Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: HR, kadry i płace

Sylabus przedmiotu B2B marketing:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot B2B marketing
Specjalność Marketing i sprzedaż
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 35 2,50,50zaliczenie
warsztatyWR4 20 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i zrozumienie specyfiki rynku B2B
C-2Umiejętność tworzenia strategii marketingowych B2B
C-3Umiejętność budowania i utrzymania relacje biznesowe
C-4Umiejętność projektowania skutecznych kampanii marketingowych B2B
C-5Umiejętność wykorzystywania nowoczesnych narzędzi i technologii w B2B marketingu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota marketingu B2B2
T-A-2Zarządzanie marketingowe na rynku B2B3
T-A-3Specyfika rynku B2B3
T-A-4Zachowania podmiotów na rynku B2B3
T-A-5Segmentacja podmiotów rynkowych na rynku B2B3
T-A-6Badania marketingowe na rynku B2B2
T-A-7Zarządzanie produktem na rynku B2B3
T-A-8Zarządzanie ceną na rynku B2B3
T-A-9Zarządzanie dystrybucją na rynku B2B3
T-A-10Zarządzanie promocją na rynku B2B3
T-A-11Komunikacja marketingową na rynku B2B3
T-A-12Programy lojalnościowe i motywacyjne na rynku B2B3
T-A-13Zaliczenie zadań praktycznych1
35
warsztaty
T-WR-1Analiza rynku B2B: identyfikacja segmentów rynku i ocena potencjału2
T-WR-2Tworzenie profilu klienta B2B: określanie cech i preferencji klientów biznesowych2
T-WR-3Badanie konkurencji w sektorze B2B: analiza i porównanie ofert konkurencyjnych firm1
T-WR-4Projektowanie kampanii marketingowej B2B2
T-WR-5Budowanie relacji z klientami B2B: techniki i narzędzia do utrzymania długotrwałych relacji biznesowych2
T-WR-6Zarządzanie marką B2B: budowanie i wzmocnienie marki w kontekście rynku biznesowego.2
T-WR-7Opracowywanie oferty handlowej dla klientów B2B: przygotowanie skutecznych propozycji handlowych1
T-WR-8Komunikacja marketingowa w B2B: dobór odpowiednich kanałów komunikacji i treści2
T-WR-9Marketing szeptany w B2B: wykorzystanie wpływu opinii liderów branży i rekomendacji1
T-WR-10Planowanie strategii rozwoju rynku B2B: identyfikacja nowych możliwości i wyzwań2
T-WR-11Ewaluacja efektywności działań marketingowych B2B: monitorowanie i pomiar wyników2
T-WR-12Zaliczenie zadań praktycznych1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć12
A-A-4przygotowanie do zaliczenia13
62
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2Przygotowanie do zajęć10
A-WR-3Przygotowanie do zaliczenia8
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zadania praktyczne
M-2pogadanka
M-3studia przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-3Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (średnia z wszystkich ocen formujących)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/4.3_W01
Student zna istotę funkcjonowania marketingu w relacjach B2B
Z_1P_W02C-1T-WR-1, T-A-9, T-A-5, T-A-2, T-A-10, T-WR-10, T-WR-2, T-WR-11, T-WR-5, T-A-4, T-A-3, T-A-8, T-A-7, T-WR-9, T-A-12, T-WR-3, T-WR-7, T-A-6, T-WR-8, T-A-11, T-A-1, T-WR-4, T-WR-6M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/4.3_U01
Student potrafi zaprojektować strategię marketingową B2B
Z_1P_U03C-4, C-2, C-5, C-3T-A-11, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-WR-9, T-WR-8, T-WR-10, T-A-12, T-A-1, T-WR-1, T-A-4, T-WR-3, T-WR-2, T-WR-5, T-WR-6, T-WR-11, T-WR-4, T-WR-7, T-A-6, T-A-8, T-A-5, T-A-10, T-A-9M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/4.3_K01
Student jest gotowy do działania zgodnie z zasadami marketingu B2B
Z_1P_K02C-5, C-1, C-3, C-4, C-2T-A-11, T-WR-1, T-A-7, T-A-3, T-WR-9, T-WR-8, T-A-6, T-WR-2, T-A-8, T-WR-3, T-A-5, T-WR-10, T-WR-11, T-WR-4, T-A-1, T-A-9, T-A-2, T-A-4, T-WR-6, T-A-12, T-WR-7, T-A-10, T-WR-5M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/4.3_W01
Student zna istotę funkcjonowania marketingu w relacjach B2B
2,0
3,0Student w stopniu dostaecznym zna terminologię stosowaną w marketingu B2B, potrafi zdefiniować w stopniu dostatecznym elementy skutecznej kampanii marketingowej B2B
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/4.3_U01
Student potrafi zaprojektować strategię marketingową B2B
2,0
3,0Student potrafi sformułować w stopniu dostaecznym etapy przygotowania skutecznej strategii marketingowej B2B
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/4.3_K01
Student jest gotowy do działania zgodnie z zasadami marketingu B2B
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym prezentuje postawy zgodne z zasadami marketingu B2B
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. U. G. Seebacher, B2B Marketing, Springer Nature Switzerland AG, 2021
  2. Ł. Kosuniak, ABC marketingu B2B, Grupa Marketer, 2020

