Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Patofizjologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Patofizjologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, mikrobiologia żywności, anatomia i fizjologia człowiek

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie etiopatogenezy wybranych chorób oraz planowania prawidłowego postępowania wobec pacjenta w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Patofizjologia żołądka2
T-W-2Dysfunkcje pęcherzyka żółciowego2
T-W-3Ostre i przewlekłe zapalenie trzustki2
T-W-4Patomechanizmy chorób jelit2
T-W-5Metabolizm i patogeneza chorób stawów i kości2
T-W-6Patofizjologia niedokrwistości2
T-W-7Patofizjologia procesu starzenia się2
T-W-8Patofizjologia ciąży2
T-W-9Zaliczenie materiału2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia25
A-W-4Godziny konsultacyjne z nauczycielem2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału dot. przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK7_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym tematykę wspołczesnych problemów zdrowotnych w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z patofizjologią choroby oraz potrzebami żywieniowymi osób chorych. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach
D_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK7_U01
Potrafi sporządzić plan prawidłowego postępowania diagnostycznego, interpretacji wyników oraz postępowania terapeutycznego dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne czynniki powodujące choroby. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
D_1A_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK7_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role w popularyzacji nabytej wiedzy.
D_1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK7_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym tematykę wspołczesnych problemów zdrowotnych w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z patofizjologią choroby oraz potrzebami żywieniowymi osób chorych. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada wiedzy z zakresu postępowania diagnostyczneho i żywieniowego człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w 50 % z zakresu patofizjologii chorób, diagnostyki i żywienia człowieka chorego i dostatecznie ale poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową ponad dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, diagnostyki i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, diagnostyki i żywienia człowieka chorego i poprawnie dobrze ją wykorzystuje.
4,5Student posiada dość dobrą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową, zna dobrze jej diagnostykę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK7_U01
Potrafi sporządzić plan prawidłowego postępowania diagnostycznego, interpretacji wyników oraz postępowania terapeutycznego dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne czynniki powodujące choroby. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo pokierować pacjenta w celu diagnostyki,nie potrafi zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym dostatecznym stopniu poprawnie interpretuje wyniki badań, potrafi w stopniu dostatecznym zaprojektować jadłospis osoby chorej.
3,5Student w ponad dostatecznym stopniu zna etiopatologię chorób, interpretuje wyniki oraz poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej. Prawidłowo identyfikuje objawy chorobowe.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikować jednostki chorobowe, kieruje prawidłowo pacjenta diagnostycznie i interpretuje wyniki osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję
4,5Student potrafi w stopniu poszerzonym identyfikowac objawy i zaproponować diagnostykę osoby chorej. Potrafi prowadzić dyskusję
5,0Student bardzo trafnie identyfikuje objawy, łaczy z prawidłowym projektem jadłospisu osoby chorej. Potrafi prowadzić dyskusję na wyskim poziomie merytorycznym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK7_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role w popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Wykazuje otwartośc współpracy z pacjentem w stopniu dostatecznym w zakresie patofizjologii wybranych chorób
3,5Wykazuje otwartość współparcy z pacjentm w stopniu dość dobrym w zakresie patofizjologii wybranych chorób
4,0Wykazuje otwartość współparcy z pacjentm w stopniu dobrym w zakresie patofizjologii wybranych chorób, jest dociekliwy, odpowiednio kojarzy fakty i działa prawidłowo w zakresie dietoterapii.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Wykazuje otwartość współparcy z pacjentm w stopniu bardzo dobrym w zakresie patofizjologii wybranych chorób, jest dociekliwy, trafnie kojarzy fakty i działa prawidłowo w zakresie dietoterapii.Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Posiada wysoką wiedzę w zakresie patofizjologii wybranych chorób

Literatura podstawowa

  1. Guzek J. W., Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2002
  2. Maśliński W., Dyżewski J., Patofizjologia. Podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1-2, PZWL, Warszawa, 2009
  3. Silbernagl Stefan, Lang Florian, Atlas patofizjologii, Medpharm, Wrocław, 2011, 978-83-62283-65-1
  4. Ivan Damjanov, Patofizjologia, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2023, 978-83-7609-201-0

Literatura dodatkowa

  1. M. Olszanecka-Glinianowicz, E. Małecka-Tendera, J. Chudek, Patofizjologia kliniczna wyd. 3, Urban&Partner, 2023, 978-83-67447-29-4
  2. Gary D. Hammer, Stephen J. McPhee, Pathophysiology of Disease: An Introduction to Clinical Medicine, Lange, United States, 2019, 978-1-260-02650-4
  3. Mirjana Sabljar Matovinović, Pathophysiology and Classification of Kidney Diseases, EJIFCC. 2009 Apr; 20(1): 2–11, 2009
  4. Mark Hsu; Anthony O. Safadi; Forshing Lui., Physiology, Stomach, National Library of Medicine, PMID: 30571046, 2023
  5. B Glasbrenner, G Adler, Pathophysiology of acute pancreatitis, Hepatogastroenterology, Dec;40(6):517-21, 2019, PMID: 8119636
  6. S K Sarna , M F Otterson, Small intestinal physiology and pathophysiology, Gastroenterol Clin North Am, Jun;18(2):375-404., 1989, PMID: 2668175
  7. Devin A. Harrison, MD, Pathophysiology of the Eye 1, Arch Ophthalmol, 113(2):146, 1995, doi:10.1001/archopht.1995.01100020024020

