Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: HR, kadry i płace
Sylabus przedmiotu Raportowanie finansowe i zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Raportowanie finansowe i zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie | ||
Specjalność | Controlling finansowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami sporządzania i interpretacji raportów finansowych i zrównoważonego rozwoju |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu sporządzania i interpretacjai raportów finansowych i zrównoważonego rozwoju |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ramy organizacyjno-prawne rocznej sprawozdawczości finansowej i zrównoważonego rozwoju. | 8 |
T-A-2 | Przygotowanie poszczególnych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego. | 10 |
T-A-3 | Rola i zasady raportowania zrównoważonego rozwoju w komunikacji przedsiębiorstwa z interesariuszami | 5 |
T-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady przygotowania bilansu i interpretacja informacji o aktywach i pasywach | 6 |
T-L-2 | Specyfika prezentacji informacji o przychodach, kosztach i wyniku finansowym | 4 |
T-L-3 | Rola informacji dodatkowej w zrozumieniu sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa | 1 |
T-L-4 | Interpretacji informacji z rachunku przepływów pieniężnych i zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym na potrzeby wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem | 2 |
T-L-5 | Zaliczenie laboratoriów 1 | 2 |
T-L-6 | Specyfika przedstawiania i interpretacji opisowo-liczbowych informacji w sprawozdaniu z działalności przedsiębiorstwa | 2 |
T-L-7 | Analiza i ocena zakresu oraz sposobu prezentacji niefinansowych informacji sprawozdawczych w raportach zrównoważonego rozwoju wybranych spółek | 10 |
T-L-8 | Przygotowanie i przedstawienie prezentacji dotyczących oceny zakresu i sposobu raportowania zrównoważonego rozwoju wybranych spółek | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 13 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i prezetnacji | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych, wyjaśnienie |
M-2 | Metoda przypadków, dydskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zadania do rozwiązania |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie przygotowania i wygłoszenia prezentacji, obejmujące przedstawienie wniosków z analizy i oceny zakresu oraz sposobu raportowania zrównoważonego rozwoju wybranych spółek |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/3.4_W01 Student zna i rozumie zasady sporządzania i interpretacji raportów finansowych i zrównoważonego rozwoju | Z_1P_W02 | — | C-1 | T-L-4, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-2, T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-5, T-A-4, T-A-3, T-L-1 | M-2, M-3, M-1 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/3.4_U01 Student potrafi sporządzać i interpretować raporty finansowe i zrównoważonego rozwoju | Z_1P_U02, Z_1P_U03, Z_1P_U07, Z_1P_U08 | — | C-2 | T-A-3, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-L-6, T-L-5, T-A-2, T-L-1, T-A-4, T-L-7, T-L-8, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-4, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/3.4_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu sprawozdawczości finansowej oraz raportowania zrównoważonego rozwoju, a także myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | Z_1P_K01, Z_1P_K04, Z_1P_K05 | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-A-2, T-A-1, T-L-2, T-A-3, T-L-3, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-1, T-A-4, T-L-4 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/3.4_W01 Student zna i rozumie zasady sporządzania i interpretacji raportów finansowych i zrównoważonego rozwoju | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zasad sporządzania i interpretacji raportów finansowych i zrównoważonego rozwoju |
3,0 | Student zna i rozumie zasady sporządzania i interpretacji raportów finansowych i zrównoważonego rozwoju w co najmniej 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie zasady sporządzania i interpretacji raportów finansowych i zrównoważonego rozwoju w co najmniej 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie zasady sporządzania i interpretacji raportów finansowych i zrównoważonego rozwoju w co najmniej 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie zasady sporządzania i interpretacji raportów finansowych i zrównoważonego rozwoju w co najmniej 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie zasady sporządzania i interpretacji raportów finansowych i zrównoważonego rozwoju w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/3.4_U01 Student potrafi sporządzać i interpretować raporty finansowe i zrównoważonego rozwoju | 2,0 | Student nie potrafi sporządzać i interpretować raportów finansowych i zrównoważonego rozwoju |
3,0 | Student potrafi sporządzać i interpretować raporty finansowe i zrównoważonego rozwoju w co najmniej 55% | |
3,5 | Student potrafi sporządzać i interpretować raporty finansowe i zrównoważonego rozwoju w co najmniej 65% | |
4,0 | Student potrafi sporządzać i interpretować raporty finansowe i zrównoważonego rozwoju w co najmniej 75% | |
4,5 | Student potrafi sporządzać i interpretować raporty finansowe i zrównoważonego rozwoju w co najmniej 85% | |
5,0 | Student potrafi sporządzać i interpretować raporty finansowe i zrównoważonego rozwoju w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/3.4_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu sprawozdawczości finansowej oraz raportowania zrównoważonego rozwoju, a także myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | 2,0 | Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu sprawozdawczości finansowej oraz raportowania zrównoważonego rozwoju, a także myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych |
3,0 | Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu sprawozdawczości finansowej oraz raportowania zrównoważonego rozwoju, a także myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu sprawozdawczości finansowej oraz raportowania zrównoważonego rozwoju, a także myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość jdo krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu sprawozdawczości finansowej oraz raportowania zrównoważonego rozwoju, a także myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu sprawozdawczości finansowej oraz raportowania zrównoważonego rozwoju, a także myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
5,0 | Student jest zawsze gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu sprawozdawczości finansowej oraz raportowania zrównoważonego rozwoju, a także myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2023 r., poz. 120, 2023
- Nita B. (red.), Sprawozdawczość finansowa według polskiego prawa bilansowego, Difin, Warszawa, 2020
- Bucior G., Jaworska E., Kotapski R., Turowska W., Raportowanie finansowe, pozafinansowe i kosztowe w polskich instytucjach kultury, Wydawnictwo IUS PUBLICUM, Katowice, 2021
- Nadolna B., Rydzewska M., Sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych, ZUT, Szczecin, 2020
- Walińska E. (red.), MERITUM Rachunkowość. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
Literatura dodatkowa
- Krasodomska J., Chłąpek K., Krajewska S. (eds.), Accounting reporting and auditing. Meeting the needs of the information preparers and users, Difin, Warszawa, 2020
- Dyrektywa CSRD, Dyrektywa UE 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, 2022