Literatura dodatkowa

  1. P. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan, Marketing 5.0. Technologie Next Tech, MT Biznes, 2021

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota marketingu B2B2
T-A-2Zarządzanie marketingowe na rynku B2B3
T-A-3Specyfika rynku B2B3
T-A-4Zachowania podmiotów na rynku B2B3
T-A-5Segmentacja podmiotów rynkowych na rynku B2B3
T-A-6Badania marketingowe na rynku B2B2
T-A-7Zarządzanie produktem na rynku B2B3
T-A-8Zarządzanie ceną na rynku B2B3
T-A-9Zarządzanie dystrybucją na rynku B2B3
T-A-10Zarządzanie promocją na rynku B2B3
T-A-11Komunikacja marketingową na rynku B2B3
T-A-12Programy lojalnościowe i motywacyjne na rynku B2B3
T-A-13Zaliczenie zadań praktycznych1
35

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Analiza rynku B2B: identyfikacja segmentów rynku i ocena potencjału2
T-WR-2Tworzenie profilu klienta B2B: określanie cech i preferencji klientów biznesowych2
T-WR-3Badanie konkurencji w sektorze B2B: analiza i porównanie ofert konkurencyjnych firm1
T-WR-4Projektowanie kampanii marketingowej B2B2
T-WR-5Budowanie relacji z klientami B2B: techniki i narzędzia do utrzymania długotrwałych relacji biznesowych2
T-WR-6Zarządzanie marką B2B: budowanie i wzmocnienie marki w kontekście rynku biznesowego.2
T-WR-7Opracowywanie oferty handlowej dla klientów B2B: przygotowanie skutecznych propozycji handlowych1
T-WR-8Komunikacja marketingowa w B2B: dobór odpowiednich kanałów komunikacji i treści2
T-WR-9Marketing szeptany w B2B: wykorzystanie wpływu opinii liderów branży i rekomendacji1
T-WR-10Planowanie strategii rozwoju rynku B2B: identyfikacja nowych możliwości i wyzwań2
T-WR-11Ewaluacja efektywności działań marketingowych B2B: monitorowanie i pomiar wyników2
T-WR-12Zaliczenie zadań praktycznych1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć12
A-A-4przygotowanie do zaliczenia13
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2Przygotowanie do zajęć10
A-WR-3Przygotowanie do zaliczenia8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/4.3_W01Student zna istotę funkcjonowania marketingu w relacjach B2B
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie specyfiki rynku B2B
Treści programoweT-WR-1Analiza rynku B2B: identyfikacja segmentów rynku i ocena potencjału
T-A-9Zarządzanie dystrybucją na rynku B2B
T-A-5Segmentacja podmiotów rynkowych na rynku B2B
T-A-2Zarządzanie marketingowe na rynku B2B
T-A-10Zarządzanie promocją na rynku B2B
T-WR-10Planowanie strategii rozwoju rynku B2B: identyfikacja nowych możliwości i wyzwań
T-WR-2Tworzenie profilu klienta B2B: określanie cech i preferencji klientów biznesowych
T-WR-11Ewaluacja efektywności działań marketingowych B2B: monitorowanie i pomiar wyników
T-WR-5Budowanie relacji z klientami B2B: techniki i narzędzia do utrzymania długotrwałych relacji biznesowych
T-A-4Zachowania podmiotów na rynku B2B
T-A-3Specyfika rynku B2B
T-A-8Zarządzanie ceną na rynku B2B
T-A-7Zarządzanie produktem na rynku B2B
T-WR-9Marketing szeptany w B2B: wykorzystanie wpływu opinii liderów branży i rekomendacji
T-A-12Programy lojalnościowe i motywacyjne na rynku B2B
T-WR-3Badanie konkurencji w sektorze B2B: analiza i porównanie ofert konkurencyjnych firm
T-WR-7Opracowywanie oferty handlowej dla klientów B2B: przygotowanie skutecznych propozycji handlowych
T-A-6Badania marketingowe na rynku B2B
T-WR-8Komunikacja marketingowa w B2B: dobór odpowiednich kanałów komunikacji i treści
T-A-11Komunikacja marketingową na rynku B2B
T-A-1Istota marketingu B2B
T-WR-4Projektowanie kampanii marketingowej B2B
T-WR-6Zarządzanie marką B2B: budowanie i wzmocnienie marki w kontekście rynku biznesowego.
Metody nauczaniaM-1zadania praktyczne
M-2pogadanka
M-3studia przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-1Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostaecznym zna terminologię stosowaną w marketingu B2B, potrafi zdefiniować w stopniu dostatecznym elementy skutecznej kampanii marketingowej B2B
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/4.3_U01Student potrafi zaprojektować strategię marketingową B2B
