Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo środowiskowe a jakość diety człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo środowiskowe a jakość diety człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu toksykologii, chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników środowiskowych wpływających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości diety

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pobieranie próbek środowiskowych3
T-L-2Metody wyodrębniania substancji szkodliwych z żywności.4
T-L-3Wykorzystanie podstawowych metod analitycznych w ocenie środowiskowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności6
T-L-4Kolokwium2
15
wykłady
T-W-1Bezpieczeństwo środowiskowe żywności. Definicja i różne aspekty. Zagrożenia zdrowia ludzi wynikajace z naruszenia bezpieczeństwa ekologicznego. Źródła i przykłady zagrożeń środowiskowych.2
T-W-2Problemy etyczne i ekologiczne. Wpływ na bezpieczeństwo żywności1
T-W-3Zagrożenia zdrowia powodowane przez zanieczyszczenia i inne czynniki szkodliwe. Szacowanie ryzyka zdrowotnego.2
T-W-4Zagrożenia zdrowia a obecność metali ciężkich w diecie2
T-W-5Trwałe zanieczyszczenia organiczne - źródła i zagrożenie dla zdrowia człowieka2
T-W-6Wpływ zabiegów agro i zootechnicznych na bezpieczeństwo surowców wykorzystywanych w diecie człowieka2
T-W-7Wykład ze współudziałem studentów - prezentacje2
T-W-8Nowe substancje szkodliwe pochodzenia srodowiskowego wykrywane w żywności2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie prezentacji2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem i cwiczeniami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb62_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie środowiskowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności. Zna substancje niebezpieczne obecne w srodowisku, rozumie ich wpływ na jakość surowców i produktów stosowanych w różnych dietach.
D_1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-8M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb62_U01
Student potrafi wyszukiwać, analizować i interpretować dostępne informacje o wpływie zanieczyszczeń środowiskowych na jakość diety. Potrafi zaplanować i wykonać badania samodzielnie lub w zespole, potrafi opracować ich wyniki oraz przedstawić je w formie ustnej i pisemnej.
D_1A_U11C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb62_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy stosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę.
D_1A_K02C-1T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb62_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie środowiskowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności. Zna substancje niebezpieczne obecne w srodowisku, rozumie ich wpływ na jakość surowców i produktów stosowanych w różnych dietach.
2,0
3,0Student zna i rozumie zagadnienia dotyczące przedmiotu w stopniu dostatecznym (min. 51%)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb62_U01
Student potrafi wyszukiwać, analizować i interpretować dostępne informacje o wpływie zanieczyszczeń środowiskowych na jakość diety. Potrafi zaplanować i wykonać badania samodzielnie lub w zespole, potrafi opracować ich wyniki oraz przedstawić je w formie ustnej i pisemnej.
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb62_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy stosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę.
2,0
3,0Spełnia podstawowe wymagania w zakresie kompetencji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Walker C.H., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  2. Witczak A., Sikorski Z., Substancje szkodliwe w żywności, PWN, Warszawa, 2020
  3. Witczak A., Sikorski Z.E. (ed.), Toxins and other harmful compounds in foods, CRC Press, Taylor & Francis Group, USA, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma: Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny; Przemysł Spożywczy; Acta Scientiarum Polonorum - Technologia Alimentaria.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pobieranie próbek środowiskowych3
T-L-2Metody wyodrębniania substancji szkodliwych z żywności.4
T-L-3Wykorzystanie podstawowych metod analitycznych w ocenie środowiskowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności6
T-L-4Kolokwium2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bezpieczeństwo środowiskowe żywności. Definicja i różne aspekty. Zagrożenia zdrowia ludzi wynikajace z naruszenia bezpieczeństwa ekologicznego. Źródła i przykłady zagrożeń środowiskowych.2
T-W-2Problemy etyczne i ekologiczne. Wpływ na bezpieczeństwo żywności1
T-W-3Zagrożenia zdrowia powodowane przez zanieczyszczenia i inne czynniki szkodliwe. Szacowanie ryzyka zdrowotnego.2
T-W-4Zagrożenia zdrowia a obecność metali ciężkich w diecie2
T-W-5Trwałe zanieczyszczenia organiczne - źródła i zagrożenie dla zdrowia człowieka2
T-W-6Wpływ zabiegów agro i zootechnicznych na bezpieczeństwo surowców wykorzystywanych w diecie człowieka2
T-W-7Wykład ze współudziałem studentów - prezentacje2
T-W-8Nowe substancje szkodliwe pochodzenia srodowiskowego wykrywane w żywności2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie prezentacji2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb62_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie środowiskowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności. Zna substancje niebezpieczne obecne w srodowisku, rozumie ich wpływ na jakość surowców i produktów stosowanych w różnych dietach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W07Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym uwarunkowania technologiczne, gastronomiczne, toksykologiczne, mikrobiologiczne i prawne kształtujące jakość zdrowotną żywności
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników środowiskowych wpływających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości diety
Treści programoweT-W-1Bezpieczeństwo środowiskowe żywności. Definicja i różne aspekty. Zagrożenia zdrowia ludzi wynikajace z naruszenia bezpieczeństwa ekologicznego. Źródła i przykłady zagrożeń środowiskowych.
T-W-2Problemy etyczne i ekologiczne. Wpływ na bezpieczeństwo żywności
T-W-3Zagrożenia zdrowia powodowane przez zanieczyszczenia i inne czynniki szkodliwe. Szacowanie ryzyka zdrowotnego.
T-W-7Wykład ze współudziałem studentów - prezentacje
T-W-4Zagrożenia zdrowia a obecność metali ciężkich w diecie
T-W-6Wpływ zabiegów agro i zootechnicznych na bezpieczeństwo surowców wykorzystywanych w diecie człowieka
T-W-5Trwałe zanieczyszczenia organiczne - źródła i zagrożenie dla zdrowia człowieka
T-W-8Nowe substancje szkodliwe pochodzenia srodowiskowego wykrywane w żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-3Dyskusja związana z wykładem i cwiczeniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zagadnienia dotyczące przedmiotu w stopniu dostatecznym (min. 51%)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb62_U01Student potrafi wyszukiwać, analizować i interpretować dostępne informacje o wpływie zanieczyszczeń środowiskowych na jakość diety. Potrafi zaplanować i wykonać badania samodzielnie lub w zespole, potrafi opracować ich wyniki oraz przedstawić je w formie ustnej i pisemnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U11Potrafi zbadać i ocenić bezpieczeństwo i jakość zdrowotną żywności w aspekcie technologicznym, gastronomicznym, toksykologicznym, mikrobiologicznym i prawnym
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników środowiskowych wpływających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości diety
Treści programoweT-L-1Pobieranie próbek środowiskowych
T-L-2Metody wyodrębniania substancji szkodliwych z żywności.
T-L-3Wykorzystanie podstawowych metod analitycznych w ocenie środowiskowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem i cwiczeniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb62_K01Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy stosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników środowiskowych wpływających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości diety
Treści programoweT-W-2Problemy etyczne i ekologiczne. Wpływ na bezpieczeństwo żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem i cwiczeniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Spełnia podstawowe wymagania w zakresie kompetencji
3,5
4,0
4,5
5,0