Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Opakowania do żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Opakowania do żywności
Specjalność Dietetyka w gastronomii i cateringu
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii, chemii żywności, fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących do określonych grup żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne, omówienie zasad BHP. Opakowania metalowe. Opakowania szklane. Ocena wad.2
T-L-2Opakowania papierowe. Charakterystyka: Ocena nasiąkliwości.2
T-L-3Przegląd tworzyw sztucznych stosowanych do produkcji opakowań do żywności.2
T-L-4Techniki pakowania2
T-L-5kolokwium1
9
wykłady
T-W-1Rola i funkcja współczesnych opakowań do żywności, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności2
T-W-2Opakowania z tworzyw sztucznych (I) - przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze, opakowania jednostkowe i transportowe2
T-W-3Opakowania szklane, drewniane, metalowe, i papierowe1
T-W-4Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania, stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania1
T-W-5Opakowania aktywne i inteligentne, systemy pakowania2
T-W-6zaliczenie pisemne1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przgotowanie do zajęć5
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowywanie się do zaliczenia pisemnego15
A-W-3opanowanie wiedzy prezentowanej na wykładach20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: zaliczenie kart pracy/sprawozdań z przeprowadzonyc doświadczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-4_W01
Zaliczenie pisemne
D_1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-4_U01
Kolokwium pisemne, zaliczenie kart pracy/sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń
D_1A_U04C-1T-L-2, T-L-3M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-4_K01
Potrafi pracować w zespole
D_1A_K04C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-4_W01
Zaliczenie pisemne
2,0
3,0Zaliczenie pisemne - uzyskanie liczby punktów odpowiadających 60% prawidłowych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-4_U01
Kolokwium pisemne, zaliczenie kart pracy/sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń
2,0
3,0Zaliczenie kolokwium - uzyskanie liczby punktów odpowiadającej 60% prawidłowych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-4_K01
Potrafi pracować w zespole
2,0
3,0porafi pracować w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nierzwicki W., Opakowania, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1997
  2. Czerniewski B., Michniewicz J., Opakowania do Żywności, Agro Food Technology, Czeladź, 1998
  3. Jaya Shankar Tumuluru, Food Processing and Packaging Technologies - Recent Advances, IntechOpen, 2023, 10.5772/intechopen.100912

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne, omówienie zasad BHP. Opakowania metalowe. Opakowania szklane. Ocena wad.2
T-L-2Opakowania papierowe. Charakterystyka: Ocena nasiąkliwości.2
T-L-3Przegląd tworzyw sztucznych stosowanych do produkcji opakowań do żywności.2
T-L-4Techniki pakowania2
T-L-5kolokwium1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i funkcja współczesnych opakowań do żywności, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności2
T-W-2Opakowania z tworzyw sztucznych (I) - przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze, opakowania jednostkowe i transportowe2
T-W-3Opakowania szklane, drewniane, metalowe, i papierowe1
T-W-4Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania, stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania1
T-W-5Opakowania aktywne i inteligentne, systemy pakowania2
T-W-6zaliczenie pisemne1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przgotowanie do zajęć5
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowywanie się do zaliczenia pisemnego15
A-W-3opanowanie wiedzy prezentowanej na wykładach20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-4_W01Zaliczenie pisemne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W01Zna i rozumie zagadnienia z zakresu chemii, nauk o zdrowiu i nauk pokrewnych, związane z przemianami zachodzącymi w żywności oraz w organizmie człowieka zdrowego i chorego, przydatne do rozwiazywania problemów z zakresu żywienia i dietetyki
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących do określonych grup żywności.
Treści programoweT-W-1Rola i funkcja współczesnych opakowań do żywności, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności
T-W-2Opakowania z tworzyw sztucznych (I) - przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze, opakowania jednostkowe i transportowe
T-W-3Opakowania szklane, drewniane, metalowe, i papierowe
T-W-4Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania, stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania
T-W-5Opakowania aktywne i inteligentne, systemy pakowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie pisemne - uzyskanie liczby punktów odpowiadających 60% prawidłowych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-4_U01Kolokwium pisemne, zaliczenie kart pracy/sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U04Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań z zakresu żywienia i dietetyki w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących do określonych grup żywności.
Treści programoweT-L-2Opakowania papierowe. Charakterystyka: Ocena nasiąkliwości.
T-L-3Przegląd tworzyw sztucznych stosowanych do produkcji opakowań do żywności.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: zaliczenie kart pracy/sprawozdań z przeprowadzonyc doświadczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie kolokwium - uzyskanie liczby punktów odpowiadającej 60% prawidłowych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-4_K01Potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K04Jest gotów samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących do określonych grup żywności.
Treści programoweT-W-4Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania, stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania
T-W-5Opakowania aktywne i inteligentne, systemy pakowania
T-W-6zaliczenie pisemne
T-L-1Zajęcia organizacyjne, omówienie zasad BHP. Opakowania metalowe. Opakowania szklane. Ocena wad.
T-L-2Opakowania papierowe. Charakterystyka: Ocena nasiąkliwości.
T-L-3Przegląd tworzyw sztucznych stosowanych do produkcji opakowań do żywności.
T-L-4Techniki pakowania
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie kart pracy/sprawozdań z przeprowadzonyc doświadczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0porafi pracować w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0