Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe

Sylabus przedmiotu Psychodietetyka i coaching dietetyczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychodietetyka i coaching dietetyczny
Specjalność Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 12 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: etyka lub psychologia lub socjologia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prowadzenia spotkań z pacjentami w gabinecie psychodietetycznym.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie motywowania i wspierania pacjentów w gabinecie dietetyka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Trening umiejętności interpersonalnych1
T-L-2Dialog motywujący w gabinecie dietetyka1
T-L-3Diagnostyka zaburzeń odżywiania1
T-L-4Praca nad motywacją zewnętrzną i wewnętrzną2
T-L-5Wybrane techniki w terapii behawioralno-poznawczej2
T-L-6Techniki radzenia sobie ze stresem1
T-L-7Zaliczenie1
9
wykłady
T-W-1Etyka pracy psychodietetyka1
T-W-2Psychologia jedzenia i odchudzania się1
T-W-3Zdrowie psychiczne a odżywianie1
T-W-4Zaburzenia odżywiania2
T-W-5Psychologia emocji i motywacji.1
T-W-6Psychiczne i społeczne konsekwencje otyłości.2
T-W-7Elementy terapii behawioralno-poznawczej.1
T-W-8Wprowadzenie do diet couchingu. Metodyka pracy Diet Coucha.1
T-W-9Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach - możliwość wykorzystania w gabinecie psychodietetyka i Diet Coucha.1
T-W-10Zaliczenie przedmiotu1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć.10
A-L-3Studiowanie literatury6
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Konsultacje5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności pracy psychologicznej z pacjentem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz wykonania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-1_W01
Student zna i rozumie wiedzę na temat tego, jak pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Znai rozumie metody wparcia i motywacji pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Zna mechanizmy kształtowania się nawyków oraz ich zmiany. Zna i rozumie wiedzę z zakresu zaburzeń odżywiania, ich diagnozy oraz wsparcia leczenia.
D_1A_W03C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-1_U01
Student potrafi pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywować pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Potrafi pracować z pacjentem nad istniejącymi nawykami. Potrafi współpracować z innymi specjalistami przy leczeniu zaburzeń odżywiania.
D_1A_U09C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-1_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w pracy z osobami chorymi, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
D_1A_K02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-1_W01
Student zna i rozumie wiedzę na temat tego, jak pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Znai rozumie metody wparcia i motywacji pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Zna mechanizmy kształtowania się nawyków oraz ich zmiany. Zna i rozumie wiedzę z zakresu zaburzeń odżywiania, ich diagnozy oraz wsparcia leczenia.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z omawianego zakresu.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z omawianego zakresu i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z omawianego zakresu i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z omawianego zakresu i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z omawianego zakresu. Prawidłowo identyfikuje zaburzenia i potrzeby pacjentów. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z omawianego zakresu. Prawidłowo identyfikuje zaburzenia i potrzeby pacjentów. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło problemów oraz doskonale zna swoje kompetencje, co umożliwia współpracę z innymi specjalistami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-1_U01
Student potrafi pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywować pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Potrafi pracować z pacjentem nad istniejącymi nawykami. Potrafi współpracować z innymi specjalistami przy leczeniu zaburzeń odżywiania.
2,0Student nie potrafi pracować z pacjentem wymagającym psychologicznego wsparcia.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej.
4,0Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. Potrafi wypracowywać nowe nawyki.
4,5Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. Potrafi wypracowywać nowe nawyki. Potrafi współpracować z innymi specjalistami.
5,0Student poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. Potrafi wypracowywać nowe nawyki. Potrafi współpracować z innymi specjalistami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-1_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w pracy z osobami chorymi, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Jane Ogden, Psychologia odżywiania się, od zdrowych do zaburzonych zachowań żywieniowych., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011
  2. Fairburn Christopher G., Terapia poznawczo-behawioralna i zaburzenia odżywiania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013
  3. Estera Morawska, Kinga Kulczycka, Ewa Stychno, Leszek Grochowski, Bogumiła Kosicka, Czynniki motywujące osoby otyłe w procesie odchudzania, Probl Hig Epidemiol, 2015, 96(1): 293-297
  4. Beata Szurowska, Anoreksja i bulimia: śmiertelne sposoby na życie, Harmonia Uniwersalis, Gdańsk, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Mariusz Jaworski, Psychology and Dietetics: Improvement of Cognitive Function in Obesity Using an Appropriate Diet in the Context of Psychodietetics, Functional Foods for Chronic Diseases, 2016
  2. czasopismo, Food-forum.pl, https://food-forum.pl/
  3. Juruć A., Bogdański P., Otyłość i co dalej? O psychologicznych konsekwencjach nadmiernej masy ciała, Forum Zaburzeń metabolicznych, 2010, 1, 4, 2010-2019

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Trening umiejętności interpersonalnych1
T-L-2Dialog motywujący w gabinecie dietetyka1
T-L-3Diagnostyka zaburzeń odżywiania1
T-L-4Praca nad motywacją zewnętrzną i wewnętrzną2
T-L-5Wybrane techniki w terapii behawioralno-poznawczej2
T-L-6Techniki radzenia sobie ze stresem1
T-L-7Zaliczenie1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etyka pracy psychodietetyka1
T-W-2Psychologia jedzenia i odchudzania się1
T-W-3Zdrowie psychiczne a odżywianie1
T-W-4Zaburzenia odżywiania2
T-W-5Psychologia emocji i motywacji.1
T-W-6Psychiczne i społeczne konsekwencje otyłości.2
T-W-7Elementy terapii behawioralno-poznawczej.1
T-W-8Wprowadzenie do diet couchingu. Metodyka pracy Diet Coucha.1
T-W-9Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach - możliwość wykorzystania w gabinecie psychodietetyka i Diet Coucha.1
T-W-10Zaliczenie przedmiotu1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć.10
A-L-3Studiowanie literatury6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Konsultacje5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-1_W01Student zna i rozumie wiedzę na temat tego, jak pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Znai rozumie metody wparcia i motywacji pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Zna mechanizmy kształtowania się nawyków oraz ich zmiany. Zna i rozumie wiedzę z zakresu zaburzeń odżywiania, ich diagnozy oraz wsparcia leczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zdrowotne, psychologiczne, genetyczne i społeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych i zaleceń żywieniowych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prowadzenia spotkań z pacjentami w gabinecie psychodietetycznym.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie motywowania i wspierania pacjentów w gabinecie dietetyka.