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-4Umiejętność projektowania skutecznych kampanii marketingowych B2B
C-2Umiejętność tworzenia strategii marketingowych B2B
C-5Umiejętność wykorzystywania nowoczesnych narzędzi i technologii w B2B marketingu
C-3Umiejętność budowania i utrzymania relacje biznesowe
Treści programoweT-A-11Komunikacja marketingową na rynku B2B
T-A-2Zarządzanie marketingowe na rynku B2B
T-A-3Specyfika rynku B2B
T-A-7Zarządzanie produktem na rynku B2B
T-WR-9Marketing szeptany w B2B: wykorzystanie wpływu opinii liderów branży i rekomendacji
T-WR-8Komunikacja marketingowa w B2B: dobór odpowiednich kanałów komunikacji i treści
T-WR-10Planowanie strategii rozwoju rynku B2B: identyfikacja nowych możliwości i wyzwań
T-A-12Programy lojalnościowe i motywacyjne na rynku B2B
T-A-1Istota marketingu B2B
T-WR-1Analiza rynku B2B: identyfikacja segmentów rynku i ocena potencjału
T-A-4Zachowania podmiotów na rynku B2B
T-WR-3Badanie konkurencji w sektorze B2B: analiza i porównanie ofert konkurencyjnych firm
T-WR-2Tworzenie profilu klienta B2B: określanie cech i preferencji klientów biznesowych
T-WR-5Budowanie relacji z klientami B2B: techniki i narzędzia do utrzymania długotrwałych relacji biznesowych
T-WR-6Zarządzanie marką B2B: budowanie i wzmocnienie marki w kontekście rynku biznesowego.
T-WR-11Ewaluacja efektywności działań marketingowych B2B: monitorowanie i pomiar wyników
T-WR-4Projektowanie kampanii marketingowej B2B
T-WR-7Opracowywanie oferty handlowej dla klientów B2B: przygotowanie skutecznych propozycji handlowych
T-A-6Badania marketingowe na rynku B2B
T-A-8Zarządzanie ceną na rynku B2B
T-A-5Segmentacja podmiotów rynkowych na rynku B2B
T-A-10Zarządzanie promocją na rynku B2B
T-A-9Zarządzanie dystrybucją na rynku B2B
Metody nauczaniaM-1zadania praktyczne
M-3studia przypadków
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
S-3Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sformułować w stopniu dostaecznym etapy przygotowania skutecznej strategii marketingowej B2B
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/4.3_K01Student jest gotowy do działania zgodnie z zasadami marketingu B2B
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-5Umiejętność wykorzystywania nowoczesnych narzędzi i technologii w B2B marketingu
C-1Poznanie i zrozumienie specyfiki rynku B2B
C-3Umiejętność budowania i utrzymania relacje biznesowe
C-4Umiejętność projektowania skutecznych kampanii marketingowych B2B
C-2Umiejętność tworzenia strategii marketingowych B2B
Treści programoweT-A-11Komunikacja marketingową na rynku B2B
T-WR-1Analiza rynku B2B: identyfikacja segmentów rynku i ocena potencjału
T-A-7Zarządzanie produktem na rynku B2B
T-A-3Specyfika rynku B2B
T-WR-9Marketing szeptany w B2B: wykorzystanie wpływu opinii liderów branży i rekomendacji
T-WR-8Komunikacja marketingowa w B2B: dobór odpowiednich kanałów komunikacji i treści
T-A-6Badania marketingowe na rynku B2B
T-WR-2Tworzenie profilu klienta B2B: określanie cech i preferencji klientów biznesowych
T-A-8Zarządzanie ceną na rynku B2B
T-WR-3Badanie konkurencji w sektorze B2B: analiza i porównanie ofert konkurencyjnych firm
T-A-5Segmentacja podmiotów rynkowych na rynku B2B
T-WR-10Planowanie strategii rozwoju rynku B2B: identyfikacja nowych możliwości i wyzwań
T-WR-11Ewaluacja efektywności działań marketingowych B2B: monitorowanie i pomiar wyników
T-WR-4Projektowanie kampanii marketingowej B2B
T-A-1Istota marketingu B2B
T-A-9Zarządzanie dystrybucją na rynku B2B
T-A-2Zarządzanie marketingowe na rynku B2B
T-A-4Zachowania podmiotów na rynku B2B
T-WR-6Zarządzanie marką B2B: budowanie i wzmocnienie marki w kontekście rynku biznesowego.
T-A-12Programy lojalnościowe i motywacyjne na rynku B2B
T-WR-7Opracowywanie oferty handlowej dla klientów B2B: przygotowanie skutecznych propozycji handlowych
T-A-10Zarządzanie promocją na rynku B2B
T-WR-5Budowanie relacji z klientami B2B: techniki i narzędzia do utrzymania długotrwałych relacji biznesowych
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-1zadania praktyczne
M-3studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym prezentuje postawy zgodne z zasadami marketingu B2B
3,5
4,0
4,5
5,0