Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Nutrigenomika w dietetyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nutrigenomika w dietetyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać: podstawy biologii, biochemii anatomii i fizjologii człowieka, jak również wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących organizacji i funkcjonowania ludzkiego genomu oraz transktyptomu, jak również dziedziczenia dietozlaeżnych markerów molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych1
T-L-2Rozpoznawanie typów dziedziczenia cech i chorób człowieka zależnych od diety.10
T-L-3Badanie wpływu bioaktywnych składników diety na aktywność genów.8
T-L-4Układanie diet na podstawie wyników badań genetycznych.10
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu1
30
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Organizacja genomu ludzkiego. Mechanizmy dziedziczenia cech monogenowych i wieloczynnikowych.8
T-W-3Markery molekularne warunkujące odpowiedź organizmu na wybrane składniki diety.5
T-W-4Molekularne mechanizmy dzialania bioaktywnych sktadnikow diety. Mechanizm regulacji ekspresji genów.6
T-W-5Podłoże molekularne chorób dietozlaeżnych. Żywienie spersonalizowane.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury10
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)23
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-5Zaliczenie wykładów2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK17_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu organizację i funkcjonowanie genomu ludzkiego, jak również dwukierunkowe interakcje pomiędzy genami/polimorfizmami a bioaktywnymi składnikami diety.
D_1A_W03C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK17_U01
Student potrafi wykorzystać narzędzia genetyki oraz biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów.
D_1A_U09C-1T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK17_K01
Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
D_1A_K01C-1T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK17_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu organizację i funkcjonowanie genomu ludzkiego, jak również dwukierunkowe interakcje pomiędzy genami/polimorfizmami a bioaktywnymi składnikami diety.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym zagadnienia zwiazane z organizacją genomu ludzkiego oraz znaczeniem interakcji pomiędzy genami/polimorfizmami a bioaktywnymi składnikami diety.
3,5Student opanował większość aspektów wiedzy w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z badaniami z zakresu nutrigenomiki oraz potrafi jej elementy wykorzystać w procesie opracowywania nowych koncepcji.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK17_U01
Student potrafi wykorzystać narzędzia genetyki oraz biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych analiz z wykorzystaniem narzędzi genetyki i biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeprowadzić analizy z wykorzystaniem części z przedstawionych narzędzi genetyki i biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe analizy z wykorzystaniem narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny .

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK17_K01
Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Bal, Genetyka medyczna i molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2023, V
  2. Agata Chmurzyńska, Nutrigenomika, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2022
  3. Hugh Fletcher, Ivor Hickey, Krótkie wykłady Genetyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021, IV

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych1
T-L-2Rozpoznawanie typów dziedziczenia cech i chorób człowieka zależnych od diety.10
T-L-3Badanie wpływu bioaktywnych składników diety na aktywność genów.8
T-L-4Układanie diet na podstawie wyników badań genetycznych.10
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Organizacja genomu ludzkiego. Mechanizmy dziedziczenia cech monogenowych i wieloczynnikowych.8
T-W-3Markery molekularne warunkujące odpowiedź organizmu na wybrane składniki diety.5
T-W-4Molekularne mechanizmy dzialania bioaktywnych sktadnikow diety. Mechanizm regulacji ekspresji genów.6
T-W-5Podłoże molekularne chorób dietozlaeżnych. Żywienie spersonalizowane.10
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury10
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)23
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-5Zaliczenie wykładów2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK17_W01Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu organizację i funkcjonowanie genomu ludzkiego, jak również dwukierunkowe interakcje pomiędzy genami/polimorfizmami a bioaktywnymi składnikami diety.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zdrowotne, psychologiczne, genetyczne i społeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych i zaleceń żywieniowych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących organizacji i funkcjonowania ludzkiego genomu oraz transktyptomu, jak również dziedziczenia dietozlaeżnych markerów molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
Treści programoweT-W-5Podłoże molekularne chorób dietozlaeżnych. Żywienie spersonalizowane.
T-W-2Organizacja genomu ludzkiego. Mechanizmy dziedziczenia cech monogenowych i wieloczynnikowych.
T-W-3Markery molekularne warunkujące odpowiedź organizmu na wybrane składniki diety.
T-W-4Molekularne mechanizmy dzialania bioaktywnych sktadnikow diety. Mechanizm regulacji ekspresji genów.
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym zagadnienia zwiazane z organizacją genomu ludzkiego oraz znaczeniem interakcji pomiędzy genami/polimorfizmami a bioaktywnymi składnikami diety.
3,5Student opanował większość aspektów wiedzy w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z badaniami z zakresu nutrigenomiki oraz potrafi jej elementy wykorzystać w procesie opracowywania nowych koncepcji.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK17_U01Student potrafi wykorzystać narzędzia genetyki oraz biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U09Potrafi wytłumaczyć, zinterpretować i wykorzystać uwarunkowania zdrowotne, psychologiczne, genetyczne i społeczne w zmianie zachowań żywieniowych i planowaniu żywienia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących organizacji i funkcjonowania ludzkiego genomu oraz transktyptomu, jak również dziedziczenia dietozlaeżnych markerów molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
Treści programoweT-L-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych
T-L-3Badanie wpływu bioaktywnych składników diety na aktywność genów.
T-L-4Układanie diet na podstawie wyników badań genetycznych.
T-L-2Rozpoznawanie typów dziedziczenia cech i chorób człowieka zależnych od diety.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych analiz z wykorzystaniem narzędzi genetyki i biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeprowadzić analizy z wykorzystaniem części z przedstawionych narzędzi genetyki i biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe analizy z wykorzystaniem narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK17_K01Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu żywienia i dietetyki oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów związanych z żywieniem człowieka zdrowego i chorego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących organizacji i funkcjonowania ludzkiego genomu oraz transktyptomu, jak również dziedziczenia dietozlaeżnych markerów molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
Treści programoweT-L-4Układanie diet na podstawie wyników badań genetycznych.
T-L-3Badanie wpływu bioaktywnych składników diety na aktywność genów.
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu
T-L-2Rozpoznawanie typów dziedziczenia cech i chorób człowieka zależnych od diety.
T-W-4Molekularne mechanizmy dzialania bioaktywnych sktadnikow diety. Mechanizm regulacji ekspresji genów.
T-W-2Organizacja genomu ludzkiego. Mechanizmy dziedziczenia cech monogenowych i wieloczynnikowych.
T-W-3Markery molekularne warunkujące odpowiedź organizmu na wybrane składniki diety.
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych
T-W-5Podłoże molekularne chorób dietozlaeżnych. Żywienie spersonalizowane.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.