Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe

Sylabus przedmiotu Analiza i ocena jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza i ocena jakości żywności
Specjalność Dietetyka w gastronomii i cateringu
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 9 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1otrzymanie zaliczenia z chemii, biochemii oraz chemii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)1
T-L-2Oznaczanie zawartości wody i soli3
T-L-3Oznaczanie zawartości białka2
T-L-4Oznaczanie zawartości tłuszczu2
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń1
9
wykłady
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne1
T-W-2Oznaczanie gęstości, kwasowości, zawartości soli i wody1
T-W-3Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych1
T-W-4Oznaczanie węglowodanów1
T-W-5Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA1
T-W-6Oznaczanie zawartości i jakości lipidów1
T-W-7Oznaczanie wartości odżywczej1
T-W-8Oznaczanie zawartości witamin1
T-W-9Zaliczenie wykładów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach9
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zajec i zaliczenia39
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-5_W01
Zna i rozumie zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
D_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-5_U01
Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
D_1A_U10C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-5_K01
Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
D_1A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-5_W01
Zna i rozumie zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
2,0Nie zna i i nie rozumie w zaawansowanym stopniu zasad przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Nie zna Zna w zaawansowanym stopniu terminologii w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
5,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-5_U01
Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
2,0
3,0Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w dostatecznym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w dostatecznym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-5_K01
Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
2,0Nie est gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności.
3,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dostatecznym stopniu.
3,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dostatecznym stopniu.
4,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dobrym stopniu.
4,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dobrym stopniu.
5,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w bardzo dobrym stopniu.

Literatura podstawowa

  1. Fortuna, Teresa Autor Redaktor Bączkowicz, Małgorzata. Autor Juszczak, Lesław. Autor Sobolewska-Zielińska, Joanna, Podstawy analizy i oceny jakości żywności : skrypt do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego, Kraków, 2018
  2. Nogala-Kałucka, Małgorzata, Analiza żywności : wybrane metody oznaczeń jakościowych i ilościowych składników żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2016
  3. Szłyk, Edward Cichosz, Marcin Jastrzębska, Aneta. Kurzawa, Marzanna Filipiak-Szok, Anna, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2015
  4. Gronowska-Senger, Anna, Analiza żywności : zbiór ćwiczeń, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Baryłko-Pikielna, Nina Matuszewska, Irena, Sensoryczne badania żywności : podstawy, metody, zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 2015
  2. Journal of Food Composition and Analysis, Elsevier

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)1
T-L-2Oznaczanie zawartości wody i soli3
T-L-3Oznaczanie zawartości białka2
T-L-4Oznaczanie zawartości tłuszczu2
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne1
T-W-2Oznaczanie gęstości, kwasowości, zawartości soli i wody1
T-W-3Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych1
T-W-4Oznaczanie węglowodanów1
T-W-5Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA1
T-W-6Oznaczanie zawartości i jakości lipidów1
T-W-7Oznaczanie wartości odżywczej1
T-W-8Oznaczanie zawartości witamin1
T-W-9Zaliczenie wykładów1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach9
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zajec i zaliczenia39
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-5_W01Zna i rozumie zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład oraz wartość energetyczną, odżywczą i prozdrowotną produktów spożywczych, sposób ich analizy i oceny oraz czynniki je kształtujące z uwzględnieniem procesów technologicznych i gastronomicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne
T-W-2Oznaczanie gęstości, kwasowości, zawartości soli i wody
T-W-3Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych
T-W-4Oznaczanie węglowodanów
T-W-5Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA
T-W-6Oznaczanie zawartości i jakości lipidów
T-W-7Oznaczanie wartości odżywczej
T-W-8Oznaczanie zawartości witamin
T-W-9Zaliczenie wykładów
T-L-2Oznaczanie zawartości wody i soli
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i i nie rozumie w zaawansowanym stopniu zasad przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Nie zna Zna w zaawansowanym stopniu terminologii w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
5,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-5_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U10Potrafi zaplanować i przeprowadzić działania związane z kształtowaniem składu, wartości energetycznej, odżywczej i prozdrowotnej produktów spożywczych. Potrafi zbadać oraz ocenić skład i wartość odżywczą żywności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-2Oznaczanie zawartości wody i soli
T-L-3Oznaczanie zawartości białka
T-L-4Oznaczanie zawartości tłuszczu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w dostatecznym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w dostatecznym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-5_K01Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne
T-W-2Oznaczanie gęstości, kwasowości, zawartości soli i wody
T-W-3Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych
T-W-4Oznaczanie węglowodanów
T-W-5Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA
T-W-6Oznaczanie zawartości i jakości lipidów
T-W-7Oznaczanie wartości odżywczej
T-W-8Oznaczanie zawartości witamin
T-W-9Zaliczenie wykładów
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-2Oznaczanie zawartości wody i soli
T-L-3Oznaczanie zawartości białka
T-L-4Oznaczanie zawartości tłuszczu
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie est gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności.
3,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dostatecznym stopniu.
3,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dostatecznym stopniu.
4,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dobrym stopniu.
4,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dobrym stopniu.
5,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w bardzo dobrym stopniu.