Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Przygotowanie potraw dietetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przygotowanie potraw dietetycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 27 3,00,50zaliczenie
wykładyW5 9 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać ogólną wiedzę z zakresu technologia wytwarzania produktów spożywczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami przygotowywania potraw dietetycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie potraw dietetycznych z wybranych surowców roślinnych i zwierzęcych8
T-L-2Przygotowanie potraw dedykowanych (spersonalizowanych)8
T-L-3Innowacyjne przekąski4
T-L-4Przygotowanie surówek z użyciem wybranych ziół3
T-L-5Ocena potraw dietetycznych dostepnych w handlu detalicznym2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
27
wykłady
T-W-1Charakterystyka surowców szczególnie zalecanych do potraw dietetycznych3
T-W-2Nutraceutyki - czym są i jak działają ?2
T-W-3Zioła i przyprawy kulinarne1
T-W-4Żywność wzbogacana (fortyfikowana)1
T-W-5Urządzenia gastronomiczne i procesy technologiczne szczególnie zalecane w produkcji potraw dietetycznych2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach27
A-L-2Analiza wskazanej literatury24
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów24
75
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach9
A-W-2Konsultacje z nauczycielem2
A-W-3Analiza wskazanej literatury18
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
A-W-5Udział w egzaminie2
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięc studenta prowadzona w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca nie koniecznie musi sprawdzać wszystkie zdefiniowane efekty kształcenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK14_W08
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie surowce i procesy technologiczne do wytwarzania potraw dietetycznych
D_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK14_U04
Student po zakńczeniu zajęć będzie potrafił efektywnie dobierać i wykorzystywać narzędzia analizy
D_1A_U04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK14_K04
Student będzie potrafił efektywnie prezentować i dyskutować wyniki swoich badań
D_1A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK14_W08
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie surowce i procesy technologiczne do wytwarzania potraw dietetycznych
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK14_U04
Student po zakńczeniu zajęć będzie potrafił efektywnie dobierać i wykorzystywać narzędzia analizy
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcje zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK14_K04
Student będzie potrafił efektywnie prezentować i dyskutować wyniki swoich badań
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajec narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Literatura podstawowa

  1. Zofia Wieczorek-Chełmińska, Nowoczesna dietetyczna ksiażka kucharska, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2011, Wydanie 3
  2. Urszula Samotyja i Maria Sielicka-Różyńska, Jakość żywności atrybucyjnej, Wyd. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań, 2023

Literatura dodatkowa

  1. Arkadiusz Iwaniuk, Zioła pól, lasóe i ogrodów, Wyd. Bellona, Warszawa, 2017
  2. Glen Matten, 100 zdrowych pokarmów, Wydanie polskie: G+J Polska, Warszawa, 2018, Tytuł oryginału: The 100 foods youshould be eating

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie potraw dietetycznych z wybranych surowców roślinnych i zwierzęcych8
T-L-2Przygotowanie potraw dedykowanych (spersonalizowanych)8
T-L-3Innowacyjne przekąski4
T-L-4Przygotowanie surówek z użyciem wybranych ziół3
T-L-5Ocena potraw dietetycznych dostepnych w handlu detalicznym2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka surowców szczególnie zalecanych do potraw dietetycznych3
T-W-2Nutraceutyki - czym są i jak działają ?2
T-W-3Zioła i przyprawy kulinarne1
T-W-4Żywność wzbogacana (fortyfikowana)1
T-W-5Urządzenia gastronomiczne i procesy technologiczne szczególnie zalecane w produkcji potraw dietetycznych2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach27
A-L-2Analiza wskazanej literatury24
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów24
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach9
A-W-2Konsultacje z nauczycielem2
A-W-3Analiza wskazanej literatury18
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
A-W-5Udział w egzaminie2
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK14_W08W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie surowce i procesy technologiczne do wytwarzania potraw dietetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład oraz wartość energetyczną, odżywczą i prozdrowotną produktów spożywczych, sposób ich analizy i oceny oraz czynniki je kształtujące z uwzględnieniem procesów technologicznych i gastronomicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami przygotowywania potraw dietetycznych
Treści programoweT-W-1Charakterystyka surowców szczególnie zalecanych do potraw dietetycznych
T-W-2Nutraceutyki - czym są i jak działają ?
T-W-3Zioła i przyprawy kulinarne
T-W-4Żywność wzbogacana (fortyfikowana)
T-W-5Urządzenia gastronomiczne i procesy technologiczne szczególnie zalecane w produkcji potraw dietetycznych
T-L-1Przygotowanie potraw dietetycznych z wybranych surowców roślinnych i zwierzęcych
T-L-2Przygotowanie potraw dedykowanych (spersonalizowanych)
T-L-3Innowacyjne przekąski
T-L-4Przygotowanie surówek z użyciem wybranych ziół
T-L-5Ocena potraw dietetycznych dostepnych w handlu detalicznym
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięc studenta prowadzona w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca nie koniecznie musi sprawdzać wszystkie zdefiniowane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK14_U04Student po zakńczeniu zajęć będzie potrafił efektywnie dobierać i wykorzystywać narzędzia analizy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U04Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań z zakresu żywienia i dietetyki w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami przygotowywania potraw dietetycznych
Treści programoweT-W-1Charakterystyka surowców szczególnie zalecanych do potraw dietetycznych
T-W-2Nutraceutyki - czym są i jak działają ?
T-W-3Zioła i przyprawy kulinarne
T-W-4Żywność wzbogacana (fortyfikowana)
T-W-5Urządzenia gastronomiczne i procesy technologiczne szczególnie zalecane w produkcji potraw dietetycznych
T-L-1Przygotowanie potraw dietetycznych z wybranych surowców roślinnych i zwierzęcych
T-L-2Przygotowanie potraw dedykowanych (spersonalizowanych)
T-L-3Innowacyjne przekąski
T-L-4Przygotowanie surówek z użyciem wybranych ziół
T-L-5Ocena potraw dietetycznych dostepnych w handlu detalicznym
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięc studenta prowadzona w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca nie koniecznie musi sprawdzać wszystkie zdefiniowane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcje zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK14_K04Student będzie potrafił efektywnie prezentować i dyskutować wyniki swoich badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K04Jest gotów samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami przygotowywania potraw dietetycznych
Treści programoweT-W-1Charakterystyka surowców szczególnie zalecanych do potraw dietetycznych
T-W-2Nutraceutyki - czym są i jak działają ?
T-W-3Zioła i przyprawy kulinarne
T-W-4Żywność wzbogacana (fortyfikowana)
T-W-5Urządzenia gastronomiczne i procesy technologiczne szczególnie zalecane w produkcji potraw dietetycznych
T-L-1Przygotowanie potraw dietetycznych z wybranych surowców roślinnych i zwierzęcych
T-L-2Przygotowanie potraw dedykowanych (spersonalizowanych)
T-L-3Innowacyjne przekąski
T-L-4Przygotowanie surówek z użyciem wybranych ziół
T-L-5Ocena potraw dietetycznych dostepnych w handlu detalicznym
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięc studenta prowadzona w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca nie koniecznie musi sprawdzać wszystkie zdefiniowane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajec narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru