Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe

Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty sztucznej inteligencji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczne aspekty sztucznej inteligencji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Charakterystyka kluczowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego, roli technologii oraz poziomu i form wymiany informacji w formowaniu ładu społecznego.
C-2Identyfikacja oraz analiza skutków rewolucji informatycznej w aspekcie przemian zachadzących we wszystkich wymiarach życia społecznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Etapy rozwoju społeczeństw - społeczeństwo tradycyjne, industrialne i informacyjne.2
T-W-2Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego. Wpływ rozwoju sztucznej inteligencji na różne wymiary życia społecznego. Korzyści i ryzyka.2
T-W-3Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii SI na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja, globalizacja, transhumanizm, cyborgizacja społeczeństwa).3
T-W-4Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłosci - wizje społeczeństwa za 50 i 100 lat - kształtowanie kompetencji myślenia przyszłościowego (creative and future thinking)2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3analiza literatury4
A-W-4konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietTHS2_W01
Student zna i rozumie mechanizmy przemian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną oraz rozwój sztucznej inteligencji.
D_1A_W10C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietTHS2_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych w społeczeństwie informacyjnym.
D_1A_U12C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietTHS2_K01
Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne.
D_1A_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietTHS2_W01
Student zna i rozumie mechanizmy przemian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną oraz rozwój sztucznej inteligencji.
2,0Nie zna podstawowych koncepcji i mechanizmów przemian społecznych.
3,0Zna podstawowe koncepcje i mechanizmy przemian społecznych.
3,5Zna i rozumie podstawowe koncepcje i mechanizmy przemian społecznych.
4,0Zna i rozumie koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. Rozumie wpływ SI na przemiany społeczne.
4,5Zna i rozumie koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. Rozumie wpływ SI na przemiany społeczne i potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną.
5,0Zna i rozumie koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. Rozumie wpływ SI na przemiany społeczne i potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną oraz rozważać ich prawdobodobieństwo i konsekwencje.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietTHS2_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych w społeczeństwie informacyjnym.
2,0Nie rozumie procesów społecznych w społeczeństwie informacyjnym.
3,0Rozumie podstawowe procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym.
3,5Rozumie i potrafi analizować podstawowe procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym.
4,0Rozumie i potrafi analizować procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym.
4,5Rozumie i potrafi analizować procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości.
5,0Rozumie i potrafi analizować procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości i oceniać ryzyka i korzyści poszczególnych wizji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietTHS2_K01
Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, nie ma chęci do rozwoju kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,0Student potrafi pracować w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
4,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości społeczeństwa informacyjnego.
4,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości społeczeństwa informacyjnego. Potrafi wykorzystywać wiedzę do aby antycypować zmiany społeczne związane z rewolucją informacyjną.
5,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości społeczeństwa informacyjnego. Potrafi wykorzystywać wiedzę do aby antycypować zmiany społeczne związane z rewolucją informacyjną oraz oceniać ich ryzyka i korzyści.

Literatura podstawowa

  1. Tegmark Max, Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Prószyński Media, 2019, przeł. Krzysztoń Tomasz
  2. Flasiński Mariusz ., Wstęp do sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Lennox John C., 2084. Sztuczna inteligencja i przyszłość ludzkości, Wydawnictwo Fundacja Prodoteo, 2023, przeł. Z. Kościuk
  2. Y.N. Harari, Homo deus. Krótka historia jutra, Wydawnictwo Literackie, 2018

