Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: HR, kadry i płace
Sylabus przedmiotu Metody planowania sprzedaży:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody planowania sprzedaży | ||
Specjalność | Marketing i sprzedaż | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagdanień ze statystyki opisowej a także ogólna wiedza z podstaw zarządzania. |
W-2 | Wymagana znajomość arkusza kalkulacyjnego Excel. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z gromadzeniem danych oraz możliwościami wykorzystania metod planowania sprzedaży w praktyce zarządzania przedsiębiorstwem. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do planowania sprzedaży w przedsiębiorstwie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe pojecia planowania sprzedaży w przedsiębiorstwie. Rola informacji w planowaniu sprzedaży przedsiębiorstwa. | 1 |
T-A-2 | Etapy planowania i organizowania procesów sprzedażowych. Kamienie milowe w planowaniu i organziacji procesów sprzedażowych. | 2 |
T-A-3 | Planowanie oferty handlowej. | 2 |
T-A-4 | Strategie i taktyki kształtowania cen w handlu. | 2 |
T-A-5 | Planowanie i prognozowanie wielkości sprzedaży. Podstawowe zagadanienia. | 2 |
T-A-6 | Źródła informacji wykorzytywanych w planowaniu i prognozowaniu sprzedaży. | 2 |
T-A-7 | Planowanie sprzedaży na podstawie danych historycznych. Wykorzystanie modeli trendu w planowaniu sprzedaży. | 4 |
T-A-8 | Modele analogowe w planowaniu sprzedaży. | 2 |
T-A-9 | Wykorzystanie testów rynkowych w planowaniu sprzedaży. | 2 |
T-A-10 | Jakościowe metody planowania i sprzedaży. | 2 |
T-A-11 | Planowanie sprzedaży nowych produktów. | 2 |
T-A-12 | Przedstawienie projektu. | 2 |
25 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Oferta handlowa jako podstawa do planowania sprzedaży w przedsiębiorstwie. | 2 |
T-WR-2 | Budowa bazy danych i informacji wykorzystywanych w planowaniu sprzedaży wybranego produktu (wybranych prodktów) w przedsiębiorstwie. | 2 |
T-WR-3 | Wykorzystanie modeli trendu w planowaniu sprzedaży wybranego produktu (wybranych produktów) przedsiębiorstwa. | 4 |
T-WR-4 | Zastosowanie analogowych metod planowania sprzedaży wybranego produktu (wybranych produktów) przedsiębiorstwa. | 2 |
T-WR-5 | Testy rynkowe jako metoda planowania sprzedaży. Przygotowanie i przeprowadzenie testu rynkowego dla wybranego produktu przedsiębiorstwa. | 6 |
T-WR-6 | Planowanie sprzedaży na podstawie opinii ekspertów - zastosowanie i ocena użyteczności w planowaniu sprzedaży. | 2 |
T-WR-7 | Zaliczenie zadań praktycznych. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | studia literaturowe | 8 |
A-A-4 | przygotowanie projektu | 5 |
40 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-WR-2 | studia literaturowe | 6 |
A-WR-3 | przygotowanie do zajęć | 8 |
34 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Case study |
M-2 | Warsztaty z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy podczas ustnych pytań w trakcie zajęć audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji (prezentacja multimedialna) projektu przygotowanego samodzielnie lub przez grupę studentów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/4.5_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadanienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w planowaniu sprzedaży w przedsiębiorstwie. | Z_1P_W01, Z_1P_W02, Z_1P_W03 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-11, T-A-12, T-A-10, T-A-8, T-A-7, T-A-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/4.5_U01 Student potrafi wykorzystywać źródła danych rynkowych oraz zastosować wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w planowaniu sprzedaży. | Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03, Z_1P_U04, Z_1P_U07, Z_1P_U08 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-11, T-A-12, T-A-7, T-A-10, T-A-8, T-A-9, T-WR-7, T-WR-6, T-WR-2, T-WR-4, T-WR-1, T-WR-3, T-WR-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/4.5_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z planowaniem sprzedaży. | Z_1P_K01, Z_1P_K02, Z_1P_K04 | — | C-2 | T-WR-3, T-WR-4, T-WR-6, T-WR-2, T-WR-5, T-WR-7, T-WR-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/4.5_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadanienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w planowaniu sprzedaży w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień dotyczących źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w planowaniu sprzedaży |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w planowaniu sprzedaży co najmniej w 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w planowaniu sprzedaży co najmniej w 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w planowaniu sprzedaży co najmniej w 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w planowaniu sprzedaży co najmniej w 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w planowaniu sprzedaży co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/4.5_U01 Student potrafi wykorzystywać źródła danych rynkowych oraz zastosować wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w planowaniu sprzedaży. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w planowaniu sprzedaży |
3,0 | Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w planowaniu sprzedaży co najmniej w 55% | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w planowaniu sprzedaży co najmniej w 65% | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w planowaniu sprzedaży co najmniej w 75% | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w planowaniu sprzedaży co najmniej w 85% | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w planowaniu sprzedaży |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/4.5_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z planowaniem sprzedaży. | 2,0 | Student nie jest gotowy do pracy indywidualnej i zespołowej przy przygotowaniu projektu badawczego |
3,0 | Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy znacznej pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy niewielkiej pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
4,0 | Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz grupowy projekt badawczy | |
4,5 | Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz grupowy projekt badawczy. Przy pomocy nauczyciela jest gotowy zaproponować etapy ewaluacji zadania | |
5,0 | Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz grupowy projekt badawczy oraz samodzielnie zaproponować etapy ewaluacji zadania |
Literatura podstawowa
- Armstrong, M., A handbook of MANAGEMENT techniques: the best-selling guide to modern management methods, Kogan Page Publishers., 2001
- Wirkus M., Lis A. M., Planowanie i rozwój nowych produktów, CeDeWu, Warszawa, 2023
- Dittmann P., Metody prognozowania sprzedaży w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2000
- Frankowski K. P., Prognozowanie sprzedaży, CeDeWu, Warszawa, 2017
- Mentzer, J. T., Moon, M. A., Sales forecasting management: a demand management approach, Sage Publications, 2004
Literatura dodatkowa
- Liao, S. H., Tasi, Y. S., Big data analysis on the business process and management for the store layout and bundling sales, Business Process Management Journal, 2019, 25(7), 1783-1801
- Topolski, M., Topolska, K., Komputerowe algorytmy wspomagające planowanie sprzedaży w przedsiębiorstwach produkcyjnych, Logistyka, 2014
- Sarjusz-Wolski, Z., Prognozowanie sprzedaży z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel, Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 2004, (3), 28-31
- Szapiro T. (red.), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000