Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe

Sylabus przedmiotu Dietoterapia w rzadkich chorobach genetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dietoterapia w rzadkich chorobach genetycznych
Specjalność Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, budowa ustroju ludzkiego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Planowanie jadłospisów dla dzieci z mukowiscydozą2
T-L-2Produkty zalecane i zabronione w fenyloketonurii2
T-L-3Układanie diety w galaktozemii2
T-L-4Układanie planów żywieniowych dla pacjenów z chorobą spichrzeniową glikogenu. Diety eliminacyjne w chorobie spichrzeniowej2
T-L-5Zaliczenie przedmiotu1
9
wykłady
T-W-1Przyczyny i postępowanie dietetyczne w mukowiscydozie2
T-W-2Dietoterapia w fenyloketonurii i galaktozemii2
T-W-3Glikogenozy czyli choroby spichrzeniowe glikogenu2
T-W-4Hipofosfataza i Acyduria. Choroba syropu klonowego3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Analiza wskazanej literatury12
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb10 1_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego. Zna i rozumie zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach.
D_1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb10 1_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
D_1A_U07C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb10 1_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
D_1A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb10 1_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego. Zna i rozumie zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę 50 % z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb10 1_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi projektować jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi projektować jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie potafi projektować jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi dobrze poprowadzić dyskusję dot. uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi w stopniu poszerzonym projektować jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi w stopniu poszerzonym prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym projektuje jadłospis osoby chorej, wyczerpująco prezentuje wyniki swoich badań, dokonując trafnej analizy. Radzi sobie bardzo dobrze w dyskusji nad uzyskanymi wynikami oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb10 1_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd. IŻŻ, W-wa, 2010
  2. Ostrowska L., Dietetyka. Kompedium., PZWL, Warszawa, 2020
  3. Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D., Dietoterapia, PZWL, W-wa, 2014
  4. Bawa S., Gajewska D. Kozłowska L., Lange E., Myszkowska-Ryciak J., Włodarek D., Dietoterapia 1, Wyd. SGGW, W-wa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Współczesna dietetyka, https://www.wspolczesnadietetyka.pl/
  2. czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Planowanie jadłospisów dla dzieci z mukowiscydozą2
T-L-2Produkty zalecane i zabronione w fenyloketonurii2
T-L-3Układanie diety w galaktozemii2
T-L-4Układanie planów żywieniowych dla pacjenów z chorobą spichrzeniową glikogenu. Diety eliminacyjne w chorobie spichrzeniowej2
T-L-5Zaliczenie przedmiotu1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przyczyny i postępowanie dietetyczne w mukowiscydozie2
T-W-2Dietoterapia w fenyloketonurii i galaktozemii2
T-W-3Glikogenozy czyli choroby spichrzeniowe glikogenu2
T-W-4Hipofosfataza i Acyduria. Choroba syropu klonowego3
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Analiza wskazanej literatury12
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb10 1_W01Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego. Zna i rozumie zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zdrowotne, psychologiczne, genetyczne i społeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych i zaleceń żywieniowych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-1Przyczyny i postępowanie dietetyczne w mukowiscydozie
T-W-2Dietoterapia w fenyloketonurii i galaktozemii
T-W-3Glikogenozy czyli choroby spichrzeniowe glikogenu
T-W-4Hipofosfataza i Acyduria. Choroba syropu klonowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę 50 % z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb10 1_U01Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U07Potrafi zaplanować jadłospis uwzględniający zasady dietoprofilaktyki i dietoterapii w różnych schorzeniach z uwzględnieniem działań suplementacyjnych i edukacyjnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-L-1Planowanie jadłospisów dla dzieci z mukowiscydozą
T-L-2Produkty zalecane i zabronione w fenyloketonurii
T-L-4Układanie planów żywieniowych dla pacjenów z chorobą spichrzeniową glikogenu. Diety eliminacyjne w chorobie spichrzeniowej
T-L-5Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi projektować jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi projektować jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie potafi projektować jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi dobrze poprowadzić dyskusję dot. uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi w stopniu poszerzonym projektować jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi w stopniu poszerzonym prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym projektuje jadłospis osoby chorej, wyczerpująco prezentuje wyniki swoich badań, dokonując trafnej analizy. Radzi sobie bardzo dobrze w dyskusji nad uzyskanymi wynikami oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb10 1_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu żywienia i dietetyki oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów związanych z żywieniem człowieka zdrowego i chorego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-1Przyczyny i postępowanie dietetyczne w mukowiscydozie
T-W-2Dietoterapia w fenyloketonurii i galaktozemii
T-W-3Glikogenozy czyli choroby spichrzeniowe glikogenu
T-W-4Hipofosfataza i Acyduria. Choroba syropu klonowego
T-L-1Planowanie jadłospisów dla dzieci z mukowiscydozą
T-L-2Produkty zalecane i zabronione w fenyloketonurii
T-L-4Układanie planów żywieniowych dla pacjenów z chorobą spichrzeniową glikogenu. Diety eliminacyjne w chorobie spichrzeniowej
T-L-5Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.