zakresu biologii i chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności , związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmów a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady organizacji laboratorium mikrobiologicznego. Sterylizacja, dezynfekcja, aspetyka podstawą prawidłowej i bezpiecznej pracy w laboratorium mikrobiologicznym. | 2 |
T-L-2 | Podłoza stosowane do hodowli drobnoustrojów. Metody hodowli drobnoustrojów. | 4 |
T-L-3 | Morfologia komórki i kolonii drobnoustrojów. | 6 |
T-L-4 | Metody ilosciowego oznaczania drobnoustrojów. | 4 |
T-L-5 | Metody identyfikacji mikroorganizmów. | 6 |
T-L-6 | Ogólna analiza mikrobiologiczna żywności - badania ilościowe i jakościowe. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mikrobiologia jako dziedzina. Podstawowe pojęcia z mikrobiologii ogólnej i żywności. | 2 |
T-W-2 | Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej | 6 |
T-W-3 | Wykorzystanie mikroorganizmów w produkcji żywności. | 6 |
T-W-4 | Nadzór nad jakością i bezpieczeństwem żywności. | 6 |
T-W-5 | Drobnoustroje środowiskowe jako źródło zanieczyszczenia żywności | 4 |
T-W-6 | Zatrucia i zakażenia pokarmowe. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | bieżące przygotowanie do zajęć | 8 |
A-L-3 | przygotowanie do kolokwiów | 10 |
A-L-4 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 12 |
A-W-3 | samodzielne poszerzanie wiedzy z przedmiotu | 6 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków wizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach. |
M-3 | Dyskusja tematyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca ocena stanu przygotowania teoretycznego studentów do realizacji ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Egzamin pisemny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_Dieto2_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym różne grupy mikroorganizmów izolowanych ze środowiska produkcji żywności oraz metody ich identyfikacji. | D_1A_W07 | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_Dieto2_U01 Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami badawczymi w analizie mikrobiologicznej. Potrafi różnicować bakterie pozyteczne i szkodliwe dla zdrowia człowieka. | D_1A_U03 | — | C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_Dieto2_K01 Student jest gotowy do ponoszenia odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. | D_1A_K04 | — | C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_Dieto2_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym różne grupy mikroorganizmów izolowanych ze środowiska produkcji żywności oraz metody ich identyfikacji. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie zależności między rodzajem środowiska żywności a składem jakościowym i ilościowym mikroflory, możliwych źródeł zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności, dróg przenoszenia mikroorganizmów w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_Dieto2_U01 Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami badawczymi w analizie mikrobiologicznej. Potrafi różnicować bakterie pozyteczne i szkodliwe dla zdrowia człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami badawczymi w analizie mikrobiologicznej w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_Dieto2_K01 Student jest gotowy do ponoszenia odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotowy do identyfikacji zagrożeń mikrobiologicznych w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jadwiga Baj, Mikrobiologia, PWN, Warszawa, 2019
- Antoni Różalski, Ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej częśc 1 i 2, Łódź, 2020
- Ewa Kisielewska, Monika Kordowska - Wiater, Ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej i mikrobiologii żywności, Uniwersytet Przyrodniczy, Lublin, 2015
- Jerzy Molenda, Mikrobiologia żywności, Uniwersytet Przyrodniczy, Wrocław, 2010
- Izabela Zmysłowska, Mikrobiologia ogólna i środowiskowa, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2009
Literatura dodatkowa
- Journal of Bacteriology
- Food Microbiology