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etapy rozwoju społeczeństw - społeczeństwo tradycyjne, industrialne i informacyjne.2
T-W-2Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego. Wpływ rozwoju sztucznej inteligencji na różne wymiary życia społecznego. Korzyści i ryzyka.2
T-W-3Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii SI na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja, globalizacja, transhumanizm, cyborgizacja społeczeństwa).3
T-W-4Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłosci - wizje społeczeństwa za 50 i 100 lat - kształtowanie kompetencji myślenia przyszłościowego (creative and future thinking)2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3analiza literatury4
A-W-4konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietTHS2_W01Student zna i rozumie mechanizmy przemian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną oraz rozwój sztucznej inteligencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W10Zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich
Cel przedmiotuC-1Charakterystyka kluczowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego, roli technologii oraz poziomu i form wymiany informacji w formowaniu ładu społecznego.
C-2Identyfikacja oraz analiza skutków rewolucji informatycznej w aspekcie przemian zachadzących we wszystkich wymiarach życia społecznego.
Treści programoweT-W-1Etapy rozwoju społeczeństw - społeczeństwo tradycyjne, industrialne i informacyjne.
T-W-2Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego. Wpływ rozwoju sztucznej inteligencji na różne wymiary życia społecznego. Korzyści i ryzyka.
T-W-3Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii SI na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja, globalizacja, transhumanizm, cyborgizacja społeczeństwa).
T-W-4Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłosci - wizje społeczeństwa za 50 i 100 lat - kształtowanie kompetencji myślenia przyszłościowego (creative and future thinking)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych koncepcji i mechanizmów przemian społecznych.
3,0Zna podstawowe koncepcje i mechanizmy przemian społecznych.
3,5Zna i rozumie podstawowe koncepcje i mechanizmy przemian społecznych.
4,0Zna i rozumie koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. Rozumie wpływ SI na przemiany społeczne.
4,5Zna i rozumie koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. Rozumie wpływ SI na przemiany społeczne i potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną.
5,0Zna i rozumie koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. Rozumie wpływ SI na przemiany społeczne i potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną oraz rozważać ich prawdobodobieństwo i konsekwencje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietTHS2_U01Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych w społeczeństwie informacyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U12Potrafi zidentyfikować i wykorzystać wybrane uwarunkowania ekonomiczne, prawne, etyczne, społeczne i inne działalności w zawodzie dietetyka. Posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
Cel przedmiotuC-1Charakterystyka kluczowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego, roli technologii oraz poziomu i form wymiany informacji w formowaniu ładu społecznego.
C-2Identyfikacja oraz analiza skutków rewolucji informatycznej w aspekcie przemian zachadzących we wszystkich wymiarach życia społecznego.
Treści programoweT-W-1Etapy rozwoju społeczeństw - społeczeństwo tradycyjne, industrialne i informacyjne.
T-W-2Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego. Wpływ rozwoju sztucznej inteligencji na różne wymiary życia społecznego. Korzyści i ryzyka.
T-W-3Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii SI na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja, globalizacja, transhumanizm, cyborgizacja społeczeństwa).
T-W-4Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłosci - wizje społeczeństwa za 50 i 100 lat - kształtowanie kompetencji myślenia przyszłościowego (creative and future thinking)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie procesów społecznych w społeczeństwie informacyjnym.
3,0Rozumie podstawowe procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym.
3,5Rozumie i potrafi analizować podstawowe procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym.
4,0Rozumie i potrafi analizować procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym.
4,5Rozumie i potrafi analizować procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości.
5,0Rozumie i potrafi analizować procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości i oceniać ryzyka i korzyści poszczególnych wizji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietTHS2_K01Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Charakterystyka kluczowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego, roli technologii oraz poziomu i form wymiany informacji w formowaniu ładu społecznego.
C-2Identyfikacja oraz analiza skutków rewolucji informatycznej w aspekcie przemian zachadzących we wszystkich wymiarach życia społecznego.
Treści programoweT-W-1Etapy rozwoju społeczeństw - społeczeństwo tradycyjne, industrialne i informacyjne.
T-W-2Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego. Wpływ rozwoju sztucznej inteligencji na różne wymiary życia społecznego. Korzyści i ryzyka.
T-W-3Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii SI na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja, globalizacja, transhumanizm, cyborgizacja społeczeństwa).
T-W-4Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłosci - wizje społeczeństwa za 50 i 100 lat - kształtowanie kompetencji myślenia przyszłościowego (creative and future thinking)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, nie ma chęci do rozwoju kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,0Student potrafi pracować w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
4,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości społeczeństwa informacyjnego.
4,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości społeczeństwa informacyjnego. Potrafi wykorzystywać wiedzę do aby antycypować zmiany społeczne związane z rewolucją informacyjną.
5,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości społeczeństwa informacyjnego. Potrafi wykorzystywać wiedzę do aby antycypować zmiany społeczne związane z rewolucją informacyjną oraz oceniać ich ryzyka i korzyści.