Treści programoweT-L-1Trening umiejętności interpersonalnych
T-L-2Dialog motywujący w gabinecie dietetyka
T-L-3Diagnostyka zaburzeń odżywiania
T-L-4Praca nad motywacją zewnętrzną i wewnętrzną
T-L-5Wybrane techniki w terapii behawioralno-poznawczej
T-L-6Techniki radzenia sobie ze stresem
T-L-7Zaliczenie
T-W-1Etyka pracy psychodietetyka
T-W-2Psychologia jedzenia i odchudzania się
T-W-3Zdrowie psychiczne a odżywianie
T-W-4Zaburzenia odżywiania
T-W-5Psychologia emocji i motywacji.
T-W-6Psychiczne i społeczne konsekwencje otyłości.
T-W-7Elementy terapii behawioralno-poznawczej.
T-W-10Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności pracy psychologicznej z pacjentem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz wykonania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z omawianego zakresu.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z omawianego zakresu i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z omawianego zakresu i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z omawianego zakresu i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z omawianego zakresu. Prawidłowo identyfikuje zaburzenia i potrzeby pacjentów. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z omawianego zakresu. Prawidłowo identyfikuje zaburzenia i potrzeby pacjentów. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło problemów oraz doskonale zna swoje kompetencje, co umożliwia współpracę z innymi specjalistami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-1_U01Student potrafi pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywować pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Potrafi pracować z pacjentem nad istniejącymi nawykami. Potrafi współpracować z innymi specjalistami przy leczeniu zaburzeń odżywiania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U09Potrafi wytłumaczyć, zinterpretować i wykorzystać uwarunkowania zdrowotne, psychologiczne, genetyczne i społeczne w zmianie zachowań żywieniowych i planowaniu żywienia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prowadzenia spotkań z pacjentami w gabinecie psychodietetycznym.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie motywowania i wspierania pacjentów w gabinecie dietetyka.
Treści programoweT-L-1Trening umiejętności interpersonalnych
T-L-2Dialog motywujący w gabinecie dietetyka
T-L-3Diagnostyka zaburzeń odżywiania
T-L-4Praca nad motywacją zewnętrzną i wewnętrzną
T-L-5Wybrane techniki w terapii behawioralno-poznawczej
T-L-6Techniki radzenia sobie ze stresem
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności pracy psychologicznej z pacjentem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz wykonania ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować z pacjentem wymagającym psychologicznego wsparcia.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej.
4,0Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. Potrafi wypracowywać nowe nawyki.
4,5Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. Potrafi wypracowywać nowe nawyki. Potrafi współpracować z innymi specjalistami.
5,0Student poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. Potrafi wypracowywać nowe nawyki. Potrafi współpracować z innymi specjalistami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-1_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w pracy z osobami chorymi, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prowadzenia spotkań z pacjentami w gabinecie psychodietetycznym.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie motywowania i wspierania pacjentów w gabinecie dietetyka.
Treści programoweT-L-1Trening umiejętności interpersonalnych
T-L-2Dialog motywujący w gabinecie dietetyka
T-L-3Diagnostyka zaburzeń odżywiania
T-L-4Praca nad motywacją zewnętrzną i wewnętrzną
T-L-5Wybrane techniki w terapii behawioralno-poznawczej
T-L-6Techniki radzenia sobie ze stresem
T-L-7Zaliczenie
T-W-1Etyka pracy psychodietetyka
T-W-2Psychologia jedzenia i odchudzania się
T-W-3Zdrowie psychiczne a odżywianie
T-W-4Zaburzenia odżywiania
T-W-5Psychologia emocji i motywacji.
T-W-6Psychiczne i społeczne konsekwencje otyłości.
T-W-7Elementy terapii behawioralno-poznawczej.
T-W-10Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności pracy psychologicznej z pacjentem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz wykonania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.