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Patofizjologia żołądka2
T-W-2Dysfunkcje pęcherzyka żółciowego2
T-W-3Ostre i przewlekłe zapalenie trzustki2
T-W-4Patomechanizmy chorób jelit2
T-W-5Metabolizm i patogeneza chorób stawów i kości2
T-W-6Patofizjologia niedokrwistości2
T-W-7Patofizjologia procesu starzenia się2
T-W-8Patofizjologia ciąży2
T-W-9Zaliczenie materiału2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia25
A-W-4Godziny konsultacyjne z nauczycielem2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK7_W01Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym tematykę wspołczesnych problemów zdrowotnych w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z patofizjologią choroby oraz potrzebami żywieniowymi osób chorych. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W02Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym budowę oraz mechanizmy funkcjonowania organizmu człowieka oraz przemiany w nim zachodzące w różnych stanach fizjologicznych i patologicznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie etiopatogenezy wybranych chorób oraz planowania prawidłowego postępowania wobec pacjenta w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-1Patofizjologia żołądka
T-W-2Dysfunkcje pęcherzyka żółciowego
T-W-3Ostre i przewlekłe zapalenie trzustki
T-W-4Patomechanizmy chorób jelit
T-W-5Metabolizm i patogeneza chorób stawów i kości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału dot. przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada wiedzy z zakresu postępowania diagnostyczneho i żywieniowego człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w 50 % z zakresu patofizjologii chorób, diagnostyki i żywienia człowieka chorego i dostatecznie ale poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową ponad dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, diagnostyki i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, diagnostyki i żywienia człowieka chorego i poprawnie dobrze ją wykorzystuje.
4,5Student posiada dość dobrą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową, zna dobrze jej diagnostykę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK7_U01Potrafi sporządzić plan prawidłowego postępowania diagnostycznego, interpretacji wyników oraz postępowania terapeutycznego dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne czynniki powodujące choroby. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U06Potrafi uzasadnić zalecenia żywieniowe dla osób zdrowych i chorych, w różnych okresach życia, o różnej aktywności fizycznej oraz przekazać pacjentowi związane z tym zasady żywienia, zarówno w żywieniu indywidualnym jak i zbiorowym
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie etiopatogenezy wybranych chorób oraz planowania prawidłowego postępowania wobec pacjenta w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-1Patofizjologia żołądka
T-W-2Dysfunkcje pęcherzyka żółciowego
T-W-3Ostre i przewlekłe zapalenie trzustki
T-W-4Patomechanizmy chorób jelit
T-W-5Metabolizm i patogeneza chorób stawów i kości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału dot. przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo pokierować pacjenta w celu diagnostyki,nie potrafi zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym dostatecznym stopniu poprawnie interpretuje wyniki badań, potrafi w stopniu dostatecznym zaprojektować jadłospis osoby chorej.
3,5Student w ponad dostatecznym stopniu zna etiopatologię chorób, interpretuje wyniki oraz poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej. Prawidłowo identyfikuje objawy chorobowe.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikować jednostki chorobowe, kieruje prawidłowo pacjenta diagnostycznie i interpretuje wyniki osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję
4,5Student potrafi w stopniu poszerzonym identyfikowac objawy i zaproponować diagnostykę osoby chorej. Potrafi prowadzić dyskusję
5,0Student bardzo trafnie identyfikuje objawy, łaczy z prawidłowym projektem jadłospisu osoby chorej. Potrafi prowadzić dyskusję na wyskim poziomie merytorycznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK7_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role w popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu żywienia i dietetyki oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów związanych z żywieniem człowieka zdrowego i chorego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie etiopatogenezy wybranych chorób oraz planowania prawidłowego postępowania wobec pacjenta w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-1Patofizjologia żołądka
T-W-2Dysfunkcje pęcherzyka żółciowego
T-W-3Ostre i przewlekłe zapalenie trzustki
T-W-4Patomechanizmy chorób jelit
T-W-5Metabolizm i patogeneza chorób stawów i kości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału dot. przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Wykazuje otwartośc współpracy z pacjentem w stopniu dostatecznym w zakresie patofizjologii wybranych chorób
3,5Wykazuje otwartość współparcy z pacjentm w stopniu dość dobrym w zakresie patofizjologii wybranych chorób
4,0Wykazuje otwartość współparcy z pacjentm w stopniu dobrym w zakresie patofizjologii wybranych chorób, jest dociekliwy, odpowiednio kojarzy fakty i działa prawidłowo w zakresie dietoterapii.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Wykazuje otwartość współparcy z pacjentm w stopniu bardzo dobrym w zakresie patofizjologii wybranych chorób, jest dociekliwy, trafnie kojarzy fakty i działa prawidłowo w zakresie dietoterapii.Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Posiada wysoką wiedzę w zakresie patofizjologii wybranych chorób