Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Sylabus przedmiotu Dzikorosnące rośliny jadalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dzikorosnące rośliny jadalne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z możliwościami wykorzystania roślin dziko rosnących i grzybów do przygotowania dań i produktów żywnościowych o znaczeniu prozdrowotnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie kiszonek roślinnych z surowców alternatywnych (wybranych jadalnych roślin dziko rosnących i grzybów) | 1 |
T-L-2 | Wykorzystanie grzybów nieuprawnych do przygotowania dań dietetycznych | 2 |
T-L-3 | Ocena sensoryczna kiszonek | 1 |
T-L-4 | Wykorzystanie roślin o silnych właściwościach przeciwutleniających i przeciwbakteryjnych do skomponowania wartościwych potraw | 1 |
T-L-5 | Rośliny o udowodnionej aktywności przeciwnowotworowej i ich zastosowanie do przygotowania codziennych posiłków | 1 |
T-L-6 | Przygotowanie potraw w oparciu o rośliny o działaniu moczopędnym i obniżającym ciśnienie krwi | 1 |
T-L-7 | Przygotowanie potraw z wykorzystaniem roślin o działaniu antydepresyjnym | 1 |
T-L-8 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady zbioru grzybów i roślin dziko rosnących. Metody konserwacji surowców roślinnych. | 1 |
T-W-2 | Grzyby - składniki o znaczeniu prozrowotnym i możliwości ich wykorzystania w dietetyce. | 1 |
T-W-3 | Produkty fermentowane (kiszonki roślinne) - zasady przygotowania kiszonek z surowców niestandardowych | 1 |
T-W-4 | Wybrane rośliny dziko rosnące jako źródło substancji przeciwutleniających, przeciwzapalnych i przeciwbakteryjnych. Sposoby ich wykorzystania w dietetyce. | 2 |
T-W-5 | Wybrane rośliny dziko rosnące jako źródło substancji o wykazanej aktywności przeciwnowotworowej i możliwości ich wykorzystania w przygotowaniu potraw | 1 |
T-W-6 | Wykorzystanie roślin dziko rosnących o działaniu obniżającym ciśnienie krwi i moczopędnym do przygotowania potraw | 1 |
T-W-7 | Rośliny o działaniu poprawiającym nastrój (przeciwdepresyjnym) i ich wykorzystanie w komponowaniu potraw | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie wiedzy z wykładów | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Analizowanie wskazanej literatury | 4 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 7 |
A-L-4 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie zalecanej literatury | 4 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb5 1_W01 Student potrafi dobierać i wykorzystać dziko rosnące rośliny jadalne do komonowania potraw i produktów o znaczeniu prozdrowotnym | D_1A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb5 1_U01 Student potrafi poddać wybraną roślinę dziko rosnącą o właściwościach prozdrowotnych obróbce technlogicznej pozwalającej w pełni wykorzystać zawarte substancje do skomponowania atrakcyjnego posiłku | D_1A_U10 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb5 1_K01 Ma świadomość konieczności ciągłego poszukiwania nowych informacji dotyczących prozdrowotnych składników występujących w grzybach i roślinach dziko rosnących | D_1A_K04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb5 1_W01 Student potrafi dobierać i wykorzystać dziko rosnące rośliny jadalne do komonowania potraw i produktów o znaczeniu prozdrowotnym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić wybrane rośliny dziko rosnące o działaniu prozdrowotnym i przypisać im właściwe działanie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb5 1_U01 Student potrafi poddać wybraną roślinę dziko rosnącą o właściwościach prozdrowotnych obróbce technlogicznej pozwalającej w pełni wykorzystać zawarte substancje do skomponowania atrakcyjnego posiłku | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać odpowiednią formę obróbki technologicznej, która pozwala zachować jak największą wartościowość wybranej rośliny dziko rosnącej i skomponować z niej potrawę o działaniu prozdrowotnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb5 1_K01 Ma świadomość konieczności ciągłego poszukiwania nowych informacji dotyczących prozdrowotnych składników występujących w grzybach i roślinach dziko rosnących | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość konieczności ciągłego poszukiwania nowych informacji dotyczących prozdrwotnych składników żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Senderski E., Prawie wszystko o ziołach i ziołolecznictwie, Mądrość Natury, 2016, 3
Literatura dodatkowa
- Kalemba-Drożdż M., Pyszne chwasy, Pascal, Bielsko-Biała, 2014
- Kalemba-Drożdż M., Kwiaty jadalne, Pascal, Bielsko-Biała, 2016
- Kalemba-Drożdż M., Smakowite drzewa, Pascal, Bielsko-Biała, 2017