Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: HR, kadry i płace
Sylabus przedmiotu Etyka zawodowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyka zawodowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość zagadnień z zakresu etyki zawodowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności analizowania i identyfikowania dylematów etycznych w pracy zawodowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do etyki zawodowej - przegląd pojęć i definicji. | 1 |
T-W-2 | Kodeksy etyczne. | 2 |
T-W-3 | CSR (Corporate Social Responsibility) | 2 |
T-W-4 | Etyka w zarządzaniu personelem. | 3 |
T-W-5 | Etyka w marketingu i reklamie. | 2 |
T-W-6 | Etyka w rachunkowości i finansach. | 2 |
T-W-7 | Etyka w biznesie międzynarodowym. | 2 |
T-W-8 | Kultura organizacyjna i etyczne przywództwo. | 2 |
T-W-9 | Studia przypadków. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zajęć | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | dyskusja dydaktyczna |
M-2 | analiza przypadków |
M-3 | praca w grupie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy zaliczeniowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_O01/2.1_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki zawodowej. | Z_1P_W01, Z_1P_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-8, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Z_1P_O01/2.1_W02 Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w obszarze marketingu i reklamy, fianansów i rachunkowości, w biznesie międzynarodowym. | Z_1P_W02, Z_1P_W03 | — | C-1 | T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_O01/2.1_U01 Student potrafi analizować i identyfikować podstawowe dylematy etyczne w różnych aspektach pracy zawodowej. | Z_1P_U01, Z_1P_U07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_O01/2.1_K01 Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej. | Z_1P_K05 | — | C-1 | T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_O01/2.1_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki zawodowej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_O01/2.1_W02 Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w obszarze marketingu i reklamy, fianansów i rachunkowości, w biznesie międzynarodowym. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w obszarze marketingu i reklamy, finansów i rachunkoowści oraz w biznesie międzynarodowycm, wykazuje jednak problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_O01/2.1_U01 Student potrafi analizować i identyfikować podstawowe dylematy etyczne w różnych aspektach pracy zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w pracy zawodowej, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_O01/2.1_K01 Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, PWN, Warszawa, 2013
- Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005
- Zenderowski R., Koziński B., Różnice kulturowe w biznesie, CeDeWu, Warszawa, 2022
Literatura dodatkowa
- George D. Chryssides, John H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 2005
- Rojek-Nowosielska M., Społeczna odpoiwiedzialność przedsiębiorstw. Model, diagnoza, ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2017
- Molesworth, H. A., Alexander, M. D., & Bryan-Wilson, J., Work ethic, Penn State Press, 2003
- J. Hernik, G. Grinberga-Zalite, Lies on labels, or cases of misleading consumers on the example of vegetable oils, Research for Rural Development, 2019, nr 2, 189-194
- J. Hernik, Unethical dimensions of business: Tho-Radia cosmetics case study, Perspektywy Kultury, 2023
- Jaworska E., Artienwicz N., Korzeniowska D., Maruszewska E.W., Kognitywne i społeczne uwarunkowania podejmowania decyzji z zakresu tworzenia informacji sprawozdawczej, Instytut Prawa Gospodarczego, Katowice, 2021
- Jaworska E., Ryzyko etyczne w zawodzie księgowego, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2013, 765(61), s. 75-85.
- Jaworska E., Dylematy moralne zawodowych księgowych w świetle wybranych teorii etycznych, Wydawnictwo UMK w Toruniu, W: S. Sojak (red.), Rachunkowość. Wybrane problemy naukowo-badawcze